W czasie upałów wolimy mrożoną herbatę od coli

Alicja Zboińska, Joanna Pieńczykowska
Polacy kochają herbatę, teraz także mrożoną fot. wojciech gadomski
Polacy polubili mrożoną herbatę. Każda firma produkująca napoje chce mieć ją w ofercie. Swoją markę wprowadza właśnie na rynek koncern spożywczy Maspex Wadowice. W tym tygodniu na półkach sklepów pojawi się Caprio Ice Tea. Na początek oferowana będzie w dwóch smakach: brzoskwiniowym i cytrynowym, w 2-litrowych opakowaniach.

To odpowiedź wadowickiego koncernu na rosnący apetyt Polaków na mrożoną herbatę. Nasi rodacy tylko w ubiegłym roku wydali na nią prawie 300 mln zł, czyli o 85 proc. więcej niż przed dwoma laty. Sięgamy po ten napój przez cały rok, nie tylko podczas największych upałów.

Ale nie tylko Maspex - największy w Polsce producent soków i nektarów - ma apetyt na kawałek tego atrakcyjne- go rynku. Do gry wkraczają kolejni producenci. Niedawno łowicka grupa Agros Nova wypuściła Garden Ice Tea.

- Wyróżniać nas będzie dodatek naturalnego soku do herbaty - informuje Joanna Bance-rowska, rzecznik Agros Nova. Podobnie jak Maspex Agros chce zawalczyć o rynek dużymi opakowaniami. - Badania wykazały, że chętnie kupujemy napoje w dużych, rodzinnych kartonach - wyjaśnia Bancerowska.

Na mrożonej herbacie ma nadzieję zarobić także szwajcarski koncern Danone. Do tej pory pod marką Żywiec sprzedawał wodę mineralną, a teraz w identycznych przezroczystych 1,5-litrowych butelkach pojawiła się herbata. Nowi gracze walczą o podniebienia konsumentów także atrakcyjnymi smakami.

Polacy najczęściej sięgają po ice tea brzoskwiniową i cytrynową, ale Agros Nova proponuje dodatkowo także malinową, a Żywiec Zdrój - owocową i z limonką.

Rodzimi gracze liczą, że odniosą sukces podobny jak giganci rynku napojów, dzięki którym Polacy poznali smak mrożonej herbaty. Najczęściej pitą w Polsce marką jest Nestea produkowana przez Coca-Colę. To niekwestionowany lider, ma 36 proc. udziałów w rynku. Na drugim miejscu, z udziałami na poziomie 20 proc., plasuje się koncern PepsiCo, który produkuje Lipton Ice Tea.

Ale pionierzy zwracają uwagę, że na sukces pracowali kilka lat. Jeszcze trzy lata temu nie mieli powodów do radości. W 2005 r. rynek wart był niespełna 75 mln zł.

Gdy mrożoną herbatą raczyli się Włosi, Hiszpanie i mieszkańcy innych krajów Unii - Polacy gustowali w wodzie mineralnej. Przełomowy okazał się rok 2006 - wtedy wartość rynku mrożonej herbaty wzrosła o 120 proc. Kolejny rok to kolejny wzrost - o 85 proc.

Skąd ten sukces? Niewątpliwie to efekt intensywnych kampanii reklamowych. Ale i tego, że jesteśmy nacją, która zajmuje jedno z czołowych miejsc na świecie w konsumpcji zwykłej herbaty.

- Polacy przepadają za każ- dą postacią herbaty, więc polubili również mrożoną. Doceniają smak ice tea, a także walory chłodzące. To napój naturalny, a po takie właśnie sięgamy coraz chętniej - podkreśla Iwona Sarachman, rzecznik Coca-Coli. Eksperci szacują, że w tym roku rynek herbaty mrożonej wzrośnie o połowę.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie