Sztuka współczesna w Warszawie: Galeria IRON OXIDE / pop-up exhibitions

RED
Monstfur - Primitive country breeds primitive people
Monstfur - Primitive country breeds primitive people mat.pras.
Galeria IRON OXIDE / pop-up exhibitions – to zbiór trzech indywidualnych wystaw organizowanych przez częstochowską galerię sztuki współczesnej IRON OXIDE w murach warszawskiej Galerii 18A. W trzech odrębnych segmentach zaprezentowane zostaną prace Tomasza Górnickiego, Monstfura oraz Simpsona.

Tomasz Górnicki - „In decay”. Główną ideą wystawy jest pokazanie rozpadu jako cyklicznego procesu, który może być konstruktywny, albo destrukcyjny. Rozsypanie się na części prowadzi do ponownej integracji, powstania nowych wartości, odrodzenia siły. Ta sama dezintegracja może doprowadzić do dysharmonii i zapędzić w obłęd. Autor skupia się na punkcie krytycznym, w którym umysł balansuje na granicy poczytalności i szaleństwa. Zakładając, że nic nie jest stałe, utrzymanie równowagi psychicznej jest ciągłym zmaganiem się porządku i chaosu, przez które umysł pulsuje w rytm eksplozji i implozji. Jednak, nawet najgłębsza cisza może poprzedzać wybuch, a szaleństwo może być drogą do celu.

MONSTFUR - „Primitive country breeds primitive people”. Najnowsza wystawa bada temat bylejakości i powszechnej brzydoty w przestrzeni miasta. Infantylizacja społeczeństwa, uboga w wiedzę edukacja z dziedziny estetyki zapewniana w szkołach, czy bardzo słabe wzorce przekazywane w rodzinnych domach prowadzą do braku higieny wizualnej w codziennym życiu ludzi. Wynikiem tego jest nie tylko opłakany stan przestrzeni miast, ale postępujący kulturalny analfabetyzm powodujący z kolei jego społeczną i intelektualną odmianę. Spirala ta skutkuje ostatecznie bylejakością w obszarze funkcjonowania całego państwa, ekonomicznym wyobcowaniem przeradzającym się w permanentną biedę, czy też zanikiem podstawowej etyki w prowadzeniu biznesu. Prymitywnie wyglądający świat staje się wylęgarnią prymitywnych ludzi. Kluczem wizualnym wystawy jest estetyka mająca swoje korzenie w latach 90-tych. Tak jak w przypadku poprzednich cyklów Monstfura nie chodzi tu o imitowanie czasów a przeniesienie ich ducha w formie obiektów z nich pochodzących. Jest to dla niego również przełomowa ekspozycja pod kątem użytych środków wyrazu, oprócz dobrze znanego wielowarstwowego szablonu pojawią się instalacje, ready made, fotografia wielkoformatowa oraz wideo art.

SIMPSON – „Private World”. Na wystawie zostaną zaprezentowane obrazy poświęcone między innymi doświadczeniom ze świata prywatnego artysty mającym wpływ na wybór preferowanej przez niego utopii. Utopii rozumianej jako ideał autonomii i "wolności od", która prowadzi do konfliktu w relacji jednostka – państwo.

Wernisaż wystaw odbędzie się 10 maja o godz. 19.00, na ul. Bracka 20B (wejście przez bramę)
Czas trwania wystaw 10 – 24 maja
Kuratorzy i kuratorki: Jan Sętowski, Łukasz Gawron (IRON OXIDE), Aleksandra Szczodry, Weronika Wojtach (Galeria 18A).
Wystawy będzie można również odwiedzić w trakcie warszawskiej Nocy Muzeów (18 maja) oraz w ramach oprowadzań kuratorskich.

Bio Artystów

Tomasz Górnicki (ur.1986) to wschodząca gwiazda Polskiej rzeźby, łączy klasyczne, warsztatowe wykształcenie zdobyte na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie z kreacją, wyobraźnią i odwagą na polu eksperymentów estetycznych. W swojej twórczości płynnie porusza się w obrębie szerokiego spektrum technik i materiałów naprzemiennie pracując w marmurze, brązie, aluminium czy stali. Jego prace oscylują wokół tematów związanych z psychologicznym aspektem tożsamości człowieka, jego naturą czy też formowanymi relacjami społecznymi. Nie rzadko prezentuje on bardzo osobiste podejście do tych zagadnień, używając wizerunku swoich najbliższych do „sportretowania” idei.

MOSTFUR to organizm działający na polu sztuki współczesnej. Tworzący go artyści rezygnują z eksponowania swojej własnej tożsamości. Początkowo wykorzystywał on w swojej twórczości technikę ręcznie wycinanego szablonu eksploatowaną na znalezionych podłożach takich jak zardzewiałe blachy czy tablice informacyjne. Od niedawna Monstfur poszerzył swoje pole działania o obiekty przestrzenne, instalacje czy fotografię. W 2015 roku został on uhonorowany nagrodą Grand Prix w konkursie Stencil Art Prize organizowanym przez Ambush Gallery w Sydney. Jego prace prezentowane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Berlinie, Paryżu, Sztokholmie, Sydney czy Warszawie. Znalazły również swoje miejsce w najważniejszych kolekcjach muzealnych w Polsce (m.in. Muzeum Śląskie w Katowicach).

SIMPSON
w swoich pracach bazuje na symbolach pop kultury, którym nadaje nowe znaczenie. Jego malarstwo, pomimo jasnej i kontrastowej palety barw, pełne jest komentarzy na temat bieżących wydarzeń z zakresu polityki, ekonomii czy kwestii społecznych. Swoje idee wdraża w życie także poprzez mocne w swoim oddziaływaniu murale, czy mniejsze interwencje w przestrzeni miasta. Zdeklarowany libertarianin.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziwne wpisy Jacka Protasiewicz. Wojewoda traci stanowisko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl