Strefa Czystego Transportu: Jest gotowy pakiet zmian dotyczących ograniczonego wjazdu do Krakowa

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Od połowy 2024 roku w Krakowie ma obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która ma ograniczać wjazd do miasta samochodów emitujących najwięcej spalin.
Od połowy 2024 roku w Krakowie ma obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która ma ograniczać wjazd do miasta samochodów emitujących najwięcej spalin. Andrzej Banaś
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig ustalił z dyrekcją Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie listę zmian dotyczących Strefy Czystego Transportu, która ma ograniczyć wjazd do miasta samochodów z silnikami emitującymi najwięcej spalin. Obostrzenia planowane od 2024 roku zostały nieco złagodzone.

- Propozycja zmian obejmuje likwidację zapisu mówiącego o tym, że samochody z silnikiem diesla, spełniające normę Euro 4, zarejestrowane po 1 marca 2023 roku nie będą mogły wjeżdżać do Krakowa od 1 lipca 2024 roku. Uznaliśmy, że duża liczba przewoźników z Krakowa i spoza miasta, przede wszystkim dowożących towar, musiałaby w szybkim czasie wymienić pojazdy, co mogłoby się skończyć przerzuceniem kosztów zakupu nowych aut na odbiorców towarów, czyli na mieszkańców - wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Kolejne proponowane zmiany to:

  • likwidacja naklejek informujących o normie emisji spalin dotyczących danego pojazdu, pozostanie jedynie rejestracja elektroniczna;
  • utrzymany termin 1 lipca 2024 roku dla pojazdów, które nie spełniają norm emisji Euro 1 dla samochodów benzynowych i do euro 2 w przypadku diesli;
  • od 1 lipca 2026 roku do Krakowa nie będą mogły wjeżdżać pojazdy do Euro 2 w przypadku aut na benzynę i Euro 4 w zakresie dieslów, nie będzie to dotyczyło mieszkańców Krakowa;
  • 1 stycznia 2028 roku nie mogłyby wjeżdżać do Krakowa pojazdy nie spełniające norm: do Euro 3 w przypadku silników benzynowych i Euro 5 jeżeli chodzi o diesle.

Dotychczasowa uchwała w sprawie SCT przewiduje, że od 1 lipca 2024 roku w Krakowie nie mogłyby jeździć auta około trzydziestoletnie, niespełniające norm Euro 1 (dla benzyny) i do Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazdy musiały spełniać nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla.

O złagodzeniu przepisów ostatecznie będą musieli zadecydować radni miejscy.

Budowa tramwaju do Mistrzejowic. W grudniu ruszą ważne prace z związane z drążeniem tunelu.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wykonawca podsumow...

Z propozycjami zmian wystąpili radni z klubu "Kraków dla Mieszkańców". Ich zdaniem z ograniczeń związanych z SCT powinni zostać wyłączeni mieszkańcy Krakowa, którzy zarejestrowali swoje samochody w mieście przed 1 marca 2023 r. - Stare i trujące samochody powinny być wypchane z miasta w imię zdrowia krakowian, ale powinien to być przejrzysty oraz nie budzący strachu i niepokoju proces - przekonuje Łukasz Maślona z klubu „Kraków dla Mieszkańców”.

Według założeń radnych z tego klubu: „Chociaż mieszkańcy Krakowa posiadający samochody niespełniające wymogów będą mogli nimi jeździć na terenie miasta, to jednak w sytuacji, kiedy zdecydują się na wymianę pojazdu na nowy, będzie on już musiał spełniać wymogi SCT”.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

rs

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Strefa Czystego Transportu: Jest gotowy pakiet zmian dotyczących ograniczonego wjazdu do Krakowa - Gazeta Krakowska

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przemek
W tych proponowanych zmianach jest błąd. Jeśli jestem z Krakowa i kupiłem benzynę teraz, po 1 III 2023, to od 1 VII 2024 musze mieć Euro3. A od 1 VII 2026 jest zgoda abym mógł mieć Euro2. Więc 2 lata auto musi stać w garażu i czekać.
R
Realista
14 grudnia, 17:39, Realista:

`Gdyby tu naprawdę chodziło o czyste powietrze, to PRZEDE WSZYSTKIM zamkniętoby lotnisko w Balicach, gdzie codziennie wypoalanych jest kilkaset tysięcy litrów paliwa — a samoloty przecież nie mają katalizatorów ani „filtrów cząstek stałych”…

Ponieważ nie tylko nie ma takich planów, ale ten problem wręcz się przemilcza, kierując — jak widać poniżej — uwagę ludzi na jakichś drobnych „busiarzy”, jest to dowodem, że tu wcale nie chodzi o czyste powietrze w mieście.

15 grudnia, 00:20, Pagaczewski:

Przestań [wulgaryzm]yć, tak oni to wypalają na lotnisku jak ty w garażu cały bak przed podróżą.

Niestety, to jest prawda; lotnisko w Balicach jest poważnym trucicielem powietrza w Krakowie — tylko o tym się nie mówi, bo tu niby chodzi o „zyski z turystyki”.

Czyjeś drobne interesy są ważniejsze, niż zdrowie mieszkańców.

s
sic
Żadne strefy! Niech się wezmą za kontrole złomów jeżdżą[wulgaryzm]h z wyciętymi katalizatorami,[wulgaryzm]mi tłumikami i z zaczipowanymi silnikami przekraczającymi wszelkie normy! Normalni użytkownicy sprawnych samochodów nie mogą mieć żadnych ograniczeń wjazdu gdziekolwiek!
J
Jan
14 grudnia, 17:37, Jć Oficera peadarskiego:

Strefa jeżeli ma w ogóle być musi zajmować tylko obszar obwodnicy na Alejach 3 Wieszczów - Dietla, kazimierz, może stare podgórze - ale nic więcej. Nie ma takiej potrzeby.

14 grudnia, 17:57, Ferto:

Bo niby co...mam wąchać twoje czarne spaliny bo tak chcesz?!

Chcę, jeszcze specjalnie przyjade nakopcić

J
Jan
15 grudnia, 2:09, Tesla:

Konfederacyjne szury, których idolem jest m.in. Braun, chcą nam w Krakowie regulować jakość powietrza. Tej grupce oszołomów nie chodzi o SCT, a o wykorzystanie okazji, że niby pod pozorem praw wolnościowych, jest okazja do rozróby. A co najśmieszniejsze, większość wpisów robią osoby spoza Krakowa. Zapomnieliście ich paranoje w czasie covidu?

i kto miał racje z tą waszą śmieszną grypką? Przyszedł Dr Putin i wszystkich wyleczył w 1 dzień.

K
Krakowianin
14 grudnia, 17:37, Jć Oficera peadarskiego:

Strefa jeżeli ma w ogóle być musi zajmować tylko obszar obwodnicy na Alejach 3 Wieszczów - Dietla, kazimierz, może stare podgórze - ale nic więcej. Nie ma takiej potrzeby.

Trzeba zmniejszyć granice obowiązywania strefy. Warszawa 2 x większa, ma dużo mniejszą strefę. U nas mieszkaniec Niepołomic nie pojedzie do Wolicy (wszystko oddalone od centrum ok. 20 kilometrów), bo to już Kraków! Tylko wybory nowych radnych, którzy RACJONALNIE myślą poprawi sprawy w Krakowie nie tylko w tym temacie. Komitet protestacyjny powinien wystawić swoje listy w najbliższych wyborach.

M
Mikrus
Nie wiem czy wam coś ze zdrowym rozsądkiem się zrobiło, wystarczy podać jakie było zanieczyszczenie przy loc[wulgaryzm] 2020 gdzie ruch samochodóœ całkowity był minimalny. Nic to nie pomogło , można w sieci poszukać.. te ich wymysły kla[wulgaryzm]ikują się na wymianę całkowitą radnych i burmistrza w nadchodzące wybory. Precz z STC i ich poplecznikami, żyjącymi w wirtualnym świecie bajek
P
Pagaczewski
14 grudnia, 17:39, Realista:

`Gdyby tu naprawdę chodziło o czyste powietrze, to PRZEDE WSZYSTKIM zamkniętoby lotnisko w Balicach, gdzie codziennie wypoalanych jest kilkaset tysięcy litrów paliwa — a samoloty przecież nie mają katalizatorów ani „filtrów cząstek stałych”…

Ponieważ nie tylko nie ma takich planów, ale ten problem wręcz się przemilcza, kierując — jak widać poniżej — uwagę ludzi na jakichś drobnych „busiarzy”, jest to dowodem, że tu wcale nie chodzi o czyste powietrze w mieście.

Przestań [wulgaryzm]yć, tak oni to wypalają na lotnisku jak ty w garażu cały bak przed podróżą.

P
Pagaczewski
14 grudnia, 20:48, sct?:

Strefa w proponowanej na początku formie była zastanawiająca, bo najbardziej restrykcyjna w Europie, to co chcą zrobić to tylko delikatna poprawa. Moim zdaniem nie ma to nic wspólnego z eco, chodzi bardziej o pozbycie się dużej części samochodów i odkorkowanie miasta, co można zrobić inaczej ale jest to dla urzędników trudniejsze. Trzeba budować parkingów P

Po co te kłamstwa - w Londynie obejmują cały Londyn strefa ULEZ ma minimalny wymóg EURO 4 dla benzynowych i EURO 6 ropniaków, czyli normy o których nam, dziadom, się nawet nie śni. Kłamca.

J
Jak tak można?
Tak poważne decyzje o dalekosiężnych skutkach winny być poddane pod referendum, a nie podejmowane osobistą decyzją jakiegokolwiek urzędnika.
F
Frajerów szukają
Ten „pakiet zmian” to taka nieudolna próba „socjotechniki”, że niby „idą nam na rękę”.

Nie dajmy się złapać na te lepy — SCT w całości precz!
s
sct?
Strefa w proponowanej na początku formie była zastanawiająca, bo najbardziej restrykcyjna w Europie, to co chcą zrobić to tylko delikatna poprawa. Moim zdaniem nie ma to nic wspólnego z eco, chodzi bardziej o pozbycie się dużej części samochodów i odkorkowanie miasta, co można zrobić inaczej ale jest to dla urzędników trudniejsze. Trzeba budować parkingów P
K
Krakowiak
Mało!!!!

Sct do kubła!!! Chcemy wolności. Auta mają byc sprawne owszem. Żaden przepis inny niż ten to ograniczenie wolności. Żaden zakaz rocznikowy ani normowy nie jest dla nas Krakowian akceptowalny.

Chcecie niby zrobić ukłon dla mieszkańców. Bajki. Zamordyzm.

Mam nadzieję ze Kraków wam urzedasy podziękuję w wyborach. Oj podziękuje
n
nn
Strefa w całości do likwidacji !!! Nie damy sie nabić w pseudoekologie !!! Musicie coś zrobić bo sie podłożyliście za pieniążki z unii ale to nie nasz problem i nie naszym kosztem go rozwiązujcie !!! zróbcie sobie strefe do około sukiennic i waszego domku głupich pomysłów na placu wszystkich świętych tam nikt nie potrzebuje jeździć samochodem
J
J
14 grudnia, 20:04, J:

Ludzie, Samochody z Dieslem pod maską z normą emisji spalin Euro3 które nie były modyfikowane czyli tuningowane i w dobrej kondycji technicznej przy normalnej jezdzie bez depania [obraźliwe]u gazu w podłogę NIE KOPCĄ!

Zatem komu te rygorystyczne co by nie powiedzieć zamordystyczne przepisy służą?

A no wyjaśniecie w tym materiale filmowym https://www.youtube.com/watch?v=Dhlk4SI1_Qk

---> https://www.youtube.com/watch?v=Dhlk4SI1_Qk

Wróć na i.pl Portal i.pl