Tak zachowują się kierowcy i piesi po zmianie przepisów drogowych. Do ideału daleko

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Na przejściu pieszy powinien być bezpieczny, a jednak często tak nie jest. Niewielką poprawę przyniosła nowelizacja przepisów 1 czerwca, a kolejną może dać podniesienie wysokości mandatów 1 grudnia
Na przejściu pieszy powinien być bezpieczny, a jednak często tak nie jest. Niewielką poprawę przyniosła nowelizacja przepisów 1 czerwca, a kolejną może dać podniesienie wysokości mandatów 1 grudnia Fot. Jarosław Jakubczak
Po wejściu w życie 1 czerwca tego roku nowych przepisów bezpieczeństwo pieszych w regionie poprawiło się, ale do ideału daleko. Trzeba przypominać kierowcom, że zbliżając się do przejść, powinni zwolnić i zachować szczególną ostrożność. Pieszym zaś, że żaden przepis nie uchroni ich przed nieszczęściem, jeśli wejdą pod koła rozpędzonego auta.

- Zmieniły się przepisy, a piesi jak przechodzili przez jezdnię z komórkami przy uchu, tak przechodzą. A kierowcy jak jeździli zbyt szybko w obrębie przejść, tak jeżdżą i nie zawsze udzielają pierwszeństwa pieszym. Nie widać, aby tym problemem interesowała się szczególnie policja – mówi Marek Staszczyk, sekretarz Kujawsko-Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Toruniu, który był zwolennikiem wprowadzenia wzorowanych na państwach zachodnich przepisów.

Pierwszeństwo zanim wejdą na zebry

Piesi zyskali pierwszeństwo przed samochodami jeszcze przed wejściem na jezdnię w oznakowanym miejscu, a nie jak było poprzednio – dopiero gdy byli już na przejściu.

Nie mogą jednak podczas przechodzenia używać urządzeń elektronicznych, które rozpraszają ich uwagę.

Policja: sytuacja poprawia się

- Z moich obserwacji jako zwykłego uczestnika ruchu, raz kierowcy, innym razem pieszego, wynika że sytuacja poprawia się – kierowcy częściej przepuszczają pieszych i statystyka też to potwierdza – zauważa mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

W czerwcu tego roku na drogach regionu doszło do 25 wypadków z udziałem pieszych. Jedna osoba zginęła, a 28 odniosło rany. W czerwcu 2020 roku odnotowano 28 wypadków, 2 pieszych zginęło, 26 wymagało pomocy medycznej.

Ogólne statystyki wypadków na kujawsko-pomorskich drogach są bardziej niepokojące. Jak podaje podinsp. Adam Sobecki z wojewódzkiej „drogówki” - od początku roku w 426 wypadkach zginęło 65 osób, a rannych zostało 455. Z udziałem pieszych doszło do 81 wypadków, 10 osób zginęło, a 81 trafiło pod opiekę medyków.

- Policjanci są tam, gdzie rozpoznajemy największe zagrożenia, a codziennie w województwie do tych zadań kierowanych jest 230-240 funkcjonariuszy ruchu drogowego. To jednak za mało, aby pojawili się na każdym skrzyżowaniu i przejściu – wyjaśnia Maciej Zdunowski.

Mundurowych coraz częściej wspiera nowoczesna technika - używają Mobilnego Centrum Monitoringu oraz dronów, dzięki którym można rejestrować, a potem rozliczać sprawców wykroczeń.

Mandaty otrzeźwią kierowców?

Nadzieję na poprawę bezpieczeństwa na drogach daje projekt nowelizacji przepisów przyjęty przez Radę Ministrów, które – jest na to szansa – mogą wejść w życie już 1 grudnia tego roku.

Minimalna grzywna za nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (np. wyprzedzanie na przejściu, omijanie pojazdu, który zatrzymał się, aby ustąpić pierwszeństwa pieszemu) wyniesie nie mniej niż 1,5 tys. zł (sic!). Jeśli w ciągu 2 lat sprawca ponownie popełni takie naruszenie, to grzywna wyniesie nie mniej niż 3 tys. zł. W przypadku realnego zagrożenia życia i zdrowia pieszego, sąd będzie mógł dodatkowo orzec zakaz prowadzenia pojazdów.

To też może Cię zainteresować

Maksymalny mandat w policyjnym taryfikatorze za najpoważniejsze wykroczenia drogowe (nie koniecznie wobec pieszych) sięgnie 5 tys. zł, a w przypadku zbiegu wykroczeń do 6 tys.

Nie wiadomo, czy tak wysokie kary znajdą uznanie posłów i senatorów, bo te raczej nie korespondują z zarobkami statystycznego Polaka, ale i tak każde podwyższenie stawek mandatów (te nie były rewaloryzowane od 23 lat) wpłynie pozytywnie na zachowania uczestników ruchu drogowego.

Na podwyżki zapracowała ta część kierowców, która – powiedzmy sobie szczerze – mają przepisy w „głębokim poważaniu”, co także przejawia się pogardą dla tych, którzy jeżdżą zgodnie z przepisami i zdrowym rozsądkiem.

Pieniądze na przejścia

O bezpieczeństwie pieszych decyduje kilka czynników: zachowanie ich samych, kierowców, stan infrastruktury oraz pogoda.
Infrastruktura ma duże znaczenie, bo przypomnijmy sobie jak sytuacja wygląda w jesienne dni, gdy piesi w szarych ubraniach przemykają przez nieoświetlone lub muśnięte smugą światła przejścia… Ile ludzi niepotrzebnie zginęło? A wystarczy doświetlić te miejsca! Każda władza publiczna po iluś tam tragediach dochodzi do takich wniosków.

To też może Cię zainteresować

Premier zatwierdził właśnie listy inwestycji na drogach powiatowych i gminnych, które uzyskają wsparcie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2021 r. W całym kraju wsparcie wyniesie 239,5 mln zł, co pozwoli na modernizację blisko 2,6 tys. przejść dla pieszych.

W Kujawsko-Pomorskiem przy wsparciu 8,5 mln zł przebudowanych zostanie 40 przejść na drogach powiatowych i 79 na gminnych. Wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz ogłosił nabór na kolejne inwestycje (na 2022 r.) w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tak zachowują się kierowcy i piesi po zmianie przepisów drogowych. Do ideału daleko - Gazeta Pomorska

Wróć na i.pl Portal i.pl