18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Szalbierskie konkursy SMS: Wprowadzili cię w błąd - poskarż się UOKiK

Joanna Pieńczykowska
Janusz Wójtowicz/Polskapresse
Dostałeś kiedyś SMS-a, w którym było stwierdzenie, że wygrałeś nagrodę, a w rzeczywistości była to tylko zachęta do udziału w konkursie? Zgłoś sprawę do prezesa UOKiKw. Nieuczciwi producenci i usługodawcy mogą za to słono zapłacić - nawet 10 proc. swoich przychodów. Urząd ukarał właśnie kolejne firmy, które wprowadzały klientów w błąd.

"Czy zgodziłbyś się na ewentualny odbiór samochodu GOLF w Warszawie? Wyślij SMS o treści TAK na 7419 (4,88 zł)" - zachęcała firma Just Mobile, która od października 2010 do kwietnia 2011 roku organizowała Wielką Loterię Plusa skierowaną do użytkowników sieci komórkowych Polkomtela. Komunikaty sugerowały, że konsument uzyskał już nagrodę i konieczne jest jedynie wysłanie przez niego SMS-a w celu potwierdzenia odbioru. Tymczasem odesłanie SMS-a gwarantowało jedynie udział w losowaniu samochodu.

Czytaj też: Loterie z telefonu wciąż drenują nasze kieszenie. Jak się nie dać naciągaczom?

Wystrychnięci na dudka poczuli się uczestnicy loterii "Poczuj Emocje z Prince Polo"

- Zgodnie z prawem wywoływanie wrażenia, że konsument uzyskał lub uzyska pod określonym warunkiem nagrodę, gdy w rzeczywistości nagroda nie istnieje lub uzyskanie jej uzależnione jest od poniesienia kosztów, jest jedną z zabronionych, nieuczciwych praktyk rynkowych - mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożyła na spółkę Just Mobile 130 tys. zł kary.

Czytaj też: Błąd w adresie WWW może słono kosztować

Wystrychnięci na dudka mogli się poczuć też uczestnicy loterii "Poczuj Emocje z Prince Polo". Kiedy kupowali czekoladowe wafelki i wysyłali płatne SMS-y (po 0,62 zł za każdy) nie przypuszczali, że nawet jeśli zostaną wylosowani i spełnią dodatkowe warunki, uwidocznione na opakowaniu, to nagród nie dostaną. Na opakowaniach informowano, że aby wziąć udział w losowaniu nagród wystarczy zarejestrować widniejący tam kod za pośrednictwem strony internetowej lub SMS-a oraz zachować opakowanie lub jego fragment z kodem. Jednak w regulaminie znalazł się zupełnie inny, dodatkowy wymóg: "warunkiem odebrania ewentualnej nagrody jest przedstawienie dowodu zakupu (paragonu lub faktury)".

- W rezultacie konsumenci, którzy kupili produkt, a nie zachowali dowodu nabycia, nie mogli odebrać nagrody. Ponadto klienci kupujący słodycze z automatów, które nie wystawiają paragonów, byli zupełnie pozbawieni możliwości przedstawienia takiego paragonu - zwraca uwagę UOKiK.

Firma Kraft Food, producent wafelków, próbowała wyjść z niezręcznej sytuacji. Usiłowała nawet zyskać zgodę na zorganizowanie dodatkowego losowania dla tych, którzy nie mieli dowodów zakupu. Niestety, takiej zgody nie dostała. 80 konsumentom, z którymi udało się nawiązać kontakt, przekazano listy z przeprosinami i kosze w produktami.

Czytaj też: Zmiany w konkursach SMS: Ustalono nowe zasady ochrony konsumenta

Ostatecznie UOKiK nałożył na nią karę 162 tys. zł. Redukując jej wysokość, wzięto pod uwagę to, że spółka podjęła starania o polubowne załatwienie sporu.

To nie pierwsze przypadki ukarania firm przez UOKiK za wprowadzanie klientów w błąd.

Jeśli zatem padniemy ofiarą nieuczciwych praktyk - zgłośmy sprawę do prezesa UOKiK. Firmie stosującej takie praktyki grozi kara do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Szalbierskie konkursy SMS: Wprowadzili cię w błąd - poskarż się UOKiK
O
Ox
jak oszukany nie dostaje tego, co mu przyobiecano? W takich przypadkach powinno być prawo, że taka oszukańcza firma musi wywiązać się z tego, co obiecywała. Wtedy skończyłoby się robienie głupich z klientów.
Dodaj ogłoszenie