Rosnąca absencja chorobowa coraz bardziej daje się we znaki pracodawcom. Kiedy można odmówić kontroli przez pracodawcę?

AIP
Nieobecność jednego członka załogi sprawia, że jego obowiązki spadają na innych. Generuje to napięcia, spory i poczucie niesprawiedliwości.
Nieobecność jednego członka załogi sprawia, że jego obowiązki spadają na innych. Generuje to napięcia, spory i poczucie niesprawiedliwości. Grzegorz Kaczanowski
Pracownik przebywający na zwolnieniu chorobowym jest zobowiązany przez prawo do wykorzystywania go zgodnie z przeznaczeniem, co może być przedmiotem kontroli zleconej przez pracodawcę.

Zjawisko rosnącej absencji chorobowej w Polsce, którego wskaźniki przekraczają średnią europejską, coraz bardziej daje się we znaki nie tylko pracodawcom, ale i pracownikom. Zwłaszcza, jeżeli zwolnienia lekarskie okazują się sposobem na przedłużenie urlopu, podjęcie dodatkowego zajęcia czy załatwienie prywatnych spraw w godzinach pracy.

Poprawa wydajności firmy oraz budowa zaufania wewnątrz załogi w dużej mierze zależą od wprowadzenia efektywnych mechanizmów zarządzania problemem absencji chorobowej. Taki cel mają zewnętrzne kontrole prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich, z których coraz częściej korzystają firmy z wielu różnych branż.

- Przepisy prawa w tej materii są jasne - pracodawca zatrudniający więcej niż 20 pracowników, który ma wątpliwości czy wykorzystują oni zwolnienia lekarskie zgodnie z ich celem np. czy nie wykonują w tym czasie innej pracy zarobkowej albo przedłużają urlop wypoczynkowy, może przeprowadzić kontrolę w tym zakresie - podkreśla Justyna Szczepańska-Grygiel, radca prawny współpracujący z firmą Conperio. Kontrole muszą być przeprowadzane zgodne z obowiązującymi przepisami. Kontrolerzy nie powinni być przypadkowymi osobami, właściwe wykonanie czynności zależy od kompetencji osób kontrolujących oraz doświadczenia, pozwalającego na dobór właściwych narzędzi i przeprowadzenie kontroli w odpowiednim miejscu i czasie– mówi.

Obowiązki pracownika podczas kontroli

Obowiązkiem pracownika jest natomiast poddanie się ewentualnym kontrolom i pełna współpraca z osobami, które je przeprowadzają. Wynika to z zasady lojalnego zachowania w stosunku do pracodawcy, a także w szczególności z art. 100 par. 2 ust. 4 Kodeksu pracy - nakazu dbałości pracownika o dobro zakładu pracy.

- Pracownik, który nie wypełnia takiego obowiązku i odmawia poddania się kontroli, naraża się na daleko idące konsekwencje, a mianowicie ryzyko uznania przez pracodawcę, że zwolnienie lekarskie jest przez niego wykorzystywane niezgodnie z jego celem. W takiej sytuacji w pierwszej kolejności, na podstawie art. 17 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, pracownik traci prawo do odpowiednio; wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku chorobowego za cały okres choroby – wyjaśnia ekspert.

W zależności od okoliczności konkretnego przypadku, uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli przez pracownika może skutkować zaistnieniem przesłanek uzasadniających rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę z pracownikiem za wypowiedzeniem, a w sytuacjach rażących, przy zachowaniu nadzwyczajnej ostrożności przez pracodawcę, nawet zwolnieniem dyscyplinarnym.

Dobre praktyki przy kontrolach

Załoga powinna być w sposób rzetelny poinformowana o celach i podstawach prawnych kontroli. - Stosowne zapisy należy wprowadzić w szczególności do regulaminów pracy lub zarządzeń wewnętrznych – mówi Szczepańska- Grygiel.

Po drugie, przed podjęciem ostatecznych decyzji w stosunku do pracownika, który nie poddał się kontroli, powinno się przyjąć od niego stosowne wyjaśnienia. Kontrole powinny być przeprowadzane w taki sposób, aby nie naruszać dóbr osobistych pracownika.

- Niedopuszczalnym jest chociażby naruszanie tajemnicy lekarskiej, czyli dociekliwe dopytywanie o przebieg choroby lub zmuszanie do opisywania szczegółowo dolegliwości- dodaje.

