Strajk kontrolerów lotu. Odwołane loty z Warszawy. Gdzie polecimy z Okęcia i Modlina? Zaledwie 180 połączeń na dobę

Kacper Komaiszko
Kacper Komaiszko
Wideo
od 16 lat
Już 1 maja w życie wejdzie nowe rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ograniczeń w ruchu lotniczym. To efekt sporu o wynagrodzenia pomiędzy kontrolerami lotniczymi a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Dla pasażerów oznacza to spore problemy w podróżowaniu. Zgodnie z nowymi przepisami operacje lotnicze w stolicy będą mogły odbywać się jedynie w godzinach 9:30-17. Lotnisko Chopina i Lotnisko w Modlinie będą mogły zrealizować łącznie zaledwie 180 połączeń dziennie. Przejdź do galerii, aby poznać listę rejsów priorytetowych, które zostaną w ofertach przewoźników.

- 25 kwietnia 2022 r. zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym. Rozporządzenie, ze względu na przewidywany od 1 maja 2022 r. brak ciągłości zapewnienia służb żeglugi powietrznej w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa, obejmującym Lotnisko Chopina w Warszawie oraz lotnisko Warszawa/Modlin, ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu lotniczego przy jednoczesnym zagwarantowaniu jak największej dostępności regularnych połączeń lotniczych - podał w komunikacie Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, już od 1 maja operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie oraz na Lotnisku Modlin mogą być wykonywane wyłącznie od godz. 9:30 do 17 czasu lokalnego. Jednocześnie przylot samolotu, który tego samego dnia planuje wylot musi nastąpić nie później niż do godz. 15:45. W związku z tak restrykcyjnym ograniczeniem, ustalona została lista lotów priorytetowych, które muszą pozostać w rozkładach przylotów i odlotów. - Na wymienionych trasach dopuszcza się priorytetowe wykonanie operacji lotniczej startu lub lądowania wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021 - podaje UCL.

W obwieszczeniu prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego umieszczono 32 połączenia priorytetowe. 30 z nich dotyczy lotniska na Okęciu, zaledwie 2 lotniska w Modlinie.

- W czasie przewidywanej pracy lotnisk (od 9:30 do 17) w ciągu godziny może odbyć się do 24 operacji lotniczych (start i lądowanie)

-Lotnisko Chopina i Lotnisko Modlin będą mogły zrealizować w sumie do 180 operacji lotniczych (start i lądowanie) dziennie.

-Po wykorzystaniu liczby operacji na kierunkach wymienionych w rozporządzeniu, dostępnych do dalszego wykorzystania powinno zostać do 116 czasów na starty albo lądowania (slotów).

-Lotnisko Modlin otrzyma możliwość wykorzystania 10 proc. dostępnej puli wolnych operacji. Oznacza to możliwość wykonania z lotniska w Modlinie do 12 operacji lądowania albo startu, dziennie.

-W przypadku lotniska Chopina w Warszawie po wykorzystaniu slotów na priorytetowe operacje określone w rozporządzeniu, powinna istnieć możliwość realizacji do 104 operacji lotniczych dziennie.

W związku z ograniczeniami nałożonymi przez polski rząd, irlandzkie linie lotnicze Ryanair zamierzają zaskarżyć tę decyzję do Komisji Europejskiej. Przewoźnik czuje się wyraźnie pominięty w wyborze połączeń priorytetowych (zaledwie 2 rejsy z Modlina). Irlandczycy uważają, że konstrukcja rejsów priorytetowych faworyzuje Polskie Linie Lotnicze LOT (18 rejsów z Okęcia) oraz ich klientów podróżujących z Lotniska Chopina i stawia ich ponad tymi korzystającymi z usług lotniska w Modlinie. Jak wskazuje przewoźnik - taki wybór tras priorytetowych oznacza, że Ryanair i Wizz Air mogą obsługiwać w maju tylko 2 trasy z Warszawy, podczas gdy LOT obsłuży ich dziewięciokrotnie więcej.

Z decyzją rządu nie zgadzają się także władze woj. mazowieckiego, które są 36-procentowym udziałowcem lotniska w Modlinie. - Likwidacja lotów to kolejny cios w Modlin - grzmią właściciele podwarszawskiego portu lotniczego. Jak zauważają samorządowcy - od maja liczba operacji z planowanych 62 dziennie ma spaść do zaledwie 4. Na lotnisku Chopina pozostanie ich 60, z czego dwie trzecie kosztem innych przewoźników realizował będzie LOT.

– Strona rządowa kosztem Modlina stara się, aby LOT i lotnisko Chopina przeszły przez strajk kontrolerów niemal suchą stopą. Jedną decyzją pozbawiono Modlin ponad 90 proc. połączeń. Uznano, że nie są priorytetowe w przeciwieństwie do tych realizowanych przez rządowego operatora i Okęcie – podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk. – Zamiast niszczyć Modlin, strona rządowa powinna jak najszybciej doprowadzić do zakończenia strajku. Tymczasem jedną decyzją pozbawiono Polaków możliwości podróżowania.

Samorząd województwa podkreśla również, że lotnisko w Modlinie było portem, który najszybciej w kraju odbudował ruch pasażerski w kraju. Udało się tam odtworzyć blisko 90 procent ruchu, podczas gdy inne porty sięgały do poziomu od 50 do 70 procent.

Średnia liczba operacji w marcu wyniosła 49 dziennie (przylot + odlot). W tym miesiącu z usług portu skorzystało dziennie 6800 osób. Tymczasem w maju planowany był kolejny wzrost do 62 operacji. Pasażerowie mogli latać z Modlina do 48 destynacji. Zgodnie z wydanym rozporządzeniem – zostaną im tylko dwie – Dublin i Londyn.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl