Stalexport zarobił w pół roku prawie 50 mln zł na odcinku autostrady A4 Kraków-Katowice

OPRAC.:
Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Autostrada A4
Autostrada A4 Lucyna Nenow / Polska Press
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady osiągnęła blisko 150 mln zł przychodu i prawie 50 mln zł zysku netto za pierwsze półrocze tego roku. Zyski z płatnego odcinka autostrady A4 Kraków-Katowice są zdecydowanie wyższe niż rok temu, gdy początkowy czas pandemii znacznie ograniczał jakąkolwiek mobilność.

FLESZ - Co Polacy robili w trakcie pandemii. Naukowcy zbadali nasz styl życia

od 16 lat

Na koniec I półrocza 2021 roku przychody w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady osiągnęły poziom 158,8 mln zł, wyższy o ponad 23 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Zysk netto wzrósł o 41 proc., do 48,8 mln zł. EBITDA wyniosła 104,7 mln zł.

Podstawowy wpływ na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady ma prowadzona przez nią działalność autostradowa, polegająca na zarządzaniu i eksploatacji płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, realizowana przez spółkę zależną Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (SAM).

W I półroczu 2021 roku ruch na autostradzie A4 Katowice-Kraków, po ubiegłorocznych dużych spadkach związanych z ograniczeniami wynikającymi z pandemii Covid-19, odnotował trend wzrostowy. Średni dobowy ruch wyniósł ok. 37,5 tys. pojazdów i był ponad 15 proc. wyższy niż ruch odnotowany w analogicznym okresie 2020 roku. Wzrost dotyczy zarówno samochodów osobowych (14,7 proc.), jak i ciężarowych (17,8 proc.).

Przychody z poboru opłat w I półroczu 2021 roku wyniosły 156,8 mln zł, co stanowi wzrost o 23,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku. Na wzrost ten wpłynęło, obok większego natężenia ruchu, także podniesienie stawki za przejazd dla kierowców pojazdów osobowych z 10 do 12 zł na każdym z dwóch placów poboru, wprowadzone w dniu 1 października 2020 r.

W I półroczu 2021 r. koszty działalności operacyjnej Grupy Stalexport Autostrady wyniosły 96,5 mln zł i były o 14,6 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, głównie z powodu wyższej amortyzacji (40 mln zł w bieżącym okresie, w porównaniu do 29 mln zł w okresie ubiegłym) oraz kwoty "Płatności na rzecz Skarbu Państwa" (blisko 21 mln zł w bieżącym okresie, w porównaniu do 14,9 mln zł w okresie ubiegłym).

Stalexport nadal rozwija system poboru opłat. Usługa videotollingu została udostępniona m.in. użytkownikom aplikacji IKO PKO Banku Polskiego oraz kart flotowych ORLEN.

Wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Grupę Stalexport Autostrady w I półroczu 2021 r. wyniosła 16 mln zł i obejmowała przede wszystkim prace budowlane realizowane na autostradzie A4 Katowice-Kraków, obejmujące m.in. odwodnienie śląskiego odcinka autostrady oraz modernizacją przepustów. W ramach prac utrzymaniowych kontynuowano wymianę nawierzchni jezdni autostrady, starając się, by utrudnienia w ruchu były jak najmniejsze i zachowując dwa pasy ruchu, zarówno w kierunku Katowic, jak i Krakowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Stalexport zarobił w pół roku prawie 50 mln zł na odcinku autostrady A4 Kraków-Katowice - Gazeta Krakowska

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zenon Kliszczak
kulawy dziad z żoliborza dostaje odpowiednio grubą kopertę
K
Karol
Odcinkiem trasy Kraków - Katowice . jeździłem jeszcze za PRL-u;

Koncesja dla Stalexportu to przekręt stulecia.

https://www.stalexport-autostrady.pl/pl/o-spolce/historia-spolki
K
Karol
W tramwaju mówią, że tak czarna mafia z Włoch pierze brudne pieniądze.

To tutaj trzeba poszukać wątków śmierci Pańkowskiego, Sekuły, Leppera, Papały, okaleczenia Korwina i panicznego strachu posłów przed ujawnieniem umowy rzadu ze Stalexportem którego prezesem jest Emil Wąsacz, b.minister rządu, ten sam który decydował o zapisach umowy. Tak samo było z Konkordatem gdzie ustępująca po.premiera Hanna Suchocka została w nagrodę na długie lata ambasadorem w Watykanie. To był jedyny przypadek w dziejach polskiego MSZ, gdzie ambasadora wskazało obce państwo.

Pani Suchocka mieszka teraz jak królowa w olbrzymim zamku.

Gdzie mieszka niezastąpiony , 76 letni Emil Wąsacz ?

Umowa która się wkrótce kończy, na 100% zostanie przedłużona
g
grzeg
"Autostrada" Katowice - Kraków. Stalexport.

Można już się tylko śmiać z tego może największego, a w każdym razie jednego z największych przekrętów w Polsce. Coś tak niesłychanego, że racjonalnie się tego nie pojmie.
G
Gość
I tak za mało płacimy :) Polacy to taki ciekawy naród, że wychodzą na ulicę w obronie nie wiadomo kogo i nie wiadomo czego i czyich przywilejów a nie jak w inych krajach przeciwko podwyżkom wieku emerytalnego czy płaceniu za kilkadziesiąt km autostrady więcej niż np w Austrii za cały rok na cały kraj.
P
Piotr Żmigrodzki
Czy to jest tekst sponsorowany?
:/
Jeśłi się nie da ich wygonić wcześniej -- to cóż, to tylko do tego 2030 i MOWY NIE MA o żadnym "odnowieniu koncesji"! Ta droga ma być bezpłatna i publicznie dostępna -- jak dawniej!
E
Ewa
Złodziejstwo! Jak można państwawą autostrade oddać w prywatne ręce??
G
Gość
4 sierpnia, 7:45, Gość:

No jak tam Prawi i Sprawiedliwi idzie wam likwidacja uwłaszczenia Stalexportu na państwowym? Dalej umowa jest tak tajna jak orientacja wodza?

To jest najtajniejsza umowa w historii Polski. Nawet PiS i UE nie podskoczy.

G
Gość
No jak tam Prawi i Sprawiedliwi idzie wam likwidacja uwłaszczenia Stalexportu na państwowym? Dalej umowa jest tak tajna jak orientacja wodza?
Wróć na i.pl Portal i.pl