Sztuczną inteligencja, wirtualna rzeczywistość i technologia 5G napędzają motoryzację.

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
kazimierz sikorski
W coraz większym stopniu najnowocześniejsza technologia będzie napędzała motoryzację. Nie ma odwrotu od tego trendu.

Patrząc na propozycje nowinki przedstawione na  targach CES Asia 2019 można być pewnym jednego:  nadchodzi nowa era tej branży.

Spodziewajmy się i to w niedalekiej przyszłości rozwiązań od najnowszych  aut autonomicznych po te z elektrycznym napędem.  Komercyjne wdrażanie flot pojazdów autonomicznych w Chinach  zyskuje na popularności.

Nowe formy mobilności i mikromobilności będą napędzać innowacje w transporcie miejskim w Azji i na całym świecie, a e-rowery i skutery elektryczne zyskują większe znaczenie w niektórych częściach globu.

Kluczowymi wystawcami byli na CES Asia tacy producenci  jak Nissan, Audi, Hyundai, Kia, OnStar, SAIC, FAW Hongqi, Great Wall Motor, Honda, Polestar, WM Motor, Mercedes-Benz i Aiways.

Producenci z całego świata rywalizowali, aby zaprezentować auta przyszłości wyposażone w innowacyjne technologie, w tym sztuczną inteligencję (AI), wirtualną rzeczywistość (VR) i 5G. 39 firm samochodowych zaprezentowało 90 produktów nowej generacji, takich jak autonomiczne systemy napędowe, montowane w pojazdach systemy rozrywki VR, systemy zdalnego sterowania z napędem 5G i nowe samochody koncepcyjne dla przyszłych inteligentnych miast.

Pomyślano też o kierowcach ciężarówek w Chinach, startup  Inceptio zaprezentował swój pierwszy model - Inceptio nr 1. Ta ciężarówka jest dosłownie opleciona siecią czujników. Wykorzystując zbierane przez nie  dane, samodzielne oprogramowanie sterujące Inceptio jest w stanie manewrować pojazdem z milimetrową dokładnością i krótkim czasem reakcji.

-Dziś prowadzenie dużej ciężarówki to praca ręczna. Jest to trudne wyzwanie i wymaga wysokich umiejętności od kierowcy - mówił Julian Ma, dyrektor generalny Inceptio. Ale to się zmienia, automaty przejmują rolę kierowcy, dodaje.  

Inceptio nr 1 to autonomiczna ciężarówka, choć kierowca będzie jeszcze potrzebny w niektórych sytuacjach. Inceptio ma jednak uwolnić kierowców ciężarówek od wyczerpującej w długim czasie koncentracji oraz poprawić wydajność pracy na długich dystansach. Taki pojazd ma wejść do masowej produkcji w ciągu najbliższych pięciu lat.

W przeciwieństwie do  Inceptio, Hyundai Mobis przedstawił swoją wizję tego, jak będziemy jeździć w przyszłości. Mobis pokazał dwa pojazdy koncepcyjne, włączając do  nich to, co firma nazywa „technologią wirtualnego dotyku przestrzeni”. Kierowcy mogą sterować samochodem za pomocą... gestów.

Audi, wiodący gracz na rynku chińskim, wprowadził na rynek technologię połączeń nowej generacji i VR w pojeździe i  zaprezentował Audi e-tron i AI: ME. Nowa generacja Audi connect, platformy opartej na Androidzie, umożliwia zewnętrznym programistom tworzenie dostosowanych do potrzeb usług i aplikacji. Zintegruje cyfrowe usługi asystenta, takie jak Tmall Genie Auto Alibaba, aby umożliwić konsumentom zdalne monitorowanie i sterowanie inteligentnymi urządzeniami za pomocą poleceń głosowych.

Wspomniany Audi e-tron,  to  samochód koncepcyjny dla inteligentnych miast. Zastosowane  technologie otworzą nowe możliwości zwiększenia bezpieczeństwa jazdy.  Audi wprowadziło też na rynek chiński system rozrywki VR o nazwie Holoride.

Z kolei inny niemiecki gigant motoryzacyjny Volkswagen połączył siły z chińską firmą i zadebiutował  na CES Asia, prezentując najnowsze osiągnięcia sztucznej inteligencji w przyszłych modelach Volkswagena

Chiński producent aut SAIC Motor zademonstrował z kolei swój zdalny system jazdy napędzany silnikiem 5G, który umożliwia kierowcom sterowanie pojazdami w odległości około 50 kilometrów. System może być wykorzystywany na przykład w w pracach ratowniczych w obszarach dotkniętych katastrofą.

Chiński rynek motoryzacyjny, choć wciąż nienasycony to jednak bardzo chętnie sięga po najciekawsze rozwiązania technologiczne. Taka jest bowiem wola miejscowych klientów. Im musza być podporządkowane działania miejscowych firm jak i gigantów ze Stanów Zjednoczonych i przede wszystkim z Europy zachodniej. Wystarczy tylko  popatrzeć na ulice Szanghaju, na których roi się od Mercedesów,  Audi i Volkswagenów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl