Sejm zdecydował: 10 groszy opłaty emisyjnej od każdego litra paliwa [aktualizacja 7 czerwca]

AIP
63. posiedzenie Sejmu, 6 czerwca 2018 r.
63. posiedzenie Sejmu, 6 czerwca 2018 r. Marek Szawdyn / Polska Press
Nie trzeba było nawet trzech miesięcy, by rządowy projekt wprowadzenia nowego podatku od paliw stał się faktem. W środę 6 czerwca Sejm ostatecznie uchwalił ustawę, która wprowadza tzw. opłatę emisyjną. Na dodatek nie w wysokości 8 groszy, ale 10 groszy od litra. rząd tłumaczy, że opłatę uiszczą dystrybutorzy paliw - w żadnym przypadku konsumenci. Ale jak świat światem tak tłumaczy każdy rząd, a w praktyce ceny idą w górę.

Rząd postanowił we wtorek 20 marca skierować do Sejmu projekt ustawy wprowadzającej nowy podatek paliwowy. Wkrótce do każdego litra oleju napędowego lub benzyny dopłacić trzeba będzie 8 groszy specjalnej opłaty emisyjnej. To kolejna danina publiczna, którą płacą posiadacze pojazdów. Obecnie różne opłaty i podatki stanowią ok. 60 proc. cen paliw.

W nowym akcie prawnym zaproponowano stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego będą finansowane projekty związane z rozwojem elektromobilności (pojazdy napędzane energią elektryczną) oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych (m.in. CNG – sprężony gaz ziemny, LNG – skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa).

Fundusz będzie finansował projekty, o których mowa m.in. w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, Krajowych Ramach Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Niby niedużo, bo ostatecznie 10 groszy za litr benzyny lub oleju opałowego, ale każdy może sobie policzyć, ile osobiście będzie go kosztowała nowa danina wprowadzana przez państwo. Rząd wkrótce skieruje do Sejmu nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Zakłada ona m.in. wprowadzenie nowej opłaty - opłaty emisyjnej, naliczanej w wysokości 80 zł za każdy sprzedawany tysiąc litrów benzyny lub oleju napędowego.

Kilka miesięcy temu wiele kontrowersji wzbudził projekt obarczenia zmotoryzowanych Polaków inną daniną związaną z paliwami - drugą opłatą drogową (jedną już płacimy od lat), która miałaby być przeznaczona na budowę dróg lokalnych. Miała ona być naliczana w wysokości 20 groszy od każdego litra paliwa.
8 groszy opłaty emisyjnej to przy 20 groszach opłaty drogowej niby niewiele. Ale wcale nie ma pewności, że opłata emisyjna wyklucza opłatę drogową. Przy tym tempie i sposobie stanowienia prawa w Polsce projekt opłaty drogowej może zmaterializować się równie szybko jak opłata emisyjna.

Nowy program - 300 plus czyli 300 zł na każdego ucznia jest już obowiązującym prawem. By jednak dostać pieniądze na "Dobry start" trzeba szybko złożyć niosek. Kliknij w ten tekst, a dowiesz się wszystkiego o formalnościach, terminach i gdzie składać wniosek!

Ostatecznie rząd zaproponował Sejmowi powołanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, którego celem ma być m.in. finansowanie rozbudowy infrastruktury umożliwiającej stosowanie paliw alternatywnych, tj. biokomponentów, biopaliw ciekłych, innych paliw odnawialnych, energii elektrycznej, wodoru, sprężonego gazu ziemnego (CNG) i skroplonego gazu ziemnego (LNG) w transporcie. Fundusz będzie finansował projekty, o których mowa m.in. w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce. A Sejm 6 czerwca ustawę uchwalił.

Już dawno w cenie detalicznej benzyny czy oleju napędowego sam koszt paliwa stanowi mniej niż połowę ceny płaconej przy tankowaniu. Większość należności (przy benzynie 95 nawet bez opłaty emisyjnej jest to 59 proc. =) to podatki i opłaty: podatek VAT, akcyza, opłata drogowa (stara), opłata zapasowa.

Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Będziesz wtedy na bieżąco z aktualnymi i ważnymi informacjami dotyczącymi budżetu domowego. Naprawdę warto!

Dodatkowe 10 groszy opłaty emisyjnej, w tym zestawie to nomen omen - grosze.

Po co rządowi pieniądze kierowców

Dzięki uzyskanemu wsparciu będzie można tworzyć i rozwijać projekty inwestycyjne polegające m.in. na budowie i rozbudowie infrastruktury do ładowania pojazdów energią elektryczną oraz infrastruktury dla innych paliw alternatywnych. Przyczyni się to do zapewnienia powszechnego dostępu do tych źródeł w transporcie i pozytywnie wpłynie na rozwój nowych rozwiązań technologicznych.

W wymiarze gospodarczym, dla operatorów sieci przesyłowych i dystrybucyjnych poszczególnych segmentów rynku (m.in. gazu i energii) oraz wytwórców energii, zmiany zaproponowane w projekcie otwierają nowe możliwości biznesowe wynikające z technologii umożliwiających integrację systemów oraz rynków.

Zaproponowane wsparcie odpowiada także na wyzwania długoterminowej wizji rozwoju energetyki Unii Europejskiej, spójnej z polityką neutralności klimatycznej gospodarki (nisko- i zero emisyjność). Efektem działań Funduszu w wymiarze gospodarczym będzie zatem systematyczna redukcja wykorzystywania paliw kopalnych oraz zwiększenie zużycia energii ze źródeł odnawialnych, rozszerzenie wykorzystania innych paliw alternatywnych, podnoszenie efektywności i bezpieczeństwa infrastruktury, a także stworzenie warunków umożliwiających odbiorcom inteligentne wykorzystanie nośników energii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Sejm zdecydował: 10 groszy opłaty emisyjnej od każdego litra paliwa [aktualizacja 7 czerwca] - Strefa Biznesu

Komentarze 50

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
24 marca 2018, 15:35, ll:

nsdapis uruchomiło kolejny automat do podniesienia cen wszystkiego :D Opłatka tu opłatka tam, podateczek malusi, przecież to wszystko dla naszego wspólnego dobra :D

W dodatku strona uciskana czuje się zadowolona. To dopiero jest wyczyn.

G
Gość
25 marca 2018, 14:58, max:

a z czego brać na 500 . Kierowcy są najlepszą dojna krową. Nie buntują się . Nie mają związków zawodowych broniących ich interesy.

Piotruś już załatwił wolne niedziele dla sklepów i to już powinno wystarczyć. Po co ma się biedaczek wysilać ?.

G
Gość
30 marca 2018, 22:43, -500:

A ty z tymi "matkami samotnie wychowującymi dzieci" to też uważaj . Znam kurwiszcza które najebały bachorów a teraz do Państwa o 500 x ilość .

Może chce się załapać jeszcze na darmową emeryturę. (Chyba jej się należy ?)

K
King
Strzał w kolano przed wyborami
T
Taras
To są ;rządzący;złodzieje z Bogiem na ustach.
k
kubeba
za litr 95-tki płaciłem 4.50 - 4.60 PLN i 10 groszy (+) nie było czymś co mogło budzić niepokój ALE dzisiaj kiedy cena tego paliwa to 5.20 i rośnie to ja rewaloryzację jaką mi ZUS dopisał do emerytury wydaję podczas jednego tankowania do peełna. Zatankować muszę bo ponoć teraz najlepiej sprawdzam się jako opiekun wnuka Jasia.
-500
A ty z tymi "matkami samotnie wychowującymi dzieci" to też uważaj . Znam kurwiszcza które najebały bachorów a teraz do Państwa o +500 x ilość .
j
jarek

koszty utrzymania rosną ale rzad tym się nie przejmuje i wprowadza nowepodatki dla polaków.Morawiecki wszystko podpisze,przy swoi budzecie 60mln.To jego nie dotyczy!!!

P
Pedro

Pozwolę sobie na dwa cytaty:

" CNG – sprężony gaz ziemny, LNG – skroplony gaz ziemny "

oraz

"Efektem działań Funduszu w wymiarze gospodarczym będzie zatem systematyczna redukcja wykorzystywania paliw kopalnych"

Jedno pytanie samo się nasuwa - gaz ziemny jest paliwem odnawialnym i alternatywnym?

Zawsze słyszałem, że gaz ziemny wydobywa się a nie jest produkowany przez roślinki.

Następne pytanie o LPG który stosuje się też do kuchenek zamiennie do gazu ziemnego i który też jest eko?

Jeżeli CNG i LNG to też i LPG tylko jest jedno tylko - jest bardzo mało instalacji samochodowych w których stosuje się CNG i LNG więc odpowiedź jest prosta.

Przy okazji nie tylko do paliw ale też do LPG można doliczyć opłatę emisji smogowej której z instalacji LPG nie ma (propan-butan nie wytwarza smogu).

Nasz kochany Rząd rewelacyjnie wciska kity żeby tylko móc wprowadzić kolejne opłaty (podatki) bo przeliczyli się z wydatkami i teraz trzeba znaleźć kasę.

Tak jak chciał wprowadzić " drugą opłatą drogową (jedną już płacimy od lat), która miałaby być przeznaczona na budowę dróg lokalnych. Miała ona być naliczana w wysokości 20 groszy od każdego litra paliwa".

Tylko ludzie nie zapomnieli na ich nieszczęście, że już raz podatek drogowy został wliczony do ceny paliw (dlatego jest tzw. dopłata do ON dla rolników - na polu ornym nie ma dróg więc od czego płacić podatek drogowy?).

 

J
Johny
Skoro Jan Kowalski chce zarabiać na sprzedaży paliw to buduje lub kupuje sobie stację paliw i sprzedaje ale dlaczego wszyscy kierowcy mają sponsorować budowę stacji ładowania z której zyski będzie czerpala państwowa Energa a korzystało 5 os/1000000 mieszkańców? Chcą zarabiać to niech sobie wybudują!
G
Gość
budowały sobie wille za kilkaset milionów to teraz musi tyrać i pokrywać straty dochodu. Trzeba nie mieć ani jednej szarej komórki by samemu sobie zrobić piekło na ziemi.
G
Góral

Potrzebna kasa na kolejne rządowe premie????????????????????????????????

m
max
a z czego brać na 500+. Kierowcy są najlepszą dojna krową. Nie buntują się . Nie mają związków zawodowych broniących ich interesy.
m
mądry inaczej
Jako smakosz napojów wysokoakcyzowanych ubolewam że dopuszczny nie jestem do jazdy z promilem we krwi bo pozwoliło by mi to jeszcze bardziej podnieść nasz PKB- a ja taki bardziej patriota jestem i na dobru Najjaśniejszej nie mam zamiaru oszczędzać.
G
Gość

Pobierane będzie nie 8 a 10 groszy/podatek/. Podwyżki wszelkich cen dopiero przed nami. Suweren będzie bardzo zadowolony,że dobra zmiana ma się nie najgorzej. Wysokie premie,kolesiostwo...ale tylko dla swoich.

Wróć na i.pl Portal i.pl