18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Studenci Politechniki Lubelskiej budują eko-pojazdy

IL
Elvic. Pojazd wystartuje w konkursie Shell Eco-Marathon w kategorii Prototype. Pojazd będzie napędzany energią elektryczną.
Elvic. Pojazd wystartuje w konkursie Shell Eco-Marathon w kategorii Prototype. Pojazd będzie napędzany energią elektryczną. Politechnika Lubelska
Dwa super ekologiczne pojazdy konstruują właśnie studenci z kół naukowych Wydziału Elektrotechniki i Informatyki oraz Wydziału Mechanicznego. Elvic będzie napędzany energią elektryczną a Cetan wyposażony zostanie w silnik diesla. Maszyny będą kosztowały w sumie około 120 tysięcy złotych. Studenci planują pierwsze jazdy testowe na wiosnę przyszłego roku.

- Koordynuję prace studentów i organizuję im fundusze. Cieszymy się dużą życzliwością, ze strony lokalnych firm, sporo materiałów i podzespołów mamy dzięki nim - przyznaje doktor Piotr Filipek, opiekun Koła Naukowego Elektryków "Napęd i Automatyka".

Studenci podczas konstrukcji pojazdów kierowali się tym, aby atrakcyjny wygląd maszyn wiązał się z jak najbardziej oszczędnym zużyciem energii.

Czytaj nasz serwis studencki STUDENTOWO

- Elvic będzie miał aerodynamiczne poszycie, wykonane z włókien węglowo-kewlarowo-szklanych. Docelowo będzie to pojazd przeznaczony dla jednej osoby. 400 watowy silnik BLDC, umieszczony w tylnym kole będzie zasilany baterią litowo-jonową. - mówi Zbigniew Czyż, student IV roku Mechaniki i Budowy Maszyn, konstruktor.

W obydwa projekty zaangażowanych jest 60 osób, są to głównie studenci II, III i IV roku studiów.

- Zdarzało się, że pracowaliśmy do pierwszej w nocy. Teraz musimy poświecić trochę czasu na pisanie pracy inżynierskiej. W chwili obecnej mamy wykonaną już platformę, na której będzie budowany pojazd. Mamy nadzieję, że część spodnia, podwozie będzie gotowe przed świętami. W tym momencie koszty produkcji są bardzo drogie. Metr kwadratowy włókna węglowego to koszt rzędu 100 złotych. Jeżeli w przyszłości w grę będzie wchodziła chociażby produkcja małoseryjna, wtedy koszty będą już mniejsze, bo m.in. będziemy już posiadali specjalnie skonstruowane formy do wykonania konkretnych części - stwierdza Krzysztof Kruszczyński, student IV roku Mechaniki i Budowy Maszyn, konstruktor.

Elvic będzie wyposażony również w specjalny układ telemetrii.

- Umożliwi on analizę i dobór strategii oraz techniki jazdy. Kierowca na otrzyma na kokpicie informacje, które podpowiedzą mu w jaki sposób dostosować się do parametrów na drodze tak aby uzyskać jak najmniejsze zużycie energii - dodaje doktor Piotr Filipek.

Elvic wystartuje w konkursie Shell Eco-Marathon w kategorii Prototype, natomiast Cetan w kategorii Urban Koncept.

- Ma to być pojazd typowo miejski, wyposażony w takie elementy jak światła, wycieraczki. Ponadto musi zapewniać odpowiednią przestrzeń kierowcy. Mamy nadzieję, że nasz pojazd nie będzie cięższy niż 150 kg. Na chwilę obecną mamy zaprojektowane całe nadwozie w programie SolidWorks. W ten weekend, jeżeli nam się uda, to rama nośna zostanie już pospawana. W konstrukcji ramy będą użyte stopy aluminium. Karoseria zostanie wykonana z laminatów wykonanych z włókien szklanych i włókien węglowych. Koła będą wykonane z kewlaru. Środek pojazdu również chcielibyśmy wykończyć kewlarem. Pojazd będzie wyposażony w silnik o pojemności 211 centymetrów sześciennych, będzie się legitymował mocą 4 KM oraz 17 niutonometrów. Chcemy aby pojazd przy najniższym zużyciu paliwa rozwijał prędkość 50 km/h - mówi Michał Sabielak, student III roku Mechaniki i Budowy Maszyn.

Studenci chcieliby, aby Cetan został zaprezentowany na lubelskich Targach Motoryzacyjnych, które odbędą się w kwietniu przyszłego roku.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Materiał oryginalny: Studenci Politechniki Lubelskiej budują eko-pojazdy - Kurier Lubelski

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Duncan
Wiadomo, że lepiej gnić przed monitorem i pisać głupawe komentarze destruktywnej krytyki niż samemu się ruszyć i coś zrobić, może sam się weźmiesz za Wankla?
b
buba
...wyważanie otwartych drzwi....i sztuka dla sztuki.Może lepiej zajęli by sie udoskonaleniem silnika Wankla? tak na przyklad.
m
mgr inż.
za naszych czasów to tylko podnośniki śrubowe były projektowane
B
Borysek po polibudzie
i rozumiem, że ciężki akumulator jest za siedzeniem aby jeszcze docisnąć kierowcę, tak? cetan będzie bardzo tani w produkcji, gdyż składa się głównie z tylnych drzwi samochodu kombi wywróconych na lewą stronę. oj dzieci dzieci... bawcie się dalej.
S
Sonia
Szczęściarze, będą pewnie dużo zarabiać....gratuluję!
Dodaj ogłoszenie