Spychała: Mogę nakazać rozebranie mostu na A1 w Mszanie

Arkadiusz BiernatZaktualizowano 
Jan Spychała, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach Arkadiusz Biernat
Jan Spychała, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, mówi o przyczynach zaniedbań na budowie wiaduktu A1 w Mszanie. - Moim zdaniem złożyło się na to wiele czynników. Od pośpiechu, po błędy w sztuce budowlanej - mówi Dziennikowi Zachodniemu.

ZOBACZ, JAK WYGLĄDA BUDOWA WĘZŁÓW AUTOSTRADOWYCH NA ŚLĄSKU [ZDJĘCIA I WIDEO]

Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ustosunkowała się do Pana decyzji o wstrzymaniu prac na moście autostrady A1 w Mszanie?
W piątek wpłynęło zażalenie do nas w tej sprawie. My z kolei mamy 7 dni, aby przekazać tę sprawę Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego. Prześlemy ja jeszcze dzisiaj lub najpóźniej jutro. Jest to związane z przede wszystkim z rangą zdarzenia. Cała dokumentacja zajmuje trzy skrzynie.

Jakie są możliwe dalsze scenariusze? Kiedy roboty mogą tam ruszyć?
Główny Inspektor na podstawie przesłanej przez nas dokumentacji w ciągu 30 dni musi wydać decyzję, która odwoła wstrzymanie prac na moście lub je podtrzyma. W przypadku pierwszej opcji robotnicy wrócą na budowę. Drugi scenariusz zakłada dalsze postępowanie.

Jak ono będzie wyglądać?
Poza wstrzymaniem prac na moście inwestor został zobligowany do przedstawienia mi w ciągu 30 dni ekspertyzy. Ma ona wyjaśnić, czy prace nie zagrażają bezpieczeństwu. Jeśli zagrażają, to musi się w niej znaleźć szczegółowa recepta, co należy zrobić, aby obiekt i jego budowa nie zagrażała niebezpieczeństwu. Ponadto mam 60 dni od momentu decyzji o wstrzymaniu prac na ostateczne rozwiązanie tej sprawy. Mogę nakazać rozebranie obiektu, zaniechania robót lub nakazać dokonanie niezbędnych przeróbek w obiekcie.

CZYTAJ KONIECZNIE:
Projekt mostu w Mszanie da się naprawić, ale czy trzeba?
Budowa autostrady A1 wstrzymana przez wiadukt w Mszanie
Czy autostrady A1 i A4 w woj. śląskim się zapadną? CZYTAJ

Skąd mogły się wziąć zaniedbania w budowie?
Moim zdaniem złożyło się na to wiele czynników. Od pośpiechu, po błędy w sztuce budowlanej. Eksperci w dziedzinie budowy mostów: prof. Jan Biliszczuk czy prof. Kazimierz Flaga jednoznacznie wskazują, że należy wzmocnić elementy płyty dolnej feralnego mostu. Ma to zapobiec rozwarstwianiu się tejże płyty. Bowiem nie wykluczają oni, że podobne awarię mogą się powtórzyć.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od początku wyjaśnia, że marcowa awaria, gdy na moście pojawiła się trzymetrowa wyrwa, to błahostka. Jak Pan do tego się odnosi?
Gdyby to była błahostka, to naprawa i rozwiązanie tego problemu potrwałoby kilka dni lub tydzień. Jak wiemy usterka nie została usunięta, co świadczy o poważnym problemie.

Most przed dopuszczeniem do użytku przechodzi tzw. próbne obciążenia. Pojawiają się głosy, że niepotrzebnie Pan podjął decyzję, bowiem jeśli obiekt nie zdałby testu, to i tak nikt na niego by nie wjechał. Co Pan na to?
Obiekt już w tej chwili zagraża bezpieczeństwu ludzi. Nie wiem czy osoby tak twierdzące, rozumieją w jaki sposób przebiega taka próba ciążenia. Most jest obłożony czujnikami i w jednym momencie wjeżdża na niego bardzo wiele obładowanych ciężarówek. Co, jeśli wtedy nastąpiłaby katastrofa budowlana? Wolę działać profilaktycznie i ewentualnie tłumaczyć się z wstrzymania budowy. Proszę mi wierzyć, to jest najbardziej skomplikowany most w Europie. Nie możemy sobie pozwolić na żadne uchybienia. Podchodzimy do tej sprawy bardzo poważnie.

Rozmawiał: Arkadiusz Biernat

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*Nowy taryfikator mandatów SPRAWDŹ, ZA CO GROŻĄ WYŻSZE KARY
*Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców, wielka ucieczka Katarzyny W.

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Spychała: Mogę nakazać rozebranie mostu na A1 w Mszanie - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
F
Farsa

Most jest bardzo skomplikowany i jak widać przerasta to projektantów. Czytając raporty każdej strony można wywnioskować jedno, GDDKIA nie zależy na bezpieczeństwie a projektanci nie mają pojęcia o takiej technologii lub dali do zrobienia projekt jakiemuś studentowi. Dlaczego nie zgodzono się na powołanie komisji ekspertów do nadzoru tej budowy ? Projekt był już kwestionowany kilka lat temu, pojawiają sie uszkodzenia w miejscach w których wiadomo było, że się pojawią a projektanci mówią tylko: beton, beton ... Swoją drogą mają niezłą odwagę bo w razie katastrofy bekną pierwsi.

zgłoś
t
turysta

Do bagy jampingu bedzie jak znalazl .

zgłoś
o
obciążenia próbne

ja bym się nie bał , zanim coś pęknie najpierw musi się porysować, ugiąć,- to są sygnały oszczegawcze,
pozd tym myślę że będzie ok, przecież TAAKI MOST musiał być przecyzyjnie przeliczony,
pzdr

zgłoś
p
podpis

jasne , a alpine bau to skad jest ?

zgłoś
a
arni

za wąska płyta, prawdopodobnie zbyt ciężka... ja bym wolał nie testować osobiście... ciekawe co koledzy wymyślą...

zgłoś
E
Ernest

"złożyło się na to wiele czynników od pospiechu...." takiego tumana dawno nie słyszałem to nazywa się PO prostu Polnische wirtscaft !

zgłoś
a
amigo

Czytałem na stronie gddkia że do policji budowlanej wystąpili łącznie projektant, inspektor i inwestor że wszystko jest ok, uszkodzenie jest miejscowe, nie ma wpływu na całą konstrukcję,
Poza tym most już stoi , TRZEBA SKOŃCZYĆ JAŁOWE DYSKUSJE ZA NASZE (PODATNIKÓW) DYSKUSJE pozostało dołożyć balast, i przeprowadzić obciążenia próbne i wtedy wydać sprawiedliwy wyrok. pzdr

zgłoś
D
D. D.

Był (ba, jest nadal!) projekt wg którego Wykonawca ma zbudować obiekt, a wszystkie inspektory itp. maja pilnować, że budowa przebiega zgodnie z projektem!
Sęk w tym, że projekt jest wadliwy (tak twierdzi Wykonawca).
Natomiast Inwestor upiera się,że projekt jest bez wad i nakazuje KONTYNUOWAĆ budowę wg tego projektu.
Jak widzisz inspektorzy nadzoru nic tu do tego nie mają.
Most jest budowany ZGODNIE z projektem.

zgłoś
d
dani

mnie to pachnie tezą " jesli nie wiadomo o co chodzi - to chodzi o pieniądze", ktoś wziął, ktoś nie dostał, ktoś chce więcej...prawdziwe polskie piekiełko inwestycyjne, skoro ten most od początku jest największy w Europie - to gdzie byli ci wszyscy inspektorzy nadzoru budowlanego? nie powinni tak czasem siedzieć na tej budowie i pilnować tej inwestycji? teraz wszyscy się mądrzą a budowa po raz kolejny zostaje wstrzymana ! wstyd dla tych wszystkich "budujących"

zgłoś
a
amigo

Moim zdaniem wykonawca gra na zwłokę a powołani i opłacani przez Alpinę eksperci będą twierdzić że most może się zawalić. Należy słuchać osób najbardziej zaangażowanych w świetle prawa tz. uczestników procesu budowlanego tz. inwestora (GDDKIA), projektanta (który jako jedyny ma dogłębną wiedzę i pełne modele komputerowe) obiektu, i inspektora nadzoru. Policja budowlana zawsze to tylko urzędnicy i zawsze będą chuchać na zimne i muszą dostać "podkładkę" że jest ok. A uściślając wypowiedź przecież niezależny prof. Flaga wycofał się z konieczności poszerzenia płyty, zaś prof. Biszczuk pracuje na zlenienie Alpinny, więc będzie wydawał ekspertyzy zgodne z ogólną linią pracodawcy.
Generalan również powołała niezależnego eksperta który potwierdził iż poszerzenie dolnej płyty jest zbędne.
pzdr

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3