Rusza konkurs #100SekundwMuzeum. "Młodzież może udowodnić, jak twórcze jest ich pokolenie"

Michał Skorupka
Michał Skorupka
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu zaprasza wszystkich chętnych do wzięcia udziału w konkursie #100SekundwMuzeum. W jego ramach, osoby odwiedzające instytucje muzealne będą mogły podzielić się swoimi emocjami i wrażeniami za pomocą krótkiego wideo. Autorzy najciekawszych filmików otrzymają atrakcyjne nagrody. - W ten sposób mamy nadzieję dotrzeć do jeszcze szerszego grona młodych odbiorców - mówi minister Piotr Gliński.

Wystartował konkurs #100SekundwMuzeum, którego organizatorem jest Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Aby wziąć w nim udział i zawalczyć o główną nagrodę, wystarczy odwiedzić z telefonem wybraną instytucję muzealną i w krótkim, około półtoraminutowym (umowne 100 sekund) wideo przedstawić swoje emocje i wrażenia z wizyty.

Jak podkreślają pomysłodawcy przedsięwzięcia, konkursowa praca nie musi dotyczyć wyłącznie muzealnych wnętrz, może także prezentować np. ogrody lub parki, które stanowią nieodłączną część niektórych muzeów. Kolejnym krokiem po nakręceniu filmiku jest przesłanie go na adres mailowy: [email protected] Wideo należy również umieścić na swoim koncie w mediach społecznościowych, dodając hasztag #100SekundWMuzeum.

Piotr Gliński: mamy nadzieję dotrzeć do jeszcze szerszego grona młodych odbiorców

Chociaż w konkursie #100SekundWMuzeum udział może wziąć każdy, to jego organizatorzy podkreślają, że inicjatywa ma na celu dotarcie do jak największego grona ludzi młodych.

Wizyty w muzeach to wyjątkowa okazja do poznawania historii i bezpośredniego kontaktu ze sztuką. Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ciągu ostatnich 6 lat powołało, wybudowało lub zmodernizowało ponad 200 instytucji muzealnych, które tworzą "Sieć nowoczesnych muzeów”. Fascynujące dzieła sztuki, świadectwa naszej historii, prezentowane w bardzo atrakcyjny sposób przy pomocy nowoczesnych technologii, docierają do coraz szerszego grona odbiorców, przyciągają młodych ludzi, budzą emocje i zainteresowanie kulturą. Konkurs #100SekundWMuzeum kierujemy właśnie do młodych. Zachęcamy, aby w wybranej przez siebie instytucji muzealnej, która z jakiegoś powodu jest im bliska, nagrali krótkie wideo i opowiedzieli o tym, jakie wrażenia wywołuje w nich wizyta w muzeum, czego tam poszukują, co przyciąga ich uwagę. W ten sposób mamy nadzieję dotrzeć do jeszcze szerszego grona młodych odbiorców - podkreśla minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu prof. Piotr Gliński.

[zdjecie]65318419[/zdjecie]

Organizatorzy konkursu przypominają, że wspomnianą przez ministra "sieć nowoczesnych muzeów" tworzą przede wszystkim muzea poświęcone polskie historii, jak:

  • Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
  • Muzeum Historii Polski w Warszawie
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej
  • Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku
  • Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL w Warszawie
  • Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce

Uczestnicy konkursu mogą nagrywać filmiki nie tylko w muzeach na terenie naszego kraju, ale również zagranicznych instytucjach muzealnych związanych z Polską.

Do wzięcia udziału w konkursie zachęca także wiceminister Jarosław Sellin.

Zapewniam, że jak pójdziecie do muzeum, to będziecie poznawać polską historię w sposób bardzo atrakcyjny, nowoczesny i multimedialny - mówi Jarosław Sellin w nagraniu zamieszczonym na stronie Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Można je zobaczyć poniżej.

"Kreatywność po stronie młodzieży"

Pomysł ministerstwa pozytywnie oceniła m.in. Monika Przypkowska z Działu Edukacji Zamku Królewskiego w Warszawie.

Do naszego muzeum trafia bardzo dużo młodych ludzi, ale jestem przekonana, że dzięki temu pomysłowi, tych wizyt będzie jeszcze więcej. Jesteśmy zachwyceni, że powstał taki konkurs z wielu powodów. Jednym z nich jest fakt, że jako osoby dorosłe, będziemy mogli zobaczyć muzeum oczami młodzieży. To będzie inne spojrzenie, to będzie możliwość zobaczenia tego, co tak naprawdę ich zainteresowało. Lekcje muzealne tym różnią się od tych w szkole, że jest więcej czasu na pytania i szukanie odpowiedzi w dzieciach. One potrafią nas bardzo zaskoczyć swoimi spostrzeżeniami, innymi niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni - mówi Monika Przypkowska w rozmowie z naszym portalem.

Edukatorka zwraca uwagę na fakt, że osoby, do których konkurs adresowany jest przede wszystkim, wyrosły w innej kulturze i przestrzeni historycznej, dlatego zwracają uwagę na wiele rzeczy w sposób zupełnie inny niż dorośli.

To jest strasznie ciekawe, w tych filmach będzie to bardzo widoczne. Nie możemy się już doczekać aby zobaczyć, co najbardziej przykuło uwagę młodych osób, które odwiedziły nasze muzeum. Muzealnicy z innych placówek z pewnością czują to samo. Celem tych filmów jest to, aby młody człowiek przekazał w tym krótkim materiale wideo swoją emocję w kontakcie z daną przestrzenią czy dziełem sztuki. To moim zdaniem jest nowoczesne myślenie w muzealnictwie - zaproszenie zwiedzających do samodzielnej aktywności i tworzenia własnej mapy pamięci z miejsc, które odwiedzili. Taka pozostanie w nich najdłużej. - dodaje ekspertka.

Monika Przypkowska podkreśla także, że akcja organizowana przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pozwala także odkryć pozytywne aspekty posiadania smartfonów przez młodzież.

Warto, aby dorośli wiedzieli, że dzieci nie używają telefonów tylko i wyłącznie w celach rozrywkowych, np. do pisania ze sobą na Messengerze, a potrafią skorzystać z ich dużych możliwości, również tych pozwalających na edukację. Dzieci wchodząc z telefonem do muzeum będą miały nieograniczone pole do popisu. Kreatywność jest po ich stronie. Nasi najmłodsi odwiedzający stają przed ogromną szansą udowodnienia tego, jak bardzo twórcze jest ich pokolenie - podsumowuje edukatorka.

Atrakcyjne nagrody

Zdobywcy pierwszego i drugiego miejsca jako nagrodę otrzymają dla siebie i rodziny lub grupy przyjaciół (łącznie do 10 osób) możliwość indywidualnego zwiedzania muzeum wybranego z listy umieszczonej na stronie ministerstwa. Ponadto zwycięzca konkursu otrzyma kamerę sportową GOPRO HERO8 Black. Uczestnik, który zajmie drugie miejsce otrzyma gimbal marki DJI OSMO Mobile 4. Trzecie miejsce również zostanie nagrodzone gimbalem marki DJI OSMO Mobile 4.

W komunikacie ministerstwa czytamy, że zwieńczeniem akcji będzie film zmontowany z najlepszych konkursowych propozycji, przedstawiający polskie muzea widziane oczami młodych ludzi. Powstanie również internetowa chmura słów najtrafniej opisujących polskie muzea.

Konkurs potrwa do 30 września 2021 roku, do godziny 23:59.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie