"To nie był intencjonalny atak na Polskę". Prezydent Duda zabiera głos w sprawie eksplozji w Przewodowie

OPRAC.:
Hubert Rabiega
Hubert Rabiega
Wideo
od 16 lat
- Absolutnie nic nie wskazuje na to, że zdarzenie w Przewodowie było to intencjonalny atak na Polskę; nie mamy żadnych dowodów, że rakieta została wystrzelona przez Rosję; jest wysokie prawdopodobieństwo, że była to rakieta ukraińskiej obrony - powiedział w środę prezydent Andrzej Duda po posiedzeniu Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

W środę w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego odbyło się spotkanie prezydenta z premierem Mateuszem Morawieckim i ministrami zajmującymi się sferą bezpieczeństwa. Spotkanie wyznaczono na godzinę przed posiedzeniem Rady Bezpieczeństwa Narodowego.

Prezydent Andrzej Duda komentuje eksplozje w Przewodowie

Prezydent podkreślił po tym spotkaniu, że we wtorek miał miejsce "zmasowany, o niespotykanej skali rosyjski atak na Ukrainę". Jak mówił, strona rosyjska wystrzeliła około 100 rakiet różnego typu przeciwko Ukrainie, bombardowane było całe terytorium Ukrainy, także obszary przy granicy z Polską, obwodu lwowskiego i wołyńskiego.

- Ukraina broniła się - co oczywiste i zrozumiałe - także wystrzeliwując rakiety, których zadaniem było strącenie rakiet rosyjskich. W związku z powyższym mieliśmy do czynienia z bardzo poważnym starciem wywołanym przez stronę rosyjską, tak jak i cały konflikt. W istocie zatem, winę za całe wczorajsze starcie z całą pewnością ponosi strona rosyjska - oświadczył Duda.

Kto wystrzelił rakiety w Przewodowie?

Prezydent przekazał, że w powiecie hrubieszowskim, gdzie doszło we wtorek do eksplozji i gdzie zginęło dwóch polskich obywateli cały czas prowadzone są czynności śledcze.

- Nic, absolutnie nic nie wskazuje na to, że był to intencjonalny atak na Polskę. To, co się stało - czyli, że na naszym terytorium spadła rakieta - nie było działaniem intencjonalnym. Nie była to rakieta, która była wymierzona, wycelowana w Polskę. W istocie zatem nie był to atak na Polskę - powiedział prezydent.

Poinformował, że była to najprawdopodobniej rakieta S-300 produkcji rosyjskiej, prawdopodobnie wyprodukowana w latach 70.

- Kto wystrzelił tę rakietę? Nie mamy w tej chwili żadnych dowodów na to, że rakieta ta została wystrzelona przez stronę rosyjską. Natomiast wiele wskazuje na to, jest wysokie prawdopodobieństwo, że była to rakieta, która służyła obronie przeciwrakietowej, czyli była użyta przez siły obronne ukraińskie - przekazał prezydent.

Rada Bezpieczeństwa Narodowego - transmisja

od 16 lat

Wybuchy w Przewodowie spowodowały śmierć dwóch osób

We wtorek po godz. 15 - jak przekazali przedstawiciele polskich władz - na terenie leżącej niedaleko od granicy z Ukrainą wsi Przewodów (powiat hrubieszowski, woj. lubelskie) spadł pocisk; w wyniku eksplozji śmierć poniosło dwóch obywateli Polski. Siły rosyjskie przeprowadziły we wtorek po południu zakrojony na szeroką skalę atak rakietowy na Ukrainę, wymierzony głównie w obiekty energetyczne.

We wtorek wieczorem w związku z sytuacją kryzysową premier Mateusz Morawiecki w porozumieniu z prezydentem Andrzejem Dudą zarządzili spotkanie w Biurze BBN z członkami Komitetu ds. Bezpieczeństwa Narodowego i Spraw Obronnych. Na tamto spotkanie przybyli m.in. szef MSWiA Mariusz Kamiński, szef MSZ Zbigniew Rau, minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro, a także Dowódca Operacyjnych Rodzajów Sił Zbrojnych oraz Komendant Główny Policji.

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Patrzcie, Zelenski się wreszcie odezwał i na dodatek twierdzi inaczej - że to ruscy puścili nam ten niewypał. Znana jest trajektoria lotu, typ i zasięg, nawet sami Ukraińcy potwierdzają próby zestrzelenia ruskiej rakiety blisko naszej granicy, a Zelenski twardo, że to na pewno nie ukraińska robota. Nosz kur.., nie chce mi się już słuchać tego gościa. Jeżeli ktoś myśli, że na zachodnią Ukrainę przemycił się jakiś rusek i cichaczem odpalił rakietę, to niech się zastanowi, bo wyrzutnia S300, to nie granatnik, który można przypiąć do plecaka, lecz potężny pojazd, będący elementem systemu obrony przeciwlotniczej. Owszem, ruscy używali zmodyfikowanych S300 do celów ofensywnych ziemia-ziemia, ale rakiety używane w tych wyrzutniach średnio się do tego nadają, a ich zasięg nie przekracza 200 km (w praktyce wiele mniej).
P
PI Grembowicz
Przestroga od Losu i Opatrzności; przed tym, co może być, stać się, wydarzyć u nas w przyszłości.

Spokojnie.

Kreml, Rosjanie - Rosja - tow. Putin, sputnik, homo sovieticus... patrząc obserwują! Także na przyszłość.
G
Gość
16 listopada, 15:43, Pytam!:

Dlaczego jeszcze nie zbombardowano bandyckiej rosji?

Bo to nie ich rakieta.

P
Pytam!
Dlaczego jeszcze nie zbombardowano bandyckiej rosji?
o
op
Upa przeprosi??
P
PiS czy PO — to jedno zło
16 listopada, 14:03, stern:

Czy będzie choćby JEDNO SŁOWO od strony ukraińskiej? Na razie sytuacja jest nieco absurdalna.

16 listopada, 14:04, Gość:

Pachołek Andrzej już się wypowiedział na zlecenie strony ukraińskiej:) Temat można zamknąć.

16 listopada, 15:00, Gość:

bedzie twój idol rudy i sprowadzi tu ruskie wojska a ty bedziesz dyndał na gałężi, na 100%

Czy ty naprawdę myślisz, głupolu, że jak ktoś nie popiera Kaczkodana, to „musi” być zwolennikiem tej rudej szui?

Naprawdę dałeś się tak sformatować?

s
stern
Czy będzie choćby JEDNO SŁOWO od strony ukraińskiej? Na razie sytuacja jest nieco absurdalna.
G
Gość
16 listopada, 13:18, Gość:

dlaczego Polska nie wytępuje o wdrożenie art 5 Nato że zostaliśmy zaatakowani przez Ukrainę ??? ja wiem że to może śmieszne wydawać ale oni nie są w Nato i tak samo są traktowani jak ruscy. a co bedzie jak ruskim sie też jakieś tam rakiety zawieruszą i tak samo powiedza że w przypadku Ukrainy nie reagowali a tutaj zaraz jest reakcja .powiedzą że oni tez przypadkiem to robili

16 listopada, 13:21, Więc po co nam to?:

Zgadza się.

Wszyscy będą nas mordować „przez pomyłkę”, „w wyniku błędu technicznego” czy coś — np. taki Łukaszenko, dajmy na to — a co na to NATO? A NATO na to nic.

16 listopada, 13:46, Gość:

NATO wyrazi ubolewanie i zapewni że jest z nami ... duchem:D

Po katastrofie z Smoleńsku Putin i ruscy tez byli z nami,ubolewewali i nam kondolencje składali :)

G
Gość
16 listopada, 13:18, Gość:

dlaczego Polska nie wytępuje o wdrożenie art 5 Nato że zostaliśmy zaatakowani przez Ukrainę ??? ja wiem że to może śmieszne wydawać ale oni nie są w Nato i tak samo są traktowani jak ruscy. a co bedzie jak ruskim sie też jakieś tam rakiety zawieruszą i tak samo powiedza że w przypadku Ukrainy nie reagowali a tutaj zaraz jest reakcja .powiedzą że oni tez przypadkiem to robili

16 listopada, 13:21, Więc po co nam to?:

Zgadza się.

Wszyscy będą nas mordować „przez pomyłkę”, „w wyniku błędu technicznego” czy coś — np. taki Łukaszenko, dajmy na to — a co na to NATO? A NATO na to nic.

NATO wyrazi ubolewanie i zapewni że jest z nami ... duchem:D

G
Gość
haha, a tu wyrok wydali, wyrok wykonali
W
Więc po co nam to?
16 listopada, 13:18, Gość:

dlaczego Polska nie wytępuje o wdrożenie art 5 Nato że zostaliśmy zaatakowani przez Ukrainę ??? ja wiem że to może śmieszne wydawać ale oni nie są w Nato i tak samo są traktowani jak ruscy. a co bedzie jak ruskim sie też jakieś tam rakiety zawieruszą i tak samo powiedza że w przypadku Ukrainy nie reagowali a tutaj zaraz jest reakcja .powiedzą że oni tez przypadkiem to robili

Zgadza się.

Wszyscy będą nas mordować „przez pomyłkę”, „w wyniku błędu technicznego” czy coś — np. taki Łukaszenko, dajmy na to — a co na to NATO? A NATO na to nic.

G
Gość
dlaczego Polska nie wytępuje o wdrożenie art 5 Nato że zostaliśmy zaatakowani przez Ukrainę ??? ja wiem że to może śmieszne wydawać ale oni nie są w Nato i tak samo są traktowani jak ruscy. a co bedzie jak ruskim sie też jakieś tam rakiety zawieruszą i tak samo powiedza że w przypadku Ukrainy nie reagowali a tutaj zaraz jest reakcja .powiedzą że oni tez przypadkiem to robili
G
Gość
Duda, idz naoiliwic twoje T-34 bo ruscy ida!
ś
śtaś
Wojna jest straszna
G
Gość
Czyli Amerykanie nie zgodzili się na "sprytny" plan "naszych" strategów. Na szczęście pan prezydent zapewnił, że możemy czuć się bezpiecznie bo on czuwa. Kto lubi niech się czuje.
Wróć na i.pl Portal i.pl