Podstawa prawna przeprowadzania kontroli

Tryb i zasady przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich w sposób szczegółowy regulują:

  • ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy

Obejrzyj wideo:

Pietraszkiewicz: Bez PIN-u do 100 zł zapłacimy najwcześniej za 8- 9 miesięcy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grupę krwi u człowieka można zmienić, to przełom!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rosnąca absencja chorobowa coraz bardziej daje się we znaki pracodawcom. Kiedy można odmówić kontroli przez pracodawcę? - Strefa Biznesu

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-05-27T19:17:56 02:00, Bj:

A może powodem sa smieszne zarobki ktore wogule nie motywuja

2019-05-27T21:32:52 02:00, Gossi:

Słownik polecam!! Jak można takie „byki” sadzić. Wstyd!

2019-05-28T12:50:30 02:00, Janol:

Jak można być takim polonistą to grzech i głupota, czepiać się, jak się nie ma o czym merytorycznym napisać.

Na pewno w mim tekście też są błędy, jestem starym dyslektykiem, za młodu tego nawet nie diagnozowali, a teraz,... Teraz to tylko mogę takim polonistom powiedzieć, ugryź się w język, albo w palce i nie pisz więcej.

Albo strajkuj dalej i płacz na wypłatę ???

G
Gość
2019-05-27T21:26:35 02:00, Leslaw:

Powodem tych absencji sa bardzo czesto warunki pracy, zwlaszcza po sprowadzeniu Ukraincow do Polski, na zachodzie obywatele rdzenni tych panstw nie sa takimi smieciami w pracy jak polski robol w robocie, pracowalem z samymi Anglikami, nie ma sciemy, sa tez nadgodziny ale nie takiej eksploatacji i dziczy jaka panuje w Polsce wobec pracownikow fizycznych nie mowiac juz o placach czy warunkach pracy, winni w wielu przypadkach sa pracodawcy po prostu podejsciem do pracownika, place, warunki itd, sa tez tutaj niedorozwoje umyslowe bez wyobrazni z komentarzami o lenistwie, akurat polacy ciezko pracuja na tle innych narodow europejskich, ciagle bedac w biegu i zarabiajac pare razy mniej, niestety robotnik w polsce w pracy najemnej zawsze bedzie smieciem, tylko w PRL mieli jakis tam szacunek a nie kazdy w III RP mial mozliwosc sie dobrze wyksztalcic i musi ciezko zapierdalac fizycznie stad jest taka fala zwolnien, wiekszosc jest lewa z doswiadczenia zyciowego.

2019-05-27T23:35:03 02:00, Gość:

Chyba zabłądziłeś w czasoprzestrzeni jeśli sądzisz, że dzisiaj w Polsce robotnik ma źle.

2019-05-28T01:01:24 02:00, Gość:

Człowieku przestań pisac brednie tylko czytaj ze zrozumieniem co napisał Leslaw. Ma 100% rację A Ty chyba pracodawcą jesteś co wypłaca ludziom marne grosze i każe jeszcze ostro na nie zarabiać.

Dziekuje, za pozytywny komentarz od osoby czytajacej ze zrozumieniem, w PRL nie bylo dobrze ale robotnik byl bardziej szanowany niz obecnie i pisze tez o PRL od lat 70tych, nie bylo wycisku soku jak z cytryny z robotnika nie dajac wiele w zamian, nie wielu robotnikow obecnie stac zeby kupic sobie mieszkanie w kredyt, bo albo za malo zarabia albo maja umowy na najnizsze krajowe lub na czas nieokreslony, banki takiemu nic nie dadza a jak dadza to ledwo na utrzymanie starczy a gdzie tu rodzina, wczasy raz na rok, zwykly robotnik w latach 70 i 80 mogl takie mieszkanie otrzymac z zakladu pracy za niewielka doplata a dzisiaj robotnicy, fachowcy ktorzy buduja te mieszkania nie stac ich z miesiecznej wyplaty na metr kwadratowy, jest to kompromitacja calej gospodarki pokomunistycznej, buduje sie nie malo ale nie dla zwyklych ludzi, powstaja bloki ktore cale ide na wynajem, niektorzy przedsiebiorcy maja po kilkanascie mieszkan kosztem swoich pracownikow a ich pracownicy zyja na wynajmach lub pospadkowych nieruchomosciach jak sie poszczesci lub z cala rodzina i jeszcze wpuszczaja Ukraincow...bo nie, ze brakuje rak do pracy, polacy lenie, brak fachowcow, przeciez ci Ukraincy wykonuja zawody gdzie kazdy moze sie przekwalifikowac, to nie sa inzynierzy czy lekarze, po prostu w PL brakuje dalej tanich smieci do roboty, jak ktos tego nie rozumie to nie ma zadnej wyobrazni, nie piszac o inteligencji juz wogole.

J
Janol
2019-05-27T19:17:56 02:00, Bj:

A może powodem sa smieszne zarobki ktore wogule nie motywuja

2019-05-27T21:32:52 02:00, Gossi:

Słownik polecam!! Jak można takie „byki” sadzić. Wstyd!

Jak można być takim polonistą to grzech i głupota, czepiać się, jak się nie ma o czym merytorycznym napisać.

Na pewno w mim tekście też są błędy, jestem starym dyslektykiem, za młodu tego nawet nie diagnozowali, a teraz,... Teraz to tylko mogę takim polonistom powiedzieć, ugryź się w język, albo w palce i nie pisz więcej.

G
Gość
2019-05-27T17:42:54 02:00, Gość:

A może powodem do pójścia na zwolnienie jest praca po dziesięć godzin dziennie przez sześć dni w tygodniu. Może czas się zastanowić czy pracownik to długo tak pociągnie . Może zamiast kontrolować pracowników skontrolujmy czas pracy w zakładzie.

2019-05-27T22:49:00 02:00, Gość:

Racja

2019-05-28T10:20:29 02:00, Gość:

W niektórych zakładach oraz się po 12 godzin

Dokładnie.

M
MowcaMaszyn
Ostatnio częstymi powodami zwolnień lekarskich w mojej okolicy jest wypalenie zawodowe, depresja i choroby kręgosłupa... Ciekawe czemu skoro u mnie w firmie Ukraińcy porobili tydzień... Podobno odeszli bo nie dawali rady...
10 letni pracownik
Na chorobowym zarobię 2 tys zł... w pracy za cały miesiąc tyrania gdzie plany są wyje... w kosmos, 30 stopni na hali, kamery wszędzie, byle czego się czepiają, brak czasu żeby do WC wyjść, zarobię 2600... za jeden dzień chorobowego zabierają mi całą premię więc jak chorować, to już cały miesiąc. Chyba wolę oddać te 600 zł i siedzieć sobie w domu bez stresu i przemęczenia.
G
Gość
2019-05-27T17:42:54 02:00, Gość:

A może powodem do pójścia na zwolnienie jest praca po dziesięć godzin dziennie przez sześć dni w tygodniu. Może czas się zastanowić czy pracownik to długo tak pociągnie . Może zamiast kontrolować pracowników skontrolujmy czas pracy w zakładzie.

2019-05-27T22:49:00 02:00, Gość:

Racja

W niektórych zakładach oraz się po 12 godzin

G
Gość
Obserwuję sąsiadkę wiem że jest często na L4 bo urlopu aż tyle nie ma. W ogródku sobie porobić, posprzątać dom a koleżanki w pracy za nią wygrają.
G
Gość
2019-05-27T21:26:35 02:00, Leslaw:

Powodem tych absencji sa bardzo czesto warunki pracy, zwlaszcza po sprowadzeniu Ukraincow do Polski, na zachodzie obywatele rdzenni tych panstw nie sa takimi smieciami w pracy jak polski robol w robocie, pracowalem z samymi Anglikami, nie ma sciemy, sa tez nadgodziny ale nie takiej eksploatacji i dziczy jaka panuje w Polsce wobec pracownikow fizycznych nie mowiac juz o placach czy warunkach pracy, winni w wielu przypadkach sa pracodawcy po prostu podejsciem do pracownika, place, warunki itd, sa tez tutaj niedorozwoje umyslowe bez wyobrazni z komentarzami o lenistwie, akurat polacy ciezko pracuja na tle innych narodow europejskich, ciagle bedac w biegu i zarabiajac pare razy mniej, niestety robotnik w polsce w pracy najemnej zawsze bedzie smieciem, tylko w PRL mieli jakis tam szacunek a nie kazdy w III RP mial mozliwosc sie dobrze wyksztalcic i musi ciezko zapierdalac fizycznie stad jest taka fala zwolnien, wiekszosc jest lewa z doswiadczenia zyciowego.

2019-05-27T23:35:03 02:00, Gość:

Chyba zabłądziłeś w czasoprzestrzeni jeśli sądzisz, że dzisiaj w Polsce robotnik ma źle.

Człowieku przestań pisac brednie tylko czytaj ze zrozumieniem co napisał Leslaw. Ma 100% rację A Ty chyba pracodawcą jesteś co wypłaca ludziom marne grosze i każe jeszcze ostro na nie zarabiać.

G
Gość
2019-05-27T17:42:54 02:00, Gość:

A może powodem do pójścia na zwolnienie jest praca po dziesięć godzin dziennie przez sześć dni w tygodniu. Może czas się zastanowić czy pracownik to długo tak pociągnie . Może zamiast kontrolować pracowników skontrolujmy czas pracy w zakładzie.

2019-05-27T22:49:00 02:00, Gość:

Racja

Dokładnie

G
Gość
2019-05-27T17:42:54 02:00, Gość:

A może powodem do pójścia na zwolnienie jest praca po dziesięć godzin dziennie przez sześć dni w tygodniu. Może czas się zastanowić czy pracownik to długo tak pociągnie . Może zamiast kontrolować pracowników skontrolujmy czas pracy w zakładzie.

Racja

G
Gość
2019-05-27T20:59:22 02:00, Gość:

A może powodem pójścia na zwolnienie lekarskie jest strajk ? Można to było niedawno zaobserwować w Polsce. Gdzie były wtedy kontrole ?

Dokładnie. Dlaczego policjanci, nauczyciele, lekarze, fizjoterapeuci nie byli sprawdzanie i zwalniani dyscyplinarne? Ilu z nich rzeczywiście było chorych? 15% czy 90%? I gdzie wtedy byli orzecznicy z ZUS, którzy wzywają na kontrolę pacjentów po wyjściu ze szpitala a tych co JAWNIE symulują już nie.

G
Gossi
2019-05-27T19:17:56 02:00, Bj:

A może powodem sa smieszne zarobki ktore wogule nie motywuja

Słownik polecam!! Jak można takie „byki” sadzić. Wstyd!

L
Leslaw
Powodem tych absencji sa bardzo czesto warunki pracy, zwlaszcza po sprowadzeniu Ukraincow do Polski, na zachodzie obywatele rdzenni tych panstw nie sa takimi smieciami w pracy jak polski robol w robocie, pracowalem z samymi Anglikami, nie ma sciemy, sa tez nadgodziny ale nie takiej eksploatacji i dziczy jaka panuje w Polsce wobec pracownikow fizycznych nie mowiac juz o placach czy warunkach pracy, winni w wielu przypadkach sa pracodawcy po prostu podejsciem do pracownika, place, warunki itd, sa tez tutaj niedorozwoje umyslowe bez wyobrazni z komentarzami o lenistwie, akurat polacy ciezko pracuja na tle innych narodow europejskich, ciagle bedac w biegu i zarabiajac pare razy mniej, niestety robotnik w polsce w pracy najemnej zawsze bedzie smieciem, tylko w PRL mieli jakis tam szacunek a nie kazdy w III RP mial mozliwosc sie dobrze wyksztalcic i musi ciezko zapierdalac fizycznie stad jest taka fala zwolnien, wiekszosc jest lewa z doswiadczenia zyciowego.
A
Annn
2019-05-27T17:42:54 02:00, Gość:

A może powodem do pójścia na zwolnienie jest praca po dziesięć godzin dziennie przez sześć dni w tygodniu. Może czas się zastanowić czy pracownik to długo tak pociągnie . Może zamiast kontrolować pracowników skontrolujmy czas pracy w zakładzie.

2019-05-27T18:40:47 02:00, Gość:

A może pracownik jest leniem i z domu szlachta nie pracuje i nie chce mu sie praciwac tylko zeby mu za chorobiwe placili

2019-05-27T20:10:53 02:00, Gość:

Dokładnie..pełno leni i nierobów

To idz do pracy 12 h coooooo DZIEŃ !!!!!fizycznej..........i ciekawe czy dlugo bedziesz zdrowy ......

Wróć na i.pl Portal i.pl