Dzieła sztuki potrafia być dobrą inwestycją, co nie jest tajemnicą. Niestety w Polsce działa tylko jeden fundusz inwestycyjny operujący na rynku sztuki, a niewielu Polaków stać na taką inwestycję bezpośrednio. Problemów z tym nie mają jednak firmy, zwłaszcza korporacje, dla których zaangażowanie w sztukę jest okazją do uzyskania korzyści wizerunkowych. Od kilku lat widać to choćby w czasie Warsaw Gallery Weekend. Najbliżsa edycja imprezy odbędzie się w weekend 22-24 września.

Kultura i sztuka wyznaczają dziś trendy w komunikacji marek, a te zaangażowane w sztukę wypadają najatrakcyjniej na rynku. Nie dziwi więc, że na największym polskim święcie sztuki, jesiennym Warsaw Gallery Weekend obecne są marki komercyjne, które coraz śmielej korzystają z okazji do zaprezentowania się w blasku WGW w innowacyjny, dyskretny i elegancki sposób.

Polski biznes coraz śmielej angażuje się w sztukę

Profesor Krzysztof Borowski z SGH przyznaje, że tendencja światowa dotycząca zaangażowania w sztukę wzrasta, również w Polsce.

- Najbardziej angażują się w nabywanie sztuki takie podmioty jak banki inwestycyjne. Również wiele polskich banków ma w swoich zasobach liczące się dzieła sztuki. Ten segment inwestycji alternatywnych jest coraz bardziej doceniany przez inwestorów instytucjonalnych oraz indywidualnych - zamożnych klientów private banking czy Wealth management.

Borowski potwierdza, że zaangażowanie w sztukę opłaca się biznesowi - Zaangażowanie w sztukę pozwala na dywersyfikację portfeli inwestycyjnych, sprawia, że biznes jest postrzegany jako ten z “ludzką twarzą” zamiast drapieżnej , a dyskusja o sztuce lub zbiorach zgromadzonych przez firmę pozwala na rozpoczęcie trudnej rozmowy w przyjazny sposób (łagodzenie obyczajów). Dodaje również, że wspieranie młodych artystów jest dobrze odbierane, zatem wpływa pozytywnie na wizerunek firmy.

Inwestor i mecenas

Liderzy biznesu wspieranie sztuki coraz częściej wpisują na stałe do swoich działań. Przykładem jest Ergo Hestia, która na działania swojej fundacji Artystyczna Podróż Hestii przeznacza prawie milion złotych rocznie, jak można wyczytać w sprawozdaniach z jej działalności. Fundacja od ponad 15 lat jest aktywnym kuratorem sztuki, organizując konkurs dla studentów szkół artystycznych, wystawy, warsztaty i spotkania z ekspertami w całej Polsce.
Wspieranie interesujących inicjatyw propagujących sztukę, takich jak Warsaw Gallery Weekend, zachęcających do bliższego jej poznawania jest dla nas bardzo istotne, możemy po raz kolejny prezentować wartość poszukiwań twórczych – deklaruje Magdalena Kąkolewska, prezes fundacji Artystyczna Podróż Hestii. - Biznes może się wiele nauczyć od sztuki. Firmy przeczesują świat
w poszukiwaniu nowych pomysłów. W swoim dążeniu do kreatywności, z pewnością mogłyby się czegoś nauczyć od artystów – zwraca uwagę Kąkolewska, dla której kontakt ze sztuką, to również bardzo szeroka platforma budowania dialogu z klientami i partnerami Ergo Hestii.

Polak sam niewiele zdziała

Profesor Krzysztof Borowski zauważa także, że w Polsce dostępny jest tylko jeden fundusz inwestycyjny operujący na rynku sztuki.  - Moim zdaniem w tym obszarze jest wiele do zrobienia w stosunku do tego, co obserwujemy w Europie Zachodniej. A czy któryś z funduszy emerytalnych operuje na tym rynku? Chyba nie, a przecież inwestowanie na rynku sztuki liczy się w latach, o ile nie dziesiątkach lat.
 

Ewelina Wójcik/Polska Press

Najbliższy weekend jest dla amatorów sztuki

Warsaw Gallery Weekend czyli największy cykliczny przegląd sztuki współczesnej w Polsce, odbędzie się w tym roku w weekend od 22 do 24 września. Podczas siódmej już edycji warszawskiego wydarzenia można będzie obejrzeć blisko 30 przygotowanych specjalnie na tę okazję wystaw, osobiście spotkać się z ich autorami i kuratorami, wziąć udział w spotkaniach, dyskusjach, oprowadzaniach i imprezach. Osiągnięta już ranga wydarzenia przyciąga kuratorów, dziennikarzy, krytyków z całego świata, a także dyrektorów czołowych galerii i muzeów. Warszawa uznawana jest za najdynamiczniej rozwijającą się scenę artystyczną w Europie i stały punkt zagranicznych podróży artystycznych. Wyjątkowość Warsaw Gallery Weekend bierze się zarówno
z ponadprzeciętnej skali (blisko 30 lokalizacji w całej Warszawie), jak i niespotykanej nigdzie indziej różnorodności. Zaproszeni artyści tworzą sztukę w najrozmaitszych jej przejawach, dzięki czemu każdy uczestnik wydarzenia znajdzie coś dla siebie.

Może zaciekawią Cię te artykuły? Kliknij

Planujesz podróż Ryanairem w ciągu najbliższych 6 tygodni? To musisz wiedzieć, by nie spotkała cię przykra niespodzianka

W tym tygodniu ma nareszcie potanieć benzyna. A co z innymi paliwami? jak będzie dalej?

Złotówkę doliczą ci do zakupów za torbę. Niekiedy nawet gdy o nią nie poprosisz