Trzeci pas na autostradzie A4 Kraków-Katowice? Nie ma szans. Ministerstwo i Stalexport nie doszli do porozumienia

Pog
Autostrada A4
Autostrada A4 Michal Czelusniak / Polska Press
Maleją szanse na powstanie trzeciego pasa na autostradzie A4 na odcinku Kraków-Katowice. Tym fragmentem zarządza firma Stalexport. Ta zgodziłaby się wybudować trzeci pas, gdyby rząd przystał na przedłużenie firmy koncesji, która wygasa w 2027 roku. Na to się jednak nie zanosi. Na pewno trzeci pas nie powstanie na całym odcinku. Był też pomysł na dobudowę na krótszym fragmencie, ale i on nie ma szans na realizację. Rząd i Stalexport nie mogą dojść do porozumienia.

FLESZ - Koronawirus. Część sklepów zamknięta

Wiadomo, że nie ma porozumienia wobec przebudowy całego 60-kilometrowego odcinka A4 i dobudowy trzeciego pasa. Jednak strony nie dogadały się co do budowy trzeciego pasa tylko na jednym odcinku i tylko w jednym kierunku. Chodzi o około 10-kilometrowy dodatkowy pas z Mysłowic - Brzęczkowic do Katowic, do węzła Murckowska. Choć w planach było spotkanie w tej sprawie, zamiary pokrzyżowała pandemia koronawirusa.

Czytaj także

- Zaproponowaliśmy racjonalizację nakładów inwestycyjnych i wybudowanie trzeciego pasa za własne pieniądze, z naszych oszczędności, po jednej stronie autostrady na odcinku Brzęczkowice - Katowice - mówi Emil Wąsacz, prezes Stalexportu. - Minister uznał jednak, że to bez sensu, bo trzeci pas powinien powstać w obie strony. I dodaje: - Czekamy na wyznaczenie terminu spotkania z ministrem. Ale możliwe, że z racji epidemii koronawirusa do niego nie dojdzie.

Miejsce na trzeci pas na A4 jest

Z technicznego punktu widzenia, autostrada między Katowicami a Krakowem jest przygotowana na taką inwestycję - między pasami jest obecnie bardzo szeroki pas zieleni, który został tu zostawiony podczas budowy trasy. Właśnie z zamysłem, że będzie to miejsce pod przyszły trzeci pas. Stalexport, który zarządza A4 Katowice - Kraków od kilka lat jest gotowy wybudować trzeci pas na całej długości trasy, ale stawia jeden warunek: przedłużenie koncesji. Bo z zapisów koncesji nie wynika, by był zobligowany do wybudowania tego pasa samodzielnie.

Strona rządowa nie chce się na to zgodzić. Nie wiadomo, jakie są choćby szacunkowe koszty takiej inwestycji, bo nikt nie zaczął nawet przygotowań do projektowania. W grudniu 2019 też trwały rozmowy i wymiana pism w tej sprawie na linii Stalexport - rząd. W lutym nie było wiadomo nic nowego. A w marcu 2020?

- Mamy pismo ze strony ministra. Nie wykazuje zainteresowania naszą propozycją - mówi Wąsacz. Minister chce, żeby Stalexport sam wybudował trzeci pas na całym odcinku.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Trzeci pas na autostradzie A4 Kraków-Katowice? Nie ma szans. Ministerstwo i Stalexport nie doszli do porozumienia - Gazeta Krakowska

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kermo

Powiedzcie mi jak wy korzystacie z Komentarzy na GK i DP oraz innych stron z tej serii. Otwierające się okienka praktycznie w ogóle nie dają się przesuwać, więc nigdy nie wiem co jest w komentarzach (Google Chrome). Pewnie o to chodzi, żeby nie można było pisać komentarzy ... Brawo pis

G
Gość
24 marca, 11:00, Krakus:

Przedłużenie koncesji to byłby wał 100-lecia

raczej 1000-lecia

G
Gość

Wąsacz, dziarski 75-latek będzie budować? co?

R
Robert L.

Dzień dobry,

Wystarczy zrobić rozbudowę DK 94 Kraków - Olkusz do 2 pasów w każdą stronę i trzeci pas na A4 nie będzie potrzebny. Jest czas żeby przygotować teraz projekt, pozwolenie i wystartować tak żeby do 2027r. droga była gotowa do odbioru. Myślę, że to jest marzenie wszystkich co mieszkają wzdłuż drogi DK94 i mieszkańców Olkusza.

Zobaczymy czy Pan Minister Adamczyk pokaże klasę i zrobi to czego inni Ministrowie od transportu nie mieli odwagi zrobić.

P
PolakPatriota

pisokomuchy rzadza wiec wszystko jasne - to durnie, ktorzy nic nie potrafia wynegocjowac z nikim!!!!

G
Gość

won z rozdawcą kondomów Wąsaczem!!

G
Gość

Myslę, że te 7 lat da się jakoś wytrzymać, aby autostradę w końcu odzyskać. A potem rozbudowa, do której autostrada jest przygotowania (w wiekszości). NIe dajmy się.

g
grzeg

Najbardziej oszukańcza, podła ze społecznego punktu widzenia "umowa", jaką można sobie wyobrazić. Skończyć z nią! Żadnych przedłużeń!!

...i tyle

Jeśli nie da rady zerwać tametj umowy sprzed lat - to tylko do końca koncesji, a potem won, Stalexporciarze! Ta droga - zbudowana z podatków naszych ojców i dziadków - ma wrócić do użytku publicznego.

P
Pietrek

Jakby zacząć na serio egzekwować przepisy na płatnym odcinku, to z mandatów od poniedziałku do piątku i na 3 pas styknie i na pozłacane bariery. Panom i paniom w drogich leasingach przypomina się, że 140 km/h to jest maksymalna dopuszczalna prędkość na autostradzie w "tym kraju", a nie minimalna prędkość wstępu. A Emil Wąsacz musi odejść. I jego banda też. Dziękuję za wypowiedź.

G
Gość
24 marca, 14:47, Gość:

Trzeba ominąć ten problem i zrobić ekspresówkę od Słomnik do Częstochowy

24 marca, 15:37, Gość:

Od Tarnowa przez Słomniki i Częstochowę (A1) do Strzelec Opolskich (A4).

24 marca, 19:06, Lolek:

Z Tarnowa to raczej do Preszowa i Koszyc i dalej na południe Europy a na północ do Kielc Radomia i Warszawy

A co to da dla Małopolski? Tu chodziło o drogę alternatywną dla A4, omijającą aglomerację śląską i Kraków od północnej strony.

G
Gość
24 marca, 19:31, Gość:

Nareszcie jakaś pozytywna wiadomość :-)

Do pełni szczęścia brakuje tylko informacji o uruchomieniu SKM w kierunku Krzeszowic/Trzebini/Katowic ...

G
Gość

Nareszcie jakaś pozytywna wiadomość :-)

L
Lolek
24 marca, 14:47, Gość:

Trzeba ominąć ten problem i zrobić ekspresówkę od Słomnik do Częstochowy

24 marca, 15:37, Gość:

Od Tarnowa przez Słomniki i Częstochowę (A1) do Strzelec Opolskich (A4).

Z Tarnowa to raczej do Preszowa i Koszyc i dalej na południe Europy a na północ do Kielc Radomia i Warszawy

A
Apolityczny

Odebrać krwiopijcom autostradę A4 zbudowaną rękami i za pieniądze Polaków Daje 200 mln zl przychodów rocznie.

A wąsatego do więzienia za liczne przekręty (jak obiecywał wcześniej PIS-zobaczymy czy mają jeszcze dobrą pamięć)