„Tylko nie mów nikomu". Biskup zabiera głos w sprawie byłego księdza Pawła K. Jest oficjalne oświadczenie kurii. Posłowie komentują

Dorota Witt
Wczoraj bydgoszczanie domagali się oświadczenia od biskupa Tyrawy, protestując przed kurią
Wczoraj bydgoszczanie domagali się oświadczenia od biskupa Tyrawy, protestując przed kurią Dariusz Bloch
W czwartek, 16 maja, przed 10. na stronie internetowej bydgoskiej kurii pojawiło się oświadczenie mecenasa Edmunda Dobeckiego, który w imieniu biskupa Jana Tyrawy odnosi się do treści filmu braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu". - (...) kierowanie wobec Księdza Biskupa Jana Tyrawy zarzutu o ukrywanie czynów pedofilskich Pawła K. jest nieuprawnione, nieuczciwe i nie mające nic wspólnego ze stanem faktycznym - podkreśla adwokat. We wtorkowej rozmowie z nami mówił, że sam filmu nie widział. - Oświadczenie biskupa Tyrawy jest skandaliczne, kompromitujące, oczekuję jego dymisji! - mówi nam poseł Paweł Olszewski. Skierował dziś list otwarty do biskupa, w którym pyta o kolejny przypadek pedofilii, który miał być przez niego tuszowany. Poniżej pełna treść oświadczenia i komentarze, które zebraliśmy.
W środę wieczorem kilkadziesiąt osób protestowało przed bydgoską kurią.Domagali się wyjaśnień od biskupa Jana Tyrawy w sprawie oskarżeń, jakie pod jego adresem sformułowali twórcy filmu „Tylko nie mów nikomu", o to, że tuszował pedofilię.Nie wykluczają, że na jednym proteście się skończy. - Jeśli będzie trzeba: jeśli biskup Tyrawa dalej będzie milczał lub jeśli wyda tylko suche oświadczenie, dalej będziemy protestować - mówi Agata Polcyn ze Stowarzyszenia Stan Równości, które zainicjowało wydarzenie.Protestujący stali w strugach deszczu, trzymali transparent z napisem: „Zamiast homilii, stop pedofilii!”, a przez megafon krzyczeli: „Księża nie są ponad prawem, czas już przesłuchać Tyrawę”. - Chcemy wspólnie zaapelować, by biskup Jan Tyrawa odpowiedział za przenoszenie z parafii na parafię księdza Pawła K., oskarżonego i prawomocnie skazanego za pedofilię i zażądać wyjaśnień w tej sprawie - napisali organizatorzy w poście w mediach społecznościowych, w którym zapraszali do udziału w proteście. Wydarzeniem interesowało się kilkaset osób, ostatecznie pod oknami kurii zjawiło się kilkadziesiąt osób.- Milczenie biskupa jest bardzo wymowne, huczy w uszach – mówi nam Agata Polcyn. - Zorganizowaliśmy się spontanicznie, bo mamy już dość biernego czekania na reakcję biskupa. Powinien się wytłumaczyć, by zachować resztki  godności w tej sytuacji.Bydgoszczanie krzyczeli jeszcze: „Kościół kryje pedofili!” i „Biskupie Tyrawa, pedofilia to twoja sprawa”Protest pod kurią w Bydgoszczy - zobacz wideo.

„Księża nie są ponad prawem, czas już przesłuchać Tyrawę" - ...

AKTUALIZACJA, 16 maja, godz. 10.44

- Oświadczenie biskupa Tyrawy jest skandaliczne, kompromitujące, oczekuję jego dymisji! - mówi nam poseł Paweł Olszewski (PO). Zapowiada, że jeszcze dziś do mediów trafi opracowany przez niego raport o kolejnym ukrywaniu księdza pedofila na terenie naszej diecezji.

- Dwie kwestie są bezsporne. Po pierwsze: zero tolerancji dla pedofilii, w jakimkolwiek środowisku. Po drugie: nie można tolerować krycia przestępców, nie tylko tych, którzy dopuszczają się tak obrzydliwych czynów jak wykorzystywanie seksualne dzieci, ale wszystkich - mówi z kolei poseł Tomasz Latos (PiS). - Z treści oświadczenia wynika, że były ksiądz został skazany za pedofilię już po pobycie na terenie diecezji bydgoskiej, a wcześniej sąd nie dopatrzył się jego winy (nie mnie oceniać, czy popełniono błąd, nie mam pełnego wglądu w akta sprawy). Na pewno, jeśli pojawiają się nawet niepotwierdzone jeszcze przez sąd zarzuty, należy zachować wszelką ostrożność i nie dopuszczać podejrzewanych o pedofilię osób do pracy z dziećmi. To wniosek na przyszłość. Czy w tej konkretnej sprawie takiej ostrożności diecezji bydgoskiej zabrakło? Nie wiem. Być może ewentualna współodpowiedzialność leży po stronie diecezji wrocławskiej.

AKTUALIZACJA, 16 maja, godz. 11.10

- Czuję wielkie zdziwienie i zawód, że biskup Jan Tyrawa nie miał na tyle odwagi, by osobiście zabrać głos. Zasłania się prawnikiem, który broni jego interesów w procesie sądowym - mówi poseł Michał Stasiński(PO). - To pokazuje stosunek biskupa do bydgoszczan, do wiernych i do tych, którzy do kościoła nie chodzą. Z ambony nawołuje, by grzechu szukać w sobie. Jakim teraz jest autorytetem moralnym? Gdzie przeprosiny dla ofiar? Gdzie prośba o wybaczenie? Zamiast spotkać się z pokrzywdzonymi, wyrazić żal, kontaktuje się z opinią publiczną przez prawnika. Skandal! Nie wierzę, że biskup nie wiedział o pedofilskich skłonnościach byłego księdza K., przyjmując go do diecezji bydgoskiej i kierując do pracy z dziećmi. Przecież był jego wychowawcą w seminarium. To układ powiązań, który trzeba rozwiązać i ukarać winnych. Będę się o to starał. Kodeks karny przewiduje karę dla tych, którzy, wiedząc o możliwości popełnienia przestępstwa, nie powiadomili o tym organów ścigania. Moralna odpowiedzialność biskupa Tyrawy dla mnie jest oczywista. Jedyne co może zrobić w tej sytuacji, to poprosić papieża Franciszka o zwolnienie z funkcji.

Wczoraj wieczorem (15.05) grupa kilkudziesięciu bydgoszczan protestowała przed bydgoską kurią, domagając się, by biskup Jan Tyrawa wreszcie zabrał głos. Wydarzenie zorganizowało Stowarzyszenie Stan Równości. - To przerażające, ze biskup Tyrawa sam nie miał odwagi się wytłumaczyć - komentuje Agata Polcyn ze stowarzyszenia. - Oświadczenie jest nieludzkie, pokazuje jak daleko biskup i kuria są od ludzi, od ofiar. Ogólnie mamy wrażenie, że duchowni, w wielu dziedzinach życia, niechętnie stosują się do zasad przepisów prawa, przyjmując za obowiązujące jedynie swoje wewnętrzne regulacje. To oburzające, że tym razem wykorzystano kruczki i zasady prawa, by usprawiedliwić działania biskupa. Rozumiem wyjaśnienia prawnika, ale jest jeszcze moralność, za której wzór chcą uchodzić kościelni dostojnicy. W sprawie byłego księdza K. toczyło się postępowanie we Wrocławiu, dotyczyło tak wrażliwej kwestii jak pedofilia. Kościół powinien dołożyć wszelkich starań, by ochronić dzieci, nawet jeśli na tamtym etapie to były tylko podejrzenia.

AKTUALIZACJA, 16 maja, 11.43

Poseł Paweł Olszewski skierował list otwarty do biskupa Jana Tyrawy, w którym pyta o kolejne przypadki ukrywania pedofilii w kościele (wcześniej napisał list do nuncjusza apostolskiego w Polsce z żądaniem odwołania biskupa ze stanowiska).

Poseł opisuje, że dotarł do kolejnych związków biskupa Tyrawy z pedofilią w Kościele, które - jego zdaniem - mogą świadczyć o systemowym ukrywaniu i tuszowaniu tego procederu w diecezji bydgoskiej.

Paweł Olszewski żąda od biskupa Tyrawy odpowiedzi na kilka pytań:
1. Czy posiada Ksiądz Biskup wiedzę, jakoby ks. Mirosław K., który w latach 2008-2013 był proboszczem parafii św. Maksymiliana Kolbego w Bydgoszczy był zamieszany w pedofilię?
2. Czy nagłe przenosiny ks. Mirosława K. w nocy z 31 stycznia na 1 lutego 2013 r. do parafii Świętych Polskich Braci Męczenników w Bydgoszczy miały związek z uwikłaniem księdza K. w pedofilię?
3. Czy prawdą jest, że nie poinformował Ksiądz Biskup ani policji, ani prokuratury w sprawie księdza K.?
4. Dlaczego z dniem 1 lutego 2018 r. Ksiądz Biskup wysłał ks. K. na emeryturę w wieku 58 lat?
5. Czy zamiast na emeryturę w tak młodym wieku ks. K. nie powinien być wydalony ze stanu duchownego?
6. Czy prawdą jest, że stworzył Ksiądz Biskup swoisty system ukrywania księży pedofilów?

Poniżej pełna treść oświadczenia bydgoskiej kurii w sprawie wątków poruszonych w filmie braci Sekielskich:

W nawiązaniu do filmu p. Tomasza Sekielskiego pt. „Tylko nie mów nikomu” i wniosków wyciąganych na jego podstawie w stosunku do Księdza Biskupa Jana Tyrawy, Biskupa Bydgoskiego, oświadczam:
W dniu 05 września 2005 r.. Paweł K. został zatrzymany na terenie Archidiecezji Wrocławskiej do dyspozycji prokuratury we Wrocławiu.
Paweł K. nie otrzymał sądowego zakazu do pracy z dziećmi i młodzieżą, pozostając do dyspozycji sądu i prokuratury.
W dniu 01 lipca 2006 r., a więc po prawie roku od momentu zatrzymania, Paweł K. został przeniesiony do Diecezji Bydgoskiej, będąc nadal do dyspozycji prokuratury we Wrocławiu, a po wniesieniu aktu oskarżenia przez Sąd Rejonowy we Wrocławiu.
Przez cały okres pobytu na terenie Diecezji Bydgoskiej Paweł K. w żaden sposób nie był ukrywany przed organami ścigania, ponieważ pełną wiedzę o tym, gdzie się znajdował, miała prokuratura wrocławska, jak i sąd.
W dniu 29 października 2008 r. Sąd Rejonowy we Wrocławiu uniewinnił Pawła K. od zarzutu pedofilii. Natomiast wyrokiem Sądu Okręgowego we Wrocławiu, wydział IV Karny Odwoławczy z dnia 02 kwietnia 2009 r., uniewinnił oskarżonego Pawła K. od zarzutu przechowywania lub posiadania treści pornograficznych z udziałem małoletniego poniżej lat 15. Wyrok w tym zakresie się uprawomocnił. W wyniku złożonej kasacji przez prokuraturę wyrok w zakresie pornografii został uchylony i skierowany do ponownego rozpoznania. W wyniku uchylenia Paweł K. został skazany z artykułu 202 P.4 A DOT. KK. Wyrok ten zapadł w okresie gdy Paweł K. nie znajdował się na terenie Diecezji Bydgoskiej.
Pismem z dnia 07 maja 2009 r., Biskup Diecezji Bydgoskiej nie wyraził zgody na dalszy pobyt Pawła K. na terenie Diecezji Bydgoskiej. Paweł K. wrócił do Archidiecezji Wrocławskiej 01 lipca 2009 r.
Od dnia 02 lipca 2009 r. Paweł K. znajdował się na terenie swojej macierzystej Archidiecezji Wrocławskiej i nie miał nic wspólnego z Diecezją Bydgoską.
Paweł K. po roku pobytu na terenie Archidiecezji Wrocławskiej, nawiązał kontakt z osobą, którą poznał w okresie swego pobytu w Bydgoszczy.
Jak wynika z wyroku sądu we Wrocławiu zarzuty wobec Pawła K. dotyczą okresu: listopada 2010, od wiosny 2011 do okresu wakacyjnego 2011 i od trzeciego kwartału 2011 do 23 grudnia 2012 r. Z powyższego wynika, że jest to okres, w którym Paweł K. nie był w żaden sposób związany z Diecezją Bydgoską.
Należy zauważyć, iż w okresie, w którym Paweł K. przebywał na terenie Diecezji Bydgoskiej nie posiadał żadnego zarzutu dotyczącego pedofilii i nie ustalono, iż taki czyn miał miejsce. Diecezja Bydgoska nie może ustosunkować się do okresu przebywania Pawła K. na terenie Archidiecezji Wrocławskiej, ponieważ na ten temat posiada wiedzę tylko z pozwu skierowanego do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy o odszkodowanie.
Wobec takiej sytuacji kierowanie wobec Księdza Biskupa Jana Tyrawy zarzutu o ukrywanie czynów pedofilskich Pawła K. jest nieuprawnione, nieuczciwe i nie mające nic wspólnego ze stanem faktycznym.
Należy jeszcze raz podkreślić, że zarówno prokuratura jak i sąd nie widziały potrzeby wydania postanowienia, na okres trwania postępowania, o zakazie kontaktowania się Pawła K. z dziećmi, młodzieżą względnie wykonywania innych czynności związanych z nauczaniem dzieci i młodzieży.
W powyższej kwestii toczy się sprawa z powództwa cywilnego.
Mecenas Edmund Dobecki

Do tematu wrócimy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PIS wstyd tyrawa
2019-05-16T10:25:23 02:00, Jarek:

Panie Mecenasie bo straci pan wiele na wizerunku pańskich klientów którym byłem ja także. Na pewno wie Pan co Mam na myśli.

Pozdrawiam.

2019-05-16T14:02:34 02:00, Tomek:

Spadaj pajacu lewacki.. Miłośniku LGBT i innych zboczeńców ...

Hipokryto tęczowy

Za takich jak Ty wkrótce się weźmiemy ..... Koniec zboczeńców którzy krzywdzą dzieci ...

2019-05-16T17:42:00 02:00, katolik:

A tymczasem- Czas przestac wierzyc w jakies grzechy czy robic kult swietych- nie ma czegos takiego jak grzech, a swieci to postacie wymyslone. Nasi ksieza powinni miec prawo do malzenstwa lub zwiazkow partnerskich homoseksualnego i heteroseksualnego. Bog nie potrzebuje wogle ani ksiezy, ani papieza ani świątyń. Bog chce byc tylko w naszych sercach. Bog potrzebuje zeby jego dzieci Boze mialy udane zycie seksualne i czuly sie szczesliwe i kochane niewazne w jakim zwiazku sa. Aborcja i eutanazja powinni byc zalegalizowane bo to sa prawa kazdego wierzacego czlowieka. Predzej czy pozniej kosciol i tak bedzie zmuszony przyjac te przykazania nowoczesnych katolikow, lepiej zeby zrobil to teraz niz jak juz prawie wszyscy sie od niego odwroca i koscioly beda juz calkiem puste.

Tyrawa ten tlusty biskupek jak na niego patrze to mi sie normalnie rzygac chce bo za jego morda w tle jest nepotyzm, materializm, chciwosc, zawisc, zaklamanie, hipokryzja, obżarstwo, zasciankowe zakompleksienie wobec Europy i PIS ktory te wszystkie katolickie "cnoty" uosabia. Spadaj dziadu w Podlaskie tam gdzie bydlo jest katolickie i nadal ryczy tak jak wy chcecie. Kapisz Tyrawo?

T
Tyrawa PISior
2019-05-16T22:09:35 02:00, Gość:

"Wychowawcą w sanktuarium" ? widac gość zorientowany w temacie... Kto mu to pisał?

Tyrawa ten tlusty biskupek jak na niego patrze to mi sie normalnie rzygac chce bo za jego morda w tle jest nepotyzm, materializm, chciwosc, zawisc, zaklamanie, hipokryzja, obżarstwo, zasciankowe zakompleksienie wobec Europy i PIS ktory te wszystkie katolickie "cnoty" uosabia. Spadaj dziadu w Podlaskie tam gdzie bydlo jest katolickie i nadal ryczy tak jak wy chcecie. Kapisz Tyrawo?

G
Gość
"Wychowawcą w sanktuarium" ? widac gość zorientowany w temacie... Kto mu to pisał?
G
Gość
2019-05-16T20:14:15 02:00, Łukasz:

Nie popieram światopoglądów PO i innych z tzw. koalicji obywatelskiej, ale jako osoba wierząca, podpisuję się dwoma rękoma pod tematem pozbycia się z Diecezji Bydgoskiej Biskupa Tyrawy. To człowiek z trudnym charakterem i niezbyt sympatyczny, a pomijając problem pedofilii, stworzył w Diecezji sobiepaństwo, w którym Księża są równi i równiejsi. Kolesiostwo i układy. Najwyższy czas na Biskupa otwartego na ludzi, a nie gbura. Tyrawa nie tylko nie nadaje się na Biskupa, ale jest daleko dyskusyjną sprawą, czy w ogóle powinien być księdzem.

Popieram w całej rozciągłości to co napisałeś.Tyrawa go home.

Ł
Łukasz
Nie popieram światopoglądów PO i innych z tzw. koalicji obywatelskiej, ale jako osoba wierząca, podpisuję się dwoma rękoma pod tematem pozbycia się z Diecezji Bydgoskiej Biskupa Tyrawy. To człowiek z trudnym charakterem i niezbyt sympatyczny, a pomijając problem pedofilii, stworzył w Diecezji sobiepaństwo, w którym Księża są równi i równiejsi. Kolesiostwo i układy. Najwyższy czas na Biskupa otwartego na ludzi, a nie gbura. Tyrawa nie tylko nie nadaje się na Biskupa, ale jest daleko dyskusyjną sprawą, czy w ogóle powinien być księdzem.
k
katolik
2019-05-16T10:25:23 02:00, Jarek:

Panie Mecenasie bo straci pan wiele na wizerunku pańskich klientów którym byłem ja także. Na pewno wie Pan co Mam na myśli.

Pozdrawiam.

2019-05-16T14:02:34 02:00, Tomek:

Spadaj pajacu lewacki.. Miłośniku LGBT i innych zboczeńców ...

Hipokryto tęczowy

Za takich jak Ty wkrótce się weźmiemy ..... Koniec zboczeńców którzy krzywdzą dzieci ...

A tymczasem- Czas przestac wierzyc w jakies grzechy czy robic kult swietych- nie ma czegos takiego jak grzech, a swieci to postacie wymyslone. Nasi ksieza powinni miec prawo do malzenstwa lub zwiazkow partnerskich homoseksualnego i heteroseksualnego. Bog nie potrzebuje wogle ani ksiezy, ani papieza ani świątyń. Bog chce byc tylko w naszych sercach. Bog potrzebuje zeby jego dzieci Boze mialy udane zycie seksualne i czuly sie szczesliwe i kochane niewazne w jakim zwiazku sa. Aborcja i eutanazja powinni byc zalegalizowane bo to sa prawa kazdego wierzacego czlowieka. Predzej czy pozniej kosciol i tak bedzie zmuszony przyjac te przykazania nowoczesnych katolikow, lepiej zeby zrobil to teraz niz jak juz prawie wszyscy sie od niego odwroca i koscioly beda juz calkiem puste.

T
Tomek
2019-05-16T10:25:23 02:00, Jarek:

Panie Mecenasie bo straci pan wiele na wizerunku pańskich klientów którym byłem ja także. Na pewno wie Pan co Mam na myśli.

Pozdrawiam.

Spadaj pajacu lewacki.. Miłośniku LGBT i innych zboczeńców ...

Hipokryto tęczowy

Za takich jak Ty wkrótce się weźmiemy ..... Koniec zboczeńców którzy krzywdzą dzieci ...

T
Tomek
Podczas głosowania w sejmie PO broni pedofilów .. Ochyda .. Sami zobaczcie
G
Gość
Idealnie napisane pismo przez bardzo dobrego prawnika!!!! Niby pełne treści.... Ale dlaczego nie wyjaśnia przyczyn, dla których p. Kania został przeniesiony z Wrocławia do Bydgoszczy. Czyżby w naszej diecezji brakowało księży do pracy???? Czy to było spowodowane może pięknem naszego miasta ? a poza tym gdyby nie został tu przeniesiony (schowany) to nie poznałby chłopaka, do którego po roku się odezwał (zgodnie z treścią pisma p. mec. Dobeckiego pkt 8) . "Został przeniesiony do Diecezji Bydgoskiej będąc nadal do dyspozycji prokuratury" (pkt 3) Dziękujemy Ordynariuszu za sprowadzanie kapłanów, nad którymi ciąży podejrzenie!!!! Tak wiem, że jest domniemanie niewinności, ale po co kogoś przerzucać o 300 km? Pan mecenas sprytnie miesza porządek prawnokarny z kościelnym i zupełnie pomija w tym kwestię MORALNOŚCI, która w Kościele chyba powinna mieć pierwszorzędne znaczenie.
G
Gość
Hm,jeśli biskup Tyrawa krył sprawę,powinien złożyć dymisję.Z drugiej strony,wśród garstki. protestujących pod kurią,dominują znane twarze bydgoskiego środowiska LGTB, z organizatorką Marszu Równości panią Polcyn.Proponuję ,aby przyjrzeć się także zjawisku pedofilii wśród homoseksualistów,bo statystyki są pod tym względem zatrważające.
G
Gość
2019-05-16T10:25:23 02:00, Jarek:

Panie Mecenasie bo straci pan wiele na wizerunku pańskich klientów którym byłem ja także. Na pewno wie Pan co Mam na myśli.

Pozdrawiam.

Obrońca jest od obrony swojego klienta,niezależnie co myśli o sprawie,a ty podchodzisz do tego emocjonalnie.

J
Jarek
Panie Mecenasie bo straci pan wiele na wizerunku pańskich klientów którym byłem ja także. Na pewno wie Pan co Mam na myśli.

Pozdrawiam.
Wróć na i.pl Portal i.pl