18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Szkoły powinny wprowadzić lekcje internetu

prof. Jerzy Vetulani, neurobiolog
Udostępnij:
Internet jest bogatym źródłem informacji, o czym świetnie wiedzą studenci i licealiści. Niestety, często nie mają pojęcia, jak dobrze z niego korzystać, i wpadają w rozmaite pułapki.

Ustrzec przed pomyłkami mogłaby szkoła, ale na razie nie jest tym zbyt zainteresowana. Ze szkodą dla naszego społeczeństwa

Internet ma to do siebie, że można w nim znaleźć wszystko. Muszę przyznać, że przygotowując wykłady na temat uzależnień i narkotyków, dość dużo korzystałem z sieci. Ten temat jest w internecie bardzo popularny, ale ma to swoje plusy i minusy.

Z jednej strony, można tam znaleźć wiele wyważonych artykułów (np. na stronach wojewódzkich komend policji), które są świetnym źródłem wiedzy. Z drugiej strony, łatwo się natknąć na mnóstwo zupełnie nierzetelnych tekstów, w których wiadomości są tendencyjne albo zafałszowane, a intencje autorów niejasne. Podejrzewam, że celem niektórych stron jest po prostu podbijanie zysków podziemnego narkobiznesu.

Jako społeczeństwo nie jesteśmy jeszcze w większości przyzwyczajeni do intuicyjnego rozpoznawania rzetelności informacji. Najlepszym tego przykładem była znana sprawa pewnej mistyfikacji. W internetowej encyklopedii ktoś umieścił nieistniejącą postać Henryka Batuty.

Nim mistyfikacja wyszła na jaw, o Batucie powstało kilka prac magisterskich. Przygotowując artykuły naukowe, oczywiście korzystam z internetu, ale kiedy znajduję ciekawy tekst, zawsze sięgam do oryginalnych źródeł. Moja zasada jest taka, że za rzetelne uznaję tylko te informacje, które mogę później odszukać w naukowych czasopismach lub wiarygodnych bazach danych artykułów.

Jako stary wyjadacz mam wrażenie, że potrafię odsiewać ziarna od plew, ale wielu jeszcze tego nie umie. Sądzę, że czas wprowadzić w szkole lekcje z zakresu posługiwania się internetem.

Niech nauczyciel, który wie, jak selekcjonować informacje, pokaże uczniom portale i witryny godne zaufania - np. strony uniwersytetów, czasopism albo instytucji. Na wczesnym etapie edukacji trzeba dzieciom wytłumaczyć, że nie wszystko złoto, co się świeci, a informacje są zarówno rzetelne, jak i zupełnie bezwartościowe.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie