Ursus zapowiada likwidację fabryki w Lublinie. Wszystko przez długi. Pracę mogą stracić 223 osoby

Piotr Nowak
Piotr Nowak
Anna Kurkiewicz/archiwum
223 spawaczy, ślusarzy i tokarzy pracuje dziś w zakładzie produkcyjnym Ursusa przy ul. Frezerów w Lublinie. Jednak ze złożonego przez zarząd spółki planu restrukturyzacyjnego spółki wynika, że cała załoga fabryki straci zatrudnienie. Wszystko przez długi w jakie popadł producent ciągników i maszyn rolniczych.

Na 26 tys. mkw. hal produkcyjnych w Lublinie budowane są ciągniki rolnicze o mocach od 35 do 280 KM. Moce produkcyjne fabryki pozwalają na wytwarzanie 4 tys. ciągników w skali roku. Maszyny przeznaczone są zarówno na rynek europejski, jak i na rynki zewnętrzne.

Wiosną i latem tego roku produkcja ciągników ma zostać przeniesiona do Dobrego Miasta. Do tej pory zakład ten specjalizował się w wytwórstwie maszyn rolniczych. Lubelska fabryka ma zostać zlikwidowana. Tak zakłada plan restrukturyzacyjny przedstawiony wierzycielom przez zarząd Ursusa.

Problemy w Ursusie. Firma z Lublina rusza z restrukturyzacją
Plan redukcji zatrudnienia zakłada zwolnienie 223 osób pracujących w Lublinie i zamknięcie fabryki. Ma to umożliwić zmniejszenie kosztów stałych Ursusa z 32,7 mln zł w 2018 r., a następnie do 17,1 mln zł w 2019 r. i ok. 15 mln zł w kolejnych latach.

Zwolnienia mogą potrwać nawet do końca roku. Docelowo z 482 etatów w Ursusie mają zostać 293 osób zatrudnionych w Opalenicy i Dobrym Mieście. Koszty odpraw spółka szacuje na 1,2 mln zł.

Plan restrukturyzacyjny i propozycje układowe władze spółki złożyły 1 kwietnia w Sądzie Rejonowym Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku. Zgodę na realizację planu muszą wyrazić wierzyciele i sąd. W innym wypadku spółce grozi upadłość.

Milionowe długi
Długi Ursusa na koniec lutego wyniosły ponad 107 mln zł. Od listopada do marca firmie udało się spłacić zaledwie 410,4 tys. zł zobowiązań.

Pogarszającą się sytuację finansową władze firmy tłumaczą spadkiem przychodów ze sprzedaży w kraju i za granicą. Pierwszy spadek był spowodowany opóźnieniami w realizacji wniosków o dofinansowanie w ramach programu unijnego PROW. Ostatni wynika z niekorzystnego kursu dolara, w którym rozliczane są kontrakty eksportowe i opóźnień w realizacji kontraktu na dostawę ciągników dla Zambii.

Wierzycielami Ursusa są m.in.: Bank PKO BP S.A. (rozpoczął egzekucję komorniczą), Millennium Bank S.A., mBank S.A., Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. i Leasingi (czekają na porozumienie ze spółką). Ponadto firma SG Equipment wypowiedziała spółce umowy pożyczek i umowę leasingu a EFL leasing S.A. - dwie spośród sześciu umów leasingu.

Bieżąca działalność Ursusa jest utrudniona m.in. z powodu zajęcia części zapasów przez komornika i spadek morale kadry pracowniczej.

Ursus w Lublinie
Zanim powstał Ursus istniała POL-MOT Warfama Sp. z o.o. kontrolowana przez rodzinę Zarajczyków. W 1997 r. POL-MOT przekształcił się w spółkę akcyjną. W 2006 r. zakupił fabrykę w Opalenicy. Rok później zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W 2012 r. POL-MOT zmienił nazwę na Ursus. W tym samym roku nastąpiło przeniesienie siedziby do Lublina.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Szkoda Ursusa

Ja tu widzęę podobnie jak w przypadku fso celowe działanie mające na celu zniszczyć lubelska fabrykę.

s
solidny partner w biznesie
Ciekawie czemu nie napiszą nic na temat byłego zarządu, rozpierdzielenia pieniędzy a nie inwestowania w firmę i ludzi, czy pojeb.anej atmosfery tam panującej, oraz dopracowanych tak Ursusów że frezy z linii produkcyjnej jak by zabrali to by żądnego ciągnika nie złożyli. A w szczególności na temat poganiacza Zarajczyka, jakim był ch. że wszyscy portkami trzęśli jak przechodził że narzędzia to musiały wszystkie chodzić i głowa wpatrzona w swoją robotę, i ich podwładnych piesków czy na temat dyrektora ds. produkcji oraz jego pseudo brygadzistów... którzy potrafili nagrywać telefonem pracowników na podpierdolkę
W
Warmiak
, P:

Nie rozumiem jak firma która tak szybko się rozwija może upaść z powodu jakiegoś kursu dolara.

Jaki rozwój. Wyłudzanie pieniedzy od państwa.

G
Gość
Radni walczą o TBV a 200 ludzi bez pracy, phi.Ursus Bus dostał kasę , a ten Ursus już nie, dlaczego?
s
ssss
Lubelszczyzna to stan umysłu. Bida i zacofanie plus masa Ukrów na ulicach.
A
Adacho
Nie chciałbym być złośliwy ale niedługo głównym towarem eksportowym Lublina będzie bród, smród i ubóstwo. W mojej ocenie przemysł w Lublinie leży, ale za to mamy piękny stadion, piękne rosnące bloki mieszkalne itp. Nie zrozumcie mnie źle: wszystko to jest potrzebne ale oprócz igrzysk ludzie potrzebują chleba. Nie jestem żadnym PiSiorem czy innym POpaprańcem ale pod kątem przemysłu dla Lublina słabo oceniam prezydenta Żuka, który jeszcze nie tak dawno dumnie pozował do zdjęć na tle ciągników URSUSA.
A
Anna
Do niepatriota jeżeli URSUS to marka lokalna to gdzie sprzedał ponad 5 milionów ciągników? PODOPWIEM! podobnie jak ZETOR sprzedawany był za dewizy w latach 70-80. Czyli nie jest marką lokalną. Produkty URSUSa były znane na całym świecie. Zadaję ponownie pytanie ile była warta taka marka? ZETOR był bardzo popularny w Szwecji jako tańszy Ciągnik od zachodnich marek. Co do kursów walut. Sztywny kurs euro, który czeka Polskę przy przyjęciu euro doprowadzi do stagnacji. Przykładów mnóstwo, nie trzeba daleko szukać. Na przyjęciu euro przez Polskę skorzysta przede wszystkim gospodarka Niemiec. Jakie będą tego konsekwencje? Ano takie że przykładowy Schmidt będzie zarabiał jeszcze więcej a popularny Kowalski będzie na niego pracował. To jest tak oczywiste, że popularny Kowalski zaczyna to dostrzegać (Bez znaczenia na kogo głosuje) Euro jest walutą czysto POLITYCZNĄ. Przyjmując euro Polska traci istotne instrumenty stymulacji wzrostu gospodarczego. Fakty są oczywiste.
P
PISFAN
Takie są uroki kursów walut jednego dnia można nieźle zarobić by już następnego wszystko stracić Ale to tylko jedna strona medalu druga to jak to możliwe żeby mając bodajże 3 fabryki nie można było się wywiązać z zamówień a z resztą Lublin nie ma szczęścia do przemysłu motoryzacyjnego patrz Koreańskie DAEWOO Francuskie bodajże PEUGEOT dodajmy Lubliny no i jak mnie pamięć nie myli to i wojskowe rosomaki nie przyniosły Lublinowi takiej sławy jak nieboszczki Żuki Skoro PIS przywraca CPNy PKSy to może przywróci produkcję owych Żuków
C
Czytelniczka
Jakoś nikt się nie bulwersuje, że za chwilę w Banku Pekao SA pracę straci tysiąc pracowników. To też ludzie tak jak ci w Ursusie. I w Lublinie i okolicy najpewniej także paru ładnych osób to będzie dotyczyło. W Santanderze też w marcu były grupowe, znikają kolejne placówki. Nie widziałam żeby Kurier to w jakikolwiek sposób komentował czy wyrażał niepokój.....
n
niepatriota
@Anna; Ursus to marka lokalna, poza Polską to klasyczna "noname". Podobnie zresztą jak Zetor. To nie jest tak, że kurs Dolara od 2,8 w 2010 roku stabilnie rósł do 3,8 dzisiaj. Ten kurs się wahał, taniejąc i drożejąc (min 2.7 w 2011 i max 4,25 w 2016). Podobnie rzecz się ma z kursem Euro. A całe ryzyko kursowe jest tylko po stronie producentów; eksporterów i importerów. Do tego dochodzi jeszcze spread czyli koszt wymiany walut. (Dlatego większość eksporterów chciałaby aby Polska wstąpiła do strefy Euro). Ursus nie ograniczał się tylko do roli eksportera, w jego produktach jest znaczny udział części i komponentów z importu.
Nie byłem wyborcą PO (a tym bardziej PiS), ale polityka gospodarcza PO z całą pewnością była bardziej racjonalna niż PiS. Teraz mamy karnawał rozdawnictwa i psucia państwa. Niestety wcześniej czy później zapłacimy za to wszyscy, bez względu na sympatie polityczne.
P
P
Nie rozumiem jak firma która tak szybko się rozwija może upaść z powodu jakiegoś kursu dolara.
X
Xx
Ten ursus fabryka ten zarząd i prezes powinien siedzieć wiedzeniu za długi
k
kali
dobrze żarło i ........zdechło hehehehhhhhe -polski biznes.....
M
Masoński plan globalistów
I to jest prawdziwa twarz unego komunizmu pt: Unia Jewropejska (wg projektu komunisty A. Spinelli). Nic, co było polskie nie przetrwa!. Cementownie, mleczarnie, rolnictwo, kopalnie, stocznie, cukrownie, odlewnie, itd. itp. NIC!
W „dziwnych” okolicznościach wszystkie te zakłady „bankrutują”, są „nierentowne”. Ale kiedy juz przejmie je za grosze niemiec, francuz lub inny farbowany zyd = od razu są opłacalne, są państwowe dotacje, ulgi, zwolnienia, armia ukrainców…. prosperują w najlepsze…. Tylko, że wtedy pokaźne sumy $$$ wypływają już z Polski, polak staje się niewolnikiem monterem (ew. musi wyjechać z kraju), często ponosi koszty zanieczyszczenia srodowiska, a wszyscy składają się na owe dotacje i ulgi (w tym rozne strefy ekonom.) dla obcego zakładu–korporacji. By nie wspomnieć o podmianie lokalnej populacji - Polak wypychany jest na zachód, a w jego miejsce ściągani są ukraincy, czeczeńcy, itp.
M
Maswo
Szanowni Państwo, Ursus (Pol Mot) sam się wykończył. Partie politycznie nie mają z tym nic wspólnego. Biznes z chińskimi, tureckim czy koreańskim ciagnikami z logo Ursus przestał być dochodowy. Biznes w Afryce też zaczął się komplikowac bez wsparcia rządu RP w postaci kredytów (pośrednio wsparcie panstwowe dla firmy prywatnej). Oferowanie niskiej ceny i krótkich terminów dostaw w przetargach na trolejbusy czy autobusy elektryczne co powodowało kary.... No tak jest Ncbir i ePola ale czy warto marnować publiczne pieniądze na firmę bez dobrego zaplecza badawczo-rozwojowego?
Wróć na i.pl Portal i.pl