Rządowa agencja tworzy konkurencję dla PKP Cargo?

Bogusław MazurZaktualizowano 
fot. Piotr Krzyżanowski
Agencja Rozwoju Przemysłu ma przymierzać się do konsolidacji mniejszych państwowych przewoźników kolejowych sektora towarowego. Jeżeli dopnie swego, stworzy konkurencję dla PKP Cargo, największego przewoźnika, który także jest pośrednio kontrolowany przez państwo. Jest to równie logiczne, jakby właściciel restauracji otworzył tuż obok niej drugą, z identycznym menu, wystrojem i obsługą.

Sytuacja na rynku przewozów towarowych była do tej pory jasna niczym obrazy impresjonistów. Największym przewoźnikiem w Polsce i drugim w Europie jest PKP Cargo, które ponad 50 proc. krajowego rynku. Dominujący pakiet akcji w PKP Cargo ma państwowa PKP S.A. Głównym konkurentem PKP Cargo jest DB Schenker Rail Polska S.A., która ma blisko 19 proc. rynku i wchodzi w skład koncernu Deutsche Bahn.

Reszta rynku należy do mniejszych przewoźników. Wśród nich wyróżniają się Lotos Kolej (8,9 proc. rynku), Orlen KolTrans (2,3 proc.) czy Pol-Miedź Trans (2,1 proc.). Są to spółki należące do kontrolowanych przez Skarb Państwa koncernów Lotos S.A., PKN Orlen i KGHM Polska Miedź S.A. Kolejowe spółki zależne miały zapewnić koncernom tańszy przewóz towarów.

Jednak rachuby okazały się nietrafione, toteż koncerny są gotowe sprzedać swe kolejowe spółki. Gotowość jest tym wyższa, im mniej ciekawe są wyniki finansowe. Np. Lotos po 3 kwartałach ub.r. zanotował 190 mln zł straty i posiada 7 mln zł długu, a PKN Orlen po wrześniu ub.r. odnotował 5 mld zł straty i 11 mld zł długu. Nic dziwnego, że koncerny chcą podreperować swe wyniki sprzedając akcje spółek zależnych.

Chęć kupowania akcji mniejszych przewoźników zgłosiło PKP Cargo. Dzięki zakupowi, firma umocniłaby swoją pozycję na rynku i w perspektywie zwiększyła zyski. Odbyły się już pierwsze przymiarki transakcyjne, w lutym PKP Cargo i KGHM Polska Miedź wstępnie porozumiały się co do sprzedania udziałów w Pol-Miedź Trans.

Jednak w mediach pojawiły się informacje, że do akcji wkroczyła rządowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (ARP). Wedle doniesień, ARP przymierza się do skonsolidowania sześciu mniejszych państwowych przewoźników w nowej grupie kapitałowej, w której pierwsze skrzypce ma grać Lotos Kolej. Grupa posiadałaby ok. 15 proc. rynku.

Włączenie się do gry ARP zaciemniło obraz rynku przewozów towarowych. Bo jaki jest sens tworzenia przez rząd konkurencji dla kontrolowanego przez tenże rząd największego przewoźnika, który zapewnia obfite wpływy do budżetu państwa? Jaki jest sens lokowania pieniędzy w upadające spółki transportowe? Szczególnie, że ARP już ratowała PKP Przewozy Regionalne czy w Polimex Mostostal, z dość miernymi rezultatami.
Obserwatorzy snują różne domysły. Na przykład, że stworzenie nowej grupy przez ARP wymusi większą konkurencyjność, a tym samym efektywność. Jednak wątpi w to ekspert rynku przewozów, prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego. – Z takim udziałem w rynku nowa grupa nie tworzy wielkiej konkurencji, poza tym po co państwo ma kreować konkurencję dla spółki, na którą ma wpływ poprzez PKP S.A.? To byłoby cokolwiek bez sensu – ocenia. - ARP raczej powinna kibicować planom PKP Cargo – dodaje.

Pojawiają się też przypuszczenia, że zakup mniejszych przewoźników przez PKP Cargo mógłby zakwestionować urząd antymonopolowy. Skonsolidowanie ich przez ARP pozwalałoby obejść protest UOKiK a zarazem umożliwić współpracę z PKP Cargo. Jednak ta korzystna dla ARP interpretacja wydaje się na wyrost. – Trudno mówić o monopolizowaniu rynku przez PKP Cargo, skoro poza procesem konsolidacji pozostaną prywatni przewoźnicy, tacy jak DB Schenker czy CTL – potwierdza prof. Rydzykowski

Dodajmy, że dla firm transportowych polem konkurencji jest rynek europejski, a nie krajowy. Tenże DB Schenker, największy z europejskich przewoźników, utrzymuje ok. 80 proc. niemieckiego rynku i realizuje około połowy kolejowych przewozów towarowych w Wielkiej Brytanii. I nikt nie mówi o monopolu.

Pojawiają się też opinie, że przewidziana w ustawie o kolejach przyszła prywatyzacja PKP Cargo mogłaby spowodować utratę przez państwo kontroli nad strategicznym sektorem gospodarki. Jednak nowa grupa i tak nie zajmie znaczącej pozycji na rynku, stąd już łatwiejsza do wyobrażenia jest zmiana ustawy niż utworzenie z kilku małych przewoźników rynkowego giganta.

A może, sprzedając ARP małe kolejowe spółki, ich właściciele, czyli koncerny, liczą na uzyskanie wyższej ceny niż rynkowa, którą posługuje się PKP Cargo? Oznaczałoby to dofinansowanie tych spółek przez budżet państwa powyżej wartości rynkowej, czyli zwykłą dotację.

- Informacje o zamiarach ARP są tak nieprawdopodobne, że aż się zastanawiam, czy nie jest to próba zbadania reakcji rynku. I już nawet nie chcę wdawać się w przypuszczenia, że może chodzić o chęć tworzenia nowych stanowisk dla „swoich ludzi” – mówi prof. Rydzykowski.

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Rządowa agencja tworzy konkurencję dla PKP Cargo? - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3