- Koordynuję prace studentów i organizuję im fundusze. Cieszymy się dużą życzliwością, ze strony lokalnych firm, sporo materiałów i podzespołów mamy dzięki nim - przyznaje doktor Piotr Filipek, opiekun Koła Naukowego Elektryków "Napęd i Automatyka".
Studenci podczas konstrukcji pojazdów kierowali się tym, aby atrakcyjny wygląd maszyn wiązał się z jak najbardziej oszczędnym zużyciem energii.
Czytaj nasz serwis studencki STUDENTOWO
- Elvic będzie miał aerodynamiczne poszycie, wykonane z włókien węglowo-kewlarowo-szklanych. Docelowo będzie to pojazd przeznaczony dla jednej osoby. 400 watowy silnik BLDC, umieszczony w tylnym kole będzie zasilany baterią litowo-jonową. - mówi Zbigniew Czyż, student IV roku Mechaniki i Budowy Maszyn, konstruktor.
W obydwa projekty zaangażowanych jest 60 osób, są to głównie studenci II, III i IV roku studiów.
- Zdarzało się, że pracowaliśmy do pierwszej w nocy. Teraz musimy poświecić trochę czasu na pisanie pracy inżynierskiej. W chwili obecnej mamy wykonaną już platformę, na której będzie budowany pojazd. Mamy nadzieję, że część spodnia, podwozie będzie gotowe przed świętami. W tym momencie koszty produkcji są bardzo drogie. Metr kwadratowy włókna węglowego to koszt rzędu 100 złotych. Jeżeli w przyszłości w grę będzie wchodziła chociażby produkcja małoseryjna, wtedy koszty będą już mniejsze, bo m.in. będziemy już posiadali specjalnie skonstruowane formy do wykonania konkretnych części - stwierdza Krzysztof Kruszczyński, student IV roku Mechaniki i Budowy Maszyn, konstruktor.
Elvic będzie wyposażony również w specjalny układ telemetrii.
- Umożliwi on analizę i dobór strategii oraz techniki jazdy. Kierowca na otrzyma na kokpicie informacje, które podpowiedzą mu w jaki sposób dostosować się do parametrów na drodze tak aby uzyskać jak najmniejsze zużycie energii - dodaje doktor Piotr Filipek.
Elvic wystartuje w konkursie Shell Eco-Marathon w kategorii Prototype, natomiast Cetan w kategorii Urban Koncept.
- Ma to być pojazd typowo miejski, wyposażony w takie elementy jak światła, wycieraczki. Ponadto musi zapewniać odpowiednią przestrzeń kierowcy. Mamy nadzieję, że nasz pojazd nie będzie cięższy niż 150 kg. Na chwilę obecną mamy zaprojektowane całe nadwozie w programie SolidWorks. W ten weekend, jeżeli nam się uda, to rama nośna zostanie już pospawana. W konstrukcji ramy będą użyte stopy aluminium. Karoseria zostanie wykonana z laminatów wykonanych z włókien szklanych i włókien węglowych. Koła będą wykonane z kewlaru. Środek pojazdu również chcielibyśmy wykończyć kewlarem. Pojazd będzie wyposażony w silnik o pojemności 211 centymetrów sześciennych, będzie się legitymował mocą 4 KM oraz 17 niutonometrów. Chcemy aby pojazd przy najniższym zużyciu paliwa rozwijał prędkość 50 km/h - mówi Michał Sabielak, student III roku Mechaniki i Budowy Maszyn.
Studenci chcieliby, aby Cetan został zaprezentowany na lubelskich Targach Motoryzacyjnych, które odbędą się w kwietniu przyszłego roku.
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?