Czy takie prawo jest przez Polaków do zaakceptowania? Przez ostatnie lata zwolennicy handlu także w niedzielę i jego przeciwnicy stanowili mniej więcej równe grupy. Jednak odnosiło się to do handlu zatrudniającego pracowników najemnych - nikt nie myślał o opcji zakazu bezwarunkowego.
Czy jest więc w ogóle możliwe wprowadzenie tak drakońskiego prawa w naszym kraju? W ocenie znawców handlu - absolutnie nie.
– Z dzisiejszej perspektywy trudno sobie wyobrazić całkowity zakaz handlu. Konsumenci są przyzwyczajeni, że zawsze gdzieś znajdą sklep, w którym awaryjnie dokupią brakujące produkty. Dla sklepikarzy to dodatkowa możliwość zarobku. To ważne, aby to im pozostawić wybór, czy ich sklep może być otwarty czy nie – mówi Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform.
Właśnie - takie rozwiązanie dobiłoby i tak borykających się z ogromnymi problemami drobnych kupców i sklepikarzy.
Dane M/platform pokazują, że placówka otwarta w niedzielę to dodatkowy przychód. W długie weekendy w maju i czerwcu przy pięknej pogodzie obroty placówek dochodziły nawet do 60% średnich obrotów dziennych – podsumowała Ewa Rybołowicz.
Zakaz handlu w niedzielę: handel w małych sklepach funkcjonuje zupełnie inaczej niż w sieciowych
Handel detaliczny w Polsce ma dwa zupełnie inne oblicza. Z jednej strony sieci handlowe z dużym kapitałem, efektem skali, centralnym planowaniem cen czy mnogością promocji. Z drugiej handel tradycyjny, niezależny, rozdrobniony, szukający dostępu do efektywnych i nowoczesnych mechanizmów promocyjnych.
Już po waloryzacji emerytalnej w ZUS. Jednak nie dostaniesz ...
Wprowadzenie niedziel handlowych w 2018 roku miało przede wszystkim umożliwić pracownikom handlu wielkoformatowego odpoczynek w niedziele. Ustawa umożliwiała jednocześnie otwarcie placówek, gdy za ladą stawał właściciel lub bliski krewny, dając w ten sposób przewagę konkurencyjną małym punktom detalicznym, gdy placówki wielkich sieci są zamknięte.
Rzeczywistość okazała się jednak zupełnie inna, ponieważ wiele sklepów sieciowych obchodziło regulacje prawne, otwierając placówki jako punkty pocztowe czy wypożyczalnie książek. Szczególnie w dużych miastach, rozróżnienie na niedziele handlowe i niehandlowe przestawało mieć dla kupujących znaczenie.
Okazje na markę Apple

Apple
DUX DUCIS ETUI IPAD PRO 12.9'' 2018 / 2020 2021 TOBY PORFTEL Z ...

Apple
Apple iPad Air 2022 10.9" Wi-Fi + Cellular 256GB (gwiezdna szarość)
Aparat przedni:tak;Aparat tylny:tak;Bluetooth:Blue…

apple
IPhone 13 Pro Max MLLF3PM/A Smartfon APPLE
iphone 13 pro max. największe jak dotąd udoskonale…

Apple
Apple MacBook Pro 2021 16,2" Apple M1 Max - 32GB RAM - 1TB Dysk - ...
Bluetooth:tak;Częstotliwość odświeżania obrazu:120…

Apple
Apple MacBook Pro 2021 14,2" Apple M1 Max - 32GB RAM - 2TB Dysk - ...
Bluetooth:tak;Częstotliwość odświeżania obrazu:120…

Apple
Apple Leather Sleeve MagSafe iPhone 12/12 Pro (bałtycki błękit)
Etui dedykowane:etui do Apple;Etui dedykowane:iPho…

Apple
Apple MacBook Pro 2021 16,2" Apple M1 Pro - 32GB RAM - 512GB Dysk ...
Bluetooth:tak;Częstotliwość odświeżania obrazu:120…

Apple
Apple MacBook Pro 2021 14,2" Apple M1 Pro - 32GB RAM - 512GB Dysk ...
Bluetooth:tak;Częstotliwość odświeżania obrazu:120…

Apple
Apple MacBook Pro 2021 14,2" Apple M1 Pro - 16GB RAM - 512GB Dysk ...
Bluetooth:tak;Częstotliwość odświeżania obrazu:120…

Apple
Apple Leather Wallet MagSafe MHLP3ZM/A (kalifornijski mak) 2020
Etui dedykowane:etui do Apple;Etui dedykowane:iPho…

Apple
Apple MacBook Pro M2 13,3" Apple M2 - 16GB RAM - 512GB Dysk - ...
Bluetooth:tak;Czytnik linii papilarnych:tak;Displa…

Apple
Apple MacBook Pro M2 13,3" Apple M2 - 16GB RAM - 512GB Dysk - ...
Bluetooth:tak;Czytnik linii papilarnych:tak;Displa…

Apple
Apple Leather Sleeve MagSafe iPhone 12/12 Pro MK0A3ZM/A (ciemny ...
Etui dedykowane:etui do Apple;Etui dedykowane:iPho…

Apple
Apple z MagSafe do iPhone 13 (błekitna ton)
Etui dedykowane:etui do Apple;Etui dedykowane:iPho…

Apple
Apple Silicone Case MagSafe do iPhone 13 (pomarańczowy)
Etui dedykowane:etui do Apple;Etui dedykowane:iPho…

Apple
Apple Silicone Case MagSafe do iPhone 13 (żółty)
Etui dedykowane:etui do Apple;Etui dedykowane:iPho…

Apple
Apple Leather Case iPhone Xs Max MRWR2ZM/A (jasnobeżowy)
Etui dedykowane:etui do Apple;Etui dedykowane:iPho…

Apple
Apple Smart Folio MH023ZM/A (granatowy)
Dominujący odcień:niebieski;Etui dedykowane marka:…
Świadczą o tym dane sprzedażowe. Jak wynika z danych M/platform, w niedziele handlowe otwiera się 77% sklepów handlu tradycyjnego. W niedziele niehandlowe otwiera się ich mniej, bo 57%. Przy sprzyjającej pogodzie w czasie niehandlowych niedziel obroty mogą być nawet większe niż w te dedykowane na handel. Struktura zakupów jest natomiast zbliżona do tych w tygodniu.
Jak wyglądają niedziele handlowe i niedziele z zakazem handlu w sklepach tradycyjnych?
Efekt niedzieli handlowej nadal jest widoczny. Dane M/platform wskazują, że w czasie handlowych niedziel otwiera się 77% placówek, a w czasie niehandlowych 57%. Obroty w niedziele stanowią średnio 35-40% obrotów w dniach poniedziałek-piątek.
Większy wpływ na zakupy niż to, czy niedziela jest handlowa lub nie, wywiera upalna pogoda. Doskonale pokazują to trzy dni wokół ostatniej "czerwcówki": niedziela przed długim weekendem, Boże Ciało i niedziela kończąca długi weekend. Wspomniane niedziele nie były dniami handlowymi, jednak obroty w sklepach tradycyjnych był większe niż w jakąkolwiek niedzielę handlową w tym roku, w tym niedzielę przed Wielkanocą, kiedy zakupowo przygotowujemy się już do świąt.
Przyczyną była upalna pogoda, która generuje zwiększoną sprzedaż kategorii sezonowych, jak piwo, napoje czy lody. Co ciekawe, zwiększone obroty wystąpiły pomimo mniejszej liczby otwartych sklepów niż w niedziele handlowe.
Niedziela w małych sklepach: co kupujemy
Struktura zakupów niedzielnych jest zbliżona do tych w tygodniu. Kategorie o najwyższym udziale w obrotach to papierosy, piwo i wódka.
[polecany23359823[/polecany]
Możemy natomiast mówić o specyfice handlowych niedziel, która jest ściśle związana z kalendarzem, czyli przypadającymi świętami oraz porami roku. Na przykład w niedzielę handlową poprzedzającą Wielkanoc nastąpiły wzrosty sprzedaży – pod względem liczby sprzedanych sztuk – typowo świątecznych kategorii, jak majonez +80%, składniki świątecznych wypieków, jak cukier +45%, mąka +32%, dodatki cukiernicze +123%, a także kategorii porządkowych – płyny do mycia okien +200% i środki do sprzątania +110%.
- W ostatnią niedzielę czerwca – pierwszą, wakacyjną – widać było wzrosty sprzedaży produktów, których zabrakło nam podczas pakowania, takich jak środki przeciwko owadom, dezodoranty, szczoteczki do zębów, baterie, plastry czy książki – mówi Ewa Rybołowicz.
- Była też sekcja produktów, które najwyraźniej zabieraliśmy na działkowe wyjazdy – środki do czyszczenia, mycia podłóg, łazienki i WC, worki na śmieci, odświeżacze powietrza – dodaje Ewa Rybołowicz.
Oprócz niedziel niehandlowych, w kalendarzu mamy sporo świąt i dni ustawowo wolnych od pracy. W takie dni część sklepikarzy również decyduje się na otwarcie swoich placówek. W Niedzielę Wielkanocną był to zaledwie co piąty sklep (18%), ale w świąteczny poniedziałek już więcej niż co trzeci (35%). Dla porównania, 1 i 3 maja funkcjonowało 57% punktów tradycyjnych, czyli dokładnie tyle, co w niedziele niehandlowe, a w Boże Ciało działał co drugi punkt (48%).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny