Strefa tempo 30 coraz bardziej popularna

Piotr Hukało
Udostępnij:
Ograniczenie prędkości to dość prosty i skuteczny sposób na zwiększenie bezpieczeństwa na ulicach. W miastach jest stosowanie szczególnie w miejscach, gdzie jest dużo pieszych i rowerzystów. Aby zapewnić im bezpieczeństwo wprowadzane jest ograniczenie prędkość do 30 km/h - tzw. strefy tempo 30.

Agencja Informacyjna Polska Press/x-news

Każdy wie (a przynajmniej powinien), że w terenie zabudowanym obowiązuje prędkość do 50 km/h. Możliwe jest jednak ustanowienie bardziej rygorystycznych przepisów na niektórych obszarach i ograniczenie do 30 lub 40 km/h. W strefach zamieszkania można poruszać się z prędkością maksymalną 20 km/h. Skrajnym i ostatecznym rozwiązaniem jest zakaz poruszania się samochodów.

W Europie dużą popularność zyskały strefy, gdzie ograniczenie prędkości wynosi 30 km/h. Strefy tempo 30 stosowane są od pewnego czasu także w Polsce. Jako korzyść z ich wprowadzenia wymienia się zmniejszenie liczby wypadków, ogólny wzrost komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców oraz zmniejszenie emisji CO2 i poziomu hałasu.

- Powstające strefy wprowadzają nie tylko ograniczenie prędkości, ale pociągają za sobą zmiany w infrastrukturze drogowej i rozwiązaniach komunikacyjnych. Ograniczenie prędkości odbywa się kosztem zmniejszenia ilości przejść dla pieszych i sygnalizacji świetlnej, wprowadzone zostają skrzyżowania z zasadą równorzędności. W ten sposób zwiększana jest płynność jazdy. Już teraz w wielu polskich miastach średnia prędkość przemieszczania się jest poniżej 30 km/h - tłumaczy instruktor Skoda Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

Samochód jadący z prędkością 30 km/h jest dużo mniej groźny niż ten jadący szybciej. Dla przykładu, jeśli rowerzysta zderzy się z samochodem jadącym właśnie 30 km/h ma 90 procent szans na przeżycie. Jeśli auto jedzie 70 km/h, te szanse wynoszą zaledwie 5 procent.

W Polsce strefę tempo 30 wprowadzono w Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu i Warszawie oraz Katowicach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

.
To dopiero będą protesty. W takiej strefie nikt nie będzie chciał mieszkać i żyć. Teoretycznie strefa zero, to Piotrkowska. Liczne wyjątki i pokrętny status prawny rozwiązań sprawia, że tam jest bardziej niebezpiecznie niż w miejscach, gdzie nie ma ręcznego sterowania przez dziwnych urzędasów.
...
nic dodać, nic ująć.
0 absolutne
Wtedy nie będzie samochodów. Tylko wówczas wszyscy będą wymagać SPRAWNEJ komunikacji zbiorowej.
A tu du.pa.
G
Gość
obojetnie czy to ich własność...
K
KT
Matołku, gwarantuje ci, ze macza w tym swoje paluchy Zdanowska, a ten pan o ktorym piszesz ma powiazania z UMŁ.
j
ja matoł z Pacanowa
nie musisz tego każdorazowo podkreślać
N
No
(...) ogólny wzrost komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców oraz zmniejszenie emisji CO2 i poziomu hałasu. (...).
A ja sobie te 30 km/h będę jeździł na pierwszym biegu:)
g
gosc
dostaje dotacje na wprowadzanie takich bzdur. Również od UMŁ. Był też zatrudniony w UMŁ . Pisanie, że dzieje się to bez wiedzy i zgody Zdanowskiej jest niepoważne.
p
pozdrawiam :)
o tym nie decyduje zdanowska, to lobby pana ktory kreował mase krytyczna i niestety nie wiem jakie ma plecy ale jego pomysly sa wprowadzane w zycie. jaki ma w tym cel? jakie ma z tego korzysci? kto na tym zyskuje? teraz ja jestem matołek bo tego nie wiem. nie ujmujac Ci dodam swoja konkluzje, po co strefa tempo 30 na lnianej? szykany juz zdemontowano, to przerost formy nad trescia, to ze sa beznadziejne pomysly nawet policja opiniowala negatywnie, tlumaczy to czemu nikt tego nie egzekwuje. nie zobaczysz tam radaru, kierowcy nie stosuja sie do znaku ogr predkosci. to tak jakby jechac 30 km/h po retkinskiej. Nonsens. Natomiast rondo pinezkowe na lnianej i kaczencowej to majstersztyk, czyli jak zrobic zeby bylo niebezpieczniej
K
KT
Dziennikarzyno, to jak mieszkancy ustosunkowuja sie do tragicznych pomyslow Zdanowskiej i jej swity widac na przykladzie Karolewa! Tempo 30 nie rozwiazuja zadnych problemow, a wrecz przeciwnie - je tworzy.
G
Gość
te strefy to jakiś chory lewacki wymysł.

Ludzie dorośli wiedzą, kiedy zdjąć nogę z gazu. Nie potrzeba im ŻADNYCH zakazów.
Przejdź na stronę główną PolskaTimes
Dodaj ogłoszenie