Squid Game w Gdańsku i zestaw Maty w McDonald's. Czy popkultura jest ciężkostrawna?

Maja Czech
Maja Czech
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Kultura popularna i marketing współistnieją od zawsze. Celebryci nie ukrywają, że największy przychód odnotowują z reklam. Marki chętnie współpracują z osobami mającymi aktualnie swoje 5 minut i wykorzystują ich wpływ. Wszyscy w tym układzie wygrywają. Tylko co z nami — konsumentami?

ZESTAW MATY W MCDONALD'S. JAK KARMI POPKULTURA?

Dama z odkurzaczem

Zaczęło się od Beaty Tyszkiewicz. Gwiazda stawiana była za przykład idealnej kobiety z klasą. Prawdziwa dama wyższych sfer, o szlacheckim pochodzeniu. W latach 90 diwa jako pierwsza celebrytka w historii postanowiła jeszcze bardziej wykorzystać swoją popularność i wystąpiła w reklamie odkurzaczy. Okazało się, że taka współpraca jest wyjątkowo lukratywna zarówno dla gwiazdy, jak i reklamodawcy. I tak od Tyszkiewicz i jej odkurzacza, przez Rodowicz rozkoszującą się lodami Koral, aż do dziś. W branży nastąpił kolejny przełom - Mata i zestawy w McDonald's.

Powiało zachodem...

Nie jest to pierwszy taki przypadek, gdy duża sieć gastronomiczna podejmuje współpracę z celebrytą. Już w zeszłym roku amerykański McDonald's stworzył zestaw z burgerem, w kolaboracji ze słynnym raperem Travisem Scottem. Układ okazał się być strzałem w dziesiątkę. Zarówno sieć fast foodów, jak i Scott dorobili się fortuny. W nadziei na powtórzenie sukcesu, polski oddział restauracji odtworzył genialną strategię. W żółtych łukach można już spróbować zestawu sygnowanego pseudonimem nowego "głosu pokolenia".

Wraz z zachwyconymi nastolatkami pędzącymi po burgera z frytkami, wśród dietetyków i osobistości medialnych podnoszą się głosy krytyki. Katarzyna Bosacka prowadząca program "Wiem, co jem" alarmuje, że zestaw Maty to aż 1119 kcal. To mniej więcej połowa dziennego zapotrzebowania.

Z rozmowy z dr Konradem Knochem z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego wynika, że McDonald's nie traci wizerunkowo na takiej współpracy. Co innego tyczy się jednak Matczaka. Raper może stracić na swojej autentyczności jako niezależny buntownik.

Dziś popkultura decyduje nie tylko o tym, co kupujemy, gdzie i czym jeździmy i jak się ubieramy. W 2021 roku mainstream zaczyna nas dosłownie odżywiać. A w konsekwencji, dyktuje on długość i jakość naszego życia.

"Squid Game" to hit Netfliksa, a memy z serialu pojawiają się jak grzyby po deszczu. Zobacz najlepsze!

Squid Game. Memy z serialu Netfiksa podbijają internet tak s...

SQUID GAME. WYZWANIE CIASTECZKOWE W GDAŃSKU

Dystopijne ciasteczka

Przysmaki słynne z serialu "Squid Game" to dowód na to, że nie tylko wielkie autorytety wywierają wpływ na społeczeństwo. Dotychczas za oczywiste uznawało się, że im bardziej nieskalana opinia reklamującego, tym lepiej.

Jednak wysyp materiałów marketingowych inspirowanych tą ponurą produkcją udowadnia, że dziś wszystko można zamienić w reklamę. Przykładem jest choćby trójmiejska restauracja Masna Micha. Do każdego zamówionego dania dołączone są ciastka ze "Squid Game".

Powiedzieć, że serial stał się wyjątkowo rozpoznawalny, to jak nie powiedzieć nic. Jednak natura tej produkcji jest wyjątkowo mroczna, a w każdym odcinku prezentowane są mocno brutalne sceny i śmierć. Wykorzystanie takiej kontrowersji do reklamy mogłoby być spektakularnym strzałem w kolano. Nic bardziej mylnego — marki odnotowują rekordowe wzrosty sprzedaży.

Według dr. Knocha, żyjemy w "czasach na 5 minut". Popularność serialu jest wartością samą w sobie, nieważne jaką niesie za sobą ideę. ,,Serial w końcu się skończy i ciasteczka też się skończą... chyba, że będą wyjątkowo dobre."

Gdańska Masna Micha to przykład nowego trendu marketingu i gastronomii. Nie istnieje już zła, ani dobra sława. Potwierdza się stara jak świat reguła, że nieważne jak piszą, byleby pisali...

Przyszła jesień i zamierza zostać na dłużej. Ta pora roku, jak żadna inna, sprzyja długim wieczornym seansom i nadrabianiu serialowych nowości. Co wybrać spośród setek tytułów oferowanych przez platformy streamingowe? Szczegóły na następnych zdjęciach!

TOP 10 seriali na jesień na Netflixie. Te najnowsze produkcj...

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie