Szybki tramwaj na Tarchomin

Teresa GrabowskaZaktualizowano 
Większość mieszkańców "wysokiej Białołęki" dojeżdża do pracy i szkół w centrum miasta, a to stanowi poważny problem. Dogodny dojazd wymaga sprawnej sieci komunikacji publicznej tak pod względem czasu dojazdu, jak możliwości przewiezienia znacznej liczby pasażerów w krótkim czasie.

Rozwiązaniem problemu ma być połączenie tarchomińskich osiedli z centrum z wykorzystaniem tramwaju o przyśpieszonym charakterze. Tramwaj ma łączyć Tarchomin z I linią metra (stacja Młociny) i centrum miasta przez most Północny oraz z Pragą przez ulice Modlińską i Jagiellońską. Nowa trasa będzie rozpoczynała się w obrębie pętli Żerań FSO (skrzyżowania w poziomie z łącznicą zjazdową Bródno - Jagiellońska i wjazdem na pętlę autobusową, oraz krótki tunel pod łącznicą Modlińska - most Grota-Roweckiego), następnie będzie przebiegała po zachodniej stronie ulicy Modlińskiej (nad Kanałem Żerańskim trasa przejdzie po istniejącym moście drogowym w rezerwie przeznaczonej pod linię tramwajową).

Dalej linia tramwajowa będzie biegła po zachodniej stronie ulicy Modlińskiej, pomiędzy jej jezdnią główną a boczną. To umożliwi ograniczenie liczby skrzyżowań do minimum - przewiduje się tylko trzy skrzyżowania tramwaju z ulicami Kowalczyka, Płochocińską i Ekspresową, wszystkie pozostałe ulice mają dochodzić tylko do jezdni bocznej bez przecinania linii tramwajowej. Węzeł Modlińska/Trasa Mostu Północnego nowa trasa będzie omijała bokiem (od strony południowo-zachodniej), następnie będzie przebiegała po południowej stronie Trasy Mostu Północnego aż do ul. Projektowanej (dawniej planowanej jako Trakt Nadwiślański), gdzie powstanie skrzyżowanie linii tramwajowych w kierunkach na Żerań FSO, Tarchomin oraz na Młociny przez most Północny z jednoczesnym bezkolizyjnym przejściem pod Trasą Mostu Północnego na jej północną stronę. Na odcinku między ulicą Projektowaną a Winnicą torowisko tramwajowe ma biec po zachodniej stronie ul. Projektowanej aż do skrzyżowania z ul. Światowida. Tu linia tramwajowa skręci na zachód i przebiegnie w pasie rozdzielającym pomiędzy jezdniami ulicy Światowida aż do pętli Winnica. Przy skrzyżowaniu z ulicą Myśliborską planowana jest dodatkowa awaryjna pętla tramwajowa. Na odcinku ul. Projektowana - Młociny torowisko tramwajowe ma przebiegać po północnej stronie Trasy Mostu Północnego (od skrzyżowania z ul. Świderską - na estakadzie), następnie przez Wisłę wzdłuż mostu Północnego (oddzielnym pomostem znajdującym się na północ od dwóch pomostów drogowych). Po przejściu przez węzeł drogowy (skrzyżowanie Wisłostrady, ul. Marymonckiej/Pułkowej i Trasy Mostu Północnego) linia będzie biegła po istniejącym (zaplanowanym do modernizacji) torowisku w ciągu ulicy Pstrowskiego aż do węzła Młociny (obecnej pętli Huta).

Na całej długości planowej trasy tramwajowej przewiduje się zbudowanie 16 nowych zespołów przystankowych, kolejne trzy zespoły (Żerań FSO, Pstrowskiego i węzeł Młociny - obecnie Huta) mają być znacznie zmodernizowane. Średnia odległość między przystankami ma wynosić ok. 740 m (trasa Winnica - Żerań FSO) i 640 m (trasa Winnica - węzeł Młociny). Wszystkie przystanki mają mieć ujednolicony wygląd i standard wyposażenia. Przewiduje się, że każdy z nich będzie miał długość około 65 m, szerokość użytkową minimum 2,5 m, będzie wyposażony w ujednoliconą wiatę przystankową i system informacji pasażerskiej, w tym w elektroniczne tablice informacyjne (na sześciu przystankach duże, na pozostałych małe) z dynamicznie aktualizowaną informacją (m.in. numer linii i trasa nadjeżdżającego tramwaju, czas oczekiwania na najbliższy tramwaj każdej z linii).

15 września rozpoczął się drugi etap kampanii informacyjnej ZTM pod hasłem "Tramwajem na Tarchomin". Do końca roku przewidziano pięć spotkań. ZTM zaprasza wszystkich, którzy chcą poznać szczegóły planowanej trasy, zadać pytania, wyjaśnić wątpliwości. Mieszkańcy Białołęki mogą sami wziąć udział w promocji planowanej linii tramwajowej. Linia ma zostać oddana do użytku w 2013 r.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie