Sejm za zniesieniem opłat za przejazd autostradami

Tomasz Dereszyński
Tomasz Dereszyński
Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
Sejm uchwalił ustawę znoszącą opłaty za odcinki autostrad zarządzane przez państwo; wprowadzono też zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu.

Głosowało 451 posłów, za - 429, przeciw - 13, wstrzymało się - 9, nie głosowało 8 posłów.

Teraz ustawa trafi pod obrady Senatu.

Zniesienie opłat za państwowe autostrady

Nowela o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw przewiduje zniesienie opłat za państwowe autostrady, które uiszczają kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli). Aktualnie płatne odcinki państwowych autostrad to A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica. Nadal będzie natomiast pobierana opłata przez Szefa KAS od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad.

Co jeszcze się zmieni?

Zgodnie z uchwalonymi przepisami zabrania się kierującemu pojazdem o masie całkowitej powyżej 3,5 tony wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów ciężarowych obowiązującej na danej drodze. Zakaz nie będzie miał zastosowania do pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłających żółte sygnały błyskowe.

Budżet stać na ten ruch

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewniał w trakcie prac nad ustawą, że "budżet jest w znakomitej kondycji" i dlatego można podjąć decyzję o zdjęciu opłat za państwowe autostrady. Zwracał uwagę, że przeniesienie ruchu na autostrady odciąży równoległe do nich trasy, co ograniczy liczbę wypadków. Podkreślał przy tym, że koszt wypadków drogowych za 2021 r. to ponad 39 mld zł. Przekonywał też, że jeśli liczba wypadków zmniejszy się choćby o 10 proc. to warto odstąpić od opłat.

Źródło: PAP

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bRAWO
26 maja, 23:07, MP:

"chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej" ? Jak zwykle furtka dla dowolnej interpretacji, czy nie można konkretnie? Znacznie mniejsza prędkość to ile? 5, 10 czy 20 km/h? Dla jednego kierowcy TIRa "znacznie" to będzie 1 km/h a dla drugiego 3 km/h i jak zwykle będą się wyprzedzać do woli. Polski bajzel legislacyjny.

Co się dziwisz? Kiedyś jak ktoś był głupi to szedł do milicji, a jak do tego miał 2 lewe ręce to na księdza. Dzisiaj jak ktoś jest głupi to zostaje tirowcem bo do niczego więcej się nie nadaje i nigdzie go nie chcą przyjąć do normalnej pracy

S
Stop Tirom
28 maja, 10:41, www.tirynatory.pl:

Przy okazji POWINNO się wprowadzić akt prawny, że tirem można towar dowieść maksymalnie 100 km. Jest to wystarczająca droga między rampą kolejową a miejscem przeznaczenia. Władza centralna powinna zabronić budowy magazynów i hal produkcyjnych które nie mają dostępu do drogi kolejowej bo potem generuje się ogromny ruch TIRów! Tiry powinny zniknąć z krajobrazu polskich dróg i autostrad. Dlatego nieustannie apeluję TIRy na TORy wynocha!

28 maja, 10:42, Stop Tirom:

Nie wolno dopuszczać by jeden pas drogowy aow służył "pociągowi" Tirów prowadzonych przez tirowców bezmógowców.

Zaraz się pewnie odezwą błazny które wolą spać w budzie i sikać na koło. Jakie to oni mają poświęcenie i kto dowiezie jedzenie do sklepu. Odpowiedź krótka - dostawca! Logistyka poradzi sobie bez tirów i tępych jak papier toaletowy tirowców. Pytanie czy tirowcy dadzą sobie radę bez logistyki? Zdechną wtedy jak mysz pod płotem.

!

S
Stop Tirom
28 maja, 10:41, www.tirynatory.pl:

Przy okazji POWINNO się wprowadzić akt prawny, że tirem można towar dowieść maksymalnie 100 km. Jest to wystarczająca droga między rampą kolejową a miejscem przeznaczenia. Władza centralna powinna zabronić budowy magazynów i hal produkcyjnych które nie mają dostępu do drogi kolejowej bo potem generuje się ogromny ruch TIRów! Tiry powinny zniknąć z krajobrazu polskich dróg i autostrad. Dlatego nieustannie apeluję TIRy na TORy wynocha!

Nie wolno dopuszczać by jeden pas drogowy aow służył "pociągowi" Tirów prowadzonych przez tirowców bezmógowców.

Zaraz się pewnie odezwą błazny które wolą spać w budzie i sikać na koło. Jakie to oni mają poświęcenie i kto dowiezie jedzenie do sklepu. Odpowiedź krótka - dostawca! Logistyka poradzi sobie bez tirów i tępych jak papier toaletowy tirowców. Pytanie czy tirowcy dadzą sobie radę bez logistyki? Zdechną wtedy jak mysz pod płotem.

w
www.tirynatory.pl
Przy okazji POWINNO się wprowadzić akt prawny, że tirem można towar dowieść maksymalnie 100 km. Jest to wystarczająca droga między rampą kolejową a miejscem przeznaczenia. Władza centralna powinna zabronić budowy magazynów i hal produkcyjnych które nie mają dostępu do drogi kolejowej bo potem generuje się ogromny ruch TIRów! Tiry powinny zniknąć z krajobrazu polskich dróg i autostrad. Dlatego nieustannie apeluję TIRy na TORy wynocha!
P
PiS of szyt
Swołocz wam nie mówi, że Rosja wprowadziła zakaz wjazdu i tranzytu na terytorium Białorusi i Federacji Rosyjskiej pojazdów ciężarowych z Polski, nawet tych zarejestrowanych w Rosji i na Białorusi. Polska, dzięki awanturnictwu swołoczy warszawskiej, straci na tym co najmniej 8,5 miliarda euro rocznie. Podziękujcie za to tym, nożem chrzczonym, bezczelnym i cynicznym s k u r w y s y n o m, którzy w waszym imieniu udają przed światem Polaków.
M
MP
"chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej" ? Jak zwykle furtka dla dowolnej interpretacji, czy nie można konkretnie? Znacznie mniejsza prędkość to ile? 5, 10 czy 20 km/h? Dla jednego kierowcy TIRa "znacznie" to będzie 1 km/h a dla drugiego 3 km/h i jak zwykle będą się wyprzedzać do woli. Polski bajzel legislacyjny.
8gwiazdek
26 maja, 18:15, My:

i tak uźytkownicy zapłacą za te darmowe przejazdy bo trzeba naprawiać,remontować itd... FARSA ! Jakiś podatek wisi w powietrzu......

Motłoch dalej nie rozumie, że nie ma nic za darmo :)

D
Do
26 maja, 20:51, Zbigniew Rusek:

Ale chyba autokar powinien legalnie wyprzedzać cięzarówke na autostradzie i ekspresówce, gdy dla danego kierunku są 2 pasy ruchu. Autobus turystyczny to nie cięzarówka (chociaz też jest ciężki).

POjedzie cała kawalkada pare autokarów i kilka osobówek prawidłowo jadących .zobaczymy gdzie bandyci POwyzej limitu będą chcieli jechac .ustawic na wszystkich drogach .ekspresowych i autostrad

Automatyczny POmiar predkosci .ale pis zarobi !!!

Z
Zbigniew Rusek
Ale chyba autokar powinien legalnie wyprzedzać cięzarówke na autostradzie i ekspresówce, gdy dla danego kierunku są 2 pasy ruchu. Autobus turystyczny to nie cięzarówka (chociaz też jest ciężki).
J
Jan
„Codziennie skrycie, natrętni i bezczelni, w necie

- może Polskę zwiodą i… z rozumem rozwiodą?

Idą prusko - ruską drogą, gdzie uczciwi nie mogą,

wszelka w zdrady niesławie - targowicy niedola.”
a
as
o są mieszacze, dwa przygłupy z Podlasia
S
S
Budżet w dobrej kondycji, w końcu ma dobrego mistrza, który uczy kłamać. Poza tym bzdura totalna, UE nakazuje pobieranie opłat za autostrady i ostatnio oddane do użytku drogi ekspresowe. Trzeba kupić sobie potencjalnych wyborców
M
My
i tak uźytkownicy zapłacą za te darmowe przejazdy bo trzeba naprawiać,remontować itd... FARSA ! Jakiś podatek wisi w powietrzu......
Wróć na i.pl Portal i.pl