Sustainable Mobility Index: Warszawa czwarta w rankingu miast z najlepszym transportem w Europie

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
fot. Szymon Starnawski
Warszawa znalazła się na czwartym miejscu w europejskim rankingu miast z najbardziej zrównoważonym transportem miejskim. Stolica Polski wyprzedziła m.in. Paryż, Moskwę, Amsterdam, Oslo, Madryt czy Berlin.

Wskaźnik zrównoważonej mobilności w Europie

Miasta w Europie tworzą coraz więcej proekologicznych inicjatyw, które dążą do ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Co dokładnie czynią władze miast, aby mobilność była jeszcze bardziej ekologiczna i przyjazna środowisku? Która europejska metropolia ma najbardziej zrównoważony system transportu? Odpowiedź na to pytanie ujawnia zestawienia Sustainable Mobility Index przygotowane przez brytyjski serwis Uswitch.

Analitycy zebrali dane z 21 miast, a następnie ocenili je według konkretnych kategorii: przepisów i uregulowań prawnych dotyczących elektrycznych hulajnóg, udziału w Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu, ekologiczności autobusów, dostępu do rowerów miejskich, zrównoważonego transportu oraz dostępu do kolejki miejskiej. Maksymalnie można było zdobyć 60 punktów, po 10 w każdej kategorii.

- W 2017 r. transport drogowy odpowiadał za 21% całkowitej emisji dwutlenku węgla, głównego gazu cieplarnianego w Unii Europejskiej. Pomimo bardziej wydajnych pojazdów i wdrażania nowej polityki, poziom emisji gazów cieplarnianych z transportu nadal rośnie na całym świecie - informuje Uswitch.

Warszawa czwarta

Ku zaskoczeniu stolica Polski znalazła się na czwartym miejscu, wyprzedzając m.in. Paryż, Moskwę, Amsterdam, Oslo, Madryt czy Berlin. Warszawa zdobyła 37 na 60 punktów. Przed nami uplasował się Londyn na trzecim miejscu, Sztokholm na drugim oraz zwycięzca - Helsinki. - Wysoki wynik Warszawy na tle innych miast cieszy, ale nie oznacza, że możemy spocząć na laurach. Nasz wynik bardzo podwyższa duże zaangażowanie w Europejski Tydzień Mobilności - a zrównoważony transport to coś, o co powinniśmy dbać codziennie- mówi nam Marek Szolc, radny Warszawy.

Warszawa została doceniona m.in. za zaangażowanie w European Mobility Week. W tej kategorii uzyskaliśmy maksymalną liczbę punktów. Doceniono także ekologiczność stołecznych autobusów (8 pkt.). Temat elektrycznych hulajnóg uzyskał 5.5 pkt, a rowery miejskie 4 pkt. Z kolei kategoria Sustainable Transport przyniosła nam 7,5 pkt. Najsłabiej wypadamy w kategorii miejskiej kolejki, która została oceniona na 2 pkt. w skali 10.

Co musi zrobić Warszawa, aby w kolejnej edycji rankingu zająć miejsce na podium? - Aby mobilność w mieście była naprawdę zrównoważona, musimy w dalszym ciągu inwestować w sieć tramwajową, wyznaczać nowe buspasy, poprawiać jakość sieci dróg rowerowych, poszerzać strefę płatnego parkowania i przeprojektowywać ulice w mieście, by były bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców. Niestety, w dalszym ciągu zbyt wiele warszawianek i warszawiaków jest zmuszone regularnie korzystać z prywatnego samochodu jako środka transportu, a to złe dla jakości powietrza w mieście, klimatu i komfortu życia nas wszystkich- mówi Marek Szolc.

268 milionów samochodów w Europie

Raport przedstawia także mnóstwo ciekawostek z europejskich miast. Jak wyliczyli analitycy, flota samochodów osobowych w Europie wzrosła o 8% w latach 2014-2018, a liczba samochodów na drogach wzrosła z 248 milionów do 268 milionów. - Dynamicznie rozwijające się miasta potrzebują współczesnych systemów mobilności, które będą w stanie przewozić coraz większą liczbę ludzi, jednocześnie wyrządzając jak najmniejsze szkody środowisku naturalnemu. Z wynikiem 42,30 na 60 możliwych, Helsinki w Finlandii znalazły się na szczycie listy jako europejskie miasto o najbardziej zrównoważonej mobilności. Piesze wycieczki, jazda na rowerze i transport publiczny stanowią 77% wszystkich podróży w Helsinkach, a dwie trzecie mieszkańców woli chodzić pieszo lub korzystać z transportu publicznego - piszą twórcy badania.

160 elektryków w Warszawie

Autobusy elektryczne rewolucjonizują transport publiczny w Europie. W samej Polsce duże zamówienia na kilkadziesiąt pojazdów składają m.in. Kraków i Poznań, mniejsze zaś szereg miast i gmin. W Europie niekwestionowanym liderem jest Moskwa, która eksploatuje ponad 300 elektrobusów oraz Londyn (dwieście eksploatowanych, kilkadziesiąt następnych w produkcji). Poza sferę zapowiedzi wyszły też kolejne miasta – ponad sto sztuk zamówiły m.in. Goeteborg i Bukareszt, na duże zakupy poszły też miasta holenderskie, Madryt i Berlin. Warszawa ze 160 elektrykami będzie jeszcze przez dłuższy czas utrzymywać się na najniższym stopniu europejskiego podium. Światowym liderem produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozostają jednak Chiny – tylko w zeszłym roku weszło tam do eksploatacji 127 tysięcy tego typu pojazdów – stukrotnie więcej niż w Europie!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl