Świąteczna reklama sieci komórkowej oburzyła rodziców. "Niepotrzebnie mieszacie dzieci w rozwód". Granie na emocjach czy wzruszający film?

Ewa Żebrowska

  • Dziennik Bałtycki
Świąteczne reklamy, dekoracje i piosenki to oprawa, do której jesteśmy przyzwyczajeni już od początku listopada. Gdy z półek znikają znicze, wkraczają mikołaje, bombki i kolorowe lampki. Boże Narodzenie? To najlepszy okres dla marketingowców, którzy grają na emocjach - jeśli kochasz swoich bliskich, to musisz im podarować w święta coś wyjątkowego, drogiego, luksusowego.
 Z najlepszą siecią marzenia się spełniają!/ kadr z reklamy. YouTube

Nie spędzasz z dzieckiem czasu? Masz szansę wynagrodzić mu to najnowszym modelem laptopa, telefonu, samochodu, a święta to najlepsza okazja - kochasz, więc obdarowujesz. W święta cuda się zdarzają - jeśli jest szansa trochę szczęściu pomóc, to czemu tego nie wykorzystać? Chłopiec bierze na siebie misję "uratowania" świąt. Nie ma rzeczy niemożliwych. Łezka w oku się kręci - idealne zagranie na emocjach. To się musi sprzedać!

Tak zrobiła jedna z popularniejszych w Polsce sieci komórkowych, ale z wątpliwym sukcesem.

Widzimy tu dziecko, które próbuje połączyć rodziców po rozwodzie. Czy Boże Narodzenie nie byłoby idealne, gdyby spędzić je wspólnie?
Nie. Z wielu powodów, których dziecko może nie zrozumieć. Dorośli decydują się na to, by żyć oddzielnie i nie chcą stroić do siebie min w tak ważne dni, jak święta, udawać, że jest w porządku, chociaż mają za sobą być może zdradę, przemoc, uzależnienia, pracoholizm - rzeczy, przed którymi dziecko się chroni. Właśnie z powodu trudnej przeszłości chcą spędzić ten czas inaczej, w zgodzie ze sobą. Naprawa związku to praca ciężka, wymagająca zaangażowania dwóch bądź więcej osób osób czy terapii.

Tu mamy dziecko, które biega z telefonem między dorosłymi. Czy tak powinno być? Niekoniecznie - telefon nie jest zabawką, nawet jeśli jest tak wykorzystywany ze względu na możliwość grania czy oglądania filmików. Chłopiec za pomocą smartfona próbuje zaaranżować spotkanie rodziców, którzy reagują na siebie oschle - nie dziwi więc, że ulegają jego staraniom i próbują rozmawiać. Komórka staje się magicznym urządzeniem, które spełnia jego marzenie o idealnej gwiazdce. Za sprawą podstępu (bo jak inaczej nazwać podszycie się pod rodzica) chłopiec łączy ze sobą rodziców.

– Ewa to ty? – pyta mężczyzna. – Pewnie chciał, abyśmy razem porozmawiali – odpowiada żona.

Happy End.

Nie wszyscy jednak rodzice uważają, że ta reklama ma pozytywny przekaz.

Emi tak komentuje reklamę na profilu marki T-mobile

To jest bardzo szkodliwa reklama. Nie dość, że promujecie, że dzieci mają nos w smartfonach cały czas, kiedy walczymy z uzależnieniami od elektroniki i mediów jak z epidemią, to jeszcze ta iluzja, że dzieci mają godzić zwaśnionych rodziców!! Nie przyszło wam do głowy, że setki dzieci poczują się odpowiedzialne za zgodę rodziców, będą naśladować sposoby z waszej reklamy i cierpiały kiedy nie uda się osiągnąć upragnionego celu!! Ile potem lat mają spędzać na terapii, żeby pozbyć się poczucia winy za rozwód, który nie jest ich winą w żadnym stopniu?? Naprawdę nie da się znaleźć jakiś WARTOŚCI, które będą spójne z waszym marketingiem i zrobić dobrej reklamy? Szkodzicie!

Oburzonych jest więcej. "Podłe i niskie zagranie marketingowe" - to kolejny z komentarzy. Rozwód rodziców to trauma dla dzieci - ich świat rozbija się na kawałki. O ile rodzice porozumieją się co do opieki, bywa to mniej przerażające. Bywa jednak tak, że para walczy o dziecko w sądzie, nie może dogadać się co do rozwodu, a w całość angażuje się rodzina jednego i drugiego partnera. Młody człowiek rozdarty jest między uczuciem do jednego i drugiego rodzica, spędza czas w dwóch różnych środowiskach bądź jest w ogóle odcięty od mamy czy taty.

Reklamy często poruszają tematy ważne i chwytają nas za serce. Przekaz tej jest jednak z perspektywy rodziców naiwny i manipulujący. Sieć odnosi się do negatywnych komentarzy w ten sposób: "Naszą świąteczną reklamą chcemy podkreślić, jak ważny jest kontakt z najbliższymi, szczególnie w Święta".

Co jest, oczywiście, prawdą i ciężko temu zaprzeczyć. Jednak czym innym jest telefon w Wigilię do wujka mieszkającego daleko, a czym innym wmanewrowanie mamy w telefon do partnera, z którym stosunki są skomplikowane. Nie znamy powodów rozstania i musimy mieć świadomość, że ten telefon mógłby być bolesny.

Przykładem innego podejścia jest reklama marki IKEA. Widzimy tu, że rodzice, dbając o dobro dziecka, organizują mu pokój dokładnie z takimi samymi wnętrzami, jak u drugiego opiekuna, by czuło, że ma swój kąt, w którym wszystko czego potrzebuje ma pod ręką, niezależnie od tego, gdzie akurat się znajduje. Życie w dwóch różnych domach to codzienność wielu dzieci, które muszą zmierzyć się z rozstaniem rodziców. Maluch nie ma tu bohaterskiej postawy - jest dzieckiem, o które troszczą się rodzice, nie odwrotnie.

Na bycie bohaterem przyjdzie czas - pozwólmy dzieciom być dziećmi, a ratowanie świata czy związków zostawmy dorosłym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3