reklama

Systemy pomagają kierowcy. Większe bezpieczeństwo i komfort jazdy

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
Skoda
Bezpieczny samochód musi się wyróżniać nie tylko liczbą poduszek powietrznych, układami ABS i ESP. Obecnie to już standard. Nowoczesne auto jest obecnie wyposażone w szereg systemów, które wspomagają kierowcę podczas jazdy.

Standard wyposażenia samochodów osobowych jest coraz bardziej bogaty. Nabywca nowego auta oczekuje, że model, który sobie upatrzył, będzie nie tylko wygodny i ekonomiczny, ale przede wszystkim bezpieczny. Przy czym liczą się już nie tylko takie elementy, jak poduszki powietrzne czy system ABS, ale również systemy pomagające kierowcy w prowadzeniu pojazdu.

Rozwój technologii, w tym głównie elektroniki, pozwolił producentom na opracowanie systemów, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa w sytuacjach ekstremalnych. Są to tzw. systemy wspomagające, czyli np. układ hamowania awaryjnego, asystent pasa ruchu czy asystent parkowania.

O ile jeszcze do niedawna w takie systemy były ekwipowane auta klasy wyższej, o tyle teraz trafiają one na wyposażenie pojazdów dla szerszej grupy nabywców. M.in. wiele systemów wspomagających znalazło się na liście wyposażenia nowej Skody Kamiq – miejskiego SUV-a, który niedawno pojawił się na polskim rynku.

Zobacz też

Standardowym elementem wyposażenia tego modelu jest układ Front Assist. To układ wspomagania hamowania awaryjnego, także z funkcją awaryjnego hamowania w jeździe miejskiej. Elementem, który nadzoruje przestrzeń przed samochodem jest czujnik radarowy. Urządzenie to mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu, a także pieszych obecnych na drodze lub innych przeszkód znajdujących się przed Skodą Kamiq.

Jeśli system rozpozna zbliżającą się kolizję, ostrzega kierowcę etapami. Jednak jeśli algorytm stwierdzi, że sytuacja przed autem jest kryzysowa - np. nagłe hamowanie poprzedzającego pojazdu lub zbyt szybkie zbliżanie się do przeszkody - wówczas inicjuje automatyczne hamowanie, aż do całkowitego zatrzymania.

W sytuacji, gdy przed autem nagle znajdzie się pieszy, system włączy awaryjne zatrzymanie auta przy prędkościach od 10 do 60 km/h, czyli przy szybkościach rozwijanych w terenie zabudowanym.

W sytuacjach zagrożenia nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów czuwa asystent kolizji (Crew Protect Assistant), którego zadaniem jest dopięcie pasów bezpieczeństwa, domknięcie szyb (pozostawiając tylko 5-centymetrową szczelinę) i zamknięcie panoramicznego dachu. Wszystko po to, aby ograniczyć skutki zderzenia.

Skoda Kamiq posiada także system Lane Assist, czyli asystenta pasa ruchu. Ta funkcja pomaga kierowcy zachować podczas jazdy prawidłowy tor jazdy. Układ działa przy prędkościach powyżej 65 km/h. Jego działanie jest oparte na kamerze zainstalowanej po drugiej stronie lusterka wstecznego, czyli jej obiektyw jest skierowany w stronę kierunku jazdy.

Jeśli auto zbliży się kołami do linii namalowanych na jezdni, a kierowca nie włączy kierunkowskazów, wówczas system ostrzega kierowcę delikatnie korygując tor jazdy wyczuwalnymi drganiami kierownicy.

Niezwykle pomocnym systemem jest Side Assist, czyli czujnik martwego pola, czyli obszaru wokół samochodu, którego nie obejmują lusterka boczne. To częsty problemem dla kierowców, bo np. utrudnia manewr wyprzedzania. Side Assist w Skodzie Kamiq wykrywa pojazdy znajdujące się poza zasięgiem wzroku kierowcy już z odległości 70 metrów. W razie zagrożenia kolizją uruchamia sygnały ostrzegawcze widoczne na obudowie lusterka.

Integralną częścią Side Assist jest funkcja Rear Traffic Alert informująca o pojazdach zbliżających się z boku. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie systemu, automatycznie uruchamiają się hamulce.

Skoda Kamiq może też zostać wyposażona w hamulec multikolizyjny (Multi Collision Brake). W razie kolizji system aktywuje hamulce spowalniając auto do prędkości 10 km/h. W ten sposób ograniczone jest zagrożenie spowodowane możliwością wywołania następnych kolizji, np. jest auto odbije się od innego pojazdu.

Zobacz też

Na trasie pomocnym będzie układ Adaptive Cruise Control (ACC), czyli aktywny tempomat. ACC pozwala nie tylko utrzymać zaprogramowaną przez kierowcę prędkość samochodu, ale także zachować stałą, bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli ten samochód zwolni, zwolni również Kamiq. System wykorzystuje radarowe czujniki zamontowane w przednim pasie auta. Jak informuje producent, w połączeniu ze skrzynią DSG potrafi samodzielnie wyhamować auto w razie zagrożenia zderzeniem.

Natomiast po zmroku przydaje się asystent świateł (Auto Light Assist). To system oparty na działaniu kamery, który przy prędkości powyżej 60 km/h automatycznie zmienia światła z drogowych na mijania, co zapobiega oślepianiu innych uczestników ruchu, a jednocześnie użytkownikowi Skody Kamiq poprawia komfort jazdy.

Należy podkreślić, że systemy wspomagania kierowcy zastosowane w Skodzie Kamiq nie tylko poprawiają poziom bezpieczeństwa jazdy kierowcy tego auta i jego pasażerów. Mają również pozytywny wpływ na ogólny stan bezpieczeństwa na drogach.

FLESZ: Mniej zabitych, więcej pijanych. Bilans akcji "Znicz"

Wideo

Materiał oryginalny: Systemy pomagają kierowcy. Większe bezpieczeństwo i komfort jazdy - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie