Ranking agencji public relations: 6 firm w 2019 r. przekroczyło 14 mln zł przychodu

Anna Nagel
Fot. Mariusz Kapala
Każda z 6 najlepszych firm 15. rankingu agencji PR, przygotowanego przez magazyn „Press”, osiągnęła w 2019 r. ponad 14 mln zł przychodu. Tę pierwszą szóstkę stanowią: Partner of Promotion, MSL Group, 38 Content Communication, Hill & Knowlton Poland, 24/7 Communication i AM Art-Media Agencja PR.

Ranking szereguje agencje według przychodu za 2019 r. Łączny przychód 26 agencji ujętych w zestawieniu to 247,9 mln zł, co oznacza wzrost o 2,5 proc. w porównaniu z rokiem 2018. Liderem rankingu od 13 lat pozostaje agencja Partner of Promotion, której przychód za 2019 rok wyniósł 44,7 mln zł, czyli o 5,4 proc. więcej w porównaniu z 2018 r. (klienci to m.in. Procter & Gamble, Ghelamco Poland, Oshee Polska, Bank Pekao SA, Renault Polska). Drugie miejsce już po raz piąty z rzędu zajęła agencja MSL Group, z ponad 40,5 mln zł przychodu (wzrost o 23,3 proc., klienci: Wyborowa – Pernord Ricard, Juul Labs, Netflix, Procter & Gamble, Carrefour). Na trzecim miejscu pozostała agencja 38 Content Communications z przychodem 19,9 mln zł (wzrost o 6,9 proc., klienci: Atlas, Grupa Accor, Iron Mountain Polska, Restaurant Partner Polska, Ministerstwo Cyfryzacji).

Kolejne, czwarte miejsce, należy do agencji Hill & Knowlton Poland, która osiągnęła ponad 17,9 mln zł przychodu (klienci: Boeing, Facebook, Huawei, Shell, Biedronka), a piąte do 24/7 Communication, której przychód za 2019 r. to ponad 14,6 mln zł (klienci: McDonald’s, Lidl, T-Mobile, Novartis, Warta). Goni ją AM Art-Media Agencja PR, z przychodem niemal 14,4 mln zł (klienci: Grupa Lux Med, Grupa Leonardo, Sąd Arbitrażowy przy KIG, Diaverum, Emitel).

Dane finansowe, wykorzystane w zestawieniu, pochodzą z ankiet wypełnionych przez przedstawicieli firm (sprawdzanych w Krajowym Rejestrze Sądowym) lub ze sprawozdań finansowych złożonych przez zarządy do KRS.

Jak podkreśla magazyn „Press”, rok 2019, zanim pandemia przewróciła świat do góry nogami, był dla branży public relations w Polsce czasem stabilnego rozwoju usług. Agencje wprowadzały lub rozwijały usługi w obszarach digital, influencer marketingu czy employer brandingu. Dużym powodzeniem cieszyło się również doradztwo z zakresu komunikacji korporacyjnej czy public affairs. Pandemia zmieniła sposób komunikacji, przeniosła ją na inny poziom. – W tym czasie klienci docenili profesjonalne doradztwo, a mimo rzadszych kontaktów bezpośrednich, zastąpionych przez wideo- i telekonferencje, relacje z nimi się zacieśniły. Jak zarządzać w kryzysie, jak komunikować się w tym czasie z pracownikami, a jak z interesariuszami, jakie działania CSR podejmować – ta wiedza okazała się nieoceniona, PR-owcy mogli i nadal mogą się na tym polu wykazać – mówi Monika Słowik, wiceprezes AM Art-Media Agencja PR.
Dirk Aarts, managing partner 24/7 Communication, cytowany przez „Press”, podkreśla, że pandemia wpłynęła na sposób, w jaki się komunikujemy i wchodzimy ze sobą w interakcje. – Staliśmy się bardziej świadomi i bliżej naszego bezpośredniego otoczenia. Komunikacja staje się bardziej osobista i ludzka, mniej korporacyjna. Prawdziwe historie od prawdziwych, normalnych ludzi. Korporacje są bardziej otwarte na nieoszlifowany format komunikacji: autentyczny i przejrzysty – zaznacza.

Jak pandemia wpłynie na wyniki finansowe branży public relations w całym 2020 r., dopiero się okaże. Wiele firm ogranicza bowiem budżety komunikacyjne. Według „Press”, szefowie agencji widzą w obecnej sytuacji również szansę dla branży na wzmocnienie relacji z klientami i pokazanie pełni swoich możliwości i kompetencji. Natomiast eksperci podkreślają, że pandemia ma negatywny wpływ na wyniki finansowe także i tej branży. – Szczególnie początkowa faza kryzysu związanego z pandemią koronawirusa wpłynęła na budżety agencji public relations. Badania, które prowadzi mój zespół, wykazują, że agencje odnotowują spadki przychodów, co może mieć wpływ na ich sytuację finansową nie tylko w tym, ale i w przyszłym roku – powiedział Agencji Informacyjnej dr hab. Dariusz Tworzydło, kierownik Katedry Komunikacji Społecznej i Public Relations na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl