Rodzaje pliku produktowego – które są najlepsze? Poradnik dla stawiających pierwsze kroki w e-commerce

Materiał informacyjny
Uruchomiłeś sklep internetowy i chciałbyś dotrzeć z ofertą do jak największej liczby klientów? Warto więc pozyskiwać ich poprzez różne kanały marketingowe. W tym celu niezbędne jest stworzenie pliku produktowego, a następnie jego bieżące aktualizowanie

Co to jest plik produktowy? Krótka definicja

Plik produktowy zawiera wszelkie istotne informacje na temat produktów dostępnych w sklepie online. Za pomocą plików produktowych możliwe jest przekazywanie danych pomiędzy sklepem internetowym a zewnętrznymi serwisami, w których można udostępnić swoje produkty. Są to zwłaszcza:

• sieci afiliacyjne,
• porównywarki cenowe,
• sieci społecznościowe,
• wyszukiwarki internetowe,
• wirtualne pasaże handlowe,
• serwisy z kuponami i kodami.

Plik produktowy umożliwia sprzedaż wielokanałową. Klienci znajdują interesujący ich produkt, a następnie są przekierowywani na stronę sklepu internetowego, gdzie mogą złożyć zamówienie.

Rodzaje plików produktowego – podstawowe formaty

Pliki produktowe przyjmują określony format. Różnią się między sobą zwłaszcza pod względem sposobu tworzenia, przeglądania i optymalizacji.

XML

Jest to plik tekstowy, w którym można zapisywać dane o produktach w różnych wariantach atrybutów. Zapisane informacje są czytelne nie tylko dla programów komputerowych, ale także dla zwykłego użytkownika. Zarówno tworzenie pliku, jego przeglądanie, jak i aktualizowanie nie wymagają posiadania zaawansowanych umiejętności programistycznych. Parametry opisujące produkt przyjmują formę tagu wraz z jego zawartością – analogicznie jak w przypadku kodowania w języku HTML. Pliki produktowe XML można otworzyć za pomocą przeglądarki internetowej. Przy użyciu edytorów tekstu możliwe jest również aktualizowanie zawartości.

CSV

Drugi z najpopularniejszych rodzajów plików produktowych, powstający w efekcie odpowiedniego sformatowania plików XML. Za jego pomocą można przechowywać nawet wiele tysięcy różnorodnych danych o produktach dostępnych w sklepie internetowym. W celu jego odczytania i edytowania należy posłużyć się edytorem tekstowym lub programem służącym do obsługi arkuszy kalkulacyjnych, np. Microsoft Excel. Można w prosty i szybki sposób wprowadzać informacje, kontrolować stany magazynowe, a także sprawnie zarządzać produktami. Plik CSV służy również przesyłaniu danych do kanałów reklamowych. Informacji o produktach nie trzeba wprowadzać metodą ręczną – możliwe jest dokonanie eksportu plików XML ze sklepu internetowego do CSV.

API

Jest to typ połączenia między dwoma narzędziami online. Pozwala na szybką wymianę informacji na temat produktu, a także inteligentne zarządzanie kampanią reklamową. Dzieje się to w sposób w pełni zautomatyzowany, dlatego ręczna obsługa przez użytkownika jest zredukowana do minimum. Dane są również automatycznie aktualizowane, niemal w czasie rzeczywistym po wprowadzeniu zmian na stronie sklepu. Stworzenie API wymaga jednak sporo nakładów finansowych, a zarządzanie danymi zaawansowanej znajomości języków programowania. Jego stosowanie jest uzasadnione zwłaszcza w przypadku dużych sklepów online z ogromną liczbą produktów, którymi nie sposób zarządzać w ręczny sposób.

Web crawling

Istniej również możliwość pozyskiwania danych o produkcie bezpośrednio ze strony sklepu internetowego. Web crawling polega na systematycznym i uporządkowanym gromadzeniu informacji w procesie skanowania strony internetowej. Uzyskane dane służą następnie do generowania pliku produktowego, zawierającego wszelkie istotne informacje. Główną zaletą tej metody jest oszczędność czasu.

Co powinien zawierać plik produktowy? Dlaczego jego optymalizacja to podstawa?

W pliku produktowym warto zamieścić możliwie jak najwięcej ważnych informacji, które ułatwią odnalezienie produktu spełniającego oczekiwania klienta. Do podstawowych atrybutów zaliczają się m.in.:

• ID produktu,
• cena,
• kolor,
• sposób dostawy,
• marka,
• pojemność,
• czas dostawy.

Optymalizacja pliku produktowego polega nawprowadzeniu w nim takich zmian, które zwiększą częstotliwość wejść na stronę sklepu oraz przyczynią się do wzrostu konwersji. Warto zadbać zwłaszcza o to, aby opis i atrybuty produktów były zawsze aktualne. Dzięki temu unikamy sytuacji, kiedy w zewnętrznych kanałach sprzedażowych są reklamowane produkty, których nie ma już na stanie lub których cena się zmieniła.

Skuteczna optymalizacja pliku produktowego – uzyskaj profesjonalną pomoc

Za pomocą platformy Feedink zautomatyzujesz proces optymalizacji pliku produktowego, a także zyskasz możliwość zarządzania nim bez konieczności angażowania pracowników z działu IT. Możesz dokonywać integracji z setkami kanałami marketingowymi – a to wszystko w jednym, przejrzystym systemie. Sprawdź i przekonaj się, jak możesz zwiększyć konwersję w swoim e-commerce!

Dodaj ogłoszenie