Tachograf będzie obowiązkowy dla kierowców busów? Są nowe wieści w sprawie

Mariusz Michalak
Wszystko wskazuje na to, że kierowcy busów będą traktowani jak zawodowcy. To oznacza m.in. konieczność wyposażenia auta w tachograf.
Wszystko wskazuje na to, że kierowcy busów będą traktowani jak zawodowcy. To oznacza m.in. konieczność wyposażenia auta w tachograf. Bartek Kosiński
Wszystko wskazuje na to, że kierowcy busów będą traktowani jak zawodowcy. To oznacza m.in. konieczność wyposażenia auta w tachograf.

Zmiana ma dotknąć kierowców jeżdżących zawodowo busami powyżej 2,4 tony w transporcie międzynarodowym. Szacuje się, że takich pojazdów może być ponad 100 tys.

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem w Polsce ta sama osoba poruszająca się ciężarówką jest dotknięta przepisami wymuszającymi odpoczynek, ale jeżdżąc busem nie ma ograniczeń co do czasu pracy. Jeśli Parlament Europejski przyjmie przepisy, kierowcy busów będą wyposażeni w tachografy i karty imienne. Urządzenie zarejestruje m.in. czas pracy i pokonany dystans. Obecnie jest to wymóg wśród kierowców jeżdżących pojazdami o masie dopuszczalnej przekraczającej 3,5 tony.

Przeczytaj także: Kodeks Drogowy 2019 - zmiany. Pojawi się nowy obowiązek dla kierowców

- Zaskakuje fakt, że przegłosowane na posiedzeniu Parlamentu Europejskiego zmiany zostały tak wkomponowane w szereg innych poprawek do dyrektywy, że wydają się być ledwo zauważalne. Dodatkowo siła ciężkości ostatnich wydarzeń w Brukseli – niekorzystnych dla polskich przewoźników – skupia się na delegowaniu, kabotażu i czasie pracy kierowców zawodowych – zupełnie pomijając informacje, że europarlamentarzyści wykonali kolejny krok w kierunku legalizacji tachografów cyfrowych w busach. To będzie prawdziwe wyzwanie dla przewoźników transportu lekkiego. Kontrowersyjny niegdyś pomysł właśnie został przegłosowany – mówi Łukasz Włoch, główny ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

- Kierowcy busów, z racji dotychczasowego prawodawstwa, nie mieli obowiązku ich stosowania, co prowadziło w naturalny sposób do plagi osób przemęczonych, pracujących za kółkiem, które jeżdżą nawet po kilka tygodni w trasie. Na tę kwestię zwracają szczególną uwagę Niemcy, których kraj jest popularnym celem podróży polskich przewoźników. Problem jest poważny, bo może chodzić nawet o 100 tysięcy pojazdów. Pojawia się tutaj przede wszystkim sprawa bezpieczeństwa na drodze, ale ma także wymiar socjalny, tj. kadrowy i płacowy, ponieważ brak rejestratora znacząco utrudnia obliczanie stawek godzinowych oraz rozliczanie czasu odpoczynku – ocenia ekspert.

Na ostateczny kształt zapisów będą miały wpływ Komisja Europejska oraz Rada UE.

Stop Agresji Drogowej, odcinek 7. Włos się jeży na głowie!

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tachograf będzie obowiązkowy dla kierowców busów? Są nowe wieści w sprawie - Motofakty

Komentarze 178

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

1122!

A co z kierowcami jeżdzojącymi po kraju też kilometry robią

G
Gość
2019-04-23T11:08:39 02:00, Gość:

Taki kierowca busa po 20 godzinach prowadzi bezpiecznjej od kierowcy ciężarówki któremu zleciala 7 godzina jazdy a tym bardziej od Kowalskiego który jedzie już passatem 3h. Doświadczenie walki ze snem :)

2019-04-24T14:01:35 02:00, Gość:

Chyba po dopalaczach

2019-04-26T07:45:52 02:00, Gość:

http://img.guggy.com/media/NeKgFq51US/animated/0/o/8e44jkDq5Eju4p2MXFq57GxaSxXXS5rGrwku6FghLpww3DrhvwnGga7xwJ2KwDXzrUCv6mphRaXU4XQkR29j1nKwtkqe3i8V6qoa8JYwLRbBtu5JJXZUXwwjG17wzH8-wMvePcUR7Oc9FAyBqyWl-0/guggy.gif

2019-04-28T08:19:53 02:00, Gość:

Ty to tak na serjo?

1 maja, 12:20, Polak:

Moim zdanie powinni to wprowadzic nie tylko w busach. Kazdy kierowca poruszajacy sie pojadem za kolkiem po 12 do 15 godzin przechodzi kryzys i poprostu zasypia. I nie wazne jakim jestes kierowca to sie dzieje kazdemu i jestes takim samym zagrozeniem jak ten kierujacy busem czy ciezarowka bo przy wypadku ok 100km na godzine beda os. Zabite. Powinny byc surowe kary za tych co nie przestrzegaja przepisow takie by odczuwaly to firmy i to dotkliwie a po kielichu zabierac prawka dozywotnio i z50tys kary wtedy by nik sie nieodwazyl

100% racji

G
Gość
Tymczasem w USA ze "zwykłym" prawem jazdy (klasa D) jakie ma większość obywateli można prowadzić samochody o DMC prawie do 12t, w tym z przyczepą do 4,5t, albo busa na max 16 osób. Bez tachografu, najwyżej "na książkę". U nich transport ciężki zaczyna się dopiero powyżej tych 12t i to aż w trzech kategoriach - z przyczepą do 4,5t, z przyczepą powyżej 4,5t oraz trzecia na bardziej pojemne autobusy i materiały niebezpieczne (niezależnie od ich masy). I u nich gospodarka nie kuleje tak jak w Europie.

Notabene tachografy na heavy-duty też wprowadzili dopiero ze dwa lata temu.
G
Gość
2019-04-28T08:32:09 02:00, Cześć:

Weźcie przestańcie date zmieniac a tekst ten sam

Dokladnie

P
Polak
2019-04-23T11:08:39 02:00, Gość:

Taki kierowca busa po 20 godzinach prowadzi bezpiecznjej od kierowcy ciężarówki któremu zleciala 7 godzina jazdy a tym bardziej od Kowalskiego który jedzie już passatem 3h. Doświadczenie walki ze snem :)

2019-04-24T14:01:35 02:00, Gość:

Chyba po dopalaczach

2019-04-26T07:45:52 02:00, Gość:

http://img.guggy.com/media/NeKgFq51US/animated/0/o/8e44jkDq5Eju4p2MXFq57GxaSxXXS5rGrwku6FghLpww3DrhvwnGga7xwJ2KwDXzrUCv6mphRaXU4XQkR29j1nKwtkqe3i8V6qoa8JYwLRbBtu5JJXZUXwwjG17wzH8-wMvePcUR7Oc9FAyBqyWl-0/guggy.gif

2019-04-28T08:19:53 02:00, Gość:

Ty to tak na serjo?

Moim zdanie powinni to wprowadzic nie tylko w busach. Kazdy kierowca poruszajacy sie pojadem za kolkiem po 12 do 15 godzin przechodzi kryzys i poprostu zasypia. I nie wazne jakim jestes kierowca to sie dzieje kazdemu i jestes takim samym zagrozeniem jak ten kierujacy busem czy ciezarowka bo przy wypadku ok 100km na godzine beda os. Zabite. Powinny byc surowe kary za tych co nie przestrzegaja przepisow takie by odczuwaly to firmy i to dotkliwie a po kielichu zabierac prawka dozywotnio i z50tys kary wtedy by nik sie nieodwazyl

G
Gość
2019-04-23T11:08:39 02:00, Gość:

Taki kierowca busa po 20 godzinach prowadzi bezpiecznjej od kierowcy ciężarówki któremu zleciala 7 godzina jazdy a tym bardziej od Kowalskiego który jedzie już passatem 3h. Doświadczenie walki ze snem :)

2019-04-24T14:01:35 02:00, Gość:

Chyba po dopalaczach

2019-04-26T07:45:52 02:00, Gość:

http://img.guggy.com/media/NeKgFq51US/animated/0/o/8e44jkDq5Eju4p2MXFq57GxaSxXXS5rGrwku6FghLpww3DrhvwnGga7xwJ2KwDXzrUCv6mphRaXU4XQkR29j1nKwtkqe3i8V6qoa8JYwLRbBtu5JJXZUXwwjG17wzH8-wMvePcUR7Oc9FAyBqyWl-0/guggy.gif

2019-04-30T08:48:38 02:00, Xxx:

To chyba nigdy 20 nie prowadziles skoro tak piszesz

2019-04-30T08:49:36 02:00, Xxx:

To chyba nie prowadziles 20 godzin skoro tak piszesz

Kolego chyba jesteś nie poważny

G
Gość
2019-04-30T16:56:20 02:00, sQurwiel:

Jeździłem na busach ale w firmie MP tras zrobiłem rekord przez 5 dni 5900 z czego Francja ladndem. Jestem za tacho bo ilu ludzi jeszcze się rozboje w imię kasy dla szefa. Firmy które mają spora flotę aut w eurobie będą miały jeszcze większe zyski bo będę mogły przeładować towar z auta na auto małe padną

Sry 6900

s
sQurwiel
Jeździłem na busach ale w firmie MP tras zrobiłem rekord przez 5 dni 5900 z czego Francja ladndem. Jestem za tacho bo ilu ludzi jeszcze się rozboje w imię kasy dla szefa. Firmy które mają spora flotę aut w eurobie będą miały jeszcze większe zyski bo będę mogły przeładować towar z auta na auto małe padną
X
Xxx
2019-04-23T11:08:39 02:00, Gość:

Taki kierowca busa po 20 godzinach prowadzi bezpiecznjej od kierowcy ciężarówki któremu zleciala 7 godzina jazdy a tym bardziej od Kowalskiego który jedzie już passatem 3h. Doświadczenie walki ze snem :)

2019-04-24T14:01:35 02:00, Gość:

Chyba po dopalaczach

2019-04-26T07:45:52 02:00, Gość:

http://img.guggy.com/media/NeKgFq51US/animated/0/o/8e44jkDq5Eju4p2MXFq57GxaSxXXS5rGrwku6FghLpww3DrhvwnGga7xwJ2KwDXzrUCv6mphRaXU4XQkR29j1nKwtkqe3i8V6qoa8JYwLRbBtu5JJXZUXwwjG17wzH8-wMvePcUR7Oc9FAyBqyWl-0/guggy.gif

2019-04-30T08:48:38 02:00, Xxx:

To chyba nigdy 20 nie prowadziles skoro tak piszesz

To chyba nie prowadziles 20 godzin skoro tak piszesz

X
Xxx
2019-04-23T11:08:39 02:00, Gość:

Taki kierowca busa po 20 godzinach prowadzi bezpiecznjej od kierowcy ciężarówki któremu zleciala 7 godzina jazdy a tym bardziej od Kowalskiego który jedzie już passatem 3h. Doświadczenie walki ze snem :)

2019-04-24T14:01:35 02:00, Gość:

Chyba po dopalaczach

2019-04-26T07:45:52 02:00, Gość:

http://img.guggy.com/media/NeKgFq51US/animated/0/o/8e44jkDq5Eju4p2MXFq57GxaSxXXS5rGrwku6FghLpww3DrhvwnGga7xwJ2KwDXzrUCv6mphRaXU4XQkR29j1nKwtkqe3i8V6qoa8JYwLRbBtu5JJXZUXwwjG17wzH8-wMvePcUR7Oc9FAyBqyWl-0/guggy.gif

To chyba nigdy 20 nie prowadziles skoro tak piszesz

X
Xxx
, Gość 1:

Jadąc teraz przez Niemcy po godz 17 ciężko znaleźć miejsce na jakimś parkingu. Jeśli do tego dojdą busy to wszystko z tą ho będzie stało wzdloz autostrad. To dopiero będzie bezpieczne.

Poza tym busy w większości robią tzw ekspresy, jeśli ich nie będzie to wiele firm się zwinie bo taka jest polityka na zachodzie, że nikt nie chce za długo czekać i kupią towar od tego, kto bliżej a wtedy padnie i polski transport więc zwiększy się też bezrobocie.

, Mmm:

Co Ty pieprzysz..

, Gość:

Pisze o transporcie międzynarodowym. Czyli niemiec jeżdżący po niemczech nie będzie musiał mieć tacho. Ale wyjeżdżając za granicę to już tak.

, Gość:

Niemcy od dawna mają tacho w Busach

2019-04-23T12:59:24 02:00, Gość:

Nie mają. Muszą kontrolbucha pisać. Ale papier wszystko przyjmie. We francji też książkę czasu pracy muszą pisać. Ale w każdym innym kraju nic nie trzeba pisać.

2019-04-26T21:32:52 02:00, Gość:

Zlikwidowac tacho, każdy sam powinien wiedzieć czy jest zmęczony i potrzebuje odpoczynku. Zbędnej biurokracji stop

2019-04-27T22:49:59 02:00, Gość:

O czym Ty mówisz? Z chęci zysku to by niektórzy po 100godzin na dobę jeździła , tacho i koniec !

2019-04-30T08:38:24 02:00, Xxx:

Dokladnie kierowca nie jest niewolnikim zeby pracowac po tyle godzin to musi sie skonczyc.jak ktos jezdzi zawodowo to wie o czym.mowa

Do kolegi ktory mowi zeby zlikwidowac tacho chyba masz zero pojecia o transporcie.kierowca ezdzi tak jak spedycja usytala gdyby nie tacho to kierowca by zapierniczał non stop bo co spedytora obchodzi czy ktos jest zmeczony czy nie

G
Gość
Już dawno powinny być, wykożystywanie na całego. Po kilka tygodni w trasie a odpoczynku niewiele
X
Xxx
, Gość 1:

Jadąc teraz przez Niemcy po godz 17 ciężko znaleźć miejsce na jakimś parkingu. Jeśli do tego dojdą busy to wszystko z tą ho będzie stało wzdloz autostrad. To dopiero będzie bezpieczne.

Poza tym busy w większości robią tzw ekspresy, jeśli ich nie będzie to wiele firm się zwinie bo taka jest polityka na zachodzie, że nikt nie chce za długo czekać i kupią towar od tego, kto bliżej a wtedy padnie i polski transport więc zwiększy się też bezrobocie.

, Mmm:

Co Ty pieprzysz..

, Gość:

Pisze o transporcie międzynarodowym. Czyli niemiec jeżdżący po niemczech nie będzie musiał mieć tacho. Ale wyjeżdżając za granicę to już tak.

, Gość:

Niemcy od dawna mają tacho w Busach

2019-04-23T12:59:24 02:00, Gość:

Nie mają. Muszą kontrolbucha pisać. Ale papier wszystko przyjmie. We francji też książkę czasu pracy muszą pisać. Ale w każdym innym kraju nic nie trzeba pisać.

2019-04-26T21:32:52 02:00, Gość:

Zlikwidowac tacho, każdy sam powinien wiedzieć czy jest zmęczony i potrzebuje odpoczynku. Zbędnej biurokracji stop

2019-04-27T22:49:59 02:00, Gość:

O czym Ty mówisz? Z chęci zysku to by niektórzy po 100godzin na dobę jeździła , tacho i koniec !

Dokladnie kierowca nie jest niewolnikim zeby pracowac po tyle godzin to musi sie skonczyc.jak ktos jezdzi zawodowo to wie o czym.mowa

A
Amator
2019-04-29T12:22:14 02:00, Delma:

Ja bym proponował żeby każdy obywatel miał tachograf wtedy napewno budżet panstwa by sie poprawił heheheheheheheheheheheh

Zgadzam się z toba kolego

D
Delma
Ja bym proponował żeby każdy obywatel miał tachograf wtedy napewno budżet panstwa by sie poprawił heheheheheheheheheheheh
Wróć na i.pl Portal i.pl