Tak mają wyglądać polskie koleje za kilka lat. Wracają piętrowe wagony, ale jakie... [ZDJĘCIA]

Jerzy Wójcik
Dobra informacja dla podróżnych, którzy korzystają z usług kolei, w tym pociągów PKP Intercity. Spółka w 20 rocznicę swojej działalności zapowiedziała plan inwestycji w tabor warty aż 19 miliardów złotych. Za te środki do 2030 roku kupowane będą nowoczesne wagony, lokomotywy czy elektryczne zespoły trakcyjne. Przewoźnik zapowiada także powrót do piętrowych składów wagonowych, które były bardzo popularne na polskich torach jeszcze w latach 90-tych, a później stopniowo wycofywano to rozwiązanie z użytku. Zobaczcie na wizualizacjach zaprezentowanych przez PKP Intercity jak mają wyglądać nowoczesne piętrusy.

Obecnie PKP Intercity ma zakontraktowane umowy na blisko 5,2 mld zł na tabor i infrastrukturę. W ostatnich latach, w ramach realizowanej strategii taborowej, PKP Intercity odebrało łącznie ponad 600 zmodernizowanych wagonów. W najbliższych miesiącach spółka planuje zlecić modernizację kolejnych 321 wagonów.

Bardziej komfortowe wagony na polskich torach

Równolegle z przygotowaniem kolejnych przetargów PKP Intercity pracuje nad nowym konceptem nowoczesnych wagonów, które w najbliższych latach pojawią się na torach. Nowe podejście do projektowania pociągów ma sprawić, by pociągi jutra były jeszcze bardziej komfortowe, przyjazne i w pełni funkcjonalne dla podróżnych.

- Poprzez nowe podejście do projektowania przestrzeni wewnątrz wagonów chcemy wyznaczyć nowy standard podróżowania koleją, co istotnie przyczyni się do wzrostu jej popularności. Pracujemy również nad kolejnymi rozwiązaniami, które sprawią, że zaplanowanie i odbycie podróży pociągiem będzie łatwe, szybkie, komfortowe i atrakcyjne kosztowo. Chcąc by kolej stała się w najbliższych latach środkiem transportu numer jeden długodystansowych podróży, musimy robić wszystko, by stale wypracowywać nowy standard jakościowych podróży - deklaruje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Internicty.

Tak mają wyglądać polskie koleje za kilka lat. Wracają piętr...

Do składów wrócą popularne kiedyś piętrusy, ale w nowym wydaniu

Pierwsze plany dotyczą piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi, na zakup których PKP Intercity ogłosiło w lipcu br. postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. Angielski zwrot push-pull (pchaj - ciągnij) odnosi się do pociągu złożonego z lokomotywy i wagonów, zakończonego tzw. wagonem sterowniczym. Zasada działania takiego pociągu jest podobna do elektrycznych zespołów trakcyjnych (poruszających się w obu kierunkach), ale w przeciwieństwie do EZT, te pociągi można dowolnie skracać i wydłużać oraz można wymieniać lokomotywę.

Przewoźnik planuje wzmocnić swoją flotę 38 składami wraz z 45 lokomotywami. To jeden z największych projektów taborowych, który Spółka zamierza zrealizować w ramach zaktualizowanego, wartego 19 mld zł programu inwestycyjnego. Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h i planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych.

W ciągu kilku najbliższych lat flota PKP Intercity przejdzie wielkie zmiany. Poza zakupem składów typu push-pull przyczyni się do tego m.in. projekt, na który przetarg spółka planuje ogłosić w pierwszym kwartale 2022 roku. PKP Intercity zamierza kupić 300 wagonów z opcją na dodatkowe 150 pojazdów. Oferta PKP Intercity ma jak najlepiej odpowiadać na potrzeby różnych grup pasażerów i różnorodne preferencje, dlatego to zamówienie ma objąć zróżnicowane wagony – zarówno pierwszej jak i drugiej klasy, przedziałowe i bezprzedziałowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dostosowane do przewozu rowerów, restauracyjne oraz dzienno-nocne, umożliwiające komfortowe podróże w nocy. Wagony będą projektowane już w oparciu o nowe podejście do designu.

źródło: PKP Intercity

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tak mają wyglądać polskie koleje za kilka lat. Wracają piętrowe wagony, ale jakie... [ZDJĘCIA] - Gazeta Wrocławska

Komentarze 91

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hołota z Ws iocławia
Myślicie, że gdy pociąg pędzi z prędkością 130 km/h, to nie da się go pomalować farbą? Wrocławski chuligan i to potrafi! Przeczytajcie jak wandale z Wrocławia niszczą nowe pociągi Kolei Dolnośląskich, malując je farbą nawet gdy te jadą: https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,24194952,pomalowal-jadacy-130-km-h-pociag-kolei-dolnoslaskich-sa-nowe.html . Szkoda nowoczesnych hybryd na linie opanowane przez wrocławską chuliganerię. Panie marszałku, proszę nie marnować w ten sposób publicznych (czyli naszych) pieniędzy!
H
Hołota z Ws iocławia
Myślicie, że gdy pociąg pędzi z prędkością 130 km/h, to nie da się go pomalować farbą? Wrocławski chuligan i to potrafi! Przeczytajcie jak wandale z Wrocławia niszczą nowe pociągi Kolei Dolnośląskich, malując je farbą nawet gdy te jadą: https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,24194952,pomalowal-jadacy-130-km-h-pociag-kolei-dolnoslaskich-sa-nowe.html . Szkoda nowoczesnych hybryd na linie opanowane przez wrocławską chuliganerię. Panie marszałku, proszę nie marnować w ten sposób publicznych (czyli naszych) pieniędzy!
N
Natalia Trefler
Czarna Lista Dolnośląskich Mikoli to niestety sama prawda. Zacytowałam ją w dobrej wierze, żeby nagłośnić sprawę. Żeby z osobami z tej listy zrobić porządek i z tym hejtem, bo jacyś gnoje hulają sobie przez kilka lat po internecie i bezkarnie spamują oraz znieważają inne osoby związane z koleją: samorządowców, pasjonatów, działaczy społecznych, miłośników kolei (nie mylić z pospolitym, pryszczatym mikolstwem z Wrocławia).

Swego czasu ja też padłam ofiarą ordynarnego hejtu i kto wie czy nie stoi za tym ta sama osoba bądź osoby. Wszystkie obrażane osoby z Jeleniej Góry i okolicy zachęcam do podjęcia stosownych kroków prawnych przeciwko Kukurowskiemu i ekipie. W internecie nikt nie jest anonimowy, nawet korzystających z Aero2 można namierzyć – będzie to trudne, ale nie niemożliwe co potwierdzi każdy informatyk. Mój hejter został zidentyfikowany bez udziału organów ścigania – zastosowałam sprytną prowokację i haczyk został połknięty. Potem wzięłam gnoja w obroty i błyskawicznie spokorniał. Do dziś nigdzie się nie wychyla, bo wie, że w każdej chwili mogę mu narobić kłopotów i wstydu na całą Polskę, publikując dowody jego przewin. Tak podskakiwał, taki był pewny siebie, nawet w swej bezczelności groził mi sądem za prowokację, którą się posłużyłam, żeby go namierzyć. A teraz trzymam go za przysłowiowe jaja i gnojek ani nie piśnie. Jego kumple od hejtu (bo to cała klika była ze sztabem w KD) zresztą też.

Taka myśl mnie naszła... Nie zdziwiłabym się gdyby farma trolli i źródło hejtu wywodziło się bezpośrednio z KD. Skąd takie podejrzenia? Po pierwsze z autopsji, na co mam dowody (sprawa sprzed kilku lat). Po drugie, nikomu na polskiej kolei (PKP, KD i inne spółki) nie zależy na tym, aby w przestrzeni publicznej funkcjonowało silne, zgrane, niezależne środowisko miłośników kolei, które patrzy na ręce dygnitarzom kolejowym i publicznie ich rozlicza. Z tego względu z naszym forum walczył i zarząd PKP SA z Wachem na czele i zarząd KD z Rachwalskim na czele. Co bardziej kumaci miłośnicy kolei są przekupywani intratnymi stanowiskami na kolei (niektórzy ot tak stawali się dyrektorami!). Gnojeni są niezależni ludzie, którzy walczą z kolejowym betonem i coś dobrego dla pasażerów starają się robić (vide były sołtys Marczowa). Syf, kiła i mogiła – to chyba najlepsze podsumowanie tego co dzieje się na Dolnym Śląsku.

Na koniec pozdrawiam wicemarszałka Myrdę, który niedawno zablokował mnie na swoim służbowym profilu na Facebooku, bo napisałam trochę niewygodnej prawdy o nieudolnych działaniach nowych władz UMWD i KD w przestrzeni kolejowej. Żałuję, że nie zrobiłam screenów swoich komentarzy... Na szczęście jest niezależny od betonu UMWD/KD portal regionalny, na którym za konstruktywną krytykę nikt mnie banować nie będzie. A tutaj zagląda więcej ludzi niż na profil pana Myrdy, który przed ostatnimi wyborami samorządowymi był nołnejmem (tzn. osobą mało znaną w przestrzeni publicznej) i po następnych wyborach – daj Boże – nołnejmem ponownie być zacznie.
M
Michał Dadełło
Gazeto zacznij dawać bana na IP. Pod każdym tekstem o kolei ten sam śmietnik robiony przez tego samego cw ela z wrocławia ..
R
Redakcja
7 października, 15:50, Henryk Grabiarz:

Zablokujcie komentowanie notoryczny syf przez zj eboow z ws iocławia pod 45 artykulami o kolei jest odrazajaca

Właśnie to zrobiliśmy, po raz kolejny zablokowaliśmy możliwość wylewania swoich frustracji trollowi lwóweckiemu. Niech lepiej szuka po domach we Lwówku skradzionych szyn i innych elementów infrastruktury kolejowej.

H
Henryk Grabiarz
Zablokujcie komentowanie notoryczny syf przez zj eboow z ws iocławia pod 45 artykulami o kolei jest odrazajaca
M
Michał Dadełło
Jadą sobie głupie ludki

Do Ws iobudki, tej Ws iobudki

Kunia z biedy już sprzedali

To puciongiem pojechali.

Jadą sobie głupie kmioty

Do roboty, do roboty.

Wsiadła nawet chuda krowa

Zamuczała:

- "Do Puuuuu... stkowa."

Nawet jechał prosiak stary

Gdzie? No przecież! Na Świniary!

Wszystkie kmioty się zleciały

Wiejski metropolitarny pociąg aglomeracyjny podziwiały :DD
s
soutys Smrobudki
My w Sobótce pracę mamy

Właśnie szyny rozkręcamy

Tu szyneczka, tam śrubeczka

Aż uzbiera się wódeczka

My pociągów tu nie chcemy

Przeciw nim protestujemy

Bo rozkręcać co będziemy?

Z odwodnienia tu pomrzemy!
w
wieprz ze Świniar
Dzisiaj już nie wytrzymałem i tylnym kopytem strzeliłem w baniak trolla ws iocławskiego. Ludzie jakie dudnienie się nioslo. On tam nic nie ma pusto zero mózgu

Pusto jak w murzyńskim bębenku
d
do koń
Ciebie to gwałcono w szkole i teraz na forach odreagowujesz traumę, śmieciu z Ws iocławia. Ale czemu się dziwić? Widać, że jesteś zwykłą cio tą. Twoja matka puszczała się na lewo i prawo i spłodziła cię przez pomyłkę. Takich jak ty powinno się gazować, łącznie z twoją de bilną matką, niedorozwiniętym ojcem i całą pop apraną rodzinką.
k
koń
Szukam roboty, ułożony, pociągowy. Lwówek i okolice
T
Tomasz Warszawski
czy oni sami będą płacić za utrzymanie tej linii do Sobótki czy zapłacimy my wszyscy ? bo jak ja mam płacić na kolej z której nie będę korzystał to się nie zgadzam - zrobić ścieżki rowerowe !! no chyba że oni chcą to wyremontować za państwowe nasze pieniądze a potem odkupić za przysłowiową złotówkę i odsprzedać niemcom za miliony euro - coś jest na rzeczy że pchają ten temat w mediach - coś chcą ugrać i chyba nie chodzi jak zwykle o pieniądze - może jacyś dziennikarze śledczy się temu przyglądną kto stoi za tymi ludźmi bo pasjonaci to oni raczej nie są ..
J
Jacek Kaźmierczak
Lepiej wyremontować linię do Lwówka, która jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!
J
Jakub Bartz
7 października, 12:52, Michał Dadełło:

Tylko nie uruch amiajcie bezpośrednich pociągów z Wrocławia, bo przyjadą tamtejsze wsiury zza Buga i zas yfią i zas rają całe góry. Właśnie mamy taki przykład na Dolnym Śląsku. Koleje Dolnośląskie uruchomiły ostatnio program "Lato z KD", w ramach którego można pojechać za darmo autobusem nad Stawy Milickie. Efekt? Wrocławska biedota (której jak wiadomo nie stać na normalne bilety) masowo ruszyła na wakacje i co mamy? Zatrutą rzekę Barycz i katastrofę w całej Dolinie Baryczy w której w śmie rdzącej wodzie ryby pływają do góry brzuchami: https://wroclaw.wp.pl/dolina-baryczy-zatruta-rzeka-w-smierdzacej-wodzie-ryby-plywaja-brzuchami-do-gory-6529160366299840a . Ostatnie doniesienia mówią, że przyczyną tej olbrzymiej katastrofy są bakterie ka łowe. Jak widać, wsiury zza Buga do tej pory nie wiedzą, że istnieje coś takiego jak toaleta i sr ają prosto do rzeki (albo myją w niej swoje brudne ty łki). Na efekty nie trzeba było długo czekać.

Nadzwyczaj trafna obserwacja! Zapewne nie przez przypadek zbiegły się czasowo trzy rzeczy: początek wakacji, darmowe autobusy dla mieszkańców Wrocławia w Dolinę Baryczy i katastrofa ekologiczna w Dolinie Baryczy. Nie bez powodu na Wrocław mówią nie tylko Ws iocław, ale także Klocław (mniej pojętnym wyjaśniam, że to ostatnie od klocka).

M
Michał Dadełło
Tylko nie uruch amiajcie bezpośrednich pociągów z Wrocławia, bo przyjadą tamtejsze wsiury zza Buga i zas yfią i zas rają całe góry. Właśnie mamy taki przykład na Dolnym Śląsku. Koleje Dolnośląskie uruchomiły ostatnio program "Lato z KD", w ramach którego można pojechać za darmo autobusem nad Stawy Milickie. Efekt? Wrocławska biedota (której jak wiadomo nie stać na normalne bilety) masowo ruszyła na wakacje i co mamy? Zatrutą rzekę Barycz i katastrofę w całej Dolinie Baryczy w której w śmie rdzącej wodzie ryby pływają do góry brzuchami: https://wroclaw.wp.pl/dolina-baryczy-zatruta-rzeka-w-smierdzacej-wodzie-ryby-plywaja-brzuchami-do-gory-6529160366299840a . Ostatnie doniesienia mówią, że przyczyną tej olbrzymiej katastrofy są bakterie ka łowe. Jak widać, wsiury zza Buga do tej pory nie wiedzą, że istnieje coś takiego jak toaleta i sr ają prosto do rzeki (albo myją w niej swoje brudne ty łki). Na efekty nie trzeba było długo czekać.
Wróć na i.pl Portal i.pl