Ranking wolności mediów Reporterów Bez Granic 2017: Polska za Haiti i Burkina Faso

Aleksandra Gersz (AIP)
rsf.org
Organizacja Reporterzy bez Granic (RSF) opublikowała coroczny raport dotyczący stanu wolności mediów na świecie - World Press Freedom Index. Wnioski są mało optymistyczne - stan ten jest najgorszy w historii. Polska uplasowała się na 54 miejscu, a Reporterzy bez Granic alarmują, że polskie media są kontrolowane przez władze.

"Wolność mediów zniknęła wszędzie, gdzie zatriumfiował model autorytarnego przywódcy" - pisze w raporcie międzynarodowa organizacja, dodając, że od kilku lat obserwuje "upadek demokracji". Wskaźnik ograniczeń i naruszeń światowych mediów jest najwyższy w historii, a w przez ostatnie 5 lat wzrósł aż o 14 proc. To czasy "postprawdy, propagandy i uciszania mediów" - dodaje RSF, zaznaczając, że stan wolności prasy, radia, telewizji i Internetu pogarsza się głównie w wiodących państwach demokratycznych.

Najlepszy stan mediów stwierdzono w krajach skandynawskich: Norwegii, Szwecji, Finlandii i Danii. W pierwszej dziesiątce uplasowały się również: Holandia, Kostaryka, Szwajcaria, Jamajka, Belgia i Islandia. Na aż 43. pozycji znalazły się Stany Zjednoczone. To spadek o dwa miejsca. Na "niepokojący trend" w tym kraju RSF wskazało fakt, że "administracja Baracka Obamy postawiła przed sądem więcej demaskatorów (ang. whistleblowers) niż wszystkie poprzednie administracje razem wzięte". Najgorszy stan wolności mediów jest - co nie budzi zaskoczeń - w Korei Północnej. Dramatyczna sytuacja jest także w Erytrei, Turkmenistanie, Syrii i Chinach.

CZYTAJ TAKŻE: Dr Marek Palczewski: Repolonizacja mediów jest mglistym terminem

Polska znalazła się na 54 miejscu. To o 7 pozycji niżej niż w raporcie z World Press Freedom Index z poprzedniego roku. Polskę oznaczono kolorem pomarańczonym, czyli najgorszym przed kolorami czerwonym i czarnym. "Nowa ustawa medialna, którą stworzono pod koniec 2015 r., a wprowadzono na początku 2016, tak naprawdę przekształciła media publiczne w media państwowe. Dyrektorzy kanałów telewizyjnych zostali z dnia na dzień zastąpieni przez przyjaciół ultrakonserwatywnej partii rządzącej" - piszą w raporcie Reporterzy bez Granic, dodając, że media publiczne to obecnie "narzędzia propagandy".

RSF przypomina również o próbach osłabienia finansowego m.in. "Gazety Wyborczej", "Polityki" i Newsweeka", a także przytacza sytuację z grudnia 2016 r., kiedy rząd musiał wycofać się z planów ograniczenia dziennikarzom wstępu do Sejmu, po tym, jak tysiące Polaków wyszło w akcie protestu na ulice. Reporterzy bez Granic są także zaniepokojeni ostatnią inicjatywą polskiego rządu, czyli "repolonizacją" prasy i podkreślają, że Unia Europejska jest zaalarmowana "lekceważeniem fundamentalnych unijnych wartości".

Wideo

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zynder śródecki

Przecież hasła w stylu "zabierz babci dowód", mohery, czy "dorzynanie watahy" i "wyginiecie jak dinozaury" to żadne dzielenie na lepszych i gorszych. Żaden podział narodu.
To wręcz przykłady wyjątkowej tolerancji rządzącego PO do swoich przeciwników politycznych i ich elektoratu.
Te wspaniałe autostrady ( najdroższe w Europie po autostradach Szwajcarskich wykuwanych w Alpach ) , choć nie wiadomo jak drogie, bo polscy podwykonawcy nigdy pieniędzy za swoją pracę nie dostali i ich firmy padły...
Stadiony !! Ach stadiony !!! Każdy 100% przepłacony i żaden z nich nie ma odbioru budowlanego do dziś dnia !! Wszystkie są dopuszczone do użytku warunkowo. No i czy Stadion Narodowy po pierwszym deszczu nie został nazwany Basenem Narodowym ?
To też ogromny sukces rządu Tuska.
Co tam jeszcze wymieniłeś ? Afery !! Żadnej sąd nie udowodnił ? Może dlatego, ze sądy za PO były tak niezależne, jak to pokazał sędzia Milewski ? i tak apolityczne jak pokazał sędzia Łączewski ?
Ale czy też można karać senatora PO Misiaka za to, że wycenił na 6 mln. zł. usługę kursów szydełkowania dla zwalnianych stoczniowców ?? Karać za to, że ma smykałkę do biznesu ?? Albo karać kogoś za to, że szczerze w knajpie u Sowy opowiedział o tym gdzie mają Polskę i Polaków, oraz do czego służą im instytucje państwowe, które opanowali ? Zwłaszcza że nagrywano POlityków bez ich wiedzy ??
Gospodarka za PO to tez pasmo sukcesów: przejęli państwo gdy wzrost gospodarczy wynosił 7% i zdołowali go do 0% i chwalili się, że to Zielona Wyspa. Przez całe ich rządy gospodarka czołgała sie w okolicy 1 - 3% mimo wchłonięcia 80 mld. euro dotacji i jeszcze ogłaszali to sukcesem.
Sukcesem było za PO wszystko: zamknięcie stoczni, upadek Cegielskiego, dewaluacja Złotów z 3,20 zł do 4,49 zł., oraz wzrost cen benzyny z 4 zł za PIS do 5,20 zł za Tuska.
Reasumując: za PO mieliśmy raj na ziemi, a ludziom z tego dobrobytu tak się poprzewracało w d., że wybrali PIS

K
Kolo

do powyższej listy dodam jeszcze nagranie Grasia z biznesmenem K. , której treścią była brutalna ingerencja w wolność prasy - konkretnie biznesmen K. miał użyć swoich wpływów w Niemczech aby spowodować odejście naczelnego pewnego niemiecko-kapitałowego dziennika. Zresztą ten sam Graś w konspiracji pośpiesznie omawiał z biznesmenem H. przejęcie znanego dziennika krytycznego wobec PO-wskiego rządu. Skończyło się wyrzuceniem niepokornych dziennikarzy i rozwaleniem jednej z redakcji. Gdzie wtedy byli Dziennikarze bez Granic i ich rankingi wolności prasy ?

g
gosc

1. Przez masonów.
2. Przez lewaków.
3. Przez anty polaków.
4. Przez żydów.
5. Przez zachodnich lewaków.
6. Przez ...
To są wersje oficjalne, choć nie potwierdzone, podobnie jak z zamachem smoleńskim, oficjalnie był wybuch.

s
szypa

To pytanie trzeba postawić. Jak sądzę ten dziennik nie zasługuje na tą nazwę. Do tego trzeba dołączyć zniszczoną przez tą sama grupę kapitałową Gazetę Poznańską i Express Poznański. Głos Wlkp. od momentu zakupu przez grupę kapitałową powinien się nazywać Ostdeutscher Beobachter i nawiązywać do tradycji tego wydawanego organu NSDAP do 20 stycznia 1945 roku. SZWABSKA GADZINÓWKA

g
gosc

Był wybuch, więc był zamach, ale nawet pewnie członkowie podkomisji nie wszyscy w to wierzą.
To wszystko jest nie do uwierzenia po prostu.

g
gosc

gdy obóz rządzący nie mówi co mają pisać i mówić, naprawdę nie rozumiesz tej różnicy?

g
gosc

Jak zrepolonizują media skoczymy za Burkine, jakby uwzględnić tylko TVPis, to byśmy byli na samym końcu, ha ha ha.

t
tylko

jedno koło POpsute

g
gosc

To tak jak z traktorem za komuny w PGRze, jedno koło zepsute i nie można jechać,
a dyrektor mówi, że trzy koła dobre. Laskowika obejrzyj, to może wam te łepetynki poprzestawia na właściwe tory.
Dajcie spokój cudaki.

K
Kolo

Mamy rozumieć że wolność mediów jest tylko wtedy gdy media są lewicowo-liberalne , niemiecko-kapitałowe albo finansowane przez Sorosa. Przez 8 lat rządów PO zawłaszczała media, zwalniała niepokornych dziennikarzy, a nawet sprzedawała całe tytuły prasowe zaprzyjaźniony biznesmenom i wyrządzała inne podłosci, z których część nagrała się na taśmach. I co , wtedy była wolność słowa ? Tym zakłamanym rankingiem można się co najwyżej podetrzeć

S
Staszek

Na 100% nie rządowy i chyba nie Polski jak w nazwie.

j
jurek

W Niemczech nie można nawet napisać złego słowa o imigrantach ubogacających gwałtami młode i nie tylko takie Niemki !!

K
KRAK

propaganda jak za komuny

f
fetorek

A DP też jest cenzurowany przez właścicieli ze Szwajcarii i Niemiec ??

k
kr

RSF jest finansowane przez Sorosa ?? Ale kłamliwy raport !!

Dodaj ogłoszenie