Via Carpatia mogła nigdy nie powstać. Skandaliczna wypowiedź polityka PO [WIDEO, ZDJĘCIA]

Arkadiusz Rogowski
Arkadiusz Rogowski
Wideo
od 16 lat
Via Carpatia okazała się politycznym papierkiem lakmusowym, dzięki któremu zobaczyliśmy, jak odmienne podejście do Polski Wschodniej mają Platforma Obywatelska oraz Prawo i Sprawiedliwość. Najważniejsi politycy PO nawet nie kryli swojego krytycznego stosunku do drogi łączącej Białystok z Lublinem i Rzeszowem, w tym były komisarz UE, a obecnie europoseł PO Janusz Lewandowski, który stwierdził, że to "pomysł polityczny".

Wystarczył rzut oka na drogową mapę naszego kraju, by dostrzec, że nie ma ani jednej drogi szybkiego ruchu, która łączyłaby całą Polskę Wschodnią i sąsiadujące z nią państwa. Deklarację o potrzebie budowy takiej drogi podpisali w październiku 2006 roku w Łańcucie ministrowie transportu Polski, Litwy, Słowacji i Węgier. Miała przebiegać na trasie: Kaunas - Białystok — Lublin — Rzeszów — Presov — Kosice — Miskolc — Debrecen. Obecny wówczas w Łańcucie pomysłodawca szlaku Via Carpatia prezydent Lech Kaczyński ocenił, że na jej budowę potrzebnych będzie „dziesięć albo i kilkanaście lat”.

Sygnatariusze Deklaracji Łańcuckiej zobowiązali się do „uwzględnienia wyżej wymienionej trasy drogowej wśród priorytetów krajowej polityki transportowej”. Ale po zmianie władzy w 2007 roku w Polsce, rząd PO-PSL na czele z Donaldem Tuskiem wykreślił Via Carpatię z listy priorytetowych inwestycji drogowych, czym de facto złamał ustalenia poczynione w 2006 roku przez 4 państwa.
Dlatego w latach 2008-2015 powstało zaledwie kilka krótkich odcinków Via Carpatii (której częścią jest droga ekspresowa S19). Na Podkarpaciu rząd Donalda Tuska wybudował zaledwie dwa i to bardzo krótkie odcinki: Rzeszów Zachód - Świlcza (4,4 km, oddany w grudniu 2013 roku), który stanowi łącznik starej „czwórki” z autostradą A4, oraz Stobierna – Rzeszów Wschód (6,9 km, oddany we wrześniu 2012 roku), przy czym aż 3,8 km (Stobierna – Jasionka) powstała w przekroju 2+1, gdzie nie można przekraczać 80 km/h. Nie dokonano tam nawet oddzielenia pasów ruchu poprzez ustawienie betonowych barier.

Via Carpatia, przebieg.
Via Carpatia, przebieg. Archiwum

Równie kiepsko budowa Via Carpatii wyglądała wtedy w innych regionach. Na Lubelszczyźnie, jako fragmenty ekspresowej S19, powstały jedynie obwodnice Lublina (10,2 km w październiku 2014 r.), Kocka i Woli Skromowskiej (7,9 km w grudniu 2011) i Międzyrzecza Podlaskiego (6,6 km w kwietniu 2008), przy czym te dwie ostatnie w standardzie drogi jednojezdniowej (1+1). Podobnie jak oddana w lutym 2011 roku obwodnica Wasilkowa (3,5 km) na Podlasiu.

Po zsumowaniu tych kilku odcinków wychodzi łącznie 39 km – tylko tyle zdołał wybudować w 8 lat rząd PO-PSL, co dało średnią niespełna… 5 km na rok. Tymczasem cała trasa Via Carpatia w Polsce ma liczyć 700 km. Jak łatwo obliczyć, w takim tempie polska część tej międzynarodowej trasy powstawałby… 140 lat!

Czyny i słowa

W deklaracjach ówczesnego premiera budowa drogi ekspresowej S19 miała iść dużo szybciej. - Chciałbym, aby odcinek Lublin-Rzeszów powstał do 2015 roku – powiedział 25 października 2012 roku w Rzeszowie Donald Tusk. Kolejną jego pustą obietnicą były słowa o wpisaniu Via Carpatii do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

- Tusk odpowiedział, że może to się okazać jeszcze w 2012 roku. Jak ocenił, przekonanie Unii Europejskiej, że ten korytarz powinien się znaleźć w sieci transeuropejskiej, nie powinno być szczególnym problemem – pisał wtedy portal forsal.pl.

Tak się jednak nie stało. Co więcej, politycy Platformy wręcz blokowali działania innych na rzecz powstania Via Carpatii, czego najlepszym dowodem było głosowanie w grudniu 2013 roku w Parlamencie Europejskim petycji autorstwa Rafała Dąbrowskiego ze Stalowej Woli oraz 31 współsygnatariuszy, którzy domagali się konkretnych działań w sprawie tego szlaku. Petycja została uznana za dopuszczalną i skierowana zgodnie z procedurami do Komisji Europejskiej, ale ostatecznie głosami europosłów Platformy Obywatelskiej Jarosława Wałęsy i Julii Pitery oraz ich kolegów z Europejskiej Partii Ludowej została odrzucona na forum komisji petycji PE.

Pitera mówiła wtedy, że Podkarpacie i tak może być zadowolone z funduszy, które dostaje z Unii. Z kolei europoseł PiS Janusz Wojciechowski (obecny polski komisarz ds. rolnictwa), na zarzuty o polityczne motywacje, stwierdził że Via Carpatia to „inicjatywa geopolityczna”, wskazując na olbrzymie znaczenie tego szlaku dla rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Kilka miesięcy później skandaliczne słowa na temat Via Carpatii wypowiedział Janusz Lewandowski, ówczesny polski komisarz ds. programowania finansowego i budżetu UE i najwyżej usytuowany w unijnej administracji Polak. W kwietniu 2014 roku w Brukseli, podczas spotkania z dziennikarzami z Polski Wschodniej, stwierdził że budowa tej międzynarodowej drogi to nie jest dobry pomysł.

- Mamy w tej chwili ciśnienie, żeby zrobić specjalny program dla Karpat, ze Słowacją, z Rumunią. Tylko z kim on nas łączy? Z biedakami. (…) Co nam Rumunii, za przeproszeniem, mogą wnieść do rozwoju okolic Rzeszowa czy Podkarpacia? Raczej trzeba możliwie dobrze się łączyć komunikacyjnie z tą bardziej dynamiczną częścią Europy. Dlatego nie byłem jakimś super zwolennikiem tej trasy, która łączy Białystok z Lublinem czy z Rzeszowem. Ona jest wygodna dla ludzi, komunikacyjna, tylko nie wiem czy jest taką wielką wartością dodaną w sensie gospodarczym (…) W tym jest tylko pomysł polityczny, bo gospodarczo się to nie obroni – mówił ku zdumieniu słuchających go gości Lewandowski, który jako komisarz miał traktatowy obowiązek reprezentowania interesów całej Unii. Ciekawostką jest tutaj fakt, że były minister przekształceń własnościowych, odpowiedzialny m.in. za skandaliczną prywatyzację polskich przedsiębiorstw, urodził się w Lublinie.

Gdy po odrzuceniu petycji ws. Via Carpatia podkarpacki europoseł Tomasz Poręba (PiS) zaapelował do polskiego rządu o zgłoszenie tej inwestycji do wartego 315 mld euro tzw. Planu Junckera, na szczerą wypowiedź w „Gazecie Wyborczej” pozwoliła sobie podkarpacka europosłanka Elżbieta Łukacijewska (PO).

- Na pewno priorytetowo traktowane będą w nim te inwestycje, które będą ekonomicznie uzasadnione. Na przykład pozytywnie wpłyną na rozwój terenów czy wzrost liczby miejsc pracy. Jednym z warunków ma być także wkład w konkretną inwestycję prywatnych przedsiębiorców. (…) Nie wiem, czy akurat S19 na wszystkich odcinkach spełni te warunki. Jeżeli ktoś jechał np. z Lublina do Białegostoku, to widział, że tam praktycznie nie ma ruchu – stwierdziła Łukacijewska, kreująca się w mediach na orędownika budowy Via Carpatii.

Jeszcze śmieszniejsza była mapa przedstawiana na konferencjach prasowych podkarpackich posłów PO, na której po prostu dorysowano kreskę oznaczające Via Carpatię od Rzeszowa do Barwinka, tyle że bez wskazania źródeł jej finansowania. Mieszkańcy mieli uwierzyć, że Platforma chce ją budować.

Dobra zmiana

W 2015 roku doszło do zmiany władzy. Wybory zdecydowanie wygrało Prawo i Sprawiedliwość, a największe poparcie otrzymało tradycyjnie w Polsce Wschodniej. Niemal natychmiast ruszyła ofensywa rządu Beaty Szydło w sprawie Via Carpatii, która w całości znalazła się w nowym Programie Budowy Dróg Krajowych z pełnym finansowaniem, oszacowanym na 30 mld zł. Z kolei w Parlamencie Europejskim przyjęty został raport autorstwa europosła Poręby, w którym Via Carpatia po raz pierwszy została uznana na forum unijnym za priorytet całej wspólnoty, co otworzyło drogę do wpisania w 2022 roku całej inwestycji do sieci głównych szlaków komunikacyjnych w Unii Europejskiej (TEN-T). W praktyce oznacza to współfinansowanie budowy całego szlaku z funduszy unijnych.

We wrześniu 2017 roku otwarto 12,5-kilometrowy odcinek Stobierna – Sokołów Małopolski, a w grudniu 2017 roku oddano kierowcom łącznik S19 od węzła w Świlczy do ulicy Podkarpackiej w Rzeszowie, będący w praktyce południowo-zachodnią obwodnicą miasta. W kolejnych latach zbudowano całą trasę S19 Rzeszów-Lublin, a także rozpoczęto budowę odcinków Rzeszów-Babica, Babica-Jawornik oraz Krosno-Miejsce Piastowe. W Babicy powstanie 2-kilometrowy tunel, do drążenia którego gotowa jest już sprowadzona widowiskowym transportem z Hiszpanii ogromna maszyna TBM tzw. Karpatka.

Pozostałe podkarpackie odcinki S19 są albo po przetargu (Domaradz-Krosno, Miejsce Piastowe-Dukla i Dukla-Barwinek), albo na etapie przetargu (Jawornik-Lutcza, Lutcza-Domaradz). Do przodu posuwa się również Via Carpatia na Lubelszczyźnie i na Podlasiu, gdzie podpisano umowy na budowę kilku odcinków. Cała trasa łącząca Polskę Wschodnią z Litwą i Słowacją – wedle zapowiedzi rządu - ma być gotowa w 2026 lub 2027 roku.

- Zawsze, gdy jesteśmy na budowie Via Carpatii, możemy powiedzieć, że PiS dotrzymuje słowa. Zawsze, kiedy inaugurujemy budowę tej strategicznej trasy, albo kiedy oddajemy do użytkowania kolejne jej odcinki. Jesteśmy rządem, któremu nie brakuje ani determinacji, ani konsekwencji, żeby realizować tak ambitne projekty – mówił 3 tygodnie temu na inauguracji budowy odcinka S19 Babica-Jawornik pochodzący ze Stalowej Woli poseł i wiceminister infrastruktury Rafał Weber, zapewniając o zagwarantowanych w budżecie państwa środkach na budowę całej Via Carpatii w Polsce.

Via Carpatia jest już gotowa w Grecji, na Węgrzech i na ukończeniu na Litwie. Na Słowacji gotowa jest już połowa planowanej trasy, zaś najdłużej, bo co najmniej do 2030 roku, budowa tej drogi ma potrwać w Rumunii i Bułgarii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Via Carpatia mogła nigdy nie powstać. Skandaliczna wypowiedź polityka PO [WIDEO, ZDJĘCIA] - Nowiny

Komentarze 41

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
roman
hej
a
avalon
Ja jestem z zachodniej części kraju a dokładniej z Poznania. Też chciałbym żeby powstały S11, S10, S15 i pewnie kilka innych. Ale czy Krosno, Rzeszów i Białystok oraz Lublin i miasta po drodze nie zasługują na dobre połączenie? Od kiedy drogi buduje się po to, żeby łączyć się z granicami??? Miasta i regiony muszą być połączone w pierwszej kolejności. Co do drogi w kierunku Rumunii na południe od Krosna i granicy - może się mylę ale będą ja chyba budowali Słowacy, Węgrzy i Rumuni? Może jestem ciemnogrodem i nie odbieram żadnej normalnej telewizji ale chciałbym kiedyś wygodnie pojechać na kilkuetapowe wakacje z przerwami w Słowacji, Na Węgrzech, W Rumunii i Bułgarii. I nie sądzę że w Rumunii nic nie ma.

PS. Oby się to nie wydarzyło, ale obrona na linii Wisły oznaczałaby, że mendy uciekałyby do... Rumunii.
K
Kuba N.
Do zb:

No brawo! Tyle jadu co na partyjnym wiecu prezesa! Najlepsza wizytówka dla tego co reprezentuje sobą PiS i jego media workerzy. Kultury kupić nie można. Natomiast ludzi pieniędzmi - już tak.

Wciskajcie ludziom dalej kit do głów od grupki cyników z multimilionerem Mateuszem Morawieckim na czele (Sobolewski, Ziobro wraz z żonami też do biedoty nie należą). Straszcie rozbiorami, sortujcie na lepszych i gorszych Polaków, jednocześnie samemu robiąc biznesy przy imporcie węgla i wizach z moskiewskimi firmami (o ironio!). Wyzywajcie innych od złodziei i zdrajców, a samemu oszukujcie. Straszcie imigrantami, samemu biorąc od nich łapówki. Manipulujcie, korumpujcie zarzucając drugiej stronie to samo. Odwracajcie kota ogonem. Zwykli ludzie sobie dadzą radę. A PiS - na śmietnik historii! Naczelnemu Nowin m.in. za dzisiejszą okładkę należy się uczciwa praca, w nagrodę za dokonania na rzecz PARTII. Choć starając się być obiektywnym, do poziomu szczucia z TVP jeszcze trochę brakuje. :)

Sam z wielką chęcią zagłosuję na Pawła Kowala. Pozytywny i inteligentny chłop. I trzymam mocno kciuki za resztą opozycyjnych ugrupowań od lewa do prawa. :)
N
Nie dajmy się zniszczyć!
To się wiąże ze zdradą jaką dokonali Tusk i jego ekipa. Cały czas wyłączali Polskę wschodnią!! A na czym polegała zdrada? Mówi się, że Polska miała być zaatakowana, jako kolejna po państwach bałtyckich i Ukrainie. To błędne myślenie! Polska miała być pierwsza! do Tego przygotowywał Tusk, który realizował perfidny plan rozbioru Polski. Popatrzcie na mapę i zastanówcie się jaki zysk mieli by Niemcy i ruscy kiedy najpierw weszli do Polski i zajęli wschód Polski?!

Odcięte państwa bałtyckie od pomocy, Ukraina odcięta od pomocy! Mieli by ich na raz bez wysiłku i większych strat. Te państwa by się poddały bez pomocy z zewnątrz! Ruscy by się nie przemieścili dalej na zachód bo Niemcy nie zgodzili by się na to! Dlaczego bo reszta już nie Polski tylko obszaru pod władaniem Brukseli czyli Niemiec, była by pasem demarkacyjnym. Czy NATO by odbijało wschodnie tereny? Nie było by takiej szansy. Jaki kraj by ryzykował, żeby odbić kawałek Polski?? Ruscy przetestowali reakcje zachodu na Krymie. Jakby zajęli wschód Polski? Organizując największe manewry ZAPAD. bo co roku były coraz większe i przyzwyczajano do tego. Nie dziwiło by takie zgrupowanie wojska niedaleko granicy. Z Królewca i Białorusi weszli by jak w masło.

Na wschodzie nie miał kto bronić Polski. Likwidowano posterunki policji, redukowano straż graniczną, jednostki wojskowe, nie inwestowano na tych terenach. Przygotowywano tą cześć Polski na planowaną inwazję rękami tuskowej ekipy. Zastanowicie się jaką korzyść mieli Niemcy i ruscy gdyby to doszło do skutku! Tania siła robocza z tego co zostało, pełne władanie resztą Polski, kasacja konkurencji i współpraca z ruskimi bez żadnych przeszkód na wieki. A Ruscy? odbudowali by, część swojego imperium. Czy zatrzymali by się? Nie zatrzymali, kolejna była by Słowacja bo otaczanie reszty Polski było by priorytetem. Potem dalej na Południe. Na 100% ten podział Niemcy mają w swoich tajnych archiwach. Tusk mówił, że przypilnują z Putinem, żeby nikt im piachu w tryby nie wrzucał! Polska miała być pierwsza, bo opłacalność takiego rozwiązania jest aż nadto oczywista. Kosa przeszła nad głowami Polaków. Szlag trafił ich plany bo zadziałał "palec Boży" i jak zwykle intuicja Polaków zadziałała. Prawica doszła do władzy. Rosja w obliczu takiej sytuacji i zbliżania się Ukrainy do integracji militarnej i ekonomicznej z Europą, musiała zaatakować, żeby ratować swoją pozycję geopolityczną. Tusk to Niemiecki agent, który perfidnie realizował plan już raz nakreślony zwany paktem Ribbentrop-Mołotow!!
P
Paweł
2 października, 05:53, do Józe:

Które autostrady trzeba poprawiać? Kłamiecie

Wszystkie należące do Kulczyka i jego familii, które są prywatne. nA A2 i A4 to zawsze coś remontują i taka jest prawda.

L
Lito
2 października, 5:53, do Józe:

Które autostrady trzeba poprawiać? Kłamiecie

Tuskowa A2, przy jej budowie padło mnóstwo Polskich firm budowlanych. Ale zbliżało sie EURO, więc po trupach

K
Klon
Trójmorze nie pasuje Niemcom i Rosji , bo ich rozdziela i staje sie konkurencyjne dla UNII, która bliska jest rozpadowi.
D
Donek
2 października, 10:41, 0110:

W czyim interesie działał Lewandowski to powinna ustalać ABW .

Zamknąć szmaciarza

0110
W czyim interesie działał Lewandowski to powinna ustalać ABW .
M
Maniek-Koniu
Janusz Lewandowski - za księcia pana by wisiał; w międzywojniu podobnie, a może gniłby w w więzieniu; za trzeciej RP dobrze (dla niego) bawi się w europosła, a to w otoczeniu Sikorskiego., Belki, Millera, z którymi w zaszłych czasach byłoby podobnie. Faktycznie z tą praworządnością chyba jest coś nie tak...
z
zb
1 października, 7:38, Kuba N.:

A może by tak o CPK i o tym ile rocznie kosztuje utrzymanie spółki, zarządu, prezesów? Spółka powstała 5 i pół roku temu. Więc idąc wg logiki tej notki prasowej..

Bo pan "redaktor" bardzo aktywnie bierze udział w kampanii wyborczej partii rządzącej, więc wybiórczo traktuje informacje i rzecz jasna nie zająknie się o tym ile czasu jest pomiędzy planowaniem, zaprojektowniem, a wdrożeniem inwestycji.

I o tym ile pozyskano za kadencji PO-PSL na S19 funduszów z tej złej, niedobrej podobno Unii i Zachodu.

Albo.. nie ma o temacie większego pojęcia, więc po prostu powiela co narzuca mu "góra". Produkuje pan bardzo mało materiałów niezwiązanych z kampanią, "Tuskiem" i PiS.

1 października, 8:22, Bolek:

Co ty bredzisz, PSL i Platforma to gniot 2 1 do Sokołowa Małopolskiego i afera po której zniknął Bury, reszta dróg to budowy PiS , co ty masz w tej pustej głowie człowieku….

1 października, 9:22, Kuba N.:

Ojjj, wywoływanie afer, kruchy lód. Po tym ile milionów teraz ucieka bokiem przez "fundacje", Fundusz Sprawiedliwości (tu w roli głównej rzeszowska #1 PiS Zbigniew Ziobro), Lasy Państwowe, państwowe spółki. I utopione w sejmowych komisjach (np. Smoleńskiej, której pracy nikt nie rozliczył).

Albo weźmy słynny wywiad Sobolewskiego - naszej rzeszowskiej "dwójki" na listach PiS u Mazurka i o tym jak cu[wulgaryzm] dorabiają się na władzy rodziny partyjniaków.

Afery wizowe w MSZ, prywatne loty Kuchcińskiego i Afera Podkarpacka. Czy najnowsze, tajemnicze masowe awarie dystrybutorów na Orlenie. O tym jak skończyło się sztuczne zaniżanie cen przed wyborami przekonali się najlepiej Węgrzy. Ale o tym na portalach Polska Press nie przeczytamy.

Bubel z 2 1 przy S19? Może i tak, ale dodajmy do tego buble za kadencji PiS-u: przekop Mierzei Wiślanej, budowę Elektrowni Ostrołęka C, setki milionów wydane na puste covidowe szpitale tymczasowe i fabrykę Izery. Czy właśnie CPK. Monumentalny pomnik systemu w stylu Pałacu Kultury w Warszawie.

PiS to typowa dyktaturka z kłamliwym przekazem dnia do ludzi, którzy są podatni na manipulację.

Pozdrawiam.

1 października, 10:02, Rodakko Polakko:

PIS przynajmniej scalą tę Polskę i broni niepodległości,a PO to jawni zdrajcy mający za zadanie przygotować grunt pod 5 rozbiór Polski.I nie ma na takich paragrafu?Nie da rady ich jakoś usunąć?

1 października, 10:24, Kuba N.:

Jasne. Tłucze ludziom do głów, że tak jest, a w rzeczywistości konsekwentnie buduje przekaz z obrazem oblężonej twierdzy. Taka sztuczka psychologiczna sprawdzona teraz we wschodnich dyktaturach. Lada moment będzie nam ustrojowo bliżej do Turkmenistanu i Białorusi. Z nietykalnymi ludzi u władzy. Podpadniesz komuś u góry, więc nie będziesz miał co liczyć na sprawiedliwy wyrok.

PiS niszczy nasze powiązania z Zachodem i pcha nas w stronę autorytarnego Wschodu. Kopiuj-wklej metod z Rosji, Turcji i Węgier. Tam już od dawno nie ma wolnych Wyborów. W putinowskiej Rosji też mocno wykorzystuje się politycznie Kościół i też cynicznie gra się patriotyzmem. Jeśli nie widzisz analogii, to przykro mi.

Moskwa też broni oficjalnie swojej niepodległości, walczy z całym NATO, "broni" chrześcijańskich wartości i wszędzie, totalnie wszędzie widzi w ludziach z innymi poglądami zdrajców narodu. Opozycji, niezależnych mediów, prawa do protestu tam już nie uświadczysz. Naprawdę nie widzisz analogii? Tego, że rozwala się demokratyczny porządek?

Niszczy PO wiązania z zachodem czy raczej z oligarchami zachodnimi i wschodnimi. Stosując twoją tezę , to brytole już całkiem zerwały powiązania z zachodem :):) . Biedaku, używaj mózgu zgodnie z przeznaczeniem. A co do wpisu tego Kuby na temat spółki. Kuba ma zerowe POjęcie o inwestycjach tak dużych jak ta. Temu PO.ebowi wydaje się, że można coś takiego przygotować w rok, może w dwa. Aaa, pytanko, ile czasu pan Grad przygotowywał budowę elektrowni atomowej i co zrealizował?

z
zb
2 października, 5:53, do Józe:

Które autostrady trzeba poprawiać? Kłamiecie

A4 non stop

d
do Józe
Które autostrady trzeba poprawiać? Kłamiecie
J
Józe
1 października, 8:49, Dumny Polak:

Po co lotnisko w Warszawie jak jest w Berlinie.PO to partia pilnująca interesy Niemiec. Polska ma być poddańczo oddana Niemcom i ma być dziadostwo w Polsce. Młodzi ludzie mają wyjeżdżać za chlebem do Niemiec. Polska wschodnia to Polska B wg PO zło konieczne które trzeba oddać Rosji. Teraz Polska podniosła głowę i chce o sobie sama decydować. Stąd wściekłe ataki liberałów i lewaków na Polaków inaczej myślą[wulgaryzm]h niż oni.

1 października, 8:51, john:

To właśnie za PO zbudowano większość autostrad. Ile zbudowano za pisiorów? NIC!!!

No i teraz trzeba wszystko poprawiać.

P
Polakko
1 października, 19:15, Zygmunt69:

Ludzie nie chcą przyjąć do wiadomoßci że PO to niemiecka partia sfinansowana za niemieckie pieniądze. Która ma na celu jedynie szkodzić polskiej gospodarce i zatrzymać dążenia Polski o reparacjach za 2 Wojnę Światową.

Dlaczego PO blokowala Via Carpatię? Bo ta droga nie wiedzie do Niemiec ani nawet w stronę Niemiec. Jaki więc sens dla polityków platformy miał sens budowy? Żaden!

Ta partia ma za zadanie podporządkować Polskę Niemcom a ostatecznie doprowadzić do kolejnego rozbioru.Dlaczego Niemcy nie przeniosą swej stolicy do środka państwa,tylko jest tuż przy granicy z Polską?Bo Niemcy NIGDY nie zrezygnowali z ziem,które utracili i czekają na okazję,by je odzyskać.Wtedy Berlin będzie w środku Niemiec.USA są gwarantem pokoju w Europie a Niemcy chcą je usunąć z Europy.Są wspaniałe wykłady na YouTube o imperialiźmie niemieckim,czym jest UE,o doktrynie Bismarcka.Kościuszko podczas swej Insurekcji takich jak Tusk wieszał na rynku w Warszawie,a kogo nie złapał to wieszał portrety.

Wróć na i.pl Portal i.pl