Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Referendum w Krakowie. Pytanie o metro przyszłości [SONDA, PLAN]

Piotr Rąpalski, Dawid Serafin
Pierwszy wariant przebiegu linii metra okazał się zbyt kręty, co powodowało wydłużenie czasu przejazdu z Nowej Huty do Bronowi. Drugia koncepcja jest "szybsza", ale droższa. Ponadto omija duże osiedla, halę w Czyżynach, a szyny muszą niemal na całej długości biec tunelem.
Pierwszy wariant przebiegu linii metra okazał się zbyt kręty, co powodowało wydłużenie czasu przejazdu z Nowej Huty do Bronowi. Drugia koncepcja jest "szybsza", ale droższa. Ponadto omija duże osiedla, halę w Czyżynach, a szyny muszą niemal na całej długości biec tunelem. Infografika: Wiktor Łężniak
25 maja w referendum mieszkańcy wypowiedzą się, czy popierają budowę metra w Krakowie. Tymczasem jego koncepcja od miesięcy ewoluuje i mamy już dwa warianty przebiegu pierwszej linii. Tory miały najpierw biec ulicami, a tylko w ścisłym centrum miasta schodziły pod ziemię do tuneli. Ale firma Alstom, zainteresowana budową krakowskiego metra, chce część poprowadzić po estakadach nad ulicami. Ponadto pojawiają się głosy, że metro jest zbyt kosztowne i lepiej rozbudowywać istniejącą sieć tramwajową.

Przebieg pierwszej nitki opracował Stanisław Albricht, ekspert miasta ds. transportu. Linia liczyć ma ok. 19 km i 19 stacji, a przebiegać z Mogiły przez centrum miasta do Bronowic. Na odcinku 8 km prowadziłaby tunelem pod ziemią (między halą w Czyżynach, a końcem ulicy Królewskiej oraz w Nowej Hucie, w okolicy placu Centralnego). Pociągi pod ziemią jeździłyby z prędkością ok. 40 km. Podróż całą linią trwałaby ok. 28 minut. W ciągu godziny metro mogłoby wozić 20 tys. pasażerów w jednym kierunku.

Koszt takiej inwestycji szacuje się jednak nawet na 10,5 mld zł. Miasto samo nie udźwignie takich wydatków. Liczy na środki unijne i pomoc rządu. W wakacje ma się wyjaśnić, czy inwestycja zostanie wypisana do strategicznych planów rządu.

Pierwotnie pierwsza nitka według Albrichta miała biec krętą linią przez Bieńczyce, Prądnik Czerwony, później skręcać przez Olszę na Czyżyny i dalej al. Pokoju dojeżdżać do centrum. Alternatywna trasa prowadziłaby z Bieńczyc przez os. Dywizjonu 303 wprost na Olszę, a stamtąd przez ul. Brodowicza do ronda Mogilskiego. Obie koncepcje w ten sam sposób prowadzą linię metra dalej pod Starym Miastem, ale znów rozmijają się na Krowodrzy i w Bronowicach.

Przy pierwszej koncepcji czas przejazdu z Nowej Huty do Bronowic w porównaniu do tramwaju skraca się zaledwie o 12 minut. W drugiej nawet o połowę. Ale za to linia ominie duże północne osiedla i halę w Czyżynach. Ponadto będzie droższa, bo niemal na całej trasie musi przebiegać pod ziemią. Koszt jest w tym wypadku jeszcze nie znany.

Specjaliści z AGH przekonują, że nie ma przeciwskazań, aby drążyć tunele nawet pod zabytkowym centrum. Twierdzą, że w miarę dobre grunty znajdują się już od głębokości ok. 30-40 metrów. Metro mogłoby powstać od rozpoczęcia prac w ciągu 3-4 lat. Pamiętać jednak należy, że kolejne wydatki pochłonie funkcjonowanie metra. Utrzymanie linii w Warszawie - o długości 23,1 km i 21 stacjach - kosztuje ponad 300 mln zł rocznie.

Zyski z biletów tego nie pokrywają. Miasto musi dopłacać.

Stanisław Albricht, twórca koncepcji metra: Metro to rozwój

Sieć tramwajowa w Krakowie jest na wyczerpaniu, a biorąc pod uwagę doświadczenia Warszawy i innych dużych miast europejskich, nie ma bardziej efektywnego środka transportu niż metro. Może ono spokojnie rywalizować z samochodami. Metro w godzinę może przewieźć pięć, sześć razy więcej pasażerów niż tramwaj i jest dwa razy szybsze od niego. Będzie więc mieć większy wpływ na zmniejszenie się ruchu samochodowego w mieście, bo może jeździć z częstotliwością co półtorej minuty i jest punktualne. Dodatkowo czas przejazdu metra będzie szybszy niż przejazd tramwaju. Popatrzmy na doświadczenia Warszawy. Tam metro okazało się dużym sukcesem. Taki rodzaj transportu może dać impuls do rozwoju całego systemu transportu w naszym mieście. Takim przykładem jest rozbudowa parkingów park & ride.

Dr inż.Marek Bauer, Politechnika Krakowska: Tramwaj jest tańszy

Budowa oraz utrzymanie linii metra jest wielokrotnie droższe niż w przypadku linii tramwajowych. Wbrew pozorom, tramwaj obsłuży więcej mieszkańców niż metro, bo można go rozbudowywać równomiernie na obszarze całego miasta. Metro gwarantuje najszybsze połączenie źródeł i celów podróży leżących w bliskim sąsiedztwie stacji. Jednak w miarę wydłużania się odległości dojścia do stacji atrakcyjność metra spada na rzecz bardziej dostępnych i bardziej bezpośrednich połączeń tramwajowych. Przy wyborze połączenia decydujący jest bowiem czas całej podróży, a nie tylko czas przejazdu. Konieczna jest natomiast budowa tuneli tramwajowych w centrum miasta o długości tylko 5-6 kilometrów, stanowiących uzupełnienie tras naziemnych. Będzie to rozwiązanie znacznie tańsze niż budowa metra.

Chcą pomóc i zarobić

Budować w Krakowie metro chce francuska firma Alstom. Twierdzi, że może to zrobić za 6 mld zł, z czego obiecuje sama wyłożyć połowę, ale w zamian za to, że przez 30 lat będzie metrem zarządzać i czerpać z niego zyski. Miasto musiałoby rocznie dopłacać kilkadziesiąt milionów. Według Francuzów wagony jeździłyby po estakadach nad ulicami, a tylko tam gdzie jest to konieczne wjeżdżałyby do tuneli. Firma twierdzi, że może wykonać tak pierwszą trasę zaproponowaną przez miasto. Składy pociągów liczyłby od 2 do 5 wagonów i były w pełni zautomatyzowane. W ciągu godziny byłby w stanie przewieść 45 tys. pasażerów.

Cykl tekstów o igrzyskach

Najważniejszym pytaniem w referendum będzie jednak "Czy jest Pani/Pan za zorganizowaniem i przeprowadzeniem przez Kraków zimowych igrzysk olimpijskich w 2022 roku?". Od poniedziałku ruszamy z cyklem tekstów, które mają przybliżyć ten temat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska