Nowa dyrektywa została przyjęta w połowie 2018 roku. Kilka miesięcy później Polska oraz Węgry w osobnym skargach zakwestionowały zgodność zmienionych przepisów z traktatami unijnymi.
Zmiany, które weszły w życie latem tego roku, powodują m.in. podwyżkę kosztów delegowania pracowników do innych państw Unii Europejskiej. Największe kontrowersje wzbudziło objęcie nowymi regulacjami także osób obsługujących transport międzynarodowy, czyli także kierowców TIR-ów.
W świetle nowych regulacji pracownicy delegowani na dłużej niż jeden rok, muszą podlegać prawom pracy obowiązującym w kraju przyjmującym, co dotyczy także wysokości wynagrodzenia.
Według skargi złożonej 3 października 2018 roku przez Polskę dyrektywa miała ograniczać "swobodę świadczenia usług poprzez zwiększenie obciążenia usługodawców, tak by zlikwidować ich przewagę konkurencyjną wynikającą z niższych stawek płac obowiązujących w państwie siedziby" i prowadzić "dyskryminacji usługodawców transgranicznych".
Zgodnie z danymi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w 2019 roku do pracy na terytorium Unii Europejskiej zostało oddelegowanych prawie 650 tysięcy pracowników z Polski.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?