Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel dworca Fabrycznego już trzeba remontować

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Pierwszy pociąg z podróżnymi przejechał tunelem między Łodzią Niciarnianą i Łodzią Fabryczną 11 grudnia. Nie minęło dziewięć miesięcy, a już trzeba naprawiać przeciekające ściany tunelu
Pierwszy pociąg z podróżnymi przejechał tunelem między Łodzią Niciarnianą i Łodzią Fabryczną 11 grudnia. Nie minęło dziewięć miesięcy, a już trzeba naprawiać przeciekające ściany tunelu Grzegorz Gałasiński
9 miesięcy po oddaniu do użytku sztandarowej inwestycji woda zalewa torowisko.

Do nowego tunelu kolejowego między Łodzią Niciarnianą i Łodzią Fabryczną muszą wejść robotnicy, bo ściany konstrukcji zaczęły przepuszczać wodę. Będą izolować miejsca, z których cieknie. Remont wymusi zmiany w kursowaniu pociągów.

PKP PLK przekonują, że prace w łódzkim tunelu są typowe dla obiektu znajdującego się poniżej poziomu zwierciadła wody gruntowej. Jednak remont sprawi, że podróżni muszą się przygotować na zmiany. Pociągi będą jeździć jedną nitką tunelu w obie strony, co spowoduje korektę ich odjazdów i dłuższe postoje na stacji Łódź Widzew. Naprawa tunelu ma się skończyć do końca września.

Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna i prowadzącego do niego tunelu kosztowała prawie 2 mld zł. To jeden z najnowocześniejszych obiektów kolejowych w Europie. Pierwsze pociągi z pasażerami pojechały tunelem 11 grudnia.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Tunel kolejowy między Łodzią Fabryczną i Łodzią Niciarnianą wymaga remontu, chociaż został oddany do użytku w grudniu ubiegłego roku. Tunel przecieka. Naprawa odbędzie się w ramach gwarancji. Część pociągów będzie musiała mieć wydłużony postój na stacji Łódź Widzew. Zmienią się godziny kursowania niektórych pociągów między Fabryczną i Niciarnianą, bo ruch w tunelu ma odbywać się tylko po jednym torze. Prace mają trwać w godz. 8-15 i 19-4.

Zarządca infrastruktury kolejowej, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, nie widzi dużego problemu związanego z pracami naprawczymi w tunelu.

CZYTAJ TEŻ: Dworzec Łódź Fabryczna. Budowa tunelu idzie pełną parą

- Obiekt jest objękt gwarancją i wykonawca musi go poprawić - powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - To taka sama sytuacja, gdy w domu robimy remont i spod tynku wyłaniają się plamy. Wtedy wykonawca musi to naprawić. Kursowanie pociągów w tunelu po jednym torze spowoduje szybsze zakończenie prac.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna poinformowała, że bez utrudnień się nie odbędzie. W komunikacie o zmianach w rozkładzie jazdy, który wchodzi w życie od niedzieli, znalazła się informacja, że „z powodu prac modernizacyjnych związanych z naprawą ścian szczelinowych w tunelu łączącym stację Łódź Fabryczna i Łódź Niciarniana nastąpią zmiany godzin kursowania niektórych pociągów” i „poszczególne pociągi będą miały wydłużony postój na stacji Łódź Widzew”.

- Zmienione zostały godziny odjazdów z Łodzi Fabrycznej sześciu pociągów ŁKA.Odjazdy zmienione są od 4 do 15 minut - mówi Marta Markowska, rzeczniczka prasowy ŁKA. - Największe utrudnienia dotyczą pociągów kursujących w relacji Łódź Fabryczna - Zgierz - Łódź Fabryczna gdzie w sześciu przypadkach wyznaczony został wydłużony postój na stacji Łódź Widzew z powodu ruchu jednotorowego na odcinku Łódź Fabryczna - Łódź Widzew oraz zachowania i nawiązania skomunikowań na stacji Łódź Widzew z pociągami innych przewoźników.

Tunel na Dworzec Fabryczny powstanie nad podziemnym jeziorem [ZDJĘCIA]

Inni przewoźnicy informujący o korektach w rozkładzie jazdy nie tłumacza zmian pracami w tunelu. Spółka PKP SA zapowiada, że prace nie będą kolidowały z ruchem pociągów i funkcjonowaniem dworca. Stowarzyszenie Kolejowa Linia Łódzka, która zrzesza osoby często kursujące między Łodzią i Warszawą, też zaniepokoiło się ewentualnymi opóźnieniami pociągów i wysłało do kolei prośbę o informację w sprawie remontu tunelu.

- W ramach gwarancji wykonawca poprawi punktowo izolacje w tunelu kolejowym - mówi Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK. - Wykonywane w ramach gwarancji prace są typowe dla takiego obiektu jak tunel podziemny znajdujący się poniżej poziomu zwierciadła wody gruntowej. Oczekujemy od wykonawcy sprawnego przeprowadzenia prac. Roboty zostały wpisane do rozkładu jazdy i będą prowadzone między godzinami szczytów. Zmieniono czasy odjazdu i przyjazdów niektórych pociągów. Prace zakończone zostaną we wrześniu.

CZYTAJ TEŻ: Budowa tunelu na dworzec Łódź Fabryczna rozpoczęta

Korekta rozkładu jazdy
W niedzielę 3 września zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy. Będzie obowiązywała do 14 października.

Zmiany w kursowaniu pociągów obejmą m.in. linie: Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki, Białystok - Warszawa, Kraków Główny - Kraków Lotnisko Balice oraz Kraków - Zakopane.

Od 1 września PKP Intercity uruchomiłą nowe połączenie na trasie Łódź Fabryczna - Ełk. Skład „Zamenhoff”, który dotychczas kursował w relacji Łódź Fabryczna - Białystok, zatrzyma się m.in. w Warszawie.

W nowym rozkładzie pojawi się dodatkowa, szósta para pociągów ŁKA Sprinter kursująca w weekendy między Łodzią i Warszawą.

Od 3 września pociągi PKP Intercity będą omijały stację Łódź Chojny. Pociągi tranzytowe jeździć będą przez Łódź Widzew. Natomiast dla składów zaczynających i kończących bieg w Łodzi stacją czołową będzie Łódź Fabryczna. Takie rozwiązanie pozwala na zapewnienie dobrych czasów przejazdów dla pociągów przejeżdżających przez Łódź. Powrót pociągów na Kaliski ma odbyć się po wybudowaniu tunelu średnicowego, czyli przed 2022 rokiem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki