Trasa S10 w regionie. Plany są piękne, konkretów nadal brakuje

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA
Duży odcinek drogi ekspresowej S10 stanie się częścią nowego, północnego korytarza drogowego od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. S10 w Bydgoszczy połączy się z S5 do Nowych Marz i dalej do Ostródy.

W Ostródzie S5 przetnie S7, następnie S51 do Olsztyna, co zapewni połączenie z S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica.

Tak wspaniałą perspektywę odsłania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Tyle, że konkretnych terminów nie podaje.

Jednak pierwsze fragmenty S10 o łącznej długości ok. 45 km już powstały. - Kolejne dwa są w trakcie realizacji, a większość trasy pomiędzy Szczecinem a Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU) lub w trakcie jej procedowania - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. - Dla odcinka od Torunia do połączenia z obwodnicą aglomeracyjną Warszawy opracowano studium korytarzowe ze wstępnymi, możliwymi wariantami poprowadzenia trasy.

Wyrzysk - Bydgoszcz
Odcinek S10 od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód na skrzyżowaniu z S5 o długości blisko 41 km jest na etapie opracowywania dokumentacji STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe) i przed złożeniem wniosku o wydanie DŚU.

- Po uzyskaniu tej decyzji i zapewnieniu środków, będziemy mogli ogłosić przetarg na realizację w trybie „Projektuj i buduj” - zapewnia Krynicki.

Od węzła Bydgoszcz Błonie do Bydgoszcz Południe kierowcy mają już od dawna do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ok. 11 km.

Bydgoszcz - Toruń
Dalszą część trasy z Bydgoszczy do węzła Toruń Południe o długości nieco ponad 50 km przewidziano do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

To właśnie ten odcinek istniejącej „krajówki nr 10 między Bydgoszczą a Toruniem nazywany jest Drogą Śmierci, bo niemal codziennie dochodzi na niej do wypadków i giną ludzie. To trasa o ogromnym natężeniu ruchu, bez utwardzonych poboczy, a przy tym o długich prostych odcinkach, co wielu kierowców dopinguje do szybkiej jazdy i ryzykowanych manewrów.

- Opracowaliśmy dokumentację STEŚ i z końcem stycznia 2019 roku złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wniosek o wydanie DŚU, którą spodziewamy się uzyskać jeszcze w marcu tego roku - dodaje rzecznik drogowców.

Będzie w lutym
- Dokumentacja dla tego odcinka S10 będzie gotowa nawet wcześniej, w lutym - stwierdza Maria Dombrowicz, regionalna dyrektor ochrony środowiska w Bydgoszczy. - Teraz z tym dokumentem zapoznają się strony postępowania, czyli mieszkańcy terenów, przez które przebiegać będzie ta droga i stowarzyszenia, w których statutach są zagadnienia związane z ochroną środowiska. Naszej pracy nadaliśmy absolutny priorytet, ze względu na interes publiczny, jakim jest bezpieczeństwo ruchu drogowego.

CZYTAJ TAKŻE:Droga S10 ma powstać za prywatne pieniądze. Auta pojadą bez opłat

Przyszły wykonawca S10 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe a Toruń Południe zbuduje nowy odcinek trasy i dobuduje drugą jezdnię na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe, wraz z rozbudową tego ostatniego węzła, co umożliwi podłączenie S10 do A1 i DK91 (dawna DK1).

- Prywatny inwestor, po realizacji inwestycji, będzie otrzymywał wynagrodzenie od państwa za dostępność trasy dla użytkowników - wyjaśnia Jan Krynicki.

W stronę Warszawy
Dla dalszego przebiegu S10 przez województwo kujawsko-pomorskie oraz mazowieckie opracowano studium korytarzowe, czyli pierwsze plany badające możliwość poprowadzenia trasy w jednym z czterech korytarzy o łącznej szerokości ok. 5 km.

Studium stanowi część większego opracowania, w którym bada się możliwe lokalizacje przyszłej obwodnicy aglomeracji warszawskiej, ułatwiającej również skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy A2.

W granicach Kujawsko-Pomorskiego wskazano cztery możliwe korytarze różniące się położeniem początkowego węzła na autostradzie A1, a także przebiegiem do granicy z Mazowszem. W zależności od wariantu punktem początkowym będą okolice węzłów Lubicz, Włocławek Północ lub nowego węzła poniżej Ciechocinka.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Trasa S10 w regionie. Plany są piękne, konkretów nadal brakuje - Gazeta Pomorska

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Arek
3 lutego, 13:11, tomm:

Kiedy dokończą trasę s5 ,jest już drugi rok rozkopana ,rozgrzebane między Bydgoszczą a Nowymi Marzami ok. 60km. A wy już piszecie o s10 ....propaganda pisu. Plany są a le kasy brak jak na s5.

Juz nawet PIS brakuje na 500 plus wódkę hehe

B
Bydgoszcz
3 lutego, 9:02, le ming:

NIEPRAWDA! Donald Tusk i PO już dawno te droge wybudowali - bo na Euro już była. Tylko Pisiaki pochowali wjazdy. ZŁY PIS. DOBRY TUSK. KIDAWA KRULOWA!

3 lutego, 19:36, Gość:

PO zbudowalo przez 2 kadencje kilka razy wiecej drog niz PIs przez jedna.

Podziel sobie to czasowo i badziesz wiedziec kt budowal wiecej

Dopóki rządzi reżim pis nie będzie budów drog u nas bo kasa idzie do ich wyborców na ścianie wschodniej. Precz z pisem i syfilisem .

D
Dokladnie
4 lutego, 11:29, Zawisza osg:

Nawet S5 nie potrafią dokończyć.Propaganda na całego

Precz z pisem i syfilisem bo kler to pisowskie swinie i pasożyty

Z
Zawisza osg

Nawet S5 nie potrafią dokończyć.Propaganda na całego

I
I45

Czy ktoś wierzy tym pisowskim nieudacznikom, jak jeszcze wierzy to niech,, zobaczy S5"

G
Gość
3 lutego, 13:11, tomm:

Kiedy dokończą trasę s5 ,jest już drugi rok rozkopana ,rozgrzebane między Bydgoszczą a Nowymi Marzami ok. 60km. A wy już piszecie o s10 ....propaganda pisu. Plany są a le kasy brak jak na s5.

Najpierw będzie las na wytyczonej i rozkopanej trasie S5.

G
Gość
3 lutego, 9:02, le ming:

NIEPRAWDA! Donald Tusk i PO już dawno te droge wybudowali - bo na Euro już była. Tylko Pisiaki pochowali wjazdy. ZŁY PIS. DOBRY TUSK. KIDAWA KRULOWA!

PO zbudowalo przez 2 kadencje kilka razy wiecej drog niz PIs przez jedna.

Podziel sobie to czasowo i badziesz wiedziec kt budowal wiecej

B
BDG35

Taa, będzie...

Jak ten obiecany milion elektrycznych samochodów i prom...

Obiecanki przedwyborcze.

Oby tylko S5 dokończyli w 2022...

W
Wiaczesław Koniobij

Zapomniałeś szefie o kanclerzu SCHETYNIE i murgrabi BUDCE

t
tomm

Kiedy dokończą trasę s5 ,jest już drugi rok rozkopana ,rozgrzebane między Bydgoszczą a Nowymi Marzami ok. 60km. A wy już piszecie o s10 ....propaganda pisu. Plany są a le kasy brak jak na s5.

Wróć na i.pl Portal i.pl