Stres po wakacjach? 7 rad przed trudnym powrotem do pracy

    Stres po wakacjach? 7 rad przed trudnym powrotem do pracy

    Katarzyna Domagała-Szymonek

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Powrót do powakacyjnej rzeczywistości może nie być przyjemny. Dlatego warto się zrelaksować

    Powrót do powakacyjnej rzeczywistości może nie być przyjemny. Dlatego warto się zrelaksować ©arkadiusz gola

    Psychologowie wiedzą, jak radzić sobie z pourlopowym stresem. Z odpowiednimi wskazówkami powrót do pracy będzie łatwiejszy.
    Powrót do powakacyjnej rzeczywistości może nie być przyjemny. Dlatego warto się zrelaksować

    Powrót do powakacyjnej rzeczywistości może nie być przyjemny. Dlatego warto się zrelaksować ©arkadiusz gola

    Dzisiaj, tydzień przed końcem wakacji, katowicki Uniwersytet SWPS rozpoczyna Wakacyjną Strefę Psyche. Temat warsztatów: jak żyć po urlopie i nie zwariować? Odpowiedź nie jest taka prosta. Odnalezienie się w "szarej rzeczywistości" wiąże się czasem ze stresem czy nerwami. Cykl wykładów podpowie, jak pokonać złe emocje.

    Co zatem zrobić, by urlop zakończyć bez frustracji i nerwów? Pytamy o to Martynę Harland, psychologa społecznego z Uniwersytetu SWPS. Oto jej rady na dni tygodnia:

    Poniedziałek. Daj sobie czas
    Zmiana naszego trybu funkcjonowania jest trudna - gdy pracujemy jesteśmy w stanie napięcia, z kolei urlop sprawia że działamy na zwolnionych obrotach. Nasz organizm źle znosi nagłe zmiany, dlatego warto zaraz po urlopie zostawić sobie jeszcze 1-2 dni wolnego np. weekend i dopiero wtedy wrócić do pracy. Dzięki takim "przejściowym dniom", lepiej zareagujemy na zmianę.

    Wtorek. Zaakceptuj emocje
    Zaakceptuj to, że istnieje coś takiego jak stres powakacyjny i nie przejmuj się tym, że przed powrotem do pracy jesteś rozdrażniony czy zmęczony. Możesz odczuwać stres psychologiczny, czyli stan negatywnych emocji o dużym natężeniu (lęk, złość, strach). Nie unikaj tych niewygodnych emocji, to zupełnie normalne.

    Środa. Pozytywna energia
    Ważne jest Twoje nastawienie oraz pozytywne wzmocnienia - jak miła perspektywa, zaraz po pierwszym dniu pracy np. ulubiony film czy dobre jedzenie. Powspominaj wakacje ze swoimi dobrymi kolegami z pracy, przedłużysz tym swój urlop.

    Czwartek. Rusz się
    Dobra jest też aktywność fizyczna, rozładowuje stres np. basen, joga, rower. Nawet jeżeli nie jesteś typem "sportowym", sprawdzi się także wieczorny spacer.

    Piątek. Zaplanuj weekend
    Zaplanuj sobie weekend i wykorzystaj pourlopową energię na wypad za miasto czy spotkanie ze znajomymi. Pamiętaj, żeby nie zaniedbywać bliskich, z którymi spędzałeś całe dnie, przez ostatni tydzień, dwa lub trzy.
    1 »

    Czytaj treści premium w Polsce Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w niedzielę wieczorem.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nie przegap

    Wideo