Trwa budowa autostrady na Dolnym Śląsku. Zniknęły legendarne "schody" [ZDJĘCIA]

Mateusz Różański
Mateusz Różański
Mówiąc autostrada na Dolnym Śląsku często myślimy jedynie o A4, tymczasem w naszym województwie powstaje także fragment drogi A18, która biegnie prosto do Berlina.

Do tej pory owiana złą sławą "osiemnastka" miała status drogi krajowej, choć wielu mogła przypominać dolnośląskich odcinek A4. Trasa była jednak w fatalnym stanie oraz nie posiadała odpowiedniej infrastruktury. Dopiero po remoncie będziemy mogli powiedzieć, że na Dolnym Śląsku powstał fragment nowej autostrady.

Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie.

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A-18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.

Prace na odcinku od przejścia granicznego w Olszynie do dolnośląskich Golnic podzielono na 4 odcinki, 3 znajdują się w województwie lubuskim i jeden (liczący ponad 21 kilometrów) na Dolnym Śląsku.

Budowa autostrady A18

Budowę podzielono na cztery odcinki.

  • Pierwszy, biegnący od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia liczy 11,6 km. Jego warto określono na 185,9 mln zł. Ma zostać zakończony do II połowy 2023 roku.
  • Drugi, zaczynający się dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko czterech kilometrów przed węzłem Iłowa będzie kosztował 254,1 mln zł. Prace w tym miejscy mają potrwać do II połowy 2022 roku.
  • Trzeci odcinek, od czwartego kilometra przed węzłem Iłowa ciągnie się do granicy województwa lubuskiego oraz dolnośląskiego. Łącznie ma 16,2 km. Jego koszt oszacowano na 175,1 mln zł. Przewidywany termin zakończenia robót to koniec 2023 roku.
  • Czwarty odcinek biegnie od granicy województw do węzła Golnice, razem 21,5 km. Umowa na jego realizację opiewa na 258,7 mln zł. Prace mają zostać zakończone do połowy 2023 roku.

Droga w ostatnich latach była w stanie fatalnym. Charakterystyczne łączenia płyt były wyjątkowo uciążliwe dla kierowców, przez co zgodnie nazwali oni "osiemnastkę" najdłuższymi schodami w Polsce.

Trwa budowa autostrady na Dolnym Śląsku. Zniknęły legendarne...

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Trwa budowa autostrady na Dolnym Śląsku. Zniknęły legendarne "schody" [ZDJĘCIA] - Gazeta Wrocławska

Wróć na i.pl Portal i.pl