W Środzie Śląskiej otwarto centrum serwisowe silników do Boeingów (ZDJĘCIA)

Celina Marchewka
Celina Marchewka
W Środzie Śląskiej otwarto centrum serwisowe silników do Boeingów
W Środzie Śląskiej otwarto centrum serwisowe silników do Boeingów materiały prasowe
Docelowo, w dolnośląskim centrum serwisowanych ma być 220 silników lotniczych. Spółka Xeos to wspólne przedsięwzięcie dwóch gigantów w tej branży, czyli firm Lufthansa Technik oraz GE Aviation, które na inwestycję wydały już 1 mld złotych. Rekrutacja do pracy trwa.

Do oficjalnie otwartego dzisiaj Centrum Serwisowania i Naprawy Silników Lotniczych Xeos trafiają silniki GEnx-2B wykorzystywane w Boeingach 747-8, czyli między innymi w samolotach pasażerskich. W niedługiej przyszłości w Środzie Śląskiej serwisowane będą także największe silniki w swojej klasie, które dopiero w przyszłym roku wejdą na rynek, czyli GE 9X.

Po wstępnym rozruchu, pierwszy model do przeglądu trafił w kwietniu tego roku. Załoga musiała sprawdzić wszystkie elementy, wykonać drobne naprawy i jednocześnie zapoznać się z całym procesem serwisowym. Do końca roku do centrum przyjadą w sumie 22 silniki. Docelowo firma chce ich przyjmować rocznie 10 razy tyle.

Inwestycja, na którą spółka wydała 1 mld złotych, obejmuje stworzenie od podstaw zakładu, centrum szkoleniowego dla pracowników, a także, w niedługiej przyszłości, nowoczesnej komory testowej dla silników, które przejdą cały proces serwisowy. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 2017 i trwała 16 miesięcy.

- Jesteśmy bardzo dumni, że wszystko udało się zrobić na czas. Był to ogromny wysiłek wszystkich partnerów, którzy pracowali przy tym przedsięwzięciu. Niecałe półtora roku to jest rekordowo krótki czas na postawienie takiego nowoczesnego zakładu - mówi dyrektor operacyjny Xeos, Stefan Schmuck.

Silniki, które będą serwisowane w Środzie Śląskiej, najpierw przylecą samolotami, między innymi do Drezna, skąd zostaną przetransportowane na miejsce tirami i oddane w ręce specjalistów.

- Naprawy polegają na tym, że silnik przyjeżdża do nas jako napęd z wentylatorem. Rozkładamy go na moduły, następnie na części, które poddajemy procesom czyszczenia, inspekcji, napraw. Następnie kumulujemy cały materiał, który zebraliśmy, instalujemy na silniku i wysyłamy na testy. Są to naprawy zaawansowane technicznie, ale także proste, manualne, które możemy wykonać na miejscu. Mogą one trwać od kilku dni do kilku miesięcy, w zależności od złożoności problemu - tłumaczy kierownik działu inżynierii napędów silnikowych, Łukasz Brząkała.

Zespół Xeos liczy obecnie 300 pracowników: mechaników silników lotniczych, inżynierów, logistyków i pracowników administracji. To połowa zakładanej docelowo liczby osób. Rekrutacja cały czas trwa, ale żeby móc starać się o pracę przy demontażu, naprawie, montażu i testowaniu silników lotniczych trzeba spełniać dwa kryteria: znać język angielski i mieć minim dwuletnie doświadczenie techniczne wynikające z edukacji lub wcześniejszego zatrudnienia.

Każda osoba, która będzie pracowała w centrum serwisowym w Środzie Śląskiej musi przejść 15-18-sto miesięczne szkolenie. Podzielone jest ono na kilka bloków tematycznych, a każdy z nich kończy się egzaminem. Cały kurs prowadzony jest po angielsku. Teoria odbywa się w Centrum Szkoleniowym firmy w Bielanach Wrocławskich. Kandydaci praktyki w przyszłym fachu nabierają natomiast w podobnych zakładach w Niemczech i Wielkiej Brytanii, gdzie wyjeżdżają na kilka miesięcy.

W sierpniu tego roku rozpoczęła się budowa komory testowej. Pomieszczenie ma być gotowe w 2021 roku. Będą tam sprawdzane wszystkie silniki, które zostaną naprawione w średzkim centrum serwisowym. W budynku zaprojektowano dwuścienną konstrukcję betonową, dzięki której głośne dźwięki związane z testowaniem silników nie wydostaną się na zewnątrz. Komora będzie największą w Polsce i jedną z 10 pod względem rozmiarów na całym świecie. Do czasu jej wybudowania, gotowe silniki muszą być testowane w Szkocji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W Środzie Śląskiej otwarto centrum serwisowe silników do Boeingów (ZDJĘCIA) - Gazeta Wrocławska

Komentarze 47

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

:)

niemcy niepocieszeni, tym razem muszą płacić za pracę

G
Gość

A ksiądz odprawił już egzorcyzmy? Kury dalej się niosą?

P
Polak

Gdzie Wrocław a Środa Śląska?

Kostomłoty, lub Nowa Wieś Wrocławska są pod wrocławiem, a nie miasto ponad godzinę jazdy od Wrocławia samochodem!

G
Gatts

Przecież ta firma zaraz splajtuje.Nie ma to jak podpisywać umowy z Amerykańskimi splajtującymi firmami.Powinni z Huawei podpisać umowę i dbać o przyszłość naszych dzieci.

G
Gość
1 października, 19:52, Nikt:

Co to znaczy pod Wrocławiem . Rozumiem Radwanice ,Siechnice, Miekinia , Bielany czy Kąty ale Środa Śl .Ale Legnica ,Oleśnica, Oława czy tez jak gdzieś rok temu pisano o remoncie parku w podwrocławskim Bagnie k Brzegu to chyba lekka przesada 30 -40 km to chyba lekka przesada .

ciesz się, że nie napisała "w pobliżu centrum Wrocławia" - przecież Marchewa nawet nie wie czy Śr.Śl. to na zachód czy wschód od nas :)

G
Gość

Jak my Polacy uwielbiamy narzekać ,nam się to

po prostu należy.

N
Nikt

Co to znaczy pod Wrocławiem . Rozumiem Radwanice ,Siechnice, Miekinia , Bielany czy Kąty ale Środa Śl .Ale Legnica ,Oleśnica, Oława czy tez jak gdzieś rok temu pisano o remoncie parku w podwrocławskim Bagnie k Brzegu to chyba lekka przesada 30 -40 km to chyba lekka przesada .

G
Gość
1 października, 09:23, STEFAN:

3000 zł brutto miesięcznie. TO JEST KPINA PRZY TAKICH WYMAGANIACH!!! Wychodzi 1980 zł na rękę. Do tego DiSeldoRfu trzeba dojechać (DSR - jak Środa Śląska na mniej ogarniętych). Ale PIS twierdzi, że Polakom żyje się doskonale. Oto przykład jak na dłoni.

1 października, 9:50, Gość:

To prawda! Skandalicznie niska pensja!

Aż 3000?! Ale się tam chłopakom przelewa. Zazdri

G
Gość
30 września, 20:05, prawda:

Ja piedrolę... kolejna niemiecka montownia, w której Polac zapiedralają dla Niemca na własnej ziemi za miske ryżu. Pobudka 3:30 autobus zakładowy podjeżdża o 4 tej, na 6 tą do zakładu na czterobrygadówkę. O 14 tej koniec tyry, kolejne 2h w korkach do domu robol wraca po 17 tej, sfrustrowany bije żonę, żona bije dzieci, a dzieci biją już całkiem bogu ducha winne chomiki - hahahahahahaha. O take Polske walczył piedrolnięty bolek i ten siwy skórwiel który dzisiaj na szczęście zdechł.

30 września, ‎21‎:‎00, Gość:

hahhaha

Dobre :D

1 października, 10:02, StalowyKolec:

co w tym było dobre ? To jest żałosne, obaj jesteście żałośni !! Można nie lubić jakiejś opcji politycznej (ja nie głosuje ani na PiS ani na PO) ale trzeba mieć szacunek, szczególnie wobec śmierci człowieka który swoje całe życie poświęcił dla dobra i nipodległości Polski ! a jak Wam się nie podoba w tym kraju to wypad otumanione lewaki do krajów takiej szczęśliwości jak Korea Pólnocna, Wietnam, Erytrea, Kuba czy Wenezuela ! Tam rządzą marksiści i wszyscy maja po równo - czyli gówno! Chyba nie znacie siermiężnej Polski czasów PRLu i nie byliście nigdy na Wschodzie Europy (Polecam Ukrainę, Mołdawię, Bułgarię, Gruzję oraz oczywiście Rosję - poza Moskwa i Sant Petersburgiem). A najlepiej wyjazd do w/w Państw dobrobytu komunistycznego - to może przejrzycie na oczy i docenicie kraj w którym przyszło wam żyć. A jak jesteście tacy mądrzy (zakładam że studia nie były Wam potrzebne) to załóżcie własne firmy, jest wielkie pole do innowacji i nowych technologii, są liczne dofinansowania, możliwości dla tych co chcą i potrafią jest w Polsce naprawdę wiele ! A ja się cieszę że takie zakłady jak ten w Środzie Śląskiej powstaną bo wykształca nam kadry które potem pójdą pracować do innych, w tym polskich firm z sektora lotniczego.

Gdzie ty [wulgaryzm] masz na Ukrainie komunizm czy marksizm? O Erytrei już nie wspomne. Tępak zayebany. Gdyby nie komunizm, PRL i wielka płyta to byłbyś teraz bezdomnym pastuchem.

G
Gość

W sumie nie ma się czym chwalić. Ale dobre i to. Powstał zwykły zakład naprawczy tylko zamiast silników samochodowych będzie naprawiał silniki lotnicze co wiąże się z dużym hałasem i spalinami. A więc jaka nowa technologia będzie tu rozwijana? Chyba jakieś starocie będą przywracane do życia. A, że wiąże się to z zaawansowaną techniką i bezpieczeństwem to nie chcą mieć do tej roboty jakiegoś Wojtka, który będzie to naprawiał młotkiem i wkrętakiem między jednym piwem a drugim jak to się dzieje w wielu warsztatach naprawczych.

G
Gość
1 października, 11:49, Gość:

"trafiają silniki GEnx-2B wykorzystywane w Boeingach 747-8, czyli między innymi w samolotach pasażerskich" - MARCHEWA - GENIUSZU - TE SILNIKI SĄ I BĘDĄ MONTOWANE TYLKO W SAMOLOTACH PASAŻERSKICH; chyba, że pisząc "między innymi" masz na myśli swojego fiacika :))

1 października, 12:37, Gość:

Ja nie wiem że kompletni laicy maja najwięcej do powiedzenia. Jestem mechanikiem w Xeos i uwierz mi że serwisujemy też silniki do samolotów cargo (nie pasażerskie)

potrafisz serwisować silniki ale tekstu jeż nie : GEnx-2B

M
Marek Kramarz

Co z hałasem - czy nie bedzie uciążliwy dla otoczenia.

Przecież testowanie będzie polegać na sprawdzeniu silnika na pełnych obrotach.

G
Gość
1 października, 11:49, Gość:

"trafiają silniki GEnx-2B wykorzystywane w Boeingach 747-8, czyli między innymi w samolotach pasażerskich" - MARCHEWA - GENIUSZU - TE SILNIKI SĄ I BĘDĄ MONTOWANE TYLKO W SAMOLOTACH PASAŻERSKICH; chyba, że pisząc "między innymi" masz na myśli swojego fiacika :))

Ja nie wiem że kompletni laicy maja najwięcej do powiedzenia. Jestem mechanikiem w Xeos i uwierz mi że serwisujemy też silniki do samolotów cargo (nie pasażerskie)

B
Bubel

Boeing Nie produkuje już 747-800

G
Gość

"trafiają silniki GEnx-2B wykorzystywane w Boeingach 747-8, czyli między innymi w samolotach pasażerskich" - MARCHEWA - GENIUSZU - TE SILNIKI SĄ I BĘDĄ MONTOWANE TYLKO W SAMOLOTACH PASAŻERSKICH; chyba, że pisząc "między innymi" masz na myśli swojego fiacika :))

Wróć na i.pl Portal i.pl