Soichiro Honda: twórca japońskiego giganta, który jest niezmiennie największym producentem silników na świecie

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Honda
Silniki Hondy spotkać możemy wszędzie. Na lądzie, na wodzie i w powietrzu.

Silniki marki Honda spotkać możemy wszędzie. Na lądzie, na wodzie i w powietrzu. Honda kojarzona jest głównie ze świetnymi jednostkami benzynowymi takimi, jak legendarne VTEC lub nowoczesnymi hybrydami e:HEV. Dziś średnio co roku na rynek trafia 25 milionów silników Hondy do różnych typów pojazdów i maszyn.

Honda jest jedyną firmą na świecie, której produkty funkcjonują na ziemi, na wodzie oraz powietrzu. Wśród całkowitej liczby jednostek napędowych, wprowadzanych na rynek, największy udział mają silniki motocyklowe. Średnio firma sprzedaje ponad 15,1 miliona jednośladów rocznie wyposażonych w swoje układy napędowe.

Ponad 4,5 miliona jednostek każdego roku wprowadzanych jest na rynek w samochodach Hondy. Z kolei Honda Power Products – dział obejmujący m.in. silniki do zastosowań przemysłowych oraz użytkowych – to ponad 5,6 miliona sztuk rocznie. W tej grupie są się m.in. generatory prądu czy układy wykorzystywane maszynach ogrodniczych. Oprócz silników spalinowych, hybrydowych i elektrycznych, Honda od 1986 roku prowadzi badania i konstruuje jednostki od-rzutowe Honda Jet, które są stosowane w lotnictwie cywilnym.

Stawiają na "elektryki"
Dziś kluczowym wyzwaniem w zakresie produkcji silników, jest pełna elektryfikacja gamy samochodów. Do końca 2022 roku Honda wyposaży wszystkie główne modele aut w Europie w układy hybrydowe lub silniki elektryczne.

Historia Hondy z silnikami hybrydowymi zaczęła się w 1999, kiedy na rynek we-szła Honda Insight pierwszej generacji. Posiadała benzynowo-elektryczny układ hybrydowy z systemem IMA, który z 1-litrowym silnikiem VTEC sprawił, że  Insight był najbardziej oszczędnym samochodem w latach 90-tych. Najnowsze hybrydy Hondy posiadają oznaczenie e: HEV ( „e:” oznacza elektryfikację, „HEV” – technologię hybrydową opartą na zasilaniu energią elektryczną). Wszystkie modele Hondy z emblematem e:HEV są wyposażone w innowacyjny system hybrydowy nowej generacji – i-MMD – opracowany przez Hondę.

Hybrydowy system i-MMD składa się z dwóch silników elektrycznych (napędowego i generatora), silnika benzynowego, akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnego, stałego przełożenia e-CVT i jednostki sterującej przepływem mocy (PCU), co zapewnia stabilną pracę systemu poprzez efektywne rozpraszanie wytworzonego ciepła. i-MMD zawsze pracuje w jednym z trzech trybów – elektrycznym, hybrydowym lub silnika spalinowego, które bardzo szybko i płynnie mogą zostać zmienione w zależności od sytuacji na drodze.

Potęga Hondy na rynku silników ma źródło w wartościach wyznawanych przez Soichiro Honda. Założycielowi firmy od początku prac projektowych nad silnikami przyświecały dwa cele: ułatwienie pracy człowiekowi oraz mot-to „Po pierwsze człowiek, potem maszyna”.

Założenia te udało się spełnić już przy jego pierwszym projekcie. W czasach, gdy głównym środkiem komunikacji w Japonii były rowery, zaprojektował i zbudował on pierwszy własny silnik do motoroweru. Moment był przełomowy z uwagi na to, że wówczas zaczęła się historia marki Honda.

Kolejnymi projektem Soichiro była pierwsza uniwersalna jednostka napędowa typu H, która została dostarczona do zakładów maszyn rolniczych Kyoritz LTD. Zastosowano ją w konstrukcji opryskiwacza rolniczego. Druga połowa lat 40-tych była kluczowa dla rozwoju Hondy. Produkcja żywności stała się priorytetem dla Japonii i z tego powodu każdego miesiąca
fabrykę Kyoritz opuszczało 5000 sztuk opryskiwaczy z silnikiem Hondy typu H.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie