Warszawa: AC/DC na Stadionie Narodowym. Dlaczego kochamy rockandrollowych dziadków?

Lucjan StrzygaZaktualizowano 
Legendarny zespół Scorpions wystąpił w maju na łódzkiej Atlas Arenie Fot. Paweł Pakosz
AC/DC Warszawa | AC/DC w Warszawie | AC/DC na Stadionie Narodowym | Ledwo wyjechał z Polski Robert Plant, a przed nami kolejna atrakcja w stylu retro: na Stadionie Narodowym zagra w sobotę AC/DC. Bilety na weteranów australijskiego rocka rozeszły się jak woda.

Nad zjawiskiem rockandrollowych dziadków powinni z uwagą pochylić głowę socjologowie i antropologowie. Bo pytanie o to, co sprawia, że sceniczni emeryci ściągają na koncerty i do sklepów muzycznych coraz to nowe pokolenia, jest tak naprawdę pytaniem o źródło masowych gustów mieszkańców sporego europejskiego kraju. A te, także w kwestii rozrywki, są dosyć konserwatywne.

Warszawa | AC/DC na Stadionie Narodowym w Warszawie | Rock or Bust

Rzut oka w koncertową rozpiskę na 2015 r. tylko to potwierdza: od stycznia koncertowali w Polsce m.in. UB 40, Scorpions, Def Leppard, Toto, Judas Priest, ZZ Top, Carlos Santana, Mark Knopfler, Lynyrd Skynyrd i Motörhead. A do końca roku przyjadą jeszcze Patti Smith, Deep Purple, John Mayall i egzotyczni dżentelmeni z grupy Kraftwerk. Większość tego towarzystwa spokojnie zaliczyć można do muzycznego uniwersytetu trzeciego wieku i spytać, co sprawia, że wciąż ściągają oni na koncerty tłumy?

Przecież zapełnienie Stadionu Narodowego to nie byle pikuś, podobnie jak Wembley, na który bilety na AC/DC w liczbie 70 tys. rozeszły się w kilka godzin. Poszukajmy zatem wyjaśnienia tego popkulturowego fenomenu.

Powód pokoleniowy
John McGraw, kanadyjski profesor antropologii kulturowej, od lat głosi tezę, że każde pokolenie słucha takiej muzyki, którą odziedziczyło po pokoleniu wcześniejszym. McGraw przebadał tysiące dzisiejszych 20- i 30-latków i stwierdził, że przejęli oni upodobania głównie po swoich ojcach wychowanych na społecznym buncie muzycznym lat 60. i rocku lat 70. Ówczesne nastolatki, dla których najważniejszym kulturowym wydarzeniem był Woodstock, a którzy dzierżą dziś władzę w polityce, biznesie i kulturze, po prostu narzucają swój gust potomkom.

Angus Young z AC/DC: "Mam 60 lat, ale na scenie jeszcze niejednego młodziaka bym zakasował. Rock daje mi siłę"

Teza wydaje się atrakcyjna, choć ma parę niespójności. Dlaczego na przykład dzisiejsza młódź nie słucha choćby The Beatles (badania McGrawa dowodzą, że słuchało lub słucha ich jedynie 10 proc. współczesnych anglosaskich nastolatków). Przenosząc z kolei tezę McGrawa na grunt polski, można zapytać: Gdzie moda na Skaldów i Czerwone Gitary? Znalezienie młodego Polaka, który bawiłby się przy "Prześlicznej wiolonczelistce" albo "Historii jednej znajomości", graniczy z cudem.

"To były dobre czasy"
Dla tych, których nie przekonuje ekonomiczno-społeczny argument McGrawa, jest inny, równie popularny. Brzmi: Słuchamy starych rockandrollowców, bo wyznaczyli oni nową jakość w muzyce. Innymi słowy - lata 60. i 70. stanowiły najlepszy okres w historii rozrywki. Rolling Stones i Pink Floyd wyśrubowali rock do takiego poziomu, że - niczym w politycznych teoriach na temat demokracji liberalnej Fukuyamy - nic lepszego nie może nas już spotkać.

Tu znów trochę statystyki: w 2013 r. w Stanach Zjednoczonych w puli sprzedaży muzyki w segmencie rock aż 70 proc. stanowiły składanki z klasyką.

Notabene Amerykanie skrupulatnie przebadali kupujących: byli to głównie faceci w wieku 55-65 lat, przeżywający właśnie kryzys wieku średniego i szukający ukojenia w muzyce znanej z młodości. Tak jakby uporanie się z upływającym czasem było łatwiejsze przy Lynyrd Skynyrd niż przy Beyoncé. Być może nawet tak jest. Widok polskich 60-latków, jak z żarem w oczach zarzekają się, że nikt nigdy nie grał tak jak Niebieskoczarni, wydaje się przekonujący.

Błogosławieństwa PR
Nie oszukujmy się: kariera grup takich jak AC/DC, Judas Priest czy Def Leppard już dawno skończyłaby się śmiercią naturalną, gdyby nie kroplówka wytwórni płytowych. To one zmuszają steranych życiem artychów do wznawiania działalności, koncertowania, a - w najbardziej ekstremalnych przypadkach - nagrywania kolejnych płyt. To marketingowcy wbijają nam do głów, że mamy do czynienia z legendami, kultowymi buntownikami i klasykami rocka. A przecież lepiej mieć kontakt z legendą niż z prozaiczną kapelą.

Przykład AC/DC wydaje się symptomatyczny. Ponad 40-letnia historia grupy obfitowała w taką liczbę kryzysów, rozstań i kłótni, że można by nią obdzielić kilka innych zespołów. A tu, proszę, chłopaki w wieku przedemerytalnym nie tylko z powodzeniem udają na scenie młodzieniaszków, ale ich owiane nimbem jestestwa otacza sława prawdziwych wirtuozów buntowniczego rocka - 200 mln sprzedanych płyt to dowód, że sile PR nie oprze się we współczesnym świecie nic.

Grać trzeba umieć
Piotr Kaczkowski, propagator rockowej klasyki, zdefiniował kiedyś jej nieustanną popularność zdaniem: "To były czasy, kiedy trzeba było umieć grać". I jest w tym sporo prawdy. Można mieć wątpliwości co do umiejętności gitarowych Malcolma Younga z AC/DC czy wokalnych Lemmy'ego Klimistera z Motörhead, ale przynajmniej wiedzieli, ile strun ma gibson i jak się trzyma mikrofon. Dla współczesnych rockowych młodzieńców spod znaku alternatywy nawet taka wiedza wydaje się niedosięgła.

Czy to się komu podoba, czy nie, to lata 60. i 70. wyznaczyły ramy muzyki rockowej. Wytatuowani bogowie z Linkin Park, Korn i Soufly nawet nie zdają sobie sprawy, jak wiele zawdzięczają studyjnym eksperymentom Bitelsów i scenicznym maratonom Rolling Stonesów. Znany nam już prof. McGraw intuicję Kaczkowskiego przekuwa w naukową tezę: "We współczesnym chaosie muzyka prekursorów rocka wydaje się stałym i niezmiennym punktem odniesienia".

Polska ściąga wszystko
Nie brakuje też złośliwców, dla których Polska wciąż stanowi teren ekspansji tych, którzy znudzili się na Zachodzie. Takie twierdzenie wydaje się jednak niesprawiedliwe. To, że Polacy stanowią zbiorową emanację inżyniera Mamonia, nie znaczy, że nasz kraj jest składowiskiem muzycznych odpadów. Moda na zespoły retro ujawnia się na całym świecie i stanowi fragment szerszego zjawiska: znudzenia współczesnym zgiełkiem - dla jednych, poszukiwaniem korzeni - dla innych.

A wracając do AC/DC, ich najnowszych "Rock or Bust" (16. w dorobku) nie okazał się takim hitem, jak sądzili marketingowcy z Columbia Records. Muzycy musieli zatem znów ruszyć w trasę koncertową. To, że znalazła się na niej również Warszawa, świadczy o tym, że Polska dostąpiła możliwości uczestniczenia w renesansie muzycznych dinozaurów na równych prawach.

*** ZOBACZ TEŻ ***

Warszawa | AC/DC na Stadionie Narodowym | Pogoda na weekend

Źródło: AIP/TVN24/x-news

Wideo

Materiał oryginalny: Warszawa: AC/DC na Stadionie Narodowym. Dlaczego kochamy rockandrollowych dziadków? - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
W
Wiekowy

Napisze jedno-bylem po raz kolejny na ich koncercie-naglosnienie do d...y.Chłopaki jak zwykle odwalili swoje-i za to im chwała.Po co szukać czegoś nowego jak wiadomo co zaprezentują i na jakim poziomie.Dlatego ludzie słuchają ich muzy chodzą na koncerty i maja w nosie tych co piszą dyrdymały na ich temat.AC DC jest niepodważalnie jedną z największych grup jakie miała i ma wpływ na muzykę czy to się komus podoba czy nie

zgłoś
D
Dziadek

Ciekawe co byś barania łączko napisał o ostatniej płycie Planta? Hmm?

zgłoś
D
Dziadek

Aż mi łzy pociekły ze śmiechu ;)) pozdrawiam

zgłoś
B
Blum

Na koncert zespołu Metallica mieliśmy bilety w drugiej części płyty St.Narodowego - echo odbijające się od trybun nie przeszkadzało tak bardzo, ale chcieliśmy koncert ACDC odebrać w lepszej formie muzycznej i kupiliśmy bilety na GC. Było super! Nie jest ważne, że dach przeciekał przed koncertem, że nawiewy działały z opóźnieniem, że organizacyjnie jest fatalnie. Najważniejsze, że fantastyczna grupa ludzi przyszła na koncert wspaniałej grupy ! Było super w międzynarodowej mieszance fanów, śpiewających, skaczących i bawiących się wspólnie. Szczerze współczuję tylko tym, którzy byli na trybunach. Jeździmy na różne koncerty i mam tylko jedną uwagę: NIE ORGANIUZUJCIE NIGDY WIĘCEJ KONCERTÓW NA STADIONIE NARODOWYM, zwanym Studnią Narodową. To porażka i wstyd, to wręcz żenada. Stadion nie zapewnia miejsc parkingowych dla wszystkich (drogo, a i tak nie ma potem biletów), uliczki zablokowane przez policję, odjechać potem też nie ma jak - ponad 3 km szliśmy na piechotę do samochodu, bo nic nie jeździło! Żenada również organizacyjna. W latach 90-tych na koncercie U2 była lepsza organizacja.

zgłoś
t
t1

co za łachmyta pisał te wypociny?
"nie tylko z powodzeniem udają na scenie młodzieniaszków..." To oni kogoś udają? To że Angus ma mundurek i że w wieku ponad 60 lat biegają po scenie to nie znaczy że kogoś udają. Oni są tym kim byli zawsze - rockową kapelą, która ma swój styl i wizerunek sceniczny, tyle że teraz są bardziej zaawansowani wiekowo. I prawda jest taka, że mają więcej anergii do przekazania i pokazania niż te wszystkie NAPRAWDĘ MŁODE ZESPOLIKI!

"Gdzie moda na Skaldów i Czerwone Gitary?" Beatles, Skaldowie i Czerwone Gitary nie mieli/mają takiej mocy, agresji i przebojowości jak np ACDC, czy kolorytu jak santana. Pewnie gdyby Beatles istnieli sytuacja byłaby podobna do AcDc i pan redaktorzyna roztkliwiałby się - "co ludzie widzą w tych Beatles'ach, przecież to takie prozaiczne... ?". Zresztą McCartney zapełnia spokojnie duże sale.

"Można mieć wątpliwości co do umiejętności gitarowych Malcolma Younga z AC/DC..." sorry, ale Mal to akurat grać umiał. Prędzej (jeśli już) przyczepiłbym się Rudd'a (wolę Slade'a). A tak w ogóle. to umiejętności gry rocka nie ocenia się przez pryzmat gry na poziomie takim jak gra np Tosin Abasi.

"To, że Polacy stanowią zbiorową emanację inżyniera Mamonia, nie znaczy, że nasz kraj jest składowiskiem muzycznych odpadów." Pewnie, że nie są odpadami. Szkoda tylko że zmusza się nas do słuchania dobrej klasyki w śmietniku jakim jest narodowy.

DLACZEGO LUDZIE CHODZĄ NA TAKIE BANDY JAK ACDC?? Bo po prostu chcą zobaczyć ulubiony band na żywo, a że te bandy są dobrych roczników to zawsze gwarantują dobry poziom wykonania i energii plus interakcję z publicznością. My fani, chcemy posłuchać dobrego prostego mocnego grania, ze śpiewnymi refrenami, rocka pełnego brudu a pozbawionego klinicznej wirtuozerii.

"Notabene Amerykanie skrupulatnie przebadali kupujących: byli to głównie faceci w wieku 55-65 lat, przeżywający właśnie kryzys wieku średniego i szukający ukojenia w muzyce znanej z młodości." Bo młodsi ściągają z netu lub kupują w necie. Czas na kupowanie i kolekcjonowanie płyt w tych czasach - moim zdaniem - niestety przychodzi później.

zgłoś
h
helga

lucek, co ty pieprzysz? jaki pr i wpompowanie kasy przez wytwornie? ta muzyka broni sie sama i nie umiera jak szereg "gwiazd" jednego czy dwoch sezonow. poza tym back in black jest 2. najlepiej sprzedajacym sie albumem rockowym w historii. Mal nie umie grac? przeciez to On byl glownym tworca i kompozytorem w acdc. poguglales i wypociles, teraz dzenikarza udajesz. zenua

zgłoś
D
Dziadek

A gdyby "niebieskiej" nie wymyślono, autor powyższej mikroanalizki nigdy by nie powstał i jego rozumek nie wydałby z siebie bąka w postaci tej smentnej enuncjacji.

zgłoś
42latek

Wszystko zgoda, ale muszę się przyczepić do wymienionego w tekście Malcolma Younga??? Przecież jego zadaniem nie jest błyszczenie w solówkach. To domena jego brata Angusa. Zaliczanego do najlepszych gitarzystów na świecie. Myślę, że co jak co, ale tamte zespoły po prostu musiały umieć grać. Dziś za gitarę pracuje komputer, perkę wybija klawisz, a głos przepuszczany przez procesory.

zgłoś
h
hahaha

dzisiejsza muzyka to dno a zwłaszcza Polsko

zgłoś
P
POnury WARSZCZAWIAK

A STADION ŚLONSKI NIY WSZafSKI I NAROTOFY BO KRZESEŁKA W BARWACH UKRAINY WINC TRZA GO ODNOWIĆ ZA MILIARDY ZYSKU WSZAFY DO POlactfa CELU OSTATECZNEGO SAMOZAWALENIA.PATRZ HALA WYSTAW KAPELUSZ W WPKIW PO WIZYCIE KCPEŁO =ZŁŁO KARMA +BED WIB RAT I ON SS.

zgłoś
G
Gość

DRAMAT!ona zero repertuaru,muza z play-backu,murzynek wciaz pohukiwal w tym samym rytmie.fenomen,jak ludzie zostali w perfekcyjny sposob omamieni przez illuminatow.25.10.15 Lodz Deep purple,jak sie ktos zna na prawdziwym graniu,musi tam byc.to byl moj glos do w.w. artykulu.

zgłoś
L
Link Wyżej

Super Wiadomość!czytać tytuł!

zgłoś
P
PONURY

KTO NIE BYL NIE PLUJE SOBIE W BRODE

zgłoś
s
soohy

Większość rifów to dzieło Malcolma Younga więc chyba grać potrafi

zgłoś
W
Walzing Matylda AC/DC :-0

Obiecanki cacanki. Tylko liczyć ni umiioł, ale i pamięci historycznej polskiej ni mioł. Więc babę do Brukselki wziąl. I Ela. Polska, Warszawa, Bruksela.
Matylda, z Sapiehów Komorowska- królowa Polska?
Jaki ten świat sie zmniejszył....
Prawy do lewego: eur do ZŁOTEGO 1:1. A jak NIE-oddajcie w GBP! Tomek, Ty to załatwisz!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3