Sensacyjne odkrycie w kosmosie. Naukowcy odkryli promień uderzający w ziemię

Damian Świderski
od 16 lat
Naukowcy z amerykańskiego uniwersytetu w Utah odkryli, że w Ziemię uderzył jakiś promień - cząstka o bardzo wysokiej energii. Okazało się, że to nie pierwszy promień, który uderzył w ziemię ostatnimi laty. Czym tak naprawdę okazała się ta cząstka i jakie jest jej źródło?
Tak wygląda mniej więcej promień o wysokiej energii, który uderza w ziemię
Tak wygląda mniej więcej promień o wysokiej energii, który uderza w ziemię Uniwersytet Metropolitalny w Osace/Uniwersytet w Kioto/Ryuunosuke Takeshige fot. zdjęcie ilustarcyjne

Promieniem okazała się cząsteczka o wysokiej energii. Był to drugi największy, jeśli chodzi o energię promień znany ludziom – podali naukowcy w magazynie „Science”. W ciągu ostatnich trzech dekad odnotowano blisko 30 podobnych uderzeń. Jak podali naukowcy, w ziemię często trafiają takie promienie, czy też cząsteczki o niskiej energii. Rzadziej w planetę uderzają te o wysokiej energii. Źródłem tych promieni jest słońce.

Promień nazwano Amaterasu. Drugi najsilniejszy w historii

Został zarejestrowany przez teleskop Array 27 maja 2021 roku i otrzymał imię Amaterasu. Tak bowiem nazywała się japońska bogini słońca. To drugi co do wielkości promień, który uderzył w ziemię. Największy był ten z 1991 roku. Nazwano go dosyć oryginalnie, bo „O mój boże”. Ta nazwa wywodzi się z wielkiego zdumienia naukowców, którzy zauważyli promień. Promień "O mój Boże" miał energię 320 eksa-elektronowoltów, a ten ostatni tzn. "Amaterasu" był o mocy 244 eksa-elektronowoltów.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuji.pl!

Źródło: Science