Sąd w Krakowie zatwierdził akt urodzenia dziecka, które ma dwie matki

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wydał wyrok ws. transkrypcji zagranicznego aktu urodzenia, w którym jako rodzice wpisane są dwie kobiety. Sąd oddalił tym samym skargę prokuratury. WSA uznał, że Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego prawidłowo wykonał orzeczenie NSA wpisując akt urodzenia do polskich ksiąg stanu cywilnego. WSA podkreślił, że transkrypcja aktu urodzenia jest konieczna dla ochrony praw dziecka.

Sprawa dotyczy wpisania do polskich ksiąg stanu cywilnego aktu urodzenia dziecka, które urodziło się w Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z brytyjskim aktem urodzenia, rodzicami tego dziecka są dwie Polki.

W przeszłości Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odmówił już transkrypcji aktu urodzenia, ponieważ uznał, że naruszałoby to podstawowe zasady polskiego porządku prawnego. Decyzja ta została zaskarżona przez matkę dziecka i w październiku 2018 r. NSA orzekł, że transkrypcja aktu urodzenia, który jako rodziców wskazuje dwie matki, jest dopuszczalna. W efekcie, uwzględniając wyrok NSA,

Kierownik USC w grudniu 2018 r. dokonał transkrypcji aktu urodzenia dziecka. Mimo tego prokurator stanął na stanowisku, że ta decyzja narusza podstawowe zasady porządku publicznego RP i zaskarżył dokonanie transkrypcji do WSA w Krakowie.

WIDEO: Dzieci mówią jak jest: "Miłość to gilgotki w brzuchu"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Sąd w Krakowie zatwierdził akt urodzenia dziecka, które ma dwie matki - Dziennik Polski

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
As
2019-06-06T14:43:02 02:00, Gość:

Super

A teraz pewnie pójdziecie śpiewać Rotę

I nie wiem o co wam chodzi z tym najeżdżaniem na te matki

Chyba lepiej by dziecko się wychowalo w kochającej to dziecko rodzinie złożonej z rodziców o tej samej płci

Aniżeli "normalne" małżeństwo który katuje swoje dziecko

Pomyślcie chwilę

Spadaj umysłowa amebo.

G
Gość
do "niepatriota" - sądząc z wpisu ""niepatrioty" jest on "patriotą", który nie potrafi odkleić się od dna obcego sobie statku, więc rozsiewa cudowną monotematyczną woń poszanowania i tolerancji - ale tylko dla siebie. Wpis "niepatrioty" pośrednio potwierdza smutną prawdę, że zapadają wyroki wbrew ewidentnej i oczywistej "prawdzie materialnej".
n
niepatriota
2019-06-07T11:24:08 02:00, Gość:

System prawny ma wpisany oczywisty dogmat orzekania w oparciu o obiektywną, rzeczywistą prawdę. Czy aby przypadkiem nie nastąpiło banalne, ewidentne poświadczenie nieprawdy w całym majestacie prawa, z obrazą dla pokrętnej logiki prawniczej i litery prawa? Czyżby "obrońcy Konstytucji i bezkarności skrywanej pod niezawisłością" uprawnili sądy do wydawania pozaprawnych certyfikatów na lewackie pomysły i zachcianki? Jeśli angielski sąd orzeknie, że krakoski sędzia nie ma zdolności do orzekania, to krakoski sąd też to przyklepie?

Dogmat to katolicki mit. Np. dogmat o nieomylności papieskiej lub dogmat o istnieniu piekła i czyśca. Można jedynie w niego wierzyć, w żaden sposób nie można orzec że jest obiektywną prawdą.

