W marcu 2022 roku kupiliśmy więcej niż przed rokiem. GUS opublikował najnowsze dane. "Kolejna ostra podwyżka stóp wydaje się pewna"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Największy wzrost sprzedaży detalicznej w marcu br. w cenach stałych w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grupy „tekstylia, odzież, obuwie”.
Największy wzrost sprzedaży detalicznej w marcu br. w cenach stałych w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grupy „tekstylia, odzież, obuwie”. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Jak poinformował Główny Urząd Statystyczny, sprzedaż detaliczna w Polsce w marcu 2022 roku wzrosła o 9,6 proc. rok do roku. Wynik jest wyższy od wcześniejszych prognoz ekspertów. – To wynik napływu uchodźców, którzy zaopatrują się w polskich sklepach oraz pomocy udzielanej przez Polaków – wskazują eksperci.

– Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 9,6 proc. – podał w piątek Główny Urząd Statystyczny. Z kolei w porównaniu z lutym 2022 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 16,4 proc. Z kolei w okresie styczeń – marzec 2022 r. sprzedaż wzrosła rok do roku o 9 proc.

– Nastroje zakupowe wciąż zdominowane są przez utrzymującą się wysoką inflację, słabą pozycję złotego, bardzo wysokie ceny paliw i rosnące stopy procentowe. Ceny niemal wszystkich artykułów rosną, a konsumenci bardzo zachowawczo podchodzą do wydawania pieniędzy na przyjemności – komentuje Katarzyna Iwanich, Insightland z grupy Hexe Capital.

To wynik napływu uchodźców

– Dynamika sprzedaży detalicznej wyraźnie wzrosła w marcu z 8,1 proc. do 9,6 proc. To wynik napływu uchodźców, którzy zaopatrują się w polskich sklepach oraz pomocy udzielanej przez Polaków (zbiórki najpotrzebniejszych towarów) – wskazują eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Ich zdaniem, "ten pierwszy efekt zobaczymy również w przyszłym miesiącu".

Z kolei Sebastian Błaszkiewicz, Unity Group zwraca uwagę, że wraz z rozpoczęciem wiosny rokrocznie następuje także ożywienie w branży fashion, tym razem może ono być większe niż normalnie. – Za dodatkowy popyt odpowiadać mogą uchodźcy, ale też i całkowite zniesienie ograniczeń pandemicznych, które może zachęcić Polaków do tradycyjnych weekendowych wycieczek do galerii handlowych – wskazuje w przesłanym nam komentarzu. – Widzimy, jak w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie kolejne firmy otwierają swoje serwisy w języku ukraińskim – dodaje.

Kolejna ostra podwyżka stóp wydaje się pewna

Bartosz Sawicki, główny analityk Cinkciarz.pl wskazuje, że "sprzedaż detaliczna w marcu o 16,4 proc. wyższa niż rok wcześniej". Natomiast "dynamika produkcji przemysłowej" przekroczyła 17 proc., a wynagrodzeń aż 12 proc. rok do roku. W związku z tym jego zdaniem "kolejna ostra podwyżka stóp" przez Radę polityki Pieniężnej 4 maja "wydaje się pewna".,

– NBP musi zdecydowanie odpowiedzieć na rozpędzającą się spiralę płac i cen – prognozuje.

Największe wzrosty odnotowały „tekstylia, odzież, obuwie”

Największy wzrost sprzedaży detalicznej w marcu br. w cenach stałych w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” – o 41,9 proc. wobec wzrostu o 93 proc. przed rokiem.

Ponadto wyższą sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” spośród prezentowanych kategorii towarów zaobserwowano także w grupach: „pozostałe” (o 31,2 proc.), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 15,9 proc.) oraz „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 15,5 proc.).

Z kolei spadek sprzedaży utrzymał się w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 9,3 proc.).

Kupujemy w sieci

W marcu 2022 r. w porównaniu z lutym br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących – o 14,9 proc. Jednocześnie wskazano, że udział tej sprzedaży zmniejszył się z 10 proc. w lutym br. do 9,4 proc. w marcu br.

– Zakładam, że otwarcie ukraińskiej wersji sklepów internetowych przełoży się na wzrost sprzedaży w tej branży, utrzymujący się do końca roku. Długofalowe skutki napływu uchodźców są trudne do oszacowania, gdyż nie wiadomo, ilu uchodźców pozostanie w naszym kraju – dodaje Błaszkiewicz.

Zdaniem Katarzyny Iwanich udział e-handlu w całej sprzedaży detalicznej będzie rósł i te prognozy ekspertów rynkowych się z pewnością potwierdzą. – Rosnąca inflacja i coraz wyższe ceny sprawiają, że Polacy szukają tańszych ofert w sieci, gdzie nadal te same produkty mogą nabyć w lepszych cenach, niż w sklepach tradycyjnych. Na wyniki e-handlu coraz mocniej będzie też wpływać najmłodsze pokolenie konsumentów, dla których internet jest środowiskiem naturalnym i pierwszym wyborem także podczas zakupów we wszystkich niemal kategoriach – podsumowuje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu