Szlakiem polskich kosmetyków: Przez Dubaj na Bliski Wschód i do Afryki

Maciej Badowski AIPZaktualizowano 
Paweł Relikowski
Region MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna) to duży i ciągle rosnący rynek kosmetyków. Z danych Euromonitor wynika, że w 2014 roku sprzedaż detaliczna kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych osiągnęła tam wartość 25,5 mld dolarów. Targi Beautyworld Middle East w Dubaju cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem polskich producentów kosmetyków, swój udział zapowiedziało 24 wystawców.

Prognozowany wzrost dla tego rynku wynosi ponad 4 proc. rocznie. Szacuje się, że w 2018 roku przekroczy pułap 30 mld dolarów. Wielu polskich eksporterów kosmetyków właśnie rynki bliskowschodnie uważa dziś za najbardziej rozwojowe i wiąże z nimi spore oczekiwania.

CZYTAJ TAKŻE

Rośnie rozpoznawalność polskich marek za granicą

Udział sprzedaży bezpośredniej w handlu to 1 proc.

- Bliski Wschód to jeden z najbardziej perspektywicznych regionów świata. Rynek kosmetyczny rośnie w szybkim tempie. W krajach takich jak Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Katar znacząco zwiększa się siła nabywcza konsumentów. Cieszy nas, że wysoka jakość kosmetyków do skóry wrażliwej i skłonnej do alergii marki AA oraz dopasowana do tych rynków oferta zyskują uznanie coraz szerszego grona odbiorców w regionie– mówi Marek Chotkowski, dyrektor eksportu firmy Oceanic.

Bliskowschodnie strategie polskich eksporterów przekładają się na dane makroekonomiczne. Pomimo tego, że eksport polskich kosmetyków spadł wprawdzie nieznacznie w przypadku samych Emiratów z 20,4 w 2013 do 19,7 mln USD w 2014, to jednak prawdopodobnie z ograniczenia konieczności reeksportu, czyli sprzedaży za pośrednictwem partnera w Emiratach. O tym, że polscy producenci znaleźli importerów bezpośrednio w innych krajach regionu, wskazywałyby znaczące wzrosty eksportu na inne duże rynki MENA: do Egiptu z 13 do 15,5 mln USD, do Maroka z 11,9 do 12,8 mln USD, do Arabii Saudyjskiej z 7,7 do 9,2 mln USD, do Algierii z 4,4 do 5,3 mln USD.

Na popularyzację tego kierunku eksportowego wśród polskich producentów wpływ miał z całą pewnością fakt, że był on objęty działaniami Programu promocji branży kosmetycznej, realizowanego przez SPC House of Media na zlecenie Ministerstwa Gospodarki.

Organizowane targi w Dubaju przyciągają odbiorców biznesowych z całego regionu MENA. Blisko 70 proc. przyjeżdża z państw, których siła nabywcza jest największa, tj. z Arabii Saudyjskiej, Iranu oraz ZEA. To bardzo chłonne i otwarte na szeroką gamę produktów rynki. Z tego powodu polscy wystawcy uczestniczą w tym wydarzeniu, niezależnie od tego, czy specjalizują się w kosmetykach pielęgnacyjnych, kolorowych, specjalistycznych, czy tez produkują opakowania. Wśród wystawców z Polski są zarówno tacy, którzy do Dubaju jeżdżą już od wielu lat, jak i tacy, dla których tegoroczna edycja będzie debiutem. Targi Beautyworld są doskonałą okazją, aby umocnić swoją pozycję w regionie i przedstawić ofertę skierowaną bezpośrednio do bliskowschodnich klientów.

- Delia Cosmetics zaprezentuje się na targach w Dubaju już piąty raz. Z roku na rok odnotowujemy duże wzrosty sprzedaży: w tym roku planujemy podwoić sprzedaż w regionie. Kluczem do sukcesu naszych produktów była ich odpowiednia adaptacja: dostosowana szata graficzna, opisy i materiały reklamowe w języku arabskim. Kluczowe jest także doświadczenie w zakresie rejestracji produktów na poszczególnych rynkach – mówi Marcin Karkocha, dyrektor eksportu w Delia Cosmetics. Także producenci opakowań są świadomi, że ich produkt musi być dostosowany do potrzeb lokalnych odbiorców.

- Bierzemy pod uwagę charakterystyczny dla tego regionu styl i kierunek dekoracji. Kraje arabskie cechuje przepych, wierność wzornictwu arabskiemu i kaligrafii. To także kraje otwarte na innowacje. Flakon perfum czy butelka wody ma swoim zdobieniem nawiązywać do dzieła sztuki, dlatego powszechne są bogate dekoracje, takie jak złote metalizacje, złote i platynowe nadruki. Potrafimy takie rozwiązania zaproponować – dodaje Iwona Jadanowska, koordynator marketingu w firmie Dekorglass. Dubaj jest także doskonałym miejscem dla firm, które swoją ofertę chcą zaprezentować na tym rynku po raz pierwszy. To właśnie tam można nawiązać kluczowe kontakty biznesowe.

- Będziemy uczestniczyć w targach Beautyworld po raz pierwszy. Uważamy, że to doskonała okazja, by przedstawić swiatu nasza markę Over Cosmetics i specjalistyczne linie kosmetyczne– mówi Ryszard Kryus, dyrektor działu eksportu Over Cosmetics. Dubaj to jednak drzwi nie tylko na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, ale także Afryki Subsaharyjskiej, stanowiącej bardzo obiecujący region. Rynek kosmetyków, wart dzisiaj niecałe 9 mld dolarów, rośnie w tempie ok. 10 proc. rocznie i w 2017 roku ma osiągnąć poziom 11,3 mld dolarów. To stosunkowo nowe obszary dla polskich firm, ale niektóre już dziś są tam obecne.

- Ekspansję w krajach afrykańskich rozpoczęliśmy kilka lat temu, notując zadowalające wzrosty sprzedaży. Największą popularnością cieszą się tam produkty do koloryzacji włosów, kosmetyki kolorowe oraz dedykowane dla tych rynków linie kosmetyki białej. W roku 2015 planujemy dynamiczny rozwój w krajach afrykańskich - zakładamy wzrost sprzedaży na ponad 50 proc.- tłumaczy Katarzyna Olędzka, kierownik marketingu Verona Products Professional.

Targi Beautyworld Middle East potrwają od 26 do 28 maja.

Źródło: www.polishcosmetics.pl

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Szlakiem polskich kosmetyków: Przez Dubaj na Bliski Wschód i do Afryki - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
f
fattahi

Iran jako największy kraj na Bliskim Wschodzie z 80 000 000 ludzi ma dobry rynek sprzedaży kosmetyków, a polskie firmy powinny sprzedawać więcej w Iranie.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3