Symboliczny pogrzeb w centrum Wrocławia. O co chodzi? [ZDJĘCIA]

sz
Ponad 300 osób w żałobnym kondukcie przeszedł we wtorek po południu ulicami Wrocławia. Symboliczny „Pogrzeb Przyszłości” zorganizował ruch Extinction Rebellion (XR).

Po dotarciu konduktu żałobnego na wrocławski Rynek mieszkańcy Wrocławia mogli symbolicznie rzucić garść ziemi do specjalnie przygotowanej trumny oraz wykonać pożegnalny autoportret w lustrze, które w niej umieszczono. Uroczystościom towarzyszyły żałobne pieśni.

- Żal, gniew czy lęk to zrozumiałe emocje, gdy stajemy przed perspektywą pożegnania stabilnego rynku pracy, swobodnego dostępu do żywności, beztroskich wakacji czy bezpieczeństwa naszych najbliższych. Potrzebujemy przepracowania tego procesu żałoby, bo od poruszenia i zaangażowania nas wszystkich zależy, czy będzie to pożegnanie ostateczne – mówi Arkadiusz Wierzba z XR.

Ruch Extinction Rebellion domaga się mówienia opartej o wyniki badań naukowych prawdy o skutkach postępującego kryzysu klimatycznego i podjęcia przez władze natychmiastowych działań.

Podczas uroczystości pogrzebowych na wrocławskim Rynku odczytany został list do prezydenta i Rady Miejskiej Wrocławia z wezwaniem do ogłoszenia Klimatycznego Stanu Wyjątkowego oraz organizacji panelu obywatelskiego. Pod listem, przekazanym 12 lipca władzom samorządowym, podpisało się ponad 50 organizacji pozarządowych i przedstawicieli świata nauki.

- Ogłoszenie klimatycznego stanu wyjątkowego i panel obywatelski zapewnią mieszkańcom dostęp do rzetelnej i pełnej informacji o zagrożeniach. Pozwolą także na wprowadzenie zmian pozwalających uniknąć tej katastrofy lub zminimalizować jej skutki oraz przygotują nas wszystkich na ekstremalne warunki pogodowe – dodaje Karolina Bielecka z XR.

ZOBACZ TEŻ:

zdjęcie ilustracyjne

Wrocław: Od września nowe ceny biletów MPK

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Symboliczny pogrzeb w centrum Wrocławia. O co chodzi? [ZDJĘCIA] - Gazeta Wrocławska

Komentarze 88

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
siueh
2019-07-24T10:03:25 02:00, siueh:

300 nawiedzonych lewakow zwraca na siebie uwage organizujac pogrzeb... tylko po co o tym pisac? to tak jakby 10 klas ze szkoly postanowilo cos manifestowac... moze napiszcie jeszcze o tym, ze janek z waldkiem protestuja pod monopolem przeciwko cenom piwa.

2019-07-24T10:55:26 02:00, Mirta:

Człowieku! Co Ty masz w głowie?

W glowie mam porzadek. Uwielbiam takie odpowiedzi lewakow :) merytoryka na poziomie ameby. 300 osob w miescie w ktorym (oficjalnie, co jest bzdura oczywiscie, co widac chocby po rejestracjach, a nie sa to goscie, tylko mieszkancy bez meldunku) mieszka 600tys ludzi, to daje jakies 1/2000 w optymistycznym dla lewakow wariancie, czyli 0.05%. Teraz pytanie - co ma w glowie dziennikarz, ktory pisze o takim "protescie"?

s
siueh
2019-07-25T19:54:46 02:00, Gość:

Ekologia jest lewacka choroba umyslowa, tak jak sodomia czy feminizm. Mam w d.... przyrode, ona jest po to by slyzyc nam, BIALYM CHRZESCIJANOM, reszta mnie nie interesuje. Biedronie niech sobie wsadza w odbyt roslinki I zuczki.

slaba prowokacja. ale trudno sie nie zgodzic, ze lewacy sa chorzy umyslowo, czego przejawem jest wlasnie sodomia czy feminizm, tudziez "ekologia" w wydaniu np greenpeace, o ktorej jeden z zalozycieli opowiedzial i zdradzil prawdziwe cele organizacji. biedron to niech sobie juz lepiej nic nie wsadza, przez rabieja i tak ma pewnie wypadajacy odbyt. W sumie nawet mu tego zycze, bo czlowiek ktory zneca sie nad wlasna matka i mlodszym bratem na nic dobrego nie zasluguje.

G
Gość
na końcu niech sami się pogrzebią. za milion lat odkryją następnych dinozaurów. jest jeszcze ktoś kto wierzy w tej bujdy na resorach? kapłani fałszywych religii polują na wyznawców
G
Gość
Pogrzebano Partię Oszustów
G
Gość
Jest gorąco, to widać i niektórym ta temperatura doskwiera bardzo mocno. Proponuję cień i chłodne napoje zamiast włóczyć się po rynku w pełnym słońcu i jeszcze w czarnych strojach.
G
Gość
2019-07-24T21:47:07 02:00, Ubaw na max:

I na końcu, jak obliczam 300, wsiedli od 50 do 100 swoich smierdzacych auta, albo to są szczęśliwi posiadacze tesli, biorąc po uwagę cenę auta to bardzo ekskluzywny happening

Cześć, nie mogę mówić za wszystkich uczestników, ale ja wsiadłem do tramwaju. Do happeningu mógł dołączyć każdy, kto chciał bez przemocy pokazać swoje zatroskanie trwającym wymieraniem gatunków, także było to wydarzenie bardzo inkluzywne. pozdrawiam!

G
Gość
2019-07-24T18:14:25 02:00, terminator:

Bzdury! Idiotyzm w Twoim wydaniu ma się dobrze. Szkoda czasu na te brednie! zlikwidują całe CO2 i wszystko wyginie... Jak się takich prostych spraw nie rozumie, to ręce opadają....

2019-07-24T18:36:03 02:00, Bogumił S.:

Pozwolę sobie wtrącić do dyskusji, nie chodzi o likwidację całego CO2, ale o redukcję jego emisji netto do zera. Zgadzam się, że trudno rozmawiać ze sobą, gdy jest różnica w rozumieniu podstawowych pojęć (bez urazy, z całym szacunkiem po prostu proponuję zagłębić się jeszcze raz w lekturę najnowszych tekstów naukowych, w tym publikowanych przez nasze środowisko akademickie, np. Instytut Geofizyki PAN prowadzi również spotkania). Nie chodzi więc o całkowitą redukcję emisji do zera, jak słusznie Pan zauważył, absurdem byłoby cofnięcie naszej cywilizacji do epoki przedprzemysłowej, ale o naukową debatę o możliwościach jakie mamy na przyszłość - zarówno stosowanych technologii wytwarzania energii, oszczędzania jej oraz zasobów nieodnawialnych, jak również zmiany modelu gospodarczego, aby nie było premiowane gromadzenie kapitału, a tym samym władzy w rękach nielicznych konsorcjów, bez względu na szkody środowiskowe oraz wyzysk pracowniczy. Trudno mi, przyznam szczerze, jako osoba pracująca fizycznie, uważająca się za gorącego patriotę wychowanego na polskiej literaturze, historiach powstańczych, naszych pięknych tradycji zrozumieć, dlaczego część Polaków może oskarżać osoby myślące o przyszłości Polski oraz świata za "lewaków", "ekoterrorystów", których w komentarzach trzeba pogrzebać zalewem inwektyw. Jedyny wniosek, który jest dla mnie racjonalny, to jednak (przepraszam, jeśli mylę się w Pana przypadku), działalność płatnych trolli, którzy próbują zdusić wszelką aktywność intelektualną, możliwość debaty, merytorycznej wymiany argumentów. Chcą zdusić również tych młodych i starszych Polaków, którzy w trosce o ojczyznę, chcą, aby rządy planowały na najbliższe 20-50-100 lat i dłużej. Aby odpowiadając odpowiedzialnie na doniesienia naukowe i trendy, które można obserwować w świecie mogły wykorzystać moment przemiany dziejowej i wzmocnić naszą gospodarkę racjonalnymi decyzjami, wspieraniem przedsiębiorstw, naukowców w tworzeniu odpowiadających nowym potrzebom technologii. Proszę wybaczyć, szanowny Panie, ale ton, który Pan prezentuje pozwala mi myśleć, że nie zależy Panu na przyszłości naszego kraju, ale na wprowadzaniu w debatę zamieszania - zgodnego z regułą "dziel i rządź". Młodzi, którzy mnie czytacie. Zaangażujcie się osobiście dla dobra Waszej przyszłości. Osobiście sprawdźcie te informacje w wiarygodnych publikacjach i wyróbcie sobie zdanie kim chcecie być i jak chcecie działać.

2019-07-24T19:47:31 02:00, terminator:

Cały czas nie ma odniesień postach jak i w opracowaniach naukowych naturalnych zmian klimatu.

Są badania, które nie dają możliwości gdybań nt. innych niż naturalne zmiany klimatu a te o wpływie człowieka to tylko uogólnienia.

Tak jak Greenpeace lamentowalo o katastrofie na stulecia wycieku ropy z wieży wiertniczej w Zatoce Meksykańskiej, gdzie już przyroda się odrodziła i praktycznie nie ma już śladów po tej katastrofie, która była niedawno, tak zauważamy kolejne bicie piany i negowanie dziejowych zmian klimatu.

Te bzdury wyśmiał założyciel Greenpeace i także nie widzę odniesienia się do tego. Widać nie ma argumentów rzeczowych a jedynie jedyna znana powtarzana mantra jaki to CO2 jest straszny.

Jak odróżnić czynniki, które spowodowały raka z wyziewów kominowych i rur wydechowych od tych w jedzeniu?! Nie da się! Ale Greenpeace prawdę Ci powie...

https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/other/jest-oficjalne-stanowisko-pan-ws-zmian-klimatu-to-człowiek-jest-przyczyną/ar-AAEO3GC

U
Ubaw na max
I na końcu, jak obliczam 300, wsiedli od 50 do 100 swoich smierdzacych auta, albo to są szczęśliwi posiadacze tesli, biorąc po uwagę cenę auta to bardzo ekskluzywny happening
G
Ghost
No to odpalamy ciekawostkę, w 2005 r niemiecka firma produkuje, na terenie byłego pafawag Wrocław, filtry do redukcji spalania, potem są one przewożone na teren Niemiec i wracają do Polski pod szyldem made in Germany, dowód? Proszę sprawdzić kto montował, takie filtry w zakładach Philip Morris w Krakowie i czy nie były to unijne dotacje
X
X-file
Ta akcja jest tak samo bezsensowne co głupią, brak wiedzy o gospodarkach przemysłowych w Europie, no właśnie Niemcy i Francja i proszę takie protesty w Brukseli organizować, bo na mojego nosa to jest akcja UE wycelowana w naszą upadajacą gospodarkę, i taka ciekawostka czy ktoś z piszących tu, rozpoznaje w tłumie wrocławianina? Proszę nie podawać tylko nazwisk bo mamy RODO, co do ludzi z fundacji twój dialog już chyba trochę informacji w mediach było
s
s
"Mówcie prawdę" krzyczy często ze sztandarów tych, którzy sami kłamią.

- Licentia poetica własna zainspirowana Leca "Myślami nieuczesanymi"
b
bertsi
Wszystko zależy jakie dane weźmie się pod uwagę. W tej chwili PIMH podaje, ze jest 28 stopni, Strachowice 27, Copernikus 26, a Kiełczów 24. Którą temperaturę wezmą ocieplacze klimatu do swoich opracowań?
t
terminator
2019-07-24T18:14:25 02:00, terminator:

Bzdury! Idiotyzm w Twoim wydaniu ma się dobrze. Szkoda czasu na te brednie! zlikwidują całe CO2 i wszystko wyginie... Jak się takich prostych spraw nie rozumie, to ręce opadają....

2019-07-24T18:36:03 02:00, Bogumił S.:

Pozwolę sobie wtrącić do dyskusji, nie chodzi o likwidację całego CO2, ale o redukcję jego emisji netto do zera. Zgadzam się, że trudno rozmawiać ze sobą, gdy jest różnica w rozumieniu podstawowych pojęć (bez urazy, z całym szacunkiem po prostu proponuję zagłębić się jeszcze raz w lekturę najnowszych tekstów naukowych, w tym publikowanych przez nasze środowisko akademickie, np. Instytut Geofizyki PAN prowadzi również spotkania). Nie chodzi więc o całkowitą redukcję emisji do zera, jak słusznie Pan zauważył, absurdem byłoby cofnięcie naszej cywilizacji do epoki przedprzemysłowej, ale o naukową debatę o możliwościach jakie mamy na przyszłość - zarówno stosowanych technologii wytwarzania energii, oszczędzania jej oraz zasobów nieodnawialnych, jak również zmiany modelu gospodarczego, aby nie było premiowane gromadzenie kapitału, a tym samym władzy w rękach nielicznych konsorcjów, bez względu na szkody środowiskowe oraz wyzysk pracowniczy. Trudno mi, przyznam szczerze, jako osoba pracująca fizycznie, uważająca się za gorącego patriotę wychowanego na polskiej literaturze, historiach powstańczych, naszych pięknych tradycji zrozumieć, dlaczego część Polaków może oskarżać osoby myślące o przyszłości Polski oraz świata za "lewaków", "ekoterrorystów", których w komentarzach trzeba pogrzebać zalewem inwektyw. Jedyny wniosek, który jest dla mnie racjonalny, to jednak (przepraszam, jeśli mylę się w Pana przypadku), działalność płatnych trolli, którzy próbują zdusić wszelką aktywność intelektualną, możliwość debaty, merytorycznej wymiany argumentów. Chcą zdusić również tych młodych i starszych Polaków, którzy w trosce o ojczyznę, chcą, aby rządy planowały na najbliższe 20-50-100 lat i dłużej. Aby odpowiadając odpowiedzialnie na doniesienia naukowe i trendy, które można obserwować w świecie mogły wykorzystać moment przemiany dziejowej i wzmocnić naszą gospodarkę racjonalnymi decyzjami, wspieraniem przedsiębiorstw, naukowców w tworzeniu odpowiadających nowym potrzebom technologii. Proszę wybaczyć, szanowny Panie, ale ton, który Pan prezentuje pozwala mi myśleć, że nie zależy Panu na przyszłości naszego kraju, ale na wprowadzaniu w debatę zamieszania - zgodnego z regułą "dziel i rządź". Młodzi, którzy mnie czytacie. Zaangażujcie się osobiście dla dobra Waszej przyszłości. Osobiście sprawdźcie te informacje w wiarygodnych publikacjach i wyróbcie sobie zdanie kim chcecie być i jak chcecie działać.

Cały czas nie ma odniesień postach jak i w opracowaniach naukowych naturalnych zmian klimatu.

Są badania, które nie dają możliwości gdybań nt. innych niż naturalne zmiany klimatu a te o wpływie człowieka to tylko uogólnienia.

Tak jak Greenpeace lamentowalo o katastrofie na stulecia wycieku ropy z wieży wiertniczej w Zatoce Meksykańskiej, gdzie już przyroda się odrodziła i praktycznie nie ma już śladów po tej katastrofie, która była niedawno, tak zauważamy kolejne bicie piany i negowanie dziejowych zmian klimatu.

Te bzdury wyśmiał założyciel Greenpeace i także nie widzę odniesienia się do tego. Widać nie ma argumentów rzeczowych a jedynie jedyna znana powtarzana mantra jaki to CO2 jest straszny.

Jak odróżnić czynniki, które spowodowały raka z wyziewów kominowych i rur wydechowych od tych w jedzeniu?! Nie da się! Ale Greenpeace prawdę Ci powie...

G
Gość
2019-07-24T18:24:33 02:00, terminator:

Eliminowanie CO2 i brak odniesień się do zmian na przestrzeni milionów lat, kiedy nie było ludzi a nawet małp a jednak było i bardzo zimno i gorąco. Nie ma powodu a jedynie przypuszczenia i do tego negujące wpływ natury/klimatu, że ocieplenie jest tylko i aż wynikiem działań ludzkości.

Nie CO2 jest groźne ale inne związki, powodujące różne choroby.

To, że nie uważa Pan za konieczne, aby zapoznać się z dowodami na antropogeniczność zmian klimatu nie oznacza, że nie istnieją. Proszę nie być tak aroganckim i doczytać ;-) Polecam: https://naukaoklimacie.pl/fakty-i-mity/mit-nie-ma-empirycznych-dowodow-na-antropogenicznosc-globalnego-ocieplenia-41

Odnośnie szkodliwości innych związków - zgadzam się, to też jest szeroki temat. Może chciałby Pan działać w tej sprawie, bo również jest niesamowicie pilna? Czujniki związków szkodliwych montowane w przemyśle są montowane niesystemowo - tj. walczy się w danym momencie tylko z częścią z nich, pomijając resztę. To jest szeroki temat, ale widzę, że Pan się do tego mógłby zaangażować - proszę porozmawiać z osobami, które takie czujniki montują/wytwarzają.

B
Bogumił S.
Przepraszam, jeśli nie jest to dość jasne z poprzedniego komentarza. Zredukowanie emisji netto to inaczej osiągnięcie neutralności węglowej, czyli stanu w którym wyemitowany przez dany kraj dwutlenek węgla zostaje w całości zrównoważony przez pochłanianie lub wychwyt CO2, np. poprzez CCS. Niestety, same nasadzenia nie wystarczą, chociaż są jednym z koniecznych elementów - potrzeba również korzystać z niskoemisyjnych źrodeł energii, które również mogą Polakom zapewnić bezpieczeństwo energetyczne. Jaka to powinna być mieszanka źródeł energii - na to muszą odpowiedzieć już naukowcy, inżynierowie specjalizujący się w energetyce, środowiska polskich przedsiębiorców (w co oni też uważają, że warto inwestować), monitorowani przez obywateli.
Wróć na i.pl Portal i.pl