Przekop Mierzei Wiślanej. Wkrótce na budowę przybędą pierwsze statki. Dostarczą kamień hydrotechniczny ze Skandynawii. Zdjęcia z budowy

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Postępy prac na budowie przekopu Mierzei Wiślanej - sierpień 2020
Postępy prac na budowie przekopu Mierzei Wiślanej - sierpień 2020 Mat. prasowe Besix/NDI
Budowa mostów, falochronów, bosmanatu i tymczasowej przystani na Zatoce Gdańskiej - to główne zadania realizowane na terenie przekopu Mierzei Wiślanej. - W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim - mówi Bartosz Zabłocki kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix.

Przekop Mierzei Wiślanej. Postępy na budowie

Trwają prace przy budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy (falochron zachodni i wschodni). Na falochronie zachodnim wykonano już 65 proc. prac, a tzw. pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu. Całość zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.

- Obecnie trwają prace na morskim odcinku falochronu zachodniego – mówi Bartosz Zabłocki kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix. Budujemy grodze, czyli rząd dwóch ścianek. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim (trwają już dostawy kamienia z polskich kopalń na południu kraju).

Powstają również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego drogą nr 501 (prowadzi wzdłuż Mierzei Wiślanej - red.), niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Obecnie bardziej zaawansowany jest most południowy, którym w połowie przyszłego roku, przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, przejadą pierwsze samochody.

- Zostały już wykonane wszystkie podpory mostu południowego – mówi Mariusz Janczewski zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix. Trwają końcowe prace żelbetowe. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć prace żelbetowe na obiekcie północnym.

Unijna lupa nad przekopem przez Mierzeję Wiślaną

Ponadto toczą się już prace związane z budową konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu, a pierwsze elementy powinny na przełomie września i października trafić na plac budowy.

Budowa postępuje także w centralnym punkcie przyszłego przekopu - śluzie pozwalającej przepływać statkom z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Obecnie trwają prace ziemne. Powstaje także budynek bosmanatu, z którego kierowany będzie ruch jednostek przechodzących przez kanał. Tu wykonywane są prace murarskie na kondygnacji parteru oraz roboty żelbetowe na stropach.

Kontynuowane są prace przy sztucznej wyspie na Zalewie Wiślanym, która ma gromadzić urobek z przekopu i budowy torów żeglugowych na Zalewie Wiślanym. Montowane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają przyszły kształt wyspy. We wrześniu rozpocznie się montaż tzw. ściągów ścianki i roboty czerpalne.

Jak będzie się nazywała sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym? Ministerstwo ogłasza konkurs

- Z tygodnia na tydzień widać zmiany i zgodny z założeniami postęp prac. Konstrukcje hydrotechniczne, związane z pogrążaniem ścianek szczelnych, to docelowo ok. 16 tys. metrów bieżących, natomiast łączna kubatura robót ziemnych wyniesie ok. 3 mln metrów sześciennych. Urząd Morski w Gdyni, który jest Inwestorem całego przedsięwzięcia, czeka obecnie na rozstrzygnięcie przetargu na drugą część budowy drogi wodnej, a mianowicie obudowę rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie. Dzisiaj (piątek 28 sierpnia) natomiast, otwarte zostaną oferty na dostawę nasiębiernej pogłębiarki ssąco-refulującej, która ma pracować przy utrzymaniu toru wodnego, a także być wykorzystywana w innych miejscach administrowanych przez nasz urząd – mówi kpt. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przypomnijmy, przekop Mierzei Wiślanej to jeden z elementów drogi wodnej prowadzącej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany i dalej, do portu w Elblągu.

Aktualnie realizowany etap inwestycji (wartość to 2 mld zł) obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Kanał żeglugowy przez mierzeję ma mieć ok. 1 km długości i 5 metrów głębokości. Całkowita długość nowej drogi wodnej to 22 800 m.

Czas realizacji umowy zawartej pomiędzy Urzędem Morskim w Gdyni a polsko - belgijskim konsorcjum NDI/Besix to 32 miesiące od podpisania umowy (miało to miejsce 4 października 2019 roku w Kapitanacie Portu Elbląg).

Pytania o przekop: Czy środowisko naturalne jest zagrożone?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Przekop Mierzei Wiślanej. Wkrótce na budowę przybędą pierwsze statki. Dostarczą kamień hydrotechniczny ze Skandynawii. Zdjęcia z budowy - Dziennik Bałtycki

Wróć na i.pl Portal i.pl