Słupsk zaciągnie nowe kredyty na spłatę starych

Grzegorz Hilarecki
To będzie kolejny rok życia Słupska na kredyt. Na koniec roku na każdego słupszczanina w przeliczeniu będzie przypadać - 2 986 zł miejskiego długu. Ale nie to jest ważne, a to, że władza planuje wziąć nowe kredyty, by w części spłacać stare. I tak pryska mit superzarządzania miastem w minionej kadencji.

W przyszłym roku władze miasta planują, że wydadzą o 22,3 mln zł więcej niż wpłynie do miejskiej kasy. Wiemy to, bo jest już projekt budżetu Słupska na przyszły rok. Zanim trafi pod obrady nowej rady miejskiej i zostanie zatwierdzony, przyjrzeliśmy się jemu. Miasto wyda w 2019 roku, w przeliczeniu na mieszkańca - 6 716 zł, a do miejskiej kasy wpłynie o 258 zł za mało, by zrównoważyć wydatki z dochodami.

To miejskie wyliczenie, ale że tak naprawdę to do końca nie wiadomo, ilu jest słupszczan w mieście, więc traktujmy je z przymrużeniem oka. Poważnie, to dług miasta wzrośnie z 236 mln zł na koniec tego roku do 258,3 mln na koniec 2019. A miasto pożyczy w bankach 46,7 mln, spłaci ponad 24 mln kapitału i jakieś 8 mln samych odsetek. I widać, że mimo spłaty długów w zakończonej kadencji, czym tak się chwalono, mamy do spłacania niewiele mniej niż na jej początku. Ale nie w wielkości długów czy w przeliczeniach na głowę mieszkańca problem, a w tym, że miasto wróciło do życia na kredyt. Tak więc mamy kolejne potwierdzenie, że poprzednia ekipa zarządzająca ratuszem, zadbała tylko, by na „papierze” wyglądało na zmianę, a chodziło tylko o przeczekanie, by wskaźnik zadłużenia pozwalał na branie nowych kredytów. I tak wydamy te pożyczone pieniądze na inwestycje za środki unijne. A potem będziemy je spłacać. Przypomnę, że rok 2017 miasto zamknęło na plusie - 17-milionowym. Choć dochody miało sporo niższe niż w tym roku i planuje mieć w kolejnym.

Ale to bardziej wynikało z polityki rządzących i ich nieudolności, skutkiem czego było wstrzymanie wielu koniecznych i zaplanowanych wcześniej wydatków, np. na inwestycje, niż konieczności, bo już bieżący rok (2018) zamknie się deficytem w wysokości niemal 29 mln zł. I w to wliczana jest emisja obligacji na kwotę 32 mln zł, na co, na wniosek prezydenta Roberta Biedronia, zgodzili się miejscy radni minionej kadencji. Tak więc już żyjemy na kredyt, a na 2019 rok planowane są kolejne pożyczki i wielki deficyt budżetu.

Tymczasem dochody miasta z tytułu wpływających podatków, np. z PIT mieszkańców mają wzrosnąć rok do roku. Podobnież planuje się wyższe wpływy z podatku od nieruchomości i od środków transportu. Urzędnicy tłumaczą, że nie z podwyżki, a z „uwzględnienia zwiększenia podstawy opodatkowania o nowe nieruchomości i środki transportowe oraz wzrost stopnia ściągalności”. To skąd ten planowany deficyt? A no z rozdmuchanych wydatków, głównie na inwestycje związane ze środkami unijnymi. Na 2019 przypadnie - 19,8 mln zł z Unii, do czego trzeba dołożyć 17,9 mln własnych.

Od rządu z dotacji planowane jest tylko - 1,6 mln zł. I jak się przegląda plany na przyszłość, to miasto wcale nie ma zaklepanych państwowych środków. Tak więc zapomnijmy o nowej hali widowiskowo-sportowej, której projekt opłaciliśmy, kwotą ponad 800 tys. zł. Na przyszły rok hala to jedynie 50 tys. zł w budżecie! Planowane na przyszły rok inwestycje drogowe też nie zachwycają. Ot, ulice Władysława IV za milion, Legionów Polskich i Zaborowskiej za 4 mln zł. Do tego kończenie dróg rewitalizowanych w centrum. A na Stary Rynek jest jednak tylko 400 tys. zł. Ale dalszych etapów ringu brak!

Władza zadbała o urzędników, bo mowa o planowanej podwyżce wynagrodzeń oraz kwotach na dwa różne remonty w ratuszu. I na koniec, jest to pierwszy budżet miasta, który musi zakładać otwarcie akwaparku i dodatkowe koszty. Zobaczmy, jak to wyjdzie w praktyce.

ZOBACZ TAKŻE: Robert Biedroń o budżecie Słupska na 2018 rok

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Słupsk zaciągnie nowe kredyty na spłatę starych - Głos Pomorza

Komentarze 80

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
m0drzew

miało być lepiej za Biedronia i kupa... miało być lepiej za czasów pisu i kupa... będzie lepiej, tylko KIEDY??????????????????????

G
Gość

Co się martwicie zadłużeniami jak i tak miasto zostanie zalane. Trzeba korzystać póki można.

R
Roman

Skąd miasto wzięło  pieniądze na budowę przedszkola  samorządowego ?Przy takim zadłużeniu?? i takiej ilosći tego typu placówek. Zdecydowanie bogatsze miasta i gminy nie inwestują w nowe przedszkola a wręcz przeciwnie prywatyzują je,

R
Roman

Skąd miasto wzięło  pieniądze na budowę przedszkola  samorządowego ?Przy takim zadłużeniu?? i takiej ilosći tego typu placówek. Zdecydowanie bogatsze miasta i gminy nie inwestują w nowe przedszkola a wręcz przeciwnie prywatyzują je,

R
Radek
I znowu Słupsk będzie najgorzej sie rozwijac z okolicznych miast
Juz feministki i lewactwo wyciaga rece po nasze pieniądze a dla nas ,dla miasta nic
Znowu będzie g.... ideologie ,światopogląd wrzucaja do miast a nas mieszkańców maja w ...
G
Gość
W dniu 26.11.2018 o 13:14, Gość napisał:

To jest obiektywna krytyka. Po co kłamać, że miasto jest świetne zarządzane i się rozwija?  Król jest nagi! Rozwalono kupę szmalu mieszkańców na nic, w zamian przywalając w nich podwyżkami opłat, podatków i innych danin. Firmom identycznie - przywala się podwyżki podatków. Cena Czyni Cuda. Gdzie lepiej mieć firmę? W gminie czy w mieście? W gminie za zaoszczędzone na podatkach środki można pakować w rozwój a w mieście? Patrzeć jak się kolejni nieudacznicy za ten szmal wożą na bogato? A gdzie wolisz mieszkać? Gdzie ci więcej w kieszeni zostaje czy mniej? Miasto buduje drogi w gminach czy gminy? Między miastami naturalnie to budżet centralny. Szkoły? Subwencja oświatowa od budżetu centralnego - tak z podatków mieszkańców gmin jak i miasta. Przychodnie, szpitale? Za to płaci NFZ - składki i mieszkańców gmin jak i miasta. Sklepy wielkopowierzchniowe to sektor prywatny - płacą na to klienci zarówno z miasta jak i z gmin. Więc powiedzmy śmiało = że mieszkańcami gmin żyje też miasto. Gdyby nie oni to wiatr by tylko pizgał po tym smutnym jak pipa mieście. A sorry, przecież są murale, niedźwiadki, ławeczki. Bo jak chcesz do aquaparku czy na lodowisko to musisz jechać do gminy.....

 

Twierdzisz, że miasto te prawie trzysta baniek wydało na nic. Przypomnę, jedna piąta ringu kosztowała 135 baniek.  Uważasz, że sama subwencja na ucznia to wszystko co pochłania szkolnictwo. Twierdzisz, że wszystkie chodniki są połamane czy  jest to prawda. Czy w całym śródmieściu zrobiła się bez ;pieniędzy,- ach sory, to według ciebie pieniądze utopione.  Twierdzisz, że NFZ, w  całości pokrywa potrzeby służby zdrowia, czy na pewno. Może odpowiesz, dlaczego pis zablokował nasz odcinek  S 6.  To temat rzeka.. Murale, niedźwiadki  i napis Słupsk mi nie przeszkadza, nie jestem małostkowy i nie szukam drobnostek aby się czepiać.  W stosunku do całości to pryszcz. Gdyby nie Kobyliński to do tej pory po mieście chodził być w gumowcach. Te parę ulic co pozostało do renowacji to drobnostka, w stosunku do tego co zostało zrobione.  Powtórzę, opodatkuj się dodatkowo będzie wszystko szybciej. Ja nie narzekam, własną pracą zapracowałem, że mam co do garnka włożyć i jeszcze mi zostaje. Komunistą nie byłem. 

G
Gość
W dniu 26.11.2018 o 12:46, Gość napisał:

Nie zapominaj, że miastem żyją wszystkie przyległe do miasta wioski.  To jest organizm wzajemnie na siebie oddziałujący .Tak było i tak będzie. i tego nie zmienisz . Tu są szkoły, przychodnie szpitale i sklepy wielkopowierzchniowe. Nie zapominaj też, że miasto ma więcej do wykonania zadań niż wioski. Patrząc tylko z perspektywy ilości ulic i dróg odchodzących od miasta. Drogi pomiędzy miastami to nie koszt gminy  a bardziej budżetu centralnego z mniejszościowym dofinansowaniem gmin.  Także polecił bym więcej obiektywizmu a nie sama krytyka . 

To jest obiektywna krytyka. Po co kłamać, że miasto jest świetne zarządzane i się rozwija?  Król jest nagi! Rozwalono kupę szmalu mieszkańców na nic, w zamian przywalając w nich podwyżkami opłat, podatków i innych danin. Firmom identycznie - przywala się podwyżki podatków. Cena Czyni Cuda. Gdzie lepiej mieć firmę? W gminie czy w mieście? W gminie za zaoszczędzone na podatkach środki można pakować w rozwój a w mieście? Patrzeć jak się kolejni nieudacznicy za ten szmal wożą na bogato? A gdzie wolisz mieszkać? Gdzie ci więcej w kieszeni zostaje czy mniej? Miasto buduje drogi w gminach czy gminy? Między miastami naturalnie to budżet centralny. Szkoły? Subwencja oświatowa od budżetu centralnego - tak z podatków mieszkańców gmin jak i miasta. Przychodnie, szpitale? Za to płaci NFZ - składki i mieszkańców gmin jak i miasta. Sklepy wielkopowierzchniowe to sektor prywatny - płacą na to klienci zarówno z miasta jak i z gmin. Więc powiedzmy śmiało = że mieszkańcami gmin żyje też miasto. Gdyby nie oni to wiatr by tylko pizgał po tym smutnym jak pipa mieście. A sorry, przecież są murale, niedźwiadki, ławeczki. Bo jak chcesz do aquaparku czy na lodowisko to musisz jechać do gminy.....

G
Gość
W dniu 26.11.2018 o 10:53, Gość napisał:

To są przedstawiciele gmin wokół słupska, ich zadaniem jest skłonić jak najwięcej ludzi do ewakuacji z miasta do gmin pod przymusem niekończących się podwyżek, opłat, danin. Walą i w firmy i w osoby prywatne. Za punkt ambicji jest zmniejszyć liczbę mieszkańców do 50 tysięcy przed 2030 rokiem. I się im uda.....

 

Nie zapominaj, że miastem żyją wszystkie przyległe do miasta wioski.  To jest organizm wzajemnie na siebie oddziałujący .Tak było i tak będzie. i tego nie zmienisz . Tu są szkoły, przychodnie szpitale i sklepy wielkopowierzchniowe. Nie zapominaj też, że miasto ma więcej do wykonania zadań niż wioski. Patrząc tylko z perspektywy ilości ulic i dróg odchodzących od miasta. Drogi pomiędzy miastami to nie koszt gminy  a bardziej budżetu centralnego z mniejszościowym dofinansowaniem gmin.  Także polecił bym więcej obiektywizmu a nie sama krytyka . 

G
Gość

To są przedstawiciele gmin wokół słupska, ich zadaniem jest skłonić jak najwięcej ludzi do ewakuacji z miasta do gmin pod przymusem niekończących się podwyżek, opłat, danin. Walą i w firmy i w osoby prywatne. Za punkt ambicji jest zmniejszyć liczbę mieszkańców do 50 tysięcy przed 2030 rokiem. I się im uda.....

G
Gość

 

 masz racje - tylko głupi  biorac kredyty utopi unijne dotacje w smierdzacym bagnie bez dna zwanym parkiem wodnym , ringiem ktory ledwo sie zacznie juz sie konczy czyli ,.

na pół gwizdka jak stosunek przerywany,witkacym na zaplesnialych tynkach/kilinskiego/,płatnych parkingach na polamanych chodnikach .......klasztornych stawach czy miejskim

BIO-kapielisku w bagienku na arciszewskiego,korodujacym nitowanym mostku labedzim / orzeszkowej/ gnijacym browarze...... itd itd

 

Facet totalnie bredzisz i jesteś typem rządaniowca  . Nie bierzesz p[od uwagę złożoności życia miasta i jego możliwości finansowych. Czy zatem uważasz, że wszystko można zrobić bez pieniędzy i na raz . Twój poziom myślowy jest z poziomu przedszkolaka. Dobrze prawisz, że są jeszcze chodniki połamane, na mojej ulicy także.  Złożoność problemu niech tobie rozjaśni koszt budowy tylko jednej części ringu, który zamknął się sumą w przybliżeniu 135 ml zł. Co tym myślisz, że budżet miasta to skarbonka bez dna  Jak pies nie ma co robić  to jaja liże , ty natomiast czepiasz się murali i aquaparku.. Niby dlaczego w mieście nie mało by być aquaparku. Czy my jesteśmy gorszymi ludźmi od mieszkańców Jarosławca, Sopotu, Chojnic ,Darłowa czy nawet Redzikowa, którzy maja u siebie te przybytki. Chcesz mieć wszystko szybciej to opodatkuj się dobrowolnie. Tylko nie marudź, że śmieci  i podatki od nieruchomości idą do góry., bo to jest jeden ze składników miejskiego budżetu.

p
piotr mieczyslaw
W dniu 25.11.2018 o 12:46, Gość napisał:

Pokaż mi miasto w Polsce, które nie ma długu. Bez kredytów nie się nie zrobi. Aby sięgnąć po unijne, trzeba mieć swoje. Jak i ich nie ma to zostają kredyty. Tylko głupi bojąc się kredytu nie sięgnął by po unijne.

 


,

 

 masz racje - tylko głupi  biorac kredyty utopi unijne dotacje w smierdzacym bagnie bez dna zwanym parkiem wodnym , ringiem ktory ledwo sie zacznie juz sie konczy czyli ,.

na pół gwizdka jak stosunek przerywany,witkacym na zaplesnialych tynkach/kilinskiego/,płatnych parkingach na polamanych chodnikach .......klasztornych stawach czy miejskim

BIO-kapielisku w bagienku na arciszewskiego,korodujacym nitowanym mostku labedzim / orzeszkowej/ gnijacym browarze...... itd itd

G
Gość
Tak jak zaczyna obecna wladza rządzic w Słupsku czyli od podniesienia
opłat za smieci,oplat od nieruchomosci czy podniesienie oplat za srodki
transportu itd. to potrafi tak rzadzic nawet każdy debil.Kasy należy
szukac w nowych inwestycjach które beda przynosic dodatkowa kase dla miasta,
należy zrezygnowac z rzeczy które sa zbedne dla miasta(swiecidełka,lodowisko
idiotyczne murały itd) oraz szukac oszczednosci na kazdym etapie zarzadza-
nia miastem.Jak tego nie potrafi zrobic obecna władza to niech od razu podda sie
do dymisji nawet od o1.01.2019roku a to bedzie dobre posuniecie dla przyszłosci
Słupska oraz ich samych.
m
magda
W dniu 26.11.2018 o 09:22, Piotr napisał:

Biedroń spadaj dziadu !!!teraz jeszcze chce nabrać na swoje sztuczki Polske jako lider nowej partiiBiedroń = ............. tylko kropki żadne znaczenie soba nie reprezentuje

bo Biedroń jak większość polityków równe zeru

P
Piotr

Biedroń spadaj dziadu !!!

teraz jeszcze chce nabrać na swoje sztuczki Polske jako lider nowej partii

Biedroń = ............. tylko kropki żadne znaczenie soba nie reprezentuje

G
Gość
W dniu 25.11.2018 o 20:37, tomas napisał:

czarna pantera chetnie wyskocze z toba na solo i zamkne ci tez niewyparzony ...

Ho,ho,pedź już solo.Toś teraz gruchotłuk.Biedroń wyjechał i brak ci lali.

Wróć na i.pl Portal i.pl