G
Gość
System prawny ma wpisany oczywisty dogmat orzekania w oparciu o obiektywną, rzeczywistą prawdę. Czy aby przypadkiem nie nastąpiło banalne, ewidentne poświadczenie nieprawdy w całym majestacie prawa, z obrazą dla pokrętnej logiki prawniczej i litery prawa? Czyżby "obrońcy Konstytucji i bezkarności skrywanej pod niezawisłością" uprawnili sądy do wydawania pozaprawnych certyfikatów na lewackie pomysły i zachcianki? Jeśli angielski sąd orzeknie, że krakoski sędzia nie ma zdolności do orzekania, to krakoski sąd też to przyklepie?
n
niepatriota
2019-06-06T15:53:45 02:00, Gość:

Drodzy lewacy - mówimy o akcie urodzenia, mówiącym o BIOLOGICZNYM fakcie, a nie prawnym. Matka, która urodziła dziecko, skorzystała z in-vitro. Dawcą nasienia nie wiadomo kto był. Druga kobieta (mąż?) nie miała tu żadnego biologicznego wkładu. Dziecko (syn) posiada geny matki biologicznej oraz anonimowego ojca.

Co innego potem utworzenie aktu nadania praw rodzicielskich drugiej kobiecie - ale to chyba by też nie przeszło...

Drodzy lewacy - zakłamujecie rzeczywistość, robicie kurtyzanę z nauki i logiki, a do tego podpieracie się przy tym fałszywym "dobrem dziecka".

Wyrok NSA jest sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem. Sędziowie, którzy go wydali, powinni zostać pozbawieni praw do wykonywania zawodu i poddani wielomiesięcznym badaniom psychiatrycznym, gdyż zatwierdzili w Polsce prawo sprzeczne z rozumem.

2019-06-06T17:53:11 02:00, Gość:

Swietna wypowiedz z ktora kazdy normalny czlowiek musi sie zgodzic.

Drodzy prawacy - życie niestety nie jest proste jak budowa cepa i nie wszystko poddaje się prawom logiki i rozumu, szczególnie w Polsce gdzie większość przedkłada kreacjonizm nad teorię ewolucji;-))) Szacuje się, że 8% mężczyzn wychowuje dzieci, których nie są ojcami biologicznymi. Jeśli dziecko uznaje go za ojca, jest ojcem prawnym i przypadku rozwodu musi płacić na nie alimenty. Nieważne kto spłodził, ważne kto wychowuje!

Przyznanie praw to nie tylko przywileje, to także obowiązki. Jeśli związek tych dwóch kobiet się rozpadnie, to obie nadal będą musiały opiekować się tym dzieckiem. Trudno byłoby wymagać tego on anonimowego ojca.

G
Gość
2019-06-06T15:53:45 02:00, Gość:

Drodzy lewacy - mówimy o akcie urodzenia, mówiącym o BIOLOGICZNYM fakcie, a nie prawnym. Matka, która urodziła dziecko, skorzystała z in-vitro. Dawcą nasienia nie wiadomo kto był. Druga kobieta (mąż?) nie miała tu żadnego biologicznego wkładu. Dziecko (syn) posiada geny matki biologicznej oraz anonimowego ojca.

Co innego potem utworzenie aktu nadania praw rodzicielskich drugiej kobiecie - ale to chyba by też nie przeszło...

Drodzy lewacy - zakłamujecie rzeczywistość, robicie kurtyzanę z nauki i logiki, a do tego podpieracie się przy tym fałszywym "dobrem dziecka".

Wyrok NSA jest sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem. Sędziowie, którzy go wydali, powinni zostać pozbawieni praw do wykonywania zawodu i poddani wielomiesięcznym badaniom psychiatrycznym, gdyż zatwierdzili w Polsce prawo sprzeczne z rozumem.

Swietna wypowiedz z ktora kazdy normalny czlowiek musi sie zgodzic.

G
Gość
Drodzy lewacy - mówimy o akcie urodzenia, mówiącym o BIOLOGICZNYM fakcie, a nie prawnym. Matka, która urodziła dziecko, skorzystała z in-vitro. Dawcą nasienia nie wiadomo kto był. Druga kobieta (mąż?) nie miała tu żadnego biologicznego wkładu. Dziecko (syn) posiada geny matki biologicznej oraz anonimowego ojca.

Co innego potem utworzenie aktu nadania praw rodzicielskich drugiej kobiecie - ale to chyba by też nie przeszło...

Drodzy lewacy - zakłamujecie rzeczywistość, robicie kurtyzanę z nauki i logiki, a do tego podpieracie się przy tym fałszywym "dobrem dziecka".

Wyrok NSA jest sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem. Sędziowie, którzy go wydali, powinni zostać pozbawieni praw do wykonywania zawodu i poddani wielomiesięcznym badaniom psychiatrycznym, gdyż zatwierdzili w Polsce prawo sprzeczne z rozumem.
G
Gość
Super

A teraz pewnie pójdziecie śpiewać Rotę

I nie wiem o co wam chodzi z tym najeżdżaniem na te matki

Chyba lepiej by dziecko się wychowalo w kochającej to dziecko rodzinie złożonej z rodziców o tej samej płci

Aniżeli "normalne" małżeństwo który katuje swoje dziecko

Pomyślcie chwilę
G
Gość
2019-06-04T15:02:01 02:00, Gość:

Dziwne. Przecież można mieć tylko jedną matkę.

2019-06-04T18:17:14 02:00, Gość:

Każdy ma wielu ojców - Boga, lokalnego księdza, biskupa etc. To można mieć i wiele matek. Wszak, Maryja wg większości ksieży także jest matką nas wszystkich.

Tak samo jak można się urodzić z mózgiem i go używać bądź nie.

G
Gość
A ja się pytam gdzie są obrońcy konstytucji? Zapomniałem... oni mogą łamać konstytucję. Pedały won
:)
2019-06-06T00:00:16 02:00, Gość:

Pomysl tych lezbijek zupelnie chory. Dziecko tez bedzie zachwycone dorastajac w takiej rodzinie. Gratuluje

myślę, że bardziej zachwycone niż z rodzicem analfabetą - piszemy "lesbijek"

n
no i nareszcie.....
no i nareszcie.....
G
Gość
Pomysl tych lezbijek zupelnie chory. Dziecko tez bedzie zachwycone dorastajac w takiej rodzinie. Gratuluje
k
koncepty prawne po pijaku
2019-06-04T15:02:01 02:00, Gość:

Dziwne. Przecież można mieć tylko jedną matkę.

2019-06-05T01:36:31 02:00, dd:

Tak, tylko która ma być wpisana jako matka, skoro akty stanu cywilnego państwa członkowskiego UE obie kobiety określają jako matkę?

2019-06-05T10:08:20 02:00, Brednie pod płaszczykiem:

Tę, która dziecko urodziła. Wiedza na poziomie podstawowki. Druga nie jest matką na tle większości cywilizowanych praw na świecie.

2019-06-05T12:00:20 02:00, dd:

Tylko nie da się stwierdzić, która faktycznie urodziła bez badań genetycznych. A w tej sytuacji nie występuje spór pomiędzy stronami - jedna kobieta nie zarzuca drugiej, że to ona jest matką, a nie tamta. Bez sytuacji spornej nie można kobietom nakazać badań genetycznych i jeśli nie będą chciały się im dobrowolnie poddać, to co ma sąd zrobić? Rzucić monetą?

Poprosić o zaświadczenie ze szpitala. W każdym cywilizowanym państwie takie wystawiają. A poza tym w tym angielskim dokumencie jest napisane, która urodziła. A za monetę lepiej iść na piwko. Najlepiej po wydawaniu wyroków, a nie przed. Na trzeźwo chyba trudno by coś takiego wymyśleć.

d
dd
2019-06-04T15:02:01 02:00, Gość:

Dziwne. Przecież można mieć tylko jedną matkę.

2019-06-05T01:36:31 02:00, dd:

Tak, tylko która ma być wpisana jako matka, skoro akty stanu cywilnego państwa członkowskiego UE obie kobiety określają jako matkę?

2019-06-05T10:08:20 02:00, Brednie pod płaszczykiem:

Tę, która dziecko urodziła. Wiedza na poziomie podstawowki. Druga nie jest matką na tle większości cywilizowanych praw na świecie.

Tylko nie da się stwierdzić, która faktycznie urodziła bez badań genetycznych. A w tej sytuacji nie występuje spór pomiędzy stronami - jedna kobieta nie zarzuca drugiej, że to ona jest matką, a nie tamta. Bez sytuacji spornej nie można kobietom nakazać badań genetycznych i jeśli nie będą chciały się im dobrowolnie poddać, to co ma sąd zrobić? Rzucić monetą?

Wróć na i.pl Portal i.